Gå til innhold

Asus lager Eee-PC med Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
jeg ser ikke hvordan android vil sende prisen noe særlig under eksisterende xandros varianter, siden disse også er gratis (om ikke jeg har gått glipp av noe).

Sannsynligvis vil disse pc'ene være basert på en ARM (v11 eller Cortex A8/A9) System on Chip, som potensielt er langt billigere en Intel sin platform. Og det er nok her besparelsene ligger.

 

Et eksempel på en slik chip er Freescale i.MX515. Den satser mot netbooks, og har også et referansedesign klart: http://linuxdevices.com/news/NS3522920675.html

 

EDIT: forøvrig har alle OS betydelige kostnader tilknyttet seg for PC leverandørene sin del. Så å si at Android/Xandros er gratis bare fordi det er Linux er i beste fall en overforenkling.

 

EDIT2: på sikt kommer det nok noen Android netbooks, men det kan godt hende at disse første ARM baserte kjører Xandros eller Ubuntu.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Kjekt for en lett og langlivet surfemaskin ja og slik sett bør den gi vesentlig bedre batteritid enn en N270 eller FZ520 maskin skal det være interessant. Samt en meget god LED baklyst skjerm med god surfeoppløsning.

 

Ellers bruker man jo bare en 4-5 år gammel 2,3KGs 15,4" laptop med fullsize tastatur til surfing i stedet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
jeg ser ikke hvordan android vil sende prisen noe særlig under eksisterende xandros varianter, siden disse også er gratis (om ikke jeg har gått glipp av noe).

Sannsynligvis vil disse pc'ene være basert på en ARM (v11 eller Cortex A8/A9) System on Chip, som potensielt er langt billigere en Intel sin platform. Og det er nok her besparelsene ligger.

ingen grunn til det, siden android allerede kan kjøre på x86 eeepc...

http://virtuallyshocking.com/2008/12/20/bu...asus-eeepc-701/

 

ikke det, ARM basert netbook er ikke meg i mot. men jeg tviler på at asus er så dristig...

Endret av hobgoblin
Lenke til kommentar
Kjekt for en lett og langlivet surfemaskin ja og slik sett bør den gi vesentlig bedre batteritid enn en N270 eller FZ520 maskin skal det være interessant. Samt en meget god LED baklyst skjerm med god surfeoppløsning.

 

Ellers bruker man jo bare en 4-5 år gammel 2,3KGs 15,4" laptop med fullsize tastatur til surfing i stedet.

som veier i området rundt 2-3x mer den eksisterende netbooks?

Lenke til kommentar

Helt gratis er xandros ikke, bare veldig, veldig billig. Lurer på om asus betaler ca 25 kr per lisens...

 

 

Android på eee høres ut som en god ide. Det går jo forsåvidt rundt med standard desktop-OS og programmer også men det føles som maskinen går konstant i oppoverbakke. Et mobil-OS med mobil-programmer burde få en eee til å føles som en supermaskin! :D

Lenke til kommentar
jeg var ikke klar over at 12" kom innenfor netbook definisjonen...
En 12" er absolutt kommer absolutt innenfor netbook sjangeren, det er som regel 13.3"erne som har vært de ultraportable. Det er dessuten ikke størrelsen i like stor grad som innholdet som bestemmer sjangeren.

 

Du er kanskje ikke klar over at det faktisk skal lages netbooks helt opp til 15" størelse. Du tenkte kanskje mer på MiD :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Litt usaklig der hobgo :) Så å rotere rundt 10" gir ikke rom for 12", hmm merkverdig. Vel heng deg gjerne opp i størrelse, slik sett er mange 8.9"ere tildels ubrukelige og burde nesten vært kalt en MiD istedet for en Netbook.

 

Som sagt det er ikke størrelsen først og fremst, men vekten, mobiliteten, innholdet og prisklassen som klassifiserer noe som en Netbook. Og det verste er at det er ikke så vanskelig å forstå når det er en Netbook. Men noen trenger sikkert størrelsen som en guide?

 

11,1" og 12" med 1280*800 oppløsning er ypperlig netbook størrelse, og det virker som produsentene har begynt å forstå det og kommer med mange 12" produkter i 2009 ser det ut til.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...