Gå til innhold

Utfordring for Windows 7-testere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-77do0b

En clean install er oftest å foretrekke uansett. De aller fleste har en ekstra partisjon eller ekstern disk til å legge backup på, så det er ikke så alt for trasig.

Installasjon av Win7 går uansett veldig raskt og når de fleste drivere oppdages og installeres automatisk, så er det kun ymse programmer som gjenstår å installeres. Sett av en halvannen time (maks), så er man tilbake tilbake til et fullt funksjonabelt operativsystem med alle ønskede innstillinger og programmer igjen. =)

Lenke til kommentar

Enig med Egilanso

En oppgradering av operativsystemer er etter min mening helt uinterresant, nettop fordi oppgraderingen dermed er avhengig av at en masse kopnvertering skript skal fungere i alle mulige situasjoner man har satt seg i og det er for mange fallgruver i dette scenariet til at jeg ville stolt på det. Når vi i tillegg her snakker om en oppgradering fra en BETA til en fullversjon så er jeg enda mere skeptisk.

Lenke til kommentar

Jeg kikket på blogen hvor fremgangsmåten for å oppgradere står beskrevet. Om man mener det å gå tilbake til vista for så å oppgradere derifra er lettere enn det som skal til for å oppgradere fra beta til RC har man et skrudd syn på tingenes tilstand! Det er snakk om å endre et tall i en .ini fil, og lagre den der du fant den... Om det høres vrient ut burde man kanskje ikke vært med som betatester?

Endret av Jon-d
Lenke til kommentar

Vel, det synes klart at Microsoft og mange betatestere har motstridende interesser i denne saken.

 

Hvor godt en oppgradering fra Beta til RC fungerer, er helt uinteressant for Microsoft, ettersom dette er en situasjon som aldri mer kommer til å inntreffe.

(Jeg tenker konkret på Windows 7 Beta -> 7 RC)

 

Mange betatestere har nærmest gjort 7 Beta til sitt hovedsystem, til tross for alle formaninger fra Microsoft om å prøve å unngå det. Disse er naturlig nok - for egen del - interessert i å få en strømlinjet overgang til 7 RC. At man skal reinstallere Vista og oppgradere derfra er nok å forvente litt vel mye fra Microsofts side. Noen vil nok gjøre det, men jeg tipper de fleste vil gjøre en Clean Install. Mange av de som har investert veldig mye i sitt nåværende 7 Beta-oppsett vil nok satse på å oppgradere direkte til 7 RC.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som sitter her og tenker WTF?

Hvorfor vil man gå tilbake til vista før man installerer W7 RC?

Det skal jo bare være å gjøre en clean install, så vil alt funke helt fint. At man ikke kan "oppgradere" trodde jeg var en selvfølge de fleste som brukte betaen var klar over.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Er det bare meg som sitter her og tenker WTF?

Hvorfor vil man gå tilbake til vista før man installerer W7 RC?

Det skal jo bare være å gjøre en clean install, så vil alt funke helt fint. At man ikke kan "oppgradere" trodde jeg var en selvfølge de fleste som brukte betaen var klar over.

 

Tyder det slik at de ønsker at "betatesterene" skal være med å teste ut og verifisere upgrade pathen til Windows 7 , og samle inn feedback.

Uttesting av annen upgrade path enn fra Vista er jo uinteresant (ref:fra ulike Win7 betabuilds)

Er slik jeg leser denne oppfordringen.

Lenke til kommentar

ÅÅhhh ... så dette er brukervennligheten Microsoft snakker om når de skryter av "windows not walls".

 

Grunner til at beta-folket må gå via Vista er enkel: W7 beta og W7 er to forskjellige OSer. W7beta er laget for å testes av "fagpressen" og for å gi inntrykk av at W7 er lett og kjapp. Salgsversjonen av W7 slekter direkte på Vista og vil vise seg å ha mange av de samme problemene.

 

Flere kommentatorer har lenge sagt at Microsoft sannnynligvis vil prøve seg på en slik vri (bl.a John C Dvorak). Her har vi beviset på at det er tilfellet.

Lenke til kommentar

@VirtualBox : Du skal ikke snike inn en kommentar om at Linux vil redde oss fra store stygge Microsoft da? :p

 

For oss som har SSD, så er clean install eneste fornuftige alternativ uansett. Kjører en run med HDDErase 3.3 først også.

