Gå til innhold

– Nyheter om Linux forsvinner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke bare botnet men som AJ nevner kan skarer av fanbois presse ut nyheter. Hvis f.eks en viss prosentandel som leser en artikkel om Barcelona vs Manchester United misliker innholdet så kan de stemme det bort fra digg.

 

Flertallets tyranni kan altså presse ut saker som fåtallet liker.

 

For noen århundrer siden trodde flertallet at jorda var flat og at sola roterte rundt jorda. Hadde ikke mindretallet sluppet til med sitt budskap ville det tatt mye lengre tid før det korrekte budskapet ble spredd.

 

Redigert: Korreksjon. Takk til Egilanso og SeaLion for å friske opp en gjennomrustet hukommelse på feltet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

kjøpe deg top10 i kategorien din er vell ganske vanlig gråsone markedsføring sider bruker for booste trafikken en dag i håp om at et par prosent forblir brukere av siden i ettertid også.

 

en top10 på digg kategori er vell 30$ nå.

 

og som VirtualBox sier er hw.no ikke akkurat hovedkvarteret for alles meninger heller nei, har hatt et par posts *poff* forsvinne når de ikke helt delte hw.no sine meninger om f.eks microsoft.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
For noen århundrer siden trodde flertallet at jorda var flat

Dette er en myte spunnet på uvitheten om folk før i tia. At jorda er rund har vært kjent i over tusen år.

 

og at sola roterte rundt jorda.

Dette derimot ble avkreftet for bare noen hundre år siden.

 

Nå er det ikke sagt at jeg vet med sikkerhet dette, men er en av de tingene som man sier man har lest seg fram til.

 

Vedrørende artikkelen, så har jeg også tro på at fanboys kanskje har del av skylden. For mitt vedkommende skjønner jeg ikke hva det er med fanboys. Det eneste de vil er å gjøre andre oppmerksomme på at de er fanboys, samt slenge dritt om det de ikke liker. Usaklig dritt vel og merke.

Lenke til kommentar
Hardware.no har iallefall en lang og "stolt" tradisjon med å sensurere kritiske kommentarer av deres sponsor Microsoft.
Eksempler?

 

Forøvrig har nyheter til en viss grad alltid vært sensurert/vinklet etter hva man ønsker at folket skal vite om. Det ligger i kjernen til moderne journalisme.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Forøvrig har nyheter til en viss grad alltid vært sensurert/vinklet etter hva man ønsker at folket skal vite om. Det ligger i kjernen til moderne journalisme.

Tja... ønsket er vel stort sett, iallefall i den vestlige verden, å gi folket hva folket ønsker å betale for. Dette ligger trygt forankret i det økonomiske samfunnets vesen.

 

Nedstemming av nyheter inneholder noe av den samme funksjonalitet bortsett fra muligheten en enslig aktør har til å benytte teknologi for å manipulere stemmetallet. "Valg" juks altså, noe som er en smule etisk tvilsomt.

Lenke til kommentar
Vedrørende artikkelen, så har jeg også tro på at fanboys kanskje har del av skylden. For mitt vedkommende skjønner jeg ikke hva det er med fanboys. Det eneste de vil er å gjøre andre oppmerksomme på at de er fanboys, samt slenge dritt om det de ikke liker. Usaklig dritt vel og merke.
Og du har sikkert lagt merke til de "hete" diskusjonen som av og til kryper til overflaten ved enkelte Microsoft nyheter. Eller du vet det utmerket godt, og av og til har moderatorer vært nødt til å gjøre jobben sin.

Det eneste som da skiller en del av debatanene fra hverandre er at den ene siden er useriøs, og den andre useriøs og offtopic :)

Lenke til kommentar

Tiltmann:

Den moderne journalismen har mange ledd som sørger for å fjerne nyhetsinnhold som kunne vært viktig for borgerrne hver eneste dag. Det er eks. bare å se på alle som har forsøkt å kjempe for enkeltmenneskers rettigheter og se hvordan de har blitt fjernet fra nyhetsbildet og nektet spalteplass mm. oppgjennom siste 50 år. I tillegg har man propaganda rundt krig osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Nedstemming av nyheter inneholder noe av den samme funksjonalitet bortsett fra muligheten en enslig aktør har til å benytte teknologi for å manipulere stemmetallet. "Valg" juks altså, noe som er en smule etisk tvilsomt.

