Gå til innhold

Powerpoint kan skade forståelsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne burde hengast opp her og der. Irriterer meg alltid over dårlege animasjonar og meiningslause bilete i presentasjonar som skal "friske opp". Måten ein skriv teksten og legg den opp er den avgjerande faktoren, det blir ikkje lettare med distraherande elementer.

Lenke til kommentar

Synes også det er vanvittig irriterende med ett tusen og en animasjoner overalt og delvis og "overganger" og at absolutt alt skal "gli inn" eller rotere ett par ganger... Selv pleier jeg aldri å ha animasjoner, men endrer alltid bakgrunn til en eller annen mild fade fra en farge til en annen, enkelt og greit. Hvitt pleier å bli litt kjedelig.

Jeg vet derimot om flere som har blitt trukket/fått en kommentar fra lærere på godt lagde powerpointer fordi de "var litt kjedelige" uten, vel, mange unødvendige animasjoner. De som hadde med animasjoner som f. eks overganger/ting som roterer/flyr inn/ut o.l. har fått bedre karakter/poengsum/kommentarer på powerpointen.

Lenke til kommentar

Joda, spennende animasjoner er gale nok, men langt verre er det med alt for mye tekst på hver slide. 2-3 korte punkt per slide holder i lange baner. Har du ørten linjer med tekst så blir publikum distrahert og bruker mye tid på å lese teksten din i stedet for å høre på deg. Ikke bruk powerpoint som notater for deg selv, bruk powerpoint til overskrifter, illustrasjoner og lignende. Og nei, du MÅ ikke bruke powerpoint i enhver sammenheng.

 

Har forøvrig enda ikke opplevd noen på universitetet utenom eksterne foredragsholdere som evner å bruke powerpoint konstruktivt. Alltid for mye tekst, for masse animasjoner, stygge bilder og kreative måter å legge opp presentasjonen.

 

http://www.presentationzen.com/

Lenke til kommentar

Jeg hadde eksamen noen uker siden og då hadde jeg valgt å ikke ha animasjoner, og da jeg var ferdig fikk jeg komentar på at punktene burde komme hver for seg. Vart veldig irritert og jeg kranglet med sensor hele samtaletiden om hvorfor jeg ikke hadde animasjoner.

(Fikk og komentar om at sensor ikke skjønte alle ordene jeg brukte, ikke at jeg viste hva alle betydde heller :p )

Lenke til kommentar

Haha, jeg hadde en framføring hvor jeg la til så mange effekter som mulig bare for å irritere lærerinna, som alltid maser om hvorfor vi ikke skal gjøre slik. Tok 5 minutter for å få fram overskrifta fordi hver bokstav brukte halvminuttet på å komme seg på plass :D Da lo vi godt.

Lenke til kommentar
hehe, jeg lager sinnsykt brae powerpointer til eksamner og slikt :p kanskej det er mitt kall? :whistle:
Vennligst send lysbildefil som bevis
Jeg vet derimot om flere som har blitt trukket/fått en kommentar fra lærere på godt lagde powerpointer fordi de "var litt kjedelige" uten, vel, mange unødvendige animasjoner. De som hadde med animasjoner som f. eks overganger/ting som roterer/flyr inn/ut o.l. har fått bedre karakter/poengsum/kommentarer på powerpointen.
Da snakker man med den naive læreren og får ham/henne til å forstå at denne teknologien er lett å bruke, og at presentasjonene til de andre var dårlige.

 

I det hele tatt en ikke-nyhet.

Lenke til kommentar

Overdreven bruk av animasjoner er irriterende nok, det er også masse tekst per side. Allikevel er det noe som irriterer meg mer, og det er alle som bare leser rett av presentasjonen sin. Powerpoint fungerer definitivt best når det brukes til struktur, stikkord, evt. presentasjon av grafer o.l. for å berike/strukturere informasjonen man forsøker å formidle.

Lenke til kommentar

Det fortalte min far meg når jeg gikk på barneskolen. Egentlig ganske åpenbart. Mine Powerpoint-presentasjoner er alltid ganske kjedelige, men så lenge jeg som person klarer å få tilskuer til å holde interessen er det nok. Lærere gir ikke karakterer på Powerpoint-presentasjoner om resten av presentasjonen var god. Om de gjør det kan du be dem skjerpe seg.

Lenke til kommentar

Hva søren skal vi med powerpoint? Et word dokument tilpasset for visning er jo milevis bedre. Har jobbet nå i 16 år etter studiene og dette powerpoint styret har blitt verre og verre. Skal vi ha møte MÅ vi ha dette hersens greiene opp - har folk helt glemt å kommunisere verbalt? Hvor mye tid går ikke med til å lage disse monster presentasjonene? Etter å ha lest en del innlegg her skjønner jeg at presentasjon MED powerpoint læres i skolene - er det rart vi drukner i idiotiske presentasjoner som ikke gir møter noen merverdi?...Dersom lærere der ute gir karakterer i slike presentasjonsfag, eller hva det nå heter, basert på powerpoint presentasjonen og alle gadgets en der legger på - ja så går næringslivet på dunken snart...

En presentasjon skal ha et KLART BUDSKAP. Alle elementer som forstyrrer dette budskapet må vekk....Så enkelt er det.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...