Gå til innhold

EU ikke ferdig med Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Microsoft er flike til å utnytte posisjoner og situasjoner, men å ikke ha integrert nettleser blir litt for dumt etter min smak. Hvordan skal man komme på nettet i første omgang for å eventuelt bytte nettleser? IE som oppdatering på windows update(valgfri)? Egen CD som vedlegg med IE på? Nei, dette blir bare for dumt...

Lenke til kommentar

Og jeg mener Volkswagen misbruker sin markedsposisjon ved å ha innebygget radio/gps/handsfree/cdspiller i samme enhet.

 

 

Himmel :roll:

 

 

Det er da nok av andre OSer der ute, om man skulle da så forbanna tungt på det!

 

 

Så tett trident er integrert i Windows ville det bli ett helvete å fjerne det.

Ville ført til at svært mange programmer ville sluttet å virke over natta.

 

Er dog lite som hadde gjort meg mer glad om MS måtte åpne opp spesifikasjonene på Trident. Å kunnet bytte den ut med f.eks Gecko hadde vært sweet.

 

Så dette kan ses fra begge sider.

 

I kunnet bruke IE med Mozillas layout-engine hadde vært himmel for meg.

Lenke til kommentar
EU må få seg en ekte jobb, herregud.

Du mener at EU ikke skal følge opp hvis noen bryter loven?

 

Husk at Microsoft har gått gjennom akkurat det samme andre steder, som i USA og Korea.

 

 

Men synes det blir teit om Microsoft ikke skal få ha det innebygd i Windows. Trodde MS selv kunne bestemme hva de skulle ha innebygd. Spesielt når IE er et Microsoft-produkt

Microsoft er et monopol. Det er ikke galt i seg selv, men de har misbrukt sin monopolsituasjon. Dermed har de brutt loven, og når man bryter loven så har det konsekvenser. Når Microsoft i tillegg har kjørt et ekstremt løp mot EU i tidligere tilfeller av monopollovgivning, så sier det seg selv at EU er lei av Microsofts idioti.

 

Microsoft brøt loven. Nå må de ta konsekvensene av det.

 

 

Jøss, ikke engang jeg er så lite glad i MS. Men skal også EU nå bli et slikt sue-happy sted som USA?

Ingen er saksøkt. Her er det snakk om at Microsoft har blitt innklaget for å ha brutt loven. Litt som at dersom noen raner deg, så melder du fra til politiet så de kan etterforske saken. EUs foreløpige etterforskning viser at Microsoft sannsynligvis har brutt loven.

 

 

Microsoft er flike til å utnytte posisjoner og situasjoner, men å ikke ha integrert nettleser blir litt for dumt etter min smak. Hvordan skal man komme på nettet i første omgang for å eventuelt bytte nettleser?

De fleste får Windows gjennom at det forhåndsinstalleres på PCen de kjøper. Dermed vil firmaet du kjøper PC fra være den som installerer den nettleseren de ønsker.

 

Dessuten kan f.eks. ISPen din inkludere et utvalg av nettlesere på CD eller DVD når du bestiller internettilkobling gjennom den.

 

Microsoft har jo misbrukt sin markedsmakt til å tvinge OEMs til å ikke installere noe annet enn IE. Microsoft har altså brutt loven. Å bryte loven har konsekvenser.

Lenke til kommentar
Og jeg mener Volkswagen misbruker sin markedsposisjon ved å ha innebygget radio/gps/handsfree/cdspiller i samme enhet.

Har Volkswagen monopol? Nei. Det har Microsoft. Microsoft er også funnet å ha misbrukt sin monopolmakt, noe som er ulovlig.

 

Men om du mener at også Volkswagen har brutt loven slik Microsoft har, så er det jo bare å klage dem inn for myndighetene.

 

Det er da nok av andre OSer der ute, om man skulle da så forbanna tungt på det!

Microsoft har fortsatt monopol etter lovens definisjon, og de har også misbrukt denne posisjonen for å hemme konkurranse, noe som er ulovlig.

 

Så tett trident er integrert i Windows ville det bli ett helvete å fjerne det.

Det er egentlig Microsofts problem. Det er de som brøt loven, og som fortsatte å knytte Trident til operativsystemet selv etter at de fikk smekk på lanken.

 

Når det er sagt kan man bare fjerne alle delene som utgjør IE og la Trident ligge igjen.

 

Apple's OSX selges jo med Safari ferdig installert.

