Gå til innhold

Ny Ubuntu-utgave er snart klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vista er ikke pent. Dessuten kan du endre og stille på skrivebordet så mye du orker i Ubuntu.

 

Forøvrig er det jo interessant med mulighet for kryptert /home. Det er noe de andre kommer til å komme tuslende etter med.

 

 

Nå er det velkjent at smaken er som baken, trenger nok ikke å utdype den. Men det er flott at du slår fast for meg at Vista ikke er pent.

Lenke til kommentar
Spennende, håper de inkluderer trådløse kort som er på usb-dongle.

Det er ikke det som avgjør om kortet ditt fungerer. Det er drivere fra produsenten eller åpent API. Jeg har to-tre USB-kort som fungerer fint.

 

Ellers er det kult å se at det ikke tar året engang før nye versjoner av OS'ene kommer ut.

De har en fast syklus på 6 måneder.

Lenke til kommentar
Må si jeg venter i spenning på nye skrivebordsmiljø som er like pene som Vista og OsX.
Nå er det velkjent at smaken er som baken, trenger nok ikke å utdype den. Men det er flott at du slår fast for meg at Ubuntu ikke er pent.

 

Ellers er det kult å se at det ikke tar året engang før nye versjoner av OS'ene kommer ut.

Ubuntu kommer i ny utgave hvert halvår. (April og oktober)

Unntaket er LTS (Long Time Support)-versjonene som kommer annenhvert år.

Lenke til kommentar
Den nye Ubuntu-utgaven har derimot andre ting å by på, som f.eks:

- Linux-kjerne 2.6.27 med blant annet bedre støtte for webcam og trådløse nettverkskort.

...

- Networkmanager 0.7 ...

Endelig. De feilene som har irritert meg mest har vært usabilt trådlåskort, tull med webcam og problemer med Flash, og når blir det altså bedring på de to første fra Canonical mens Opera jobber med det siste (Opera 9.6 RC2 har fikset mye på Flash i forhold til 9.52). :)
Lenke til kommentar
Forøvrig er det jo interessant med mulighet for kryptert /home. Det er noe de andre kommer til å komme tuslende etter med.

Er det ikke motsatt? Jeg har sett og brukt flere distroer som gir det under install mulighet for å kryptere både /home og resten av systemet.

 

Ellers kan jeg legge til at jeg faktisk gleder meg til Kubuntu 8.10 med KDE 4.1.

Lenke til kommentar
Forøvrig er det jo interessant med mulighet for kryptert /home.

Det blir ikke hele /home, bare en mappe som heter /home/Private. Utviklerne sier at det er gjort med vilje slik fordi man da kan velge bare de dokumentene man trenger å kryptere, og ikke bilder og musikk etc.

 

Jeg håper at denne Ubuntu-versjonen inneholder mindre feil enn den forrige. Men betaperiodene i Ubuntu-prosjektet er for korte, etter min mening. Med fire-seks alfaversjoner blir én betaversjon for lite. Det viste seg også ved forrige utgivelse, som fikk mye kritikk for å være feilbefengt. Så for meg ser det nå ut som at Ubuntu har kommet inn i en ond sirkel, der de prioriterer nye funksjoner fremfor fiksing av feil.

Endret av Prognatus
Lenke til kommentar
Vista er ikke pent. Dessuten kan du endre og stille på skrivebordet så mye du orker i Ubuntu.

 

Forøvrig er det jo interessant med mulighet for kryptert /home. Det er noe de andre kommer til å komme tuslende etter med.

 

 

Nå er det velkjent at smaken er som baken, trenger nok ikke å utdype den. Men det er flott at du slår fast for meg at Vista ikke er pent.

 

Ja, men da tar du utgangspunkt i at folk har en smak noe de ikke har. Det folk har er en tro på at noe er fint på bakgrunn av en reklame eller en mening som er kjøpt av en produsent eller leverandør etc.

Endret av snurre86
Lenke til kommentar
Får jeg oppdatert til nyeste versjon med noen form for oppdateringsrutine? apt-get update?

I Terminal:

apt-get update
apt-get dist-upgrade

 

Når nye Ubuntu er ferdig vil det også koppe opp et valg i oppdateringshånterer om å oppgradere til neste distribusjonsversjon.

Edit: jeg var for treg som vanlig.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

har brukt 8.10 siden alfa 6 på laptopen min. fungerer uten problemer. får noen meldinger om krasj fra nautilus thumbnailer og andre ting som ikke skaper problemer. suspend fungerer endelig på denne maskinen og.

 

fint system, men det er skuffende få nyheter (som vanlig). ikke bedre default tema, ikke kjapp oppstart, ikke bedre blåtannhåndtering, ikke støtte for fingerprintleseren min. cheeze er fortsatt treigt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...