Gå til innhold

Gratis Wi-fi på toget


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er noe som skulle ha skjedd for mange år siden. Det er utrolig hvor mye arbeid folk kan få gjort på et tog kontra et fly med netttilgang, eller bare tilstrekkelig strøm for den skyld.

 

Gratis eller i det minste billig implementering av dette tilbudet vil gjør mye for å redusere flytrafikk vil jeg tro, i det minste for forretningsreisende.

Lenke til kommentar

Høres lovende ut. Men jeg ville ikke vært for optimistisk.

 

Denne teknologien avhenger, hvis jeg forstår rett, av trådløs tilkobling utover fra toget. Dette er ikke så lett å få til bestandig, da togene ofte går gjennom tunneller eller store områder uten dekning. Så for å få det optimalt må man altså bygge ut mobilnettet langs alle landets jernbaner, inkludert tunneler. Jeg vet ikke hva som blir gjort på dette området per nå, men har litt vansker med å se for meg at mobilleverandørene står i kø for å bygge nett i alle landets jernbanetunneler.

 

Jeg ville heller fokusert på å få stikkontakter på ALLE togene til NSB. Bare dette ville gjort det langt enklere å jobbe eller fordrive tiden på togene. Man kunne feks se på film som man har lagret på PCen, det er vanskelig å få tiden til å gå på denne måten på togreiser som varer og varer når PCen går tom for strøm allerede etter 2-3 timer.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Det er sjeldent jeg tar togturer som varer over en time, men det hadde allikevel vært fint med wifi-tilgang på turen til Oslo.

Ang. strømproblemer møter man vel ikke på på lokaltog uansett, men jeg kan umulig tenke meg at å sette et par strømkontakter rundtom i vognene på regiontogene skulle være et problem.

Endret av xBoffen
Lenke til kommentar
Denne teknologien avhenger, hvis jeg forstår rett, av trådløs tilkobling utover fra toget. Dette er ikke så lett å få til bestandig, da togene ofte går gjennom tunneller eller store områder uten dekning. Så for å få det optimalt må man altså bygge ut mobilnettet langs alle landets jernbaner, inkludert tunneler. Jeg vet ikke hva som blir gjort på dette området per nå, men har litt vansker med å se for meg at mobilleverandørene står i kø for å bygge nett i alle landets jernbanetunneler.

 

Har de ikke allerede nettilgang gjennom skinnene? Mener å ha lest det er slik togene kommuniserer med sentralen. Uansett, om det ikke brukes allerede lar det seg iallefall implementere.

Lenke til kommentar

Jeg tar bare toget totalt ca 1 time hver dag men hadde like fullt satt stor pris på wifi-tilgang. Tenk så kjekt å kunne brukt denne timen med dødtid til å heller jobbe istedet for å sitte der å stirre ut vinduet i kjedsomhet? Det er rimelig mange som pendler med toget til og fra jobb her i oslo som sikkert ville ha satt pris på denne muligheten.

Lenke til kommentar
Har de ikke allerede nettilgang gjennom skinnene? Mener å ha lest det er slik togene kommuniserer med sentralen. Uansett, om det ikke brukes allerede lar det seg iallefall implementere.

At de har kapasitet/tekniske løsninger for å sende noen kontrollsignal nå og da og kanskje litt tale betyr ikke at de har muligheter for å sende tung internett-trafikk.

 

http://www.nsb.no/om_nsb/for_presse/article29302-2708.html

 

Her står det at teknologien baserer seg på det eksisterende mobilnettet. Tunneller og dekning vil da bli et problemstilling. Denne problemstillingen tviler jeg på at lar seg lett løse.

 

Ellers håper jeg at disse problemene blir løst og at det blir trådløs internett tilgjengelig for alle passasjerer med gyldig billett. Hadde jeg vært samferdselsminister hadde jeg bevilget penger til å få på plass "gratis" trådløs internett og strømuttak på ALLE tog i Norge. Fordi dette er relativt billige tiltak som kan bidra til å gjøre jernbanen betydelig mer attraktiv.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg ville heller fokusert på å få stikkontakter på ALLE togene til NSB. Bare dette ville gjort det langt enklere å jobbe eller fordrive tiden på togene. Man kunne feks se på film som man har lagret på PCen, det er vanskelig å få tiden til å gå på denne måten på togreiser som varer og varer når PCen går tom for strøm allerede etter 2-3 timer.

Jeg tror de nye Stadler Flirt togene som settes i drift i løpet av 2011 har en stikkontakt til hvert sete. Ellers så bør det være mulig å bygge stikkontaker alle gamle vogner. Dette er nok noe regjeringer har krevd, så dere kan regne med at dette kommer for fullt i løpet av kort tid de fleste tog.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Bra tiltak.

 

En del har nevnt flere stikkontakter, noe jeg tviler vil komme i flere vogner med det første, rett og slett på grunn av NSB-komfort, hvor man allerede har stikkontakt. Tror ikke NSB vil gi opp en av de få grunnene til at noen betaler 75kr ekstra for en billett...

Lenke til kommentar
Ellers så bør det være mulig å bygge stikkontaker alle gamle vogner. Dette er nok noe regjeringer har krevd, så dere kan regne med at dette kommer for fullt i løpet av kort tid de fleste tog.

Er det sant er det bra saker! :) Kilde?

 

Bra tiltak.

 

En del har nevnt flere stikkontakter, noe jeg tviler vil komme i flere vogner med det første, rett og slett på grunn av NSB-komfort, hvor man allerede har stikkontakt. Tror ikke NSB vil gi opp en av de få grunnene til at noen betaler 75kr ekstra for en billett...

Det er mange vogner som ikke har stikkontakter i det hele tatt, og jeg vet at NSB kjører hele tog helt uten uttak ihvertfall på Nordlandsbanen (med et mulig unntak for uttak til barbermaskin på badet :p ).

 

Personlig mener jeg at vi ikke skulle trenge å betale ekstra for stikkontakt og internettilgang, spesielt når de kan vise seg å bli ett av de viktigste konkurransefortrinnene til toget (inntil vi forhåpentligvis får høyhastighetstog i drift). Skal man betale ekstra får det være for ekstra sitteplass, service, stillhet, aviser, kaffe og den slags.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Mener at NSB har erstattet Type 73 (aka "Signatur") med nyoppussede togsett av eldre type på Bergensbanen. Disse tror jeg har én stikkontakt pr. sete. Er ikke sikkert det har rukket å bytte om på togene enda da. Stadler Flirt-togsettene får også én stikkontakt pr. sete.

 

Og angående hvordan man skal få nett på toget, så er vel det relativt enkelt? Både via skinnegang og ledningene over toget?

Lenke til kommentar

Mange her som er bekymret over strømtilførsel - har dere ikke hørt om NSB Komfort? På korte strekninger er det såklart kjedelig å måtte betale 90 kroner for litt strøm, men om man allikevel skal tilbakelegge 3 timer eller mer, syns jeg det er helt greit å betale litt ekstra for kaffe, aviser og ikke minst strøm.

 

Må si dette er et supert tiltak av NSB, thumbs up! Men skal de virkelig fortsette med gratis WiFi fremover? For alle, ikke kun Komfort-kunder? Jaja, supert det, men dette høres for meg ut som et produkt som kunne vært tilbudt Komfor-kunder i første omgang..

 

Men ikke alle togene har fått systemet på plass, slik at du kan fortsatt risikere å havne på et tog uten det nye tilbudet.
Hadde vært kjekt med oversikt over hvilke togsett som har WiFi, men etterhvert vil jo alle ha det, så man får vel heller satse på lykken? ;)
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...