Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/showcase: Husbygging i Sverige


Anbefalte innlegg

INNLEDNING

 

Inspirert av Billy Bobs worklog har jeg nå tatt steget og opprettet min egen husbyggetråd.

 

Det hele begynte med at vi fikk muligheten til å kjøpe en fin tomt i Heby kommun i Sverige. Min samboer kommer fra dette området, og vi hadde lenge gått med fremtidsplaner om å bygge eget hus. Stedet ligger ca 4 mil fra Uppsala og ca 10 mil unna Stockholm. Etter en kortere tenkeperiode valgte vi å kjøre på med kjøp av tomt og alt hva det ville innebære.

 

post-105714-1241712548_thumb.jpg

 

Tomten ligger landlig til og vi ville gå for en landlig stil på huset. Gammeldags, men med alle moderne bekvemeligheter. Vi valgte denne tømmergården som modell for huset;

 

post-105714-1241714396_thumb.jpg

 

Fremtidsplanene for gården er mange, og innebærer også stall, garasje og diverse uthus. tror dog jeg velger å la denne tråden omhandle i hovedsak huset. Det blir nok uansett til å nevne andre bygninger og prosjekter og kanskje henvise til en ny worklog om jeg skulle føle for det.

 

Formålet med tråden er dels for egen del. Få en kronologisk oversikt over det som blir gjort. Dels håper jeg på innspill, tips og spørsmål fra de som måtte finne veien innom. Målet er når huset en dag står ferdig at jeg kan gå tilbake inn hit og lese om alt vi har vært gjennom.

 

Velger å ikke ha en egen kommentatortråd, men tar alt av innspill fra dere og bildespam fra meg i samme tråden - i et håp om å holde den i live så lenge som mulig.

 

PLANER:

 

Tomtekjøpet og planlegging av huset ble gjort høsten 2008 - og etter en lengre tids papirmølle fikk vi i mars i år klarsignal til å sette opp huset.

 

Tenkte jeg skulle begynne med tegninger på huset. Jeg regner med at det skiller litt på svensk og norsk byggeteknikk, så moro om noen legger merke til og kommenterer der det eventuelt skulle skille seg fra hva man normalt gjør på norsk vis.

 

post-105714-1241879525_thumb.jpg

 

Huset skal stå på helstøpt plate og det blir ingen kjeller. Kjeller er valgt bort av flere grunner:

 

* Det er ikke like vanlig med kjeller ute på svenske landsbygda

* Det blir billigere

* Vi har ikke behov for kjeller

* Unngår problemer med fukt

 

Ulemper:

 

* Mister mye lagringsplass innvendig

* Gulvkaldt?

 

Huset bygges av vanlige materialer. Ikke tømmer som på bildet.

Males utvendig med Falu Rödfärg - tradisjonell svensk slamfarge

Dobbeltglassvinduer med håndblåst glass i ytterrutene

Tradisjonell takstein fra lokal fabrikk

Endret av bjaraas
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gravingen har vært i gang en stund på tomten nå. Vi har gravd vei ned til huset, samt gravd ut og drenert for hus og stall. Planen er at vi skal få støpt begge platene (hus+stall) samtidig slik at vi slipper å dra ned flere gravmaskiner og betongbiler etter at huset er ferdig.

 

Alt av rør er dratt inn til huset og vi har lagt ut isopor og satt ut kantelementer.

 

post-105714-1241882312_thumb.jpg

 

Kantelementene: 50 cm i forkant med et lag betong på utsiden. Sørger for at det ikke drar inn kaldt via muren. Fungerer som forskaling.

post-105714-1241882329_thumb.jpg

post-105714-1241883144_thumb.jpg

 

Skal ha vannbåren gulvvarme i første etasje og vi har derfor lagt ned 30 cm isopor i plata. Legger såpass tjukt så varmetapet mot bakken skal bli minimalt. Vi venter nå på at rørleggeren skal legge ut slyngene til vannvarmen.

 

Har også valgt å legge 10 cm isopor i stallen for at hestene skal få det litt lunere på gulvet. Blir dog ingen varme i gulvene her. Stalldel til venstre - varmgarasje til høyre

post-105714-1241882621_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Min første følgesvenn, velkommen! Skal forsøke så godt jeg kan å oppdatere ofte. Problemet er at vi bygger 15 mil unna der vi bor i dag, så vi jobber mest på helger.

 

I helgen har vi begynt å armere:

 

post-105714-1242055186_thumb.jpg

 

post-105714-1242055207_thumb.jpg

 

Bøyer armeringsjernene manuelt, så det er forholdsvis mye jobb. Men planen er at vi får støpt plata i løpet av to uker nå. Så snart vi er ferdige med armeringen legger vi ut rør til vannvarmen og støper. Det ser vi fram imot.