Dette minner forsåvidt litt om Norske TV-kanalers tendens til å kun invitere de store partiene til debatter. Noe blant annet Pensjonistpartiet og Norgespatriotene har reagert på.

Lenke til kommentar

Det er jo forsåvidt ein del av demokratiet også.

 

Om Linux har 5 interesserte på Digg, og Windows har 100 (tilfeldige tal), så er det ikkje lite usannsynlig at det fins opptil 6 stk Windows-interesserte som begraver Linux nyheter, som då er nok til å få det vekk frå forsiden.

 

Vil egentlig gjette at Linux rett og slett har for få interesserte på f.eks Digg. Sjølv ser eg sjeldent Linux-greier på Digg, men på Reddit.com så florerer det. Kanskje Vaughan-Nichols klager på feil vegg?

Lenke til kommentar

Nå handler det ikke om hvor mange som er interesserte, men om hvor mange motstandere en gitt sak har.

 

Hvis det dukker opp f.eks en karikaturtegning av mohammed så vil nok den bli teppebombet av hat fra muslimer og dermed fjernet, selv om antallet interesserte lesere kan være langt høyere.

 

Problemet med flertallets tyranni er nettopp det at minoriteter ikke blir hørt, selv om de skulle ha aldri så rett i en sak. Jeg kan jo dra fram en av mine flauser her fra forumet som eksempel. I en tråd ble det diskutert hett rundt et matematisk spørsmål. Jeg opprettet en poll der man skulle stemme på det man mente var riktig svar. Flertallet viste seg å stemme på feil svar. Dette ble brukt som argument for at riktig svar var nettopp det feile svaret. Den bitre lærdommen av det er at avstemninger over hodet ikke passer for å avgjøre rene faktaspørsmål.

 

Et annet eksempel er den politiske ideologien direkte folkedemokrati. Der stemmer folket over hver sak som skal avgjøres. Du kan jo tenke deg samfunnskonsekvensene av at folk tenker på seg selv fremfor andre.

 

"Skal vi fjerne alkohol og tobakksavgiftene?"

"Bør skattenivået halveres?"

"Bør undervisningssektoren få mer penger fra staten?"

"Bør vi bruke 100 milliarder på bedre veier de neste 5 årene?"

 

Alle vil ha flere og bedre offentlige tjenester men ingen vil betale for gildet. Et direkte demokrati ville ført til økonomisk kollaps fordi flertallet ser sine egne interesser fremfor fellesskapets.

 

Det samme kan nok sies om digg og reddit. Avstemninger er ikke et godt virkemiddel for å rangere saker objektivt.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Digg brukere ser da som regel ut til å støtte Linux mye mere enn Windows ihvertfall. Har sett en god del kritikk mot Microsoft og Windows der.

 

Har da aldri egentlig sett noen som går rundt og hater Linux like intenst som folk hater Windows.

 

Jeg kan egentlig ikke huske noen forum eller nettsteder for IT-interesserte der Windows er mer elsket enn Linux.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Ikke bare botnet men som AJ nevner kan skarer av fanbois presse ut nyheter. Hvis f.eks en viss prosentandel som leser en artikkel om Barcelona vs Manchester United misliker innholdet så kan de stemme det bort fra digg.

 

Flertallets tyranni kan altså presse ut saker som fåtallet liker.

 

For noen århundrer siden trodde flertallet at jorda var flat og at sola roterte rundt jorda. Hadde ikke mindretallet sluppet til med sitt budskap ville det tatt mye lengre tid før det korrekte budskapet ble spredd.

 

Redigert: Korreksjon. Takk til Egilanso og SeaLion for å friske opp en gjennomrustet hukommelse på feltet.

 

Hehe, om kun Jorda og Sola eksisterte kunne man ikke vite om Jorda snurret rundt sola, eller sola snurret rundt jorda :p Kommer bare an på hvilket referansesystem man har.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...