Gå til innhold

Test: AM3 er her


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

En fint gjennomført test. :thumbup:

 

Jeg synes de nye AM3+ versjoneen hevder seg helt greit, ikke minst mtp pris og effektforbruk.

 

Kan se ut som de som ønsket å vente til AM3 har gjort ett lurt valg.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Glimrende med en test igjen :)

 

Jeg synes X3 720BE gjør det svært bra mot Q9450 med tanke på at sistnevnte koster omtrent dobbelt så mye.

 

Mot Core 2 Duo er saken litt vanskeligere pga omtrent lik pris og store sprik i ytelsen (mye lavere eller mye høyere)

 

C7i mener jeg ikke hører hjemme i en slik budsjettsammenligning. Det blir som å sammenligne en sportsbil til 1 mill med en rekke familiebiler til 0,3 mill og konkludere med at sportsbilen er raskest. Hadde AMD hatt noe i prisklassen til C7i så hadde de blitt mer interessant å sammenligne.

Lenke til kommentar

Spennende. Nå som AMD endelig er i DDR3 leieren vil minneprisene synke om finanskrisen roer seg utover 2009. Dog har jeg allerede kjøpt mine 12GB DDR3 til 2000,-.

 

Ellers ser jeg spent mot høsten og hvilke gode produkter AMD klarer å klekke ut for AM3 plattformen slik at jeg da kan gi min barebone am2+ sin tredje prosessor oppgradering :) Aldri hatt en plattform/pc som har vært så seiglivet noen gang.

 

Jeg tror AM2+ vil bli husket for det beste man kunne kjøpe om man ønsket å oppgradere i mange, mange år på samme plattform. Jeg startet med en svak AM2 CPU. Phenom II for AM3 blir den tredje generasjonen jeg kjører på den maskinen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Står på pluss siden at det Klokker godt, men jeg finner ikke noe om det i selve artikelen selv om jeg har prøvd å skumme mellom 2 ganger. Noen som har funnet det ) ?.

 

 

 

Se på grafene, vi hadde ingen problemer med å komme opp i 3,6 GHz, Adrian kan sikkert fortelle mer om hvilke instillinger som da ble brukt.

Lenke til kommentar
Står på pluss siden at det Klokker godt, men jeg finner ikke noe om det i selve artikelen selv om jeg har prøvd å skumme mellom 2 ganger. Noen som har funnet det ) ?.
Som det skal stå i konklusjonen (som nå grunnet hikke er utilgjengelig), kommer det en oppfølgningsartikkel med bl.a. overklokking når det kommer en noe modnere BIOS o.l.

 

Innstillinger som er brukt er auto all the way, bortsett fra minnespenning. Alt annet en auto ble bare grøt..

Lenke til kommentar
Står på pluss siden at det Klokker godt, men jeg finner ikke noe om det i selve artikelen selv om jeg har prøvd å skumme mellom 2 ganger. Noen som har funnet det ) ?.

Anandtech melder også om gode resultater:

Phenom II X3 720 BE når 3,36 GHz med standard kjøler og standard spenning på 1,325V

Phenom II X3 720 BE når 3,81 GHz med standard kjøler og spenningen 1,55V

Phenom II X4 810 når 3,12 GHz med standard kjøler og standard spenning på 1,325V

Phenom II X4 810 når 3,75 GHz med standard kjøler og spenningen 1,55V

 

Dette synes jeg er ganske bra til å være standard kjøler.

Lenke til kommentar
Nå begynner det ut se bra ut, X3 720 BE er billig og flere kilder rapporterer en OC på alt mellom 3.5 til 3.8 GHz med stock kjøler. En ulåst trippelkjerne i dette prisleiet frister, med ren multiplierklokking så trenger man ikke et dyrt AM2+ hovedkort og DDR2 er enda veldig billig.
Det bør kanskje nevnes at den var bootbar på 3,97 GHz, fortsatt på Auto-volt. Ikke stabil på noen måte, men med litt tweaking skulle det nå vært mulig. Mistenker også hovedkortet for å volte farlig høyt på Auto. BIOS rapporterte 1,64v konstant, men med en temperatur på 40 grader idle kan det umulig stemme.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Står på pluss siden at det Klokker godt, men jeg finner ikke noe om det i selve artikelen selv om jeg har prøvd å skumme mellom 2 ganger. Noen som har funnet det ) ?.

Anandtech melder også om gode resultater:

Phenom II X3 720 BE når 3,36 GHz med standard kjøler og standard spenning på 1,325V

Phenom II X3 720 BE når 3,81 GHz med standard kjøler og spenningen 1,55V

Phenom II X4 810 når 3,12 GHz med standard kjøler og standard spenning på 1,325V

Phenom II X4 810 når 3,75 GHz med standard kjøler og spenningen 1,55V

 

Dette synes jeg er ganske bra til å være standard kjøler.

 

Syns en grepa, erfaren kar som deg Simen ikke skal poste tull. :)

 

Om det er en papp-plate, stock kjøler eller en "prommy"..

Hvor langt en CPU "klokker" (CPUZ-screenie) er ikke mye bestemt av kjøling.

Det er bestemt av "lucky draw" fra wafer, parret med VCore og en velfungerende bios (for OC).

Ikke noe annet.

 

Og det vil igjen være variasjoner mellom CPU-modeller, steppinger... enkelt-eksemplarer om de skalere noe ved økning av VCore.. eller om de har en "wall" på en gitt klokk.

 

Klokk litt mere, så finner det ut sjøl. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...