 

Jeg kjører W7 build 7068 på sekundære PC'n min og det har funket raskt og stabilt så langt iallefall.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Herregud eg må le av folk her altså vist du søren ikke kan klare og ta en clean install av ett ms os så har du ingen verdens ting noe i det hele tatt med og tukle fingrene oppi noe som helst som kalles beta os.

 

 

uansett oppgraderings muligheter, clean install e alltid best og klare du ikke det eller uten og syte over det så burde du holdt fingrene langt unna og holdt deg til det os som var pre instalert på maskinen eller noe i den dur jeeeesssuuss slutt og whine.

Lenke til kommentar

@dagtveit: Nei jeg gidder ikke å quote dine usakligheter.

 

Nå kjører jeg faktisk Win 7 på en bærbar, og jeg gidder ikke å ta clean install om jeg kan unngå det. Men jeg har heller aldri regnet med å kunne oppgradere enn beta.

 

Personlig oppfatter jeg clean install uansett OS som et tidkrevende mareritt, og bruker derfor images når jeg må rydde opp litt.

 

Win 7 synes jeg faktisk er et godt fungerende produkt, men siDDIs peker på et reelt problem med arkitekturen til Windows.

Lenke til kommentar

for ett latterlig problem.

- Har kjørt Ubuntu 7.10 på jobb og hjemme +laptop, oppgradert til 8.04 og 8.10

Etterhvert var stabiliteten så tydelig, at jeg installerte 9.04 Alfaer/betaer (En Alfa i linux verden er omtrent mer stabil en en release i M$ verden der de haster for å tjene penger)

 

Alle oppgraderinger skjer smooth, og bare nye kernel spør pent om restart.

ingen reinstallering.

 

Microsoft=daglig reboot, månedlig treghet , kvartalvis reinstallasjon.

Lenke til kommentar
for ett latterlig problem.

- Har kjørt Ubuntu 7.10 på jobb og hjemme +laptop, oppgradert til 8.04 og 8.10

Etterhvert var stabiliteten så tydelig, at jeg installerte 9.04 Alfaer/betaer (En Alfa i linux verden er omtrent mer stabil en en release i M$ verden der de haster for å tjene penger)

 

Alle oppgraderinger skjer smooth, og bare nye kernel spør pent om restart.

ingen reinstallering.

 

Microsoft=daglig reboot, månedlig treghet , kvartalvis reinstallasjon.

 

Noen har ikke fått med seg at ting har endret seg siden Win 98.

 

Jeg har nå hatt min laptop i 2 år med Vista installert fra leverandøren. Har bytta hovedkort underveis. Har og bytta HD med SSD undrveis. Samme installasjon av Vista installert med all programvare for utvikling og daglig bruk. Restarter én gang i blandt pga noen drivere som oppdateres etc krever det. Ellers så går maskinen i dvale mellom docking/kontor og hjemmekontor. Ingen tregheter. Alle oppgradering går greit.

 

I artikkelen snakkes det altså om et beta system. Det er slik at betasystemer inneholder filer, register-endringer som garantert ikke er likt i nyere versjoner. Selvom det sikker går i terioen og oppgradere, er man ikke 100% sikker på det vil bli stabilt, da det er ikke er lagt til rette for dette underveis.

 

Windows er ikke perfekt, men er temmelig stabilt. Jeg har da sett nags og heng i Linux. Lyden hakker osv. Det er mye konfig som skal til. Og selvom du sier det er bare og oppgradere bla bla, så tror jeg de alle som bruker Linux vet det er utfordringer i den verden og.

 

På mange måter skulle jeg ønske MS på et eller annet tidspunkt kunne slutte og støtte alle hacks de har måttet gjort for og støtte gammel programvare, slik som Apple gjorde da de gav ut OS 10.

Lenke til kommentar

MS hadde vel flagget dette for lenge siden (at det ikke skal gå å oppgradere fra beta til RC, men at man må ha en reinstallasjon.) Dette har da vært mer eller mindre vanlig med MS betaer. De har ikke ett modulært system slik som Linux har, ønsker man det, så installerer man Linux.

 

Jeg er betatester og har ingen problemer med å fomatere hvis/når jeg vil ha inn RC.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...