Men Mac OS X har ikke monopol, og det er ikke påvist at Apple bryter loven. Microsoft har monopol, og har brutt loven. Å bryte loven har konsekvenser.

Lenke til kommentar
Liker ikke IE jeg heller, men skal man bestille firefox på CD? For guds skyld, noe må man ha som standard. De kunne jo heller bare blitt pålagt og har f.eks IE _og_ FF som standard. Man må ha en nettleser ihvertfall.
Jeg er også enig i at det burde være en standard - en løsning er jo å legge installasjonsfiler til de populære nettleserne på maskinens skrivebord, eller legge de til som alternative oppdateringer under windows update. Endret av WheelMan
Lenke til kommentar
Et annet poeng er at det blir vanskelig å skaffe seg en alternativ nettleser om det i utgangspunktet ikke ligger en nettleser installert?
hmm hvordan kan man komme seg på nett og få lastet ned firefox om ikke IE er tilstede?:O
skal man bestille firefox på CD? For guds skyld, noe må man ha som standard.

Leser ikke folk tråden før de legger i vei?

 

Jeg har nettopp påpekt flere ganger at OEMs vil forhåndsinstallere nettleseren, og folk flest kjøper ikke Windows direkte men får det forhåndsinstallert når de kjøper ny PC.

 

Dessuten kan Telenor, NextGenTel, osv. legge nettlesere på CD/DVD der de har andre ting brukeren må installere.

 

Så folk flest vil IKKE være uten nettleser, og nerdene vet fint hvor de kan få tak i uansett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg er enig i at Microsoft har et monopol på nettlesere som ikke er sunt for markedet.

 

Men det er noen problemer jeg tenker på:

Hvordan få tak i IE/alternative nettlesere uten at en har en nettleser på maskinen? Skal en bestille det på CD?

En løsming er at en lar installasjonsfilene til feks. IE og FF ligge på skrivebordet som Wheelman nevner, eller på en medfølgende CD, men skal en kunne forvente at alle vet hvordan de overhodet skal installere det?

En god del av dagens PC-brukere er faktisk ikke så kyndige når det kommer til PCer..

Lenke til kommentar

Problemet er nok ikke at Microsoft Windows kommer med en Web-browser utviklet av Microsoft, men hvor tett denne angivelig skal være knyttet til operativsystemet. Om dette faktisk er tilfellet er jeg ikke sikker på. Riktignok er Explorer standard filbrowser i Windows, MEN kræsjer Explorer så tar det ikke ned hele systemet. Konsekvensene ligner de man får hvis filbrowseren Nautilus kræsjer i et Gnome skrivebordsmiljø (mye brukt i GNU/Linux og *BSD). Som en sidenotis skal det nevnes at Nautilus også håndterer ikoner og skrivebordsbakgrunner.

 

Et annet problem er at Windows OS-API'ene ikke er kjent, eller blir gjort kjent, for allmennheten. Da kan det tenkes at det finnes noen "hemmelige" funksjoner der, som ikke blir eksponert i Win32-API'en (som er åpen slik at folk gidder å lage programmer til Windows). Likevel, hvis en utvikler bruker en OS-API direkte så kan han/hun ikke forvente at disse er stabile.

 

Det jeg lurer på, er hva EU ønsker å oppnå ved å tvinge Microsoft til å betale bøter. Betyr det endelig at EU skal stappe pengene der de har kjeften og tvinge offentlige myndigheter i medlemslandene til å ikke lengre brenne av milliarder på Microsoft-lisenser? Hva skjer med pengene? Lønn til enda flere papirflyttere med viktige meninger?

Lenke til kommentar
Ja også får vi Apple til å fjerne Safari, og linux firefox så blir jo alt bra... Herregud, hvordan skal man egentlig få tak i konkurentene uten IE?

Igjen noen som bør lese tråden før de uttaler seg.

 

Apple og Linux er ikke monopolister. De har heller ikke brutt loven slik Microsoft har, og dermed trenger de ikke å gjøre det.

 

Når det gjelder forhåndsinstallering av nettleser, se forrige innlegg.

 

Herregud så vanskelig.

Lenke til kommentar
Det jeg lurer på, er hva EU ønsker å oppnå ved å tvinge Microsoft til å betale bøter.

Bøter blir det bare snakk om dersom Microsoft ikke følger instruksene.

 

Ellers, du nevner bare noen få av problemene. Et annet stort problem er at Microsoft har truet OEMs for å få dem til å ikke bundle andre nettlesere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...