 

Legger ved to bilder av området nedenfor huset - fint å se det bli grønt!

 

post-105714-1242056328_thumb.jpg

post-105714-1242056349_thumb.jpg

Lenke til kommentar

What? Har du startet tråd uten å si ifra? ;)

 

Ser jo nydelig ut der du bygger. Støtter valget angående kjeller og som du sikkert har funnet ut, så blir det vel ikke gulvkaldt med vannbåren varme? :)

 

Ønsker deg/dere(?) lykke til videre selv om jeg kommer til å følge med. Hold humøret oppe og hold oss oppdatert! :)

 

Edit: Du må jo fortelle litt mer mann! :) Hvem er vi, hva gjør du og hva betaler du folk for å gjøre? Tanker rundt det elektriske/nettverk? Forskjeller på å bygge i Sverige kontra Norge? Hvorfor bygger du i Sverige btw? Framdriftsplan/innflyttingsdato?

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Liten oppdatering i dag også faktisk. Vi skal grave brønn for innlagt vann etterhvert, men når vi nå hadde gravefirmaet ute på tomten ba vi dem grave en brønn utenfor kjøkkenvinduet også. Kjekt med en reservebrønn om strømmen skulle gå, dessuten er det jo litt stilig med en gammeldags brønn med sveiv og bøtte. Gravde ned 7 meter til de støtte på fjell. Kaldt, friskt vann er nå på vei opp i brønnen. Det er sandjord på tomten, så vi har naturlig filtrering.

 

Svigers har gjort i stand sidestykkene allerede. Lerk innsmurt i tjære.

post-105714-1242154184_thumb.jpg

 

 

post-105714-1242154195_thumb.jpg

 

Knewt: Artig at du følger med. Området er veldig fint. Typisk flatt svenskt landskap.

Lenke til kommentar

BIlly Bob: Hyggelig med en erfaren byggherre i tråden! Regner med mange gode tips fra den kanten :) Ville ikke spamme tråden din med reklame om min egen tråd, men kunne sendt deg et PM - moro at du fant veien inn uansett.

 

Martin808: Vi skal ha vannbårent i alle gulv i første etasje, samt badet oppe. Det blir vannbårne elementer i alle andre rom oppe. Hyggelig at du også fant veien inn hit.

 

På oppfordring fra BB kan jeg jo skrive noen ord om hvilke vi er og hvorfor vi bygger der vi gjør.

 

Jeg flyttet til Falun for å studere for noen år tilbake. Traff min nåværende samboer og ble boende her etter endte studier. I fjor flyttet vi til Lillehammer for en kortere periode og jobbet, men savnet gode, gamle Sverige. Tankene begynte å surre om eget hus og vi kikket på annonser i traktene rundt her. Alle husene var enten gamle og i behov av oppussing, eller rett og slett for dyre. Vi hadde egentlig ikke vurdert å bygge sjøl, men muligheten for å kjøpe tomten kom helt plutselig og vi bestemte oss da for å slå til. Er så heldig at svigerfar er en dyktig (og snill) tømmermester med sansen for gamle hus og gårder, så han ville gjerne hjelpe til med byggingen om vi ville bygge.

 

Området ligger landlig til, men forholdsvis nærme store byer. Så det blir til å pendle til jobb, men litt kan man ofre for å bo fint til. Samboern er hesteinteressert og da er det greit med muligheten for egen stall.

 

Har skjønt at BB (og mange andre) er opptatt av heftige elektriske anlegg og nettverkskabler, hehe. Angående det elektriske anlegget kan jeg ikke informere om alt for mange detaljer, har rett og slett ikke den kunnskapen. Men det blir vel overflod av uttak rundt om i huset og selvfølgelig alt av ledninger skjult i veggene. Alt av rør til vannvarme og elektrisk kommer opp i vaskerommet, så der blir det varmepumpe og sikringsskap.

 

Nettverk: Her tar jeg gjerne imot tips. Vi får ikke muligheten til fiberbredbånd da dette ligger for langt ut på landet. Men ser at Telenor bygger 4G nett i Sverige om dagen, og håper på bra priser (og hastighet) på mobilt bredbånd. I så fall dropper vi å legge inn telefonlinje til huset. Vi har dratt tomme rør i plata så alt kan trekkes inn om vi vil, men dersom vi kan få mobilt bredbånd har vi ikke behov for fasttelefon. Vet ikke hvordan et sånt bredbånd fungerer opp mot en trådløs router, men regner med at det går greit. Regner også med at det blir standard med tv og bredbånd på samme kabel etterhvert, så må forhøre meg litt om hva slags opplegg vi skal ha.

