Gå til innhold

Creative er halvert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2-3000 ansatte er jo ingenting...

 

Nei hvem trenger vel fancy lydkort når billigdritten m/surround er godt nok for de fleste? Mp3 spillermarkedet flyter over av konkurrenter (har selv en creative stein, meget bra).

 

Det var tider når vi satt og mekket autoexec og config.sys til vi ble blå kun for å få orntli lyd fra spillene, og med et flott lydkort i maskinen. Ja for i gamle dager kom ikke lydkort ferdigloddet på hovedkortet, og eneste fornuftige lydkilde var et creative soundblaster kort. Ja det var tider det :)

Lenke til kommentar

i gamle dager måtte man jo ha et creative lydkort for å være sikret å få lyd i alle spill. Og jeg tror folk fortsatte å kjøpe creative lenge etter at dette ikke lenger var tilfellet. men nå i dag har det nok gått opp for folk flest at det beste anternaltivet vanligvis er å bruke det som er bygget inn i hovedkortet (med mindre du trenger proffesjonell kvalitet, noe creative ikke leverer). jeg er nesten litt overrasket over at selskapet fremdeles er i live...

Lenke til kommentar

For folk som vil ha det "lille ekstra" av lydkvalitet er også Creative tingen. Jeg har Creative lydkort, og merket med en gang en merkbar forbedring i lydkvalitet fra det interne lydkortet på hovedkortet. Og jeg kommer også antagelig til å velge Creative fremover, gitt at de skjerper seg med drivere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Greit nok.

 

Jeg har lenge nekta å benytte CreAtive ting pga jevnt over elendige drivere.

EMU her vært bedre så en får håpe de ikke blir tatt med i dragsuget.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke skjønne at dere ikke oppfatter hvor dårlig lyd det er i de integrerte lydkortene. Det finnes null dybde i lyden og de har i tillegg ofte sjenerende elektrisk støy.

 

Når det kommer til Creative sin policy angående støtte for eldre produkter så har de en del å gå på.

Lenke til kommentar
i gamle dager måtte man jo ha et creative lydkort for å være sikret å få lyd i alle spill. Og jeg tror folk fortsatte å kjøpe creative lenge etter at dette ikke lenger var tilfellet. men nå i dag har det nok gått opp for folk flest at det beste anternaltivet vanligvis er å bruke det som er bygget inn i hovedkortet (med mindre du trenger proffesjonell kvalitet, noe creative ikke leverer). jeg er nesten litt overrasket over at selskapet fremdeles er i live...

 

Creative's profesjonelle produktlinje kalles E-MU. Internt lydkort er ubrukelig til alt. Bare å ha et pci/pci-exp lydkort er en markant forbedring. Husker for 6-7 år siden da jeg kun brukte integrert, hvis jeg scrollet ble det en svak pipelyd fra kortet og også da cpu'en jobbet mye. Bruker M-Audio, ESi (elendige drivere) og echo, som alle er et hav bedre enn noe integrert. Hovedkortet mitt følger ikke med integrert lydkort, men heller et pci-express addon kort fra creative, nemlig creative X-fi xtreme audio. Største drittkort jeg har vært borti. Null spdif, men likevel mye bedre enn en eventuell integrert løsning.

 

Og når det gjelder driverne deres trenger vel jeg ikke å poengtere hvor abysmalsk dårlige de er.

Endret av tørrfisk
Lenke til kommentar
2-3000 ansatte er jo ingenting...

 

Nei hvem trenger vel fancy lydkort når billigdritten m/surround er godt nok for de fleste? Mp3 spillermarkedet flyter over av konkurrenter (har selv en creative stein, meget bra).

 

Det var tider når vi satt og mekket autoexec og config.sys til vi ble blå kun for å få orntli lyd fra spillene, og med et flott lydkort i maskinen. Ja for i gamle dager kom ikke lydkort ferdigloddet på hovedkortet, og eneste fornuftige lydkilde var et creative soundblaster kort. Ja det var tider det :)

 

Nå er vel ikke akkurat creative sine lydkort noen god erstatning om man vil ha bedre kvalitet enn "billigdritten", tvert imot holder creative sine kort litt ymse kvalitet. Hovedfordelen er at de har klart å presse andre ut av markedet for systemer for spillyd.

