Gå til innhold

Intervju: Utvikler spill til Linux


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1. Ved bruk av emulering vil du doble antall feil i spillet. Du bruker et emulerings-lag som prøver å kopiere et udokumentert operativsystem (Windows) og som har de samme feil for å være sikker på at programvaren det emulerer fungerer på nøyaktig samme måte.

 

2. Emulering varer bare så lenge Microsoft tolerer det. Alle emuleringslag, som Wine og Cedega reimplementerer Microsofts patenterte teknologi. Hvis de vil, kan Microsoft tråkke veldig hardt på Wine og Cedega, og da vil all programvare som avhenger av disse emuleringslagene gå under.

 

Syns wine kjører propaganda om at de ikke er en emulator :roll:

Lenke til kommentar
2. Emulering varer bare så lenge Microsoft tolerer det. Alle emuleringslag, som Wine og Cedega reimplementerer Microsofts patenterte teknologi. Hvis de vil, kan Microsoft tråkke veldig hardt på Wine og Cedega, og da vil all programvare som avhenger av disse emuleringslagene gå under.

 

Syns wine kjører propaganda om at de ikke er en emulator :roll:

 

Jeg trodde ikke reverse engineering var lovstridig?

 

AtW

Lenke til kommentar

Ut ifra det de svarer på intervjuene vil jeg tro det er mulig. Man da hovedsakelig på grunn av markedsføringdelen. Det at støtte for linux gir mer arbeid på koden, og derfor fikser flere feil til windowsutgaven er noe større aktører kan utnytte, da de i tillegg for positive tilbakemeldelser.

Lenke til kommentar
2. Emulering varer bare så lenge Microsoft tolerer det. Alle emuleringslag, som Wine og Cedega reimplementerer Microsofts patenterte teknologi. Hvis de vil, kan Microsoft tråkke veldig hardt på Wine og Cedega, og da vil all programvare som avhenger av disse emuleringslagene gå under.

 

Syns wine kjører propaganda om at de ikke er en emulator :roll:

 

Jeg trodde ikke reverse engineering var lovstridig?

 

AtW

 

Det er det nok, vi har jo russeren Dmitry Sklyarov som gjor det på adobe programvare. Når han kom til USA på defcon 9 computer security conference i lasvegas så ble han arrestert :)

 

Edit: Nå vet jeg ikke reglene for 2009, dette her er lenge siden jeg leste om.

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar
Syns wine kjører propaganda om at de ikke er en emulator :roll:

Fordi det ikke er det, det er et kompabilitetslager, så spillet kan kjøre rett på hardware, en emulator vil kjøre i et emulert system, wine emulerer ikke windows, kun interfacet mellom program og windows.

 

I praksis er det en emulator, men rent teknisk er det ikke det.

Lenke til kommentar

Kul artikkel, men som det sies så er jobben med å oversetja D3D til OpenGL utroleg vanskeleg og kompleks. For å ikkje nemne at D3D er meir moderne, krever mindre utviklingstid og ikkje minst lettare å bruka. OpenGL 3.0 begravde håpet på fleire kryssplattformens enda eit tiår.

 

Og Wine er ikkje ein emulator, men meir ein wrapper/reimplementasjon av Windows systemet. Hadde Wine vore ein emulator så hadde det vore ein "virtuell maskin".

Lenke til kommentar
2. Emulering varer bare så lenge Microsoft tolerer det. Alle emuleringslag, som Wine og Cedega reimplementerer Microsofts patenterte teknologi. Hvis de vil, kan Microsoft tråkke veldig hardt på Wine og Cedega, og da vil all programvare som avhenger av disse emuleringslagene gå under.

 

Syns wine kjører propaganda om at de ikke er en emulator :roll:

 

Jeg trodde ikke reverse engineering var lovstridig?

 

AtW

 

Det er det nok, vi har jo russeren Dmitry Sklyarov som gjor det på adobe programvare. Når han kom til USA på defcon 9 computer security conference i lasvegas så ble han arrestert :)

 

Edit: Nå vet jeg ikke reglene for 2009, dette her er lenge siden jeg leste om.

