Gå til innhold

Test: Asus Rampage II Extreme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg savner gamle dager da et HK kostet fra 300 til rundt 1200. Hvorfor har PCer blitt billigere, når alle enkeltdelene blir dyrere?

 

Du får billige hovedkort nå også, men X58-brikkesettet er dyrt (skyld på Intel) og dette hovedkortet betaler du ekstra for fordi det er et nisjeprodukt.

 

Eksempler:

 

https://prisguiden.no/product.php?product_id=96377

https://prisguiden.no/product.php?productId=34026

Endret av Bludd
Lenke til kommentar
Hvilket grunnlag har dere for å påstå at akkurat denne nettverkskontrolleren fra Marvell er dårlig, og at enhver kontroller fra Intel eller Broadcom automatisk er bedre?

Enig, helt latterlig.

 

Nei, det er langt fra latterlig. Det er kjent fra en lang rekke tester og brukererfaringer at Marvell (og Realtek) sine nettverkskontroller er dårligere enn Intel og Broadcom. Drivere er jevnt over dårligere, gjelder for alle OS, blant annet. De har også en tendens til å "knele" under langvarig høy belastning, noe jeg personlig har opplevd flere ganger.

 

Det er ikke uten grunn at man ikke finner en eneste Marvell (eller Realtek) kontroller på gode server/arbeidsstasjons hovedkort. I alle fall har jeg ikke sett noen.

 

Så skulle jeg mot formodning brukt ca 3 000 kr på et hovedkort, så ville jeg nok krevd at også slike komponenenter var av det beste på markedet. Det er for meg ikke helt logisk når et hovedkort til 3 000 kr faktisk ikke har særlig bedre komponenter enn et til under 2 000 kr.

Lenke til kommentar
Hvilket grunnlag har dere for å påstå at akkurat denne nettverkskontrolleren fra Marvell er dårlig, og at enhver kontroller fra Intel eller Broadcom automatisk er bedre?

Enig, helt latterlig.

 

Nei, det er langt fra latterlig. Det er kjent fra en lang rekke tester og brukererfaringer at Marvell (og Realtek) sine nettverkskontroller er dårligere enn Intel og Broadcom. Drivere er jevnt over dårligere, gjelder for alle OS, blant annet. De har også en tendens til å "knele" under langvarig høy belastning, noe jeg personlig har opplevd flere ganger.

 

Det er ikke uten grunn at man ikke finner en eneste Marvell (eller Realtek) kontroller på gode server/arbeidsstasjons hovedkort. I alle fall har jeg ikke sett noen.

 

Så skulle jeg mot formodning brukt ca 3 000 kr på et hovedkort, så ville jeg nok krevd at også slike komponenenter var av det beste på markedet. Det er for meg ikke helt logisk når et hovedkort til 3 000 kr faktisk ikke har særlig bedre komponenter enn et til under 2 000 kr.

Aldri hatt de problemene du beskriver her, det er latterlig, og helt sikkert ikke noe å trekke ned på.

Lenke til kommentar
Nå står toppmodellen til Asus for tur, Rampage II Extreme.

Er ikke Asus P6T6 WS Revolution X58 til 3500,- med bla. 6stk PCIe 16 slots toppmodellen til Asus?

Har akkurat kjøpt inn dette selv og skal bygges så snart jeg får noen varer som er i "rest".

 

EDIT:

Mens vi først er inne på integrerte nettverkskontrollere anno 2008/2009. Hvordan er Arthos/Athros(husker ikke eksakt navn) som Asus bla. hadde på Asus PQ5 P45 HKet sitt?

 

Skulle Realtek chippene på mitt Revo kort være dårlige, kjøper jeg bare et godt Intel eller Broadcom kort, om de finnes i PCIe utgaver.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@CybahDuckx3:

 

Akkurat som man bør trekke for bruk av dårligere bios, dårligere kjøleløsning, dårlig plassering av kontakter, bør man trekke for bruk av dårligere nettverkskontrollere. At du ikke har opplevd problemer er ellers lite relevant etter min mening. Du har nok aldri stressa nettverkskontrolleren, eller så har du ikke opplevd at ytelsesforskjellen mellom ulike nettverkskontrollere kan være betydelig.

 

Ellers er det faktisk særdeles bra at man ved tester av high-end kort faktisk påpeker bruk av noe dårligere komponenter på ulike plasser. Bare ved at dette pekes på vil fabrikantene vurdere i større grad om de skal bruke bedre komponenter. I dag virker det mer som at man på high-end kort legger inn funksjonalitet etc som koster lite, men gir mulighet til premium pris.

Lenke til kommentar

Har akkurat de samme symptomene som du beskriver bolsom, fjollete og kalle dette latterlig. Mulig det er bare vi som har uflaks..MEN når dette skjer på multiple HK med disse NIC så er det vel mer enn bare en tilfeldighet. Har byttet ut samtlige relatek/marvell med Intell nic og har en mye bedre overføringshastighet fra serverene nå.

 

Hva slags trøkk legger du på NIC'et ditt cybahduckx3? snakker ikke om vanlig spilling eller surfing her altså.

 

En annen ting. Lydkortet er ikke stabilt hverken i vista x64 eller i windows 7 x64. EGEN ERFARING... dersom noen av dere skulle kommet med annet....

i vista forårsaker det heng og forsinkelser i spill, i Windows 7 x64 forårsaker det kræsj for wow64.dll...

 

Snabelen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...