Gå til innhold

Windows 7 får Powershell 2.0


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, powershell er ikke ett skin til ledetekst. Det er ett verktøy for å forsøke å forenkle prosesser for alle oss som sitter og skal gjøre 32 forskjellige ting på en server klokken 11 på kvelden og ikke nødevnedigvis ønsker å sitte foran pc'en når dette skal skje.

 

F.eks at jeg ønsker å installere oppdateringene til windows, så skal jeg installere ett program, deretter starte serveren på nytt. oppdatere programmet osv. Automatiseringsprosessen for slike ting synes jeg ikke akkurat er lekkert gjennomført i windows. Der liker jeg linux mye bedre. Det er i slike tilfeller det ikke nytter å ha glorete utseende og flotte knapper. Da det ofte er mye raskere og enklere å ha ett shell å putte inn "enkle" kommandoer i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Dette er jo veldig bra, og bør jo tilfredstille alle de som klager på windows manglende terminal.

 

Og til dere som ikke har prøvd powershell, så bør dere absolutt gjøre det. En veldig god oppgradering terminal i windows. God del av bash kommandoene virker også.

 

Det jeg kanskje ble mest imponert av, var det faktum at powershell er objektorientert, og ikke tekst-orientert slik som linux-terminalen. Gir enorme muligheter i forhold (selv om de flese antakeligvis vil påpeke at det finnes linux-alternativer til dette også)

Lenke til kommentar
Kan man f.eks bare skrive javac kodefil.java i cygwin?

 

I tilfelle du spør fordi du savner en måte å gjøre dette på fra kommandolinjen i Windows, skal jeg forklare deg hvordan du kan oppnå det ved å legge til bin-mappa fra JDK-installasjonen i Path-variabelen.

 

1. Gå til Kontrollpanel -> System Properties -> Advanced -> Environment Variables

2. Finn Path under System Variables og trykk Edit

3. Legg til bin-mappen (feks. "C:\Program Files\Java\jdk1.6.0_07\bin") bakerst

4. Kompiler fra kommandolinjen :)

Lenke til kommentar

Powershell er ingen erstatter for command-prompt. Det er i første omgang rettet mot server/client-drift med mange funksjoner som i hovedsak er en shell-wrapper rundt WMI.

 

Etter og ha hjulpet broderen med sin Vista (helvetes) maskin kan jeg vel skrive under på at command-prompt'n har blitt redusert. Hvorfor skal M$ fjerne f.eks telnet *grr*

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Powershell er ingen erstatter for command-prompt. Det er i første omgang rettet mot server/client-drift med mange funksjoner som i hovedsak er en shell-wrapper rundt WMI.

 

Etter og ha hjulpet broderen med sin Vista (helvetes) maskin kan jeg vel skrive under på at command-prompt'n har blitt redusert. Hvorfor skal M$ fjerne f.eks telnet *grr*

 

telnet er der fortsatt, du må bare legge det til fra "add/remove windows components" først. Som om kanskje ikke det var irriterende nok men..

 

Kan ikke helt se hvorfor det ikke er en erstatter ?

Lenke til kommentar

Kan vi holde oss til diskusjon rundt Powershell og ikke alle andre programmer som telnet.exe, cmd.exe, javac.exe, etc etc.

De programmene har ikke noe med shell å gjøre. Heller ikke linux har disse innebygd. Bash er et enkelt shell, mens f.eks ls er et eget program som ligger i /bin katalogen. Eneste som har ls eller dir innebygd er command.com og cmd.exe.

 

Powershell er altså objektorientert og er ikke direkte shell i den forstand man er kjent med det fra cmd.exe (Windows) eller bash (Linux). Skal du f.eks kopiere filer fra en mappe til en annen ville jeg fremdeles foretrukket cmd.exe og gjerne robocopy programmet. Ja visst kan du dette i Powershell, men der jobber du mot filsystemet via en filsystem tilbyder for Powershell. Du kan også redigere registeret på samme måte i Powershell ved å CD HKLM: f.eks. der HKLM er en rotregisternøkkel (forkortelse for HKEY_LOCAL_MACHINE).

 

Anbefaler alle å lese denne blog artikkelen som inneholder en liste over flere Powershell guider:

http://www.blkmtn.org/powershell-tutorial-series

Endret av saivert
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...