Wikipedai sier ihvertfall: "In the United States and many other countries, even if an artifact or process is protected by trade secrets, reverse-engineering the artifact or process is often lawful as long as it is obtained legitimately"

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette var en nydelig artikkel. Her snakker vi kvalitetsstoff som virkelig bidrar til bevistheten.

Og jeg er fullstendig enig med Ryan om at Wine er en emulator og at det blir pedantisk å si noe annet for et system som oversetter + utfører nødvendige endringer fra et språk til et annet.

 

Men uansett så var dette artikkelen oppløftende for oss som bare sitter å venter på å kaste Windows, men som fortsatt sitter på gjerdet fordi det er pain å måtte avslutte alt man har kjørend ei bakgrunne, reboote osv for å spille litt.

Det som ikke er i alles interesse, er å bli tvunget til å beholde en Windows-partisjon bare for å spille spill. Det beste operativsystem for spill er det som lar deg holde kontorpakken, lynmeldingsklienten, e-postklienten og musikkavspilleren i bakgrunnen mens du spiller. Det dårligste er det som tvinger deg til å starte maskinen på nytt for at du skal spille i noen minutter.

Jeg kan alltids tåle å "emulere" noen "die-hard" windows programmer på Linux om jeg ikke finner gode alternativer. Men det er spillene som er bøygen. Underholdning på PC utgjør ikke en stor del av min brukstid, men alikevel er den lille delen viktig.

 

EDIT:

Jeg har tilnærmet priset dagen Skinney begynte å overøse oss med Linux stoff og han slutter aldri å glede hehe. Disse artiklene er de jeg alltid tar meg god tid til å lese og som alltid leses med glede. Kosestoff.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kul artikkel, men som det sies så er jobben med å oversetja D3D til OpenGL utroleg vanskeleg og kompleks. For å ikkje nemne at D3D er meir moderne, krever mindre utviklingstid og ikkje minst lettare å bruka. OpenGL 3.0 begravde håpet på fleire kryssplattformens enda eit tiår.

 

*snip*

 

Helt enig.

Er spillet veldig bra laget, så er grafikkkoden og andre ting som må byttes ut - så er det laget som en modul, slik at det kan byttes. Som oftest er det ikke slik.

 

Utvikle til flere plattformer er krevende. Det er stor mangel på gode utviklingsteam som kan gjøre slik. Det er lett å snakke om det, men ikke like lett i praksis.

Bare se på web. Det å lage en side som funker på både IE6 og whatever ... er tidkrevende, og ender opp med minste felles multiplum av funksjonalitet ... som er ganske gammelt og dårlig. Web har i det minste standarder, det mangler andre type programmer.

 

Som oftest så har man egne utviklingsteam for hver plattform, og det hender at man ender opp med 2 ulike spill.

 

Tror ikke det er så lett som noen forsøker å få det til. Og til syvende og sist skal noen tjene mye penger på dette, så de er ikke interessert i å gi mer enn høyst nødvendig ved døra.

Lenke til kommentar

Det er nok ikke så enkelt som Ryan skal ha det til og som den andre karen sier er Ryan et naturtalent på denne kodingen samt at han tar forbehold om en del enkle forutsetninger. Slik sett kunne det vært interesant å se hvordan han forespeilet en slik jobb på CCPs EVE Online som beklageligvis gikk for et kompabilitetslag istedet. Evt. hva med Empire: Total War som er nytt høyaktuelt spill som jeg tror kunne solgt godt på alle plattformer.

Lenke til kommentar
2. Emulering varer bare så lenge Microsoft tolerer det. Alle emuleringslag, som Wine og Cedega reimplementerer Microsofts patenterte teknologi. Hvis de vil, kan Microsoft tråkke veldig hardt på Wine og Cedega, og da vil all programvare som avhenger av disse emuleringslagene gå under.

 

Syns wine kjører propaganda om at de ikke er en emulator :roll:

 

Jeg trodde ikke reverse engineering var lovstridig?

 

AtW

det kommer en smule an på hvordan det blir gjort, og hvor i verden det blir gjort.

 

mener å huske det er ett bibliotek der ute som implementerer støtte for microsoft sin video codec for msn messenger.

 

dette ble gjort av en nordmann med full lovlighet under norsk lov.

