Gå til innhold

Last ned Windows fra Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har aldri sett nytten i virtualisering, spesielt ikke på hjemmemaskiner. Noen forklare?

 

Som mX skriver, fin måte å teste ut Vista på uten særlig mye kludder.

 

Ellers bruker jeg det en del til å sjekke ut diverse programvare, i og med at jeg slipper å "forurense" standardinstallasjonen med alt mulig rart.

 

I jobbsammenheng er det en glimrende måte å kjøre IE6 og IE8beta2 på.

 

På hjemmemaskinen kan nok nytten være så som så for de fleste. Kjører man Vista som hoved-OS, er en virtuell maskin med XP en grei måte å håndtere en del programmer som ikke liker Vista (og de finnes dessverre).

Lenke til kommentar

"virtuelle harddisker".

 

ehm...

Det er greit at hw.no vil være fremst i norge med å finne på nye norske dataord, men vær så snill.

 

For det første så vil jeg tro at en virtuell harddisk, eller virtuell lagringsområde, ville vært noe som vises som en disk i ditt os (som en d: på windows som ikke peker direkte til en fysisk disk).

 

altså lagringsområde.

 

Kanskje forfatter mener virtuelle maskiner? For det er jo i essensen det et slikt image er?

Du laster ned dette imaget for å kjøre en virtuell maskin? Ikke en virtuell lagringsplass vel?

 

Og hvorfor er det så himmla vanskelig å si virtual pc image? Tror folk at det er kult å bruke ord som INGEN datafolk benytter? Man blir ikke mer nørd av å fornorske til tulleord. Det høres mer ut som en wannabe. En som tror han er noe.

 

Kanskje på tide å bytte navn til maskinvare.no?

Lenke til kommentar
Men nå er jo MS sin virtual lite omgjengelig i forhold til hva du kan gjøre med VMWARE, så det ENESTE poenget må vel være å kunne teste OS'et. Men det kan du jo likevell... så ... vitsen?

 

Hvordan kan du teste XP og 2k3 server da?

 

Ellers er det jo ypperlig for å lære seg å sette opp f.eks. Mediaportal/Meedios skikkelig uten å sette opp en egen maskin og kjøpe inn ekstra lisenser før det er nødvendig. Og eventuellt teste ut andre ting for å se om det er noe å satse på uten å ødelegge det nåværende oppsettet.

Endret av teaspoon
Lenke til kommentar
"virtuelle harddisker".

 

ehm...

Det er greit at hw.no vil være fremst i norge med å finne på nye norske dataord, men vær så snill.

 

For det første så vil jeg tro at en virtuell harddisk, eller virtuell lagringsområde, ville vært noe som vises som en disk i ditt os (som en d: på windows som ikke peker direkte til en fysisk disk).

 

altså lagringsområde.

 

Kanskje forfatter mener virtuelle maskiner? For det er jo i essensen det et slikt image er?

Du laster ned dette imaget for å kjøre en virtuell maskin? Ikke en virtuell lagringsplass vel?

 

Og hvorfor er det så himmla vanskelig å si virtual pc image? Tror folk at det er kult å bruke ord som INGEN datafolk benytter? Man blir ikke mer nørd av å fornorske til tulleord. Det høres mer ut som en wannabe. En som tror han er noe.

 

Kanskje på tide å bytte navn til maskinvare.no?

 

Faktisk så er det virtuele harddisker. De blir laget på maskinen som en HDD som du kan bare se igjennom virtuelPC.

Lenke til kommentar

Forfatteren av artikkelen bruker korrekt term tror jeg.

Mange bruker volum, partisjon og disk om hverandre.

For mens et volum er det formaterte arealet i en partisjon, som for eksempel C og D, er disken en fysisk harddisk som kan inneholde både partisjoner og volumer.

Volum kan vi se fra Windows Explorer. Den eneste måten å se oppbyggingen av disken på er å gå Kontroll panell veien. Så Disk Management og snapp-in. Her kan vi se hva slags disk den virtuelle disken er. Den består av kun ett volum og en partisjon. Følgelig kan vi kalle den for virtual disk.

Du kan ikke kalle en disk for Virtual PC, da en virtual PC fungerer som en maskin med et dedikert virtuelt hovedkort.

"virtuelle harddisker".

 

ehm...

Det er greit at hw.no vil være fremst i norge med å finne på nye norske dataord, men vær så snill.

 

For det første så vil jeg tro at en virtuell harddisk, eller virtuell lagringsområde, ville vært noe som vises som en disk i ditt os (som en d: på windows som ikke peker direkte til en fysisk disk).

 

altså lagringsområde.

 

Kanskje forfatter mener virtuelle maskiner? For det er jo i essensen det et slikt image er?