 

Huset kommer til å settes opp av svigerfarsan med hjelp fra oss selvfølgelig. I byggebransjen kjenner man jo alle slags håndverkere, så vi har kontakter på de fleste ledd. Huset er planlagt beboelig neste høst. Tak og utvendig kledning skal være klart før snøen kommer i år.

Lenke til kommentar

Fallingwater: Målet er ikke å sette opp en kopi av et gammelt hus, men vi liker husmodellen veldig godt. Derfor har vi tatt utgangspunkt i huset du ser på bildet i førsteposten. Det er en veldig vanlig svensk modell, og den gjør seg godt på landsbygda. Vi har tegnet om huset utvendig og innvendig slik at det passer våre preferenser. Huset blir moderne med alle bekvemeligheter, men vi skal forsøke å beholde den landlige følelsen. Moro at du finner tråden interessant og håper på mange innspill fra deg under byggets gang!

 

For å prøve å gi litt sjel til et nytt hus har vi fått tak i forskjellige eldre artikler som skal inn i huset. Blant annet har vi skaffet 3 stk. pardører fra midten av 1700-tallet som har stått i en herregård nede i Stockholm. Det har bodd kongelige og diverse adel på gården, og vi vet at blant andre Bellmann var en frekvent gjest her. Vi har også fått tak i en vedovn til å ha på kjøkkenet som en gang har varmet mat til herskapet på Avesta Herregård. En rusten sak som vi fikk slengt etter oss, men som nå har fått nytt liv ved hjelp av stålbørster og ovnssverte.

Lenke til kommentar

Hei Svinks, bra spørsmål. Det er rett og slett så vi skal kunne innrede kjøkkenet lettere. Valgte å gjøre dette da vi skal ha spisskammer + kjøl/frys i hjørnet og ut mot det enkle vinduet. Vinduet er trippelt mot de andre som bare er doble, så det skal ikke ha så mye å si for sollyset.

Lenke til kommentar

Kult at dere tar vare på gammel tradisjon. :)

 

Tenkte på det her om dagen, når du sier at du skal ha overflod med uttak. Husk å tenke på gjerne før dere setter opp reisverk og lignende. Gjerne bestemme dere for sikringsskap slik at dere får det innfelt i en vegg. Hvis dere bestemmer dere for å ha sterkstrøm og svakstrøm på samme sted, blir det en del rør der, som trenger plass om du vil ha det innfelt.

Lenke til kommentar

Billy Bob: Skal planlegge godt hvor alt skal stå og sørge for å få det pent inne i rommet der vi skal ha sentralen. Fint tips dette med å felle inn sikringsskapet i veggen. Skal føre dette videre til byggeleder! Kommer til å ha eget skap til alle rør i huset, så vi kan stenge av f.eks. krana på kjøkkenet dersom den skal skiftes. Blir også en sentral for å styre temperatur til varmesystemet.

 

Er hjemme i gamlelandet for å overvære 17. mai denne helgen, så tror det blir dårlig med oppdateringer i helgen.

Lenke til kommentar

Venter fortsatt på at rørlegger skal legge ut slyngene til vannvarmen, men får gjort litt andre ting mens vi venter.

 

Spesialbestilte ei dør for en tid tilbake, og nå har vi endelig fått hentet den.

Dobbeldør 150x220

post-105714-1242762362_thumb.jpg

 

Diverse utskjæringer

post-105714-1242762382_thumb.jpg

 

Liten detalj

post-105714-1242762395_thumb.jpg

 

Vinduet skal stå over ytterdøra. Ikke så helt ulikt som modellen i førsteposten.

post-105714-1242762413_thumb.jpg

 

Meget fornøyd med døra! Skikkelig håndverk dette her.

 

Har også kjøpt inn vedovner, så vi kan sette inn disse så fort vi har montert opp skorsteinene. Greit å handle litt underveis når man snubler over bra tilbud.

Lenke til kommentar
Finnes det kjøleskap som en kan bygge inn med frys og kjøl, samt isbitmaskin?

 

Det ble kanskje litt feil formulert/forstått. Mener noe alla dette: http://i170.photobucket.com/albums/u263/er...at/IMG_3496.jpg. At det bygges inne med samme materiale som kjøkkenet.

 

Ta også en titt på denne artikkelen: http://www.p4.no/story.aspx?id=262053

 

Kjekk lesing! Morsomt å følge med på slikt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...