Gå til innhold

Første OLED-skjerm klar for salg


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
An Organic Light Emitting Diode (OLED), also Light Emitting Polymer (LEP) and Organic Electro Luminescence (OEL), is any Light Emitting Diode (LED) whose emissive electroluminescent layer is composed of a film of organic compounds. The layer usually contains a polymer substance that allows suitable organic compounds to be deposited. They are deposited in rows and columns onto a flat carrier by a simple "printing" process. The resulting matrix of pixels can emit light of different colors.

 

Den funker på samme måte som en plasmaskjem slik jeg har skjønt det vertfall, med induviduelle rgb piksler som kan bli slått av og på uavhengig av hverandre.

Lenke til kommentar
Min Cowon S9 har (som kjent) AMOLED skjerm. Bilder og film ser så bra ut på den at jeg ikke vil se film på den halvgamle LCDen i stua lengre :D

 

Er det noen som vet forskjell på OLED og AMOLED? Er kvaliteten annerledes? Hvem er billigst? En link til en side (som har svar) holder i massevis som svar ;)

 

AM-OLED er kort fortalt ment for mobile og "strømsvake" produkter

 

http://en.wikipedia.org/wiki/AMOLED

Lenke til kommentar
Latterlig oppløsning, ubrukelig størrelse og en pris som er helt bak mål.

 

Hvis dette er framtiden så vil jeg holde meg lengst mulig i nåtiden.

Det kom nok ikke som en overraskelse på noen at den første "store" OLED-skjermen på det europeiske markedet er dyr. Pleier jo stort sett være det samme med nye teknologier, det tar en stund før prisene gjør dem konkurransedyktige med det etablerte markedet.

Lenke til kommentar
Latterlig oppløsning, ubrukelig størrelse og en pris som er helt bak mål.

 

Hvis dette er framtiden så vil jeg holde meg lengst mulig i nåtiden.

Sony viste frem en 27"-versjon av denne når de ble lansert. Meg bekjent var det dog kun en prototyp, og har ikke sett den i salg. XEL-1 har jo vært på markedet lenge nå (lansert 2007!), så at den ikke er så imponerende lenger er vel ikke overraskende. Men jeg tar det som et positivt tegn at de nå lanserer i Europa. Det kan bety at ting er i ferd med å skje på OLED-fronten! :yes: *håpehåpehåpe*

Lenke til kommentar
Jeg tenker på den organiske delen. Hva lages den av? Helst på norsk eller "engelsk".

 

Står litt lenger opp her at den organiske delen kan være polymerer, som i kjemien kan omtales som "organisk" (i motsetning til krystaller av f.eks GaAs, som er "uorganisk"). Litt forenklet har organiske stoffer karbon som viktig bestanddel, mens uorganiske stoffer ikke har det.

 

Det står forøvrig mer her.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

e1dandil, ingenting av det du skrev svarer strengt tatt på spørsmålet, heller ikke linken bidrar til noe som helst.

 

Ulike organiske polymerer står for lyset. De blir "eksitert" av en underliggende diode og sender ut en annen farge avhengig av hvilket polymer det dreier seg om. Dette på samme måte som "neonfarge" som blir eksitert av feks. blacklight og sender ut en annen farge, feks neongrønn, -rød eller gul.

 

Noen eksempler på slike stoffer brukt i OLED er

4-hydroxypyrazolo[3,4-d]pyrimidin (blå)

tris(4-etylfenyl)amin (grønn)

 

Og så har vi polymerer og greier som bare får en fabrikantkode fordi det systematiske navnet blir umulig å omtale i praksis.

 

Les mer i feks. disse:

http://www.google.com/patents?id=3doQAAAAEBAJ

http://www.google.com/patents?id=_JwDAAAAEBAJ

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...