Du laster ned dette imaget for å kjøre en virtuell maskin? Ikke en virtuell lagringsplass vel?

 

Og hvorfor er det så himmla vanskelig å si virtual pc image? Tror folk at det er kult å bruke ord som INGEN datafolk benytter? Man blir ikke mer nørd av å fornorske til tulleord. Det høres mer ut som en wannabe. En som tror han er noe.

 

Kanskje på tide å bytte navn til maskinvare.no?

Endret av samerk
Lenke til kommentar

De fleste som bruker VM, kan kjøre minst to systemer samtidig (parallelt), noe Dual booting ikke tillater. Det er det som gjør VM populært. VM brukes mest til testing som et isolert miljø.

Det er et nyttig miljø for testere som for eksempel bruker Windows Server og som er avhengig av å teste applikasjoner. Hvis ting går galt under testing, da er det kun det virtuelle systemet som blir berørt.

Jeg har aldri sett nytten i virtualisering, spesielt ikke på hjemmemaskiner. Noen forklare?
Lenke til kommentar

Teaspoon: Mulig det er litt vanskeligere med xp, men med vista trenger du ikke lisensnøkkel for selve installasjonen i alle fall. Den kan du tuppe inn etterpå.

Og server versjonene til MS har jo prøveperioder i utgangspunktet, så det er i alle fall ikke noe problem.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Jeg har aldri sett nytten i virtualisering, spesielt ikke på hjemmemaskiner. Noen forklare?

På hjemmemaskiner er nok virtualisering litt for de spesielt interesserte, men som samerk skrev er det ideelt for testing. Som web utvikler trenger jeg å teste at ting fungerer på flere versjoner av IE, Firefox, Opera og Safari, da er det veldig kjekt å bruke virtuelle maskiner med de ulike versjonene installert.

 

Men kanskje den største potensialet ligger på server siden, istedenfor mange maskiner i en serverpark kan man bruke noen få kraftige som kjører virtuelle servere. Dette gjør at man sparer plass og ikke minst sparer man ganske mye penger på kjøling. Mange er nok ikke klar over det, men å holde et server rom på ideal temperatur koster mange penger (særlig i varmere strøk).

Lenke til kommentar
Man får jo prøve Vista før man kjøper det da...ellers så kan det jo hende man sitter med vista og skal kjøre et program som kun støttes av Xp da. Foreksempel i skole-sammenheng osv.

 

Nameit!

 

Har bare hatt problemer med et SpilterCell spill (første versjon som kom) slik at spillet trodde jeg ikke hadde Windows.

 

Det er ikke Vista/ XP x64 sin feil, det er programmet. Vista og XP x64 kjører ALT. Det er bare de gammle programmene som appsolutt skal skjekke OS'et...

 

+ 16bits programmer som ikke vill kjøres...

Endret av Lord Grÿllwotth
Lenke til kommentar
Men nå er jo MS sin virtual lite omgjengelig i forhold til hva du kan gjøre med VMWARE, så det ENESTE poenget må vel være å kunne teste OS'et. Men det kan du jo likevell... så ... vitsen?

Du kan jo bruke en mindre begrenset virtualiseringsprogramvare enn Microsoft sin og kjøre VHD-en fra Linux med VMware. Jeg husker ikke fremgangsmåten men det skal være ganske enkelt å konvertere filen til en fil VMware kan bruke. Og vips så har man gratis Windows i Linux. (I hvert fall frem til 1. juledag.) Det bør gi en myk overgang til Linux de neste månedene og et spark bak i desember for å forlate Microsoft fullstendig. Jeg må bare stille meg undrende til Microsofts selvskadetendenser i det siste. (F.eks da de kuttet salget av deres beste desktop-OS)

Lenke til kommentar
Jeg må bare stille meg undrende til Microsofts selvskadetendenser i det siste. (F.eks da de kuttet salget av deres beste desktop-OS)

 

Fordi Vista går fremover i forhold til XP, og svært få har interesse av å ikke føle framgang. (særlig aksjonærer, når man først er inne på det)

 

Vista er et interessant OS på flere platformer, og tar seg bedre ut på en TV-skjerm enn XP. Det føles også friskere og de fleste funksjoner fra XP er ivaretatt eller forbedret.

 

Jeg har kjørt XP på alle mine maskiner helt til SP1 kom, da gikk jeg gradvis over på jobbmaskin>hjemmekontormaskin før jeg tok det store steget og installerte Vista på den private hjemmemaskinen. Og transisjonen har ikke vært smertefull i det hele tatt. Nå går mye av jobben min ut på å faktisk få ting kompatible med Vista (applikasjoner og funksjoner, noen av dem "eldgamle" sådan), så jeg har nok