Gå til innhold

The Pirate Bay solgt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser for meg de får en rimelig kraftig nedgang i besøkende når de går lovlig, og da selvølgelig betaling.

 

Spennende prosjekt å følge med på uansett, men er redd de kjøper luft om de tror de samme besøkende som er der nå vil bli med kredittkortene sine.

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

Det blir litt spennende å se hva slags betalingsmodell man kommer opp med. De må jo klare å få en balanse mellom kostnader på de produktene som selges og kompensasjon til bruker for bidrag til infrastrukturen. Det er jo slik med torren at sluttbruker selv velger hvor mye han/hun ønsker å gi tilbake til nettet. Når det man gir tilbake går direkte til en komersiell interresse må man klare å kompensere for dette hvis ikke blir det ikke noe poeng for sluttbruker å bidra med spredningen og da vil ikke et slikt nettverk kunne fortsette å bære seg selv.

Lenke til kommentar

Det er da langt unna 1. april i dag. Er dette en spøk?

 

Dette kommer til å bli en reprise av Napster. Er det noen her som bruker eller kjenner noen som bruker Napster i dag? (Jeg tviler). For 10 år siden var Napster en gigant slik Pirate Bay er i dag.

 

PS. Lovlig er ikke ensbetydende med betalingstjenester. En rekke filer kan distribueres via torrent, helt lovlig og gratis. Eksempelvis Ubuntu. Google og andre har tjent lastebillass med penger på kombinasjonen annonser + gratis tjenester. Jeg er spent på om Global Gaming Factory vil velge en ren betaltjeneste, en ren annonsefinansiert tjeneste eller en kombinasjon.

 

Jeg håper uansett dette fører verden videre i å gå bort fra gammeldagse plastskiver (CD/DVD/Bluray) og over på reelle alternativer med tilsvarende kvalitet til en rettferdig pris.

Lenke til kommentar

nei, dette er nok slutten for The Pirate Bay. Jeg vedder en femmer på at den dagen ThePirateBay går over til betalingstjeneste så står neste man klar i døra og overtar hele greia. Vi husker vel alle Napster. Enten er dette selskapet utrolig naivt eller så har de blitt "kjøpt" av enda mere naive rettighetsforkjempere -

Uansett, nå har i hvertfall gutta bak TPB penger til å betale bota på 30m iller samt at de har litt feriepenger til overs når de skal sone et år bak gitteret, med mindre anken når frem da, hvilket jeg betviler...

Lenke til kommentar
besøkende når de går lovlig

 

Men de har da aldri vært ulovelig?

De ble dømt... noe som strengt tatt er det samme som å si at de har gjort noe ulovlig... Jeg er ikke enig i dommen selv, men det må da gå an å omtale det som ulovlig virksomhet når de har blitt dømt såpass hardt som de har?

Lenke til kommentar
De ble dømt... noe som strengt tatt er det samme som å si at de har gjort noe ulovlig... Jeg er ikke enig i dommen selv, men det må da gå an å omtale det som ulovlig virksomhet når de har blitt dømt såpass hardt som de har?

 

Vi vet begge at rettsaken var et rent justismord på dommen. Ikke glem den inhabile dommeren.

Lenke til kommentar
De ble dømt... noe som strengt tatt er det samme som å si at de har gjort noe ulovlig... Jeg er ikke enig i dommen selv, men det må da gå an å omtale det som ulovlig virksomhet når de har blitt dømt såpass hardt som de har?

 

Vi vet begge at rettsaken var et rent justismord på dommen. Ikke glem den inhabile dommeren.

Jeg sa selv at jeg ikke var enig i dommen, men poenget er at denne diskusjonen handler om noe helt annet enn dommen. Å pirke på ordvalget til andre som diskuterer salget av TPB bringer ikke diskusjonen noe sted.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke et annet alternativ enn full cyber-krig hvis nettet kommersialiseres i den grad vi ser nå. Man kan heller ikke se bort ifra at den cyber-krigen kan utvikle seg til å omfatte RL også. Altså ikke bare bits and bytes, men også kuler og krutt. Det vil i så fall være en naturlig del av den evige kampen mot facisme og kontroll.