 

AtW

Lenke til kommentar
Internt lydkort er ubrukelig til alt.

Nå kommer det an på hvor kresen man er. Jeg er iallefall akkurat kresen nok til å synes at det er verdt det å bruke noen hundrelapper ekstra på dedikert lydkort. Men noen vil kanskje heller velge å spare inn disse pengene, og heller bruke dem på mer ram eller raskere prosessor. :)

 

Nå er vel ikke akkurat creative sine lydkort noen god erstatning om man vil ha bedre kvalitet enn "billigdritten", tvert imot holder creative sine kort litt ymse kvalitet. Hovedfordelen er at de har klart å presse andre ut av markedet for systemer for spillyd.

 

AtW

Hva foreslår du at man bruker da? Til musikk og spill. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Creative er jo helt horrible når det kommer til kundebehandling og hvert fall når det gjelder støtte for eldre maskinvare!

Godt at vi har kvalitets-produsenter som Auzentech som kan gi oss X-Fi (for lyd-prosessoren i seg selv er jo faktisk ikke så ille) kombinert med kvalitets-komponenter og dekodere!

 

Ellers så har du jo Asus sine Xonar kort som også sparker bra fra seg, og diverse andre om du ikke bryr deg stort om spillopplevelsen! :)

Sitter selv på et av de bedre "medfølgende" (blir feil å si integrert ettersom med de nyere hovedkortene følger det gjerne med et eget lite PCI-Express 1x lydkort) i Supreme X-Fi og selv det er jo nærmest udugelig.. Nytter ikke med halv-greie høyttalere om lydkortet henger etter, det å kjøre mine Gigaworks S750 7.1 høyttalere på det SupremeFX X-Fi lydkortet var jo nærmest en smertefull opplevelse (måtte det i to uker ettersom Asus Xonar HDAV1.3 Deluxe kortet mitt fungerte elendig på grunn av elendige drivere) nå har jeg fått mitt nye Auzentech Prelude 7.1 lydkort og kan kose meg med grei lyd! :) (bare synd det er Creative som lager driverne til Auzentech X-Fi lydkortene)

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar

Syns synd på de ansatte. Når det gjelder Creative må de gjerne brenne et varmt sted i all evighet! Merker at mange har et utdatert syn på integrerte lydkort. Mitt har optisk ut og støtter encoding av Dolby Digital 5.1. Noe man forøvrig ellers må bruke Auzentech til og må ut med nærmere 2 000 kr...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt Creative lydkort og kommer aldri til å kjøpe noe fra dem igjen.

 

Lydkort-bransjen overså totalt den store muligheten de hadde til å hoppe på HTPC-bølgen. Selv nå, lenge etter lanseringen av Bluray så er det bortimot umulig å få HDMI multikanals lyd ut fra PC. Jeg er klar over at Auzentech og Asus "kommer snart" med slike løsninger, eller at "det bare mangler en softwareoppdatering", men alle som har fulgt med på PC-bransjen vet at slike lovnader er billige...

 

Veldig mange benytter digital utgang og klarer seg fint med integrert lyd. Hjemmestudio og audiofile er unntatt fra dette, men de krever på sin side løsninger som Creative & Co ikke har evnet å tilfredsstille.

 

-k

Lenke til kommentar
Syns synd på de ansatte. Når det gjelder Creative må de gjerne brenne et varmt sted i all evighet! Merker at mange har et utdatert syn på integrerte lydkort. Mitt har optisk ut og støtter encoding av Dolby Digital 5.1. Noe man forøvrig ellers må bruke Auzentech til og må ut med nærmere 2 000 kr...

 

Du har nok et ganske utdatert syn på lydkort generelt når du tror du må ut med 2000 for optisk og Dolby digital :p

Det hjelper lite hvor mange kanaler kortet takler, hvis du ikke kan bruke et headset uten at det støyer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...