Gå til innhold

Linux-basert vegg-PC


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja... Personlig ville jeg hatt en slik for å erstatte minipcen som styrer fjernkontroll av TV, lys i stua (og kanskje etterhvert adgangskontroll)

 

Det finnes ganske mye bruk for maskiner som kjører uten skjerm om man bare tenker seg om.

 

Det som er tingen her er strømforbruk og støynivå. Tenk at du skal laste ned et hav av GNU/Linux distroer (heh) hver natt. Du har en liten boks som er plugget i veggen som du bruker, tja, X-forwarding over ssh for å sette i gang nedlastingene, skrur av PC-en og legger deg. Du sparer masse strøm, og unngår masse støy.

 

Finnes haugevis av andre eksempler også.

Lenke til kommentar

målet med denne er vel at den skal kunne styre ting i huset via nettpluggen. Feks ha en webserver på den, der du kan legge inn alarm for når du vil bli vekket av musikk på soverommet (via usb lydkort ell)..

 

Hvem trenger en skjerm på en linuxmaskin, så lenge en har tilgang til shellet.

Lenke til kommentar

Hehe, ikke vanskelig å se hvilke websider / blogger hardware.no skribenter følger med på. Dette var jo som avskrift fra slashdot.org.

 

Uansett, det jeg lurer på er om en slik sak som denne ville være god nok som proxy server, slik at jeg kunne kjøre Squid med Danceguardian på den for å sikre at barn i huset surfer trygt.

Lenke til kommentar

Artig sak men jeg klarer ikke helt se for meg hva den skal brukes til. Ingen skjerm, lite lagringsplass og bare en nettverksport stopper jo de potensielle bruksområdene jeg kommer på i farta.

 

Da står vi igjen med at dette er ei leke for spesielt interresserte som har kompetanse og fantasi til å *finne på* sitt eget bruksområde...

 

Jaja, vi får vel høre om det etterhvert som noen klarer å bruke disse til noe vettugt. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Sleng på en 100Mbit LAN port til samt FreeBSD med pfSense og du har den ultimate brannvegg.

 

Forresten; Skjerm og tastatur/mus via RDP støtte så boksen trenger ikke utganger/innganger for slikt.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...