Gå til innhold

Test: Xigmatek Achilles


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har dere montert motsatt vei med viften som suger? Bildet med den ferdig montert ser nemlig slik ut. Av erfaring har man et par C bedre temps ved å blåse....... Kan jo selfølgelig være at det er slik de har ment den skal monteres, men ville selv prøvd den den andre veien...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Har dere montert motsatt vei

 

hmm, stusset over det samme.. Var en veldig uvanlig retning å montere viften på (iallefall hvis man har en kabinettvifte i bakkant)

 

Forøvrig synes jeg design/farger var forfriskende! (skuler skeptisk bort på en beige/brun Noctua jeg har liggende :p

Lenke til kommentar

Blir denne noe dyrere enn vendetta da? Synes ikke det var glorete design, litt mye knall oransj kanskje, men det er jo heller litt kult, skal jo synes at man har skikkelig kjøling. Man er veldig konservativ viss man ikke liker en kjøler pga farge. Har de som har testet denne noen kommentar på vifte plasseringen??

Lenke til kommentar

Forsåvidt ein interessant kjølar. Men det var ein ting i artikkelen eg stussa litt på:

 

Kjølebunen er noe spesiell. Aluminiumskjernen har spor i seg, hvor varmerørene går. Dette gjør at de planslipte rørene kommer i direkte kontakt med prosessoren. Gapet mellom kobberet og aluminiumet ser kanskje stort ut, men det er kun snakk om et lite hakk. Optimalt er det ikke, men det kan lett løses ved å bruke litt ekstra termisk pasta.

Vil dette eigentleg vere ei høveleg løysing i praksis? Er det ikkje helst slik at ein ynskjer å bruke eitt så tynt lag med kjølepasta som mogeleg? Eg ser føre meg at vinninga går opp i spinninga her. Eller misforstår eg tankegongen?

Lenke til kommentar

Xigmatek sine kjølere kommer bra ut i tester når vi ser på pris/ytelse. Faktisk også når vi bare ser på ytelse.

 

@Garegaupa:

Det lille mellomrommet skaper egentlig ikke problemer, annet enn at man kan ha på noen % mer pasta. Løsningen med selve kjølerørene så nært CPU som mulig har noen fordeler, og også noen ulemper. De lærde strides, men det er mange leverandører som etterhvert tar i bruk prinsippet.

 

Det virkelig positive er at det etterhvert blir langt bedre tilgjengelighet på gode kjøler til akseptabel pris (dvs fra 200 - 300 kr). 450 kr og oppover er i meste laget for mange, og også helt unødvendig. Kjøleren koster jo snart mer enn CPU-en.

Lenke til kommentar
Det står i artikkelen at det er 5 kjølerør som effektivt sett er 10. Jeg klarer bare å telle 4 rør på bildene. Er det forskjellige varianter, eller er det rett og slett bare en dobbel trykkleif?

 

Hrr, der hadde jeg blandet litt ja. Teksten min sier 5, mens der jeg listet opp spesifikasjonene skrev jeg 4. Fire er det rette tallet :-)

Lenke til kommentar
Kanskje jeg har lest feil men jeg finner ikke noe referanse opp i mot stock-kjøler. Er ikke dette veldig relevant mtp. at mange oppgraderer fra stock til en highend-vifte som det her?

Dette lurer jeg også på.

Vet ikke om det fremdeles er forskjellige vifter på C2D quad og dual, men i alle fall en av dem, samt tilsvarende fra AMD syns jeg ville vært veldig relevant og interessant som sammenlikningsgrunnlag i disse kjølertestene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...