 

men fortsatt så er pidgin og andre forsiktige med å benytte seg av den, siden dem kan få problemer med loven i usa bla.

Lenke til kommentar

Spillutviklere vil ha større brukerskare for å prioritere spill til plattformen. Kanksje brukerskaren kommer i større grad om spillene tar turen over først?

 

Jeg skulle virkelig ønske at det var flere store spill til Linux-plattformen. Det jeg derimot aldri kommer til å gjøre, er å kjøpe og betale for to separate utgaver av et spill - et til Windows, og et til Linux. Hvis jeg kjøper et spill som støtter både Linux og Windows, så skal ikke jeg måtte betale det dobbelte for å få begge utgavene.

 

Det er i hovedsak tre ting som hindrer meg fra å permanent skifte over til Linux:

1. Spill. Jeg er en gamer, og hvis jeg ikke kan spille på plattformen, så blir den ikke mye brukt.

2. Microsoft Office 2007 (og evt. nyere utgaver). Man kan si hva man vil, men jeg synes nå at Office 2007 er en vesentlig forbedring fra tidligere utgaver, og slår ihjel OpenOffice når det kommer til å få dokumenter til å se bra ut ved et par klikk.

3. Ymse andre programmer, som Adobes Creative Suit og Lightroom. Det finnes alternativer ja, men på langt nær like gode, selv om de er gratis.

Lenke til kommentar
1. Ved bruk av emulering vil du doble antall feil i spillet. Du bruker et emulerings-lag som prøver å kopiere et udokumentert operativsystem (Windows) og som har de samme feil for å være sikker på at programvaren det emulerer fungerer på nøyaktig samme måte.

 

2. Emulering varer bare så lenge Microsoft tolerer det. Alle emuleringslag, som Wine og Cedega reimplementerer Microsofts patenterte teknologi. Hvis de vil, kan Microsoft tråkke veldig hardt på Wine og Cedega, og da vil all programvare som avhenger av disse emuleringslagene gå under.

 

Syns wine kjører propaganda om at de ikke er en emulator :roll:

 

Wine er ikke noen emulator nei. Wine gjør om windows kall til valgfritt os kall. Et kompabilitetslag om du vil.

 

Ikke noe av koden i Wine er ulovlig, ingenting av koden stammer fra Microsoft :).

Lenke til kommentar
2. Emulering varer bare så lenge Microsoft tolerer det. Alle emuleringslag, som Wine og Cedega reimplementerer Microsofts patenterte teknologi. Hvis de vil, kan Microsoft tråkke veldig hardt på Wine og Cedega, og da vil all programvare som avhenger av disse emuleringslagene gå under.

Etter Bilski saken, så henger programvare-patenter i en relativt tynn tråd, selv i USA. At man har patenter betyr uansett ikke at man kan vinne en sak på det, fordi patenter ofte blir invalidert på bakgrunn av prior art og lignende. Det ville nok også skapt en del turbulens om MS plutselig begynte å håndheve patenter som Wine bestrider, med tanke på at de har fått være i fred i 15 år allerede.

 

At MS kan gjøre det betyr heller ikke at det er ønskelig for de. Som du selv påpeker er er kompatibilitetslag som Wine langt ifra ideelt, og bør ikke erstatte native implementasjoner. Jeg kan ikke se for meg at Wine er noen trussel mot MS, ikke med mindre noe drastisk skjer (som en meget betydelig økning i produktivitet).

 

Spillutviklere vil ha større brukerskare for å prioritere spill til plattformen. Kanksje brukerskaren kommer i større grad om spillene tar turen over først?

Mye av problematikken rundt Linux er litt "høna og egget", et eller annen (markedsandel eller kommersielt fokus) må komme først for at det andre skal komme.

Og så lenge ingen av de virkelig store kommersielle aktørene pusher Linux, så vil nok dette fortsette. Det er nettopp derfor "hacks" som Wine, som lar Windows programvare fungere på Linux kan være svært nyttige. Selv om de er langt ifra ideelle, så gjør de ihvertfall programvaren tilgjengelig, og kan dermed hjelpe til å øke markedsandelen.

 

Jeg følger ihvertfall Wine prosjektet med interesse, selv om jeg ikke bruker det selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...