 

"The tree of liberty must be refreshed from time to time with the blood of patriots and tyrants. It is it's natural manure."

Endret av digitalplacebo
Lenke til kommentar
TPB might change owner

 

Yes, it's true.

 

News reached the press today in Sweden - The Pirate Bay might get aquired by Global Gaming Factory X AB.

 

A lot of people are worried. We're not and you shouldn't be either!

 

TPB is being sold for a great bit underneath it's value if the money would be the interesting part. It's not. The interesting thing is that the right people with the right attitude and possibilities keep running the site.

As all of you know, there's not been much news on the site for the past two-three years. It's the same site essentially. On the internets, stuff dies if it doesn't evolve. We don't want that to happen.

 

We've been working on this project for many years. It's time to invite more people into the project, in a way that is secure and safe for everybody. We need that, or the site will die. And letting TPB die is the last thing that is allowed to happen!

 

If the new owners will screw around with the site, nobody will keep using it. That's the biggest insurance one can have that the site will be run in the way that we all want to. And - you can now not only share files but shares with people. Everybody can indeed be the owner of The Pirate Bay now. That's awesome and will take the heat of us.

 

The old crew is still around in different ways. We will also not stop being active in the politics of the internets - quite the opposite. Now we're fueling up for going into the next gear. TPB will have economical muscles to let people evolve it. It will team up with great technicians to evolve the protocols. And we, the people interested in more than just technology, will have the time to focus on that. It's win-win-win.

 

The profits from the sale will go into a foundation that is going to help with projects about freedom of speech, freedom of information and the openess of the nets. I hope everybody will help out in that and realize that this is the best option for all. Don't worry - be happy!

 

Postet Idag 10:43 av TPB

Det virker ut i fra dette som de vil fortsette som før.

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt hva de forsøker på her?

Skal brukere altså betale for innholdet, eller betale for tilgang (eventuelt en form for abonnering?) slik at det blir "lovlig" å laste ned saker og ting fra ThePirateBay?

 

Er det slik at opplastinger som kan strider imot opphavsrettighetene blir fjernet?

Blir det her inngått et samarbeid med ThePirateBay og diverse selskaper som gjør innholdet lovlig, slik at ThePirateBay på mange måter blir en nettbutikk som tilbyr digitalt nedlastbart innhold? Hvor innhold uten opphavsrett er gratis, og alt annet vil koste xx-antall kroner alt ettersom hva eier av opphavsretten vil kreve?

 

 

Eller snakker vi om at ThePirateBay bare kjører på vanlig måte, hvor du betaler for å benytte deg av tjenesten / siden, selv om innholdet er det samme og på sånn måte i plate / spill / filmbransjens øyne er like "ulovlig"?`

 

 

 

Sistnevnte ville jo vært komplett idiotisk? Da kan vi likså greit benytte oss av sider som Mininova, Demonoid, Bitsoup, HDbits osv.. Som tilbyr det samme "suspekte" innholdet, bare gratis? Hvorfor i allverden betale for noe som ifølge eieren strider imot deres opphavsrettigheter?

 

Fult mulig jeg har fullstendig misforstått her, men dette virker bare tullete.

Men om det skulle vise seg at det blir en fin liten månedlig kostnad, eller gode priser for innholdet, samtidig som det da er godkjent av opphavseierne slik at det i ALLES øyne er fullstendig lovlig så kan det jo bli attraktivt om prisene er gode, kvaliteten likeså og hastigheten deretter!

Lenke til kommentar

Eneste jeg ser at de kan være interresert i å eie er reklameinntektene siden har.

Det er kun der cashen kommer inn idag, om de vil forandre innholdet så forlater folket skuta.

Så enkelt er det, er du ikke på topp så går du under.

 

Men nå er folka i bransjen mot piratvirksomhet en gjeng duster som mangler noe mellom ørene, noe de har bevist mange ganger.

Så frykten for at det går den veien er reell, men det positive er jo da at den dagen det skjer, så får TPB eierene se rødt blekk.

Det er de buisness folka livredde for, rødt blekk er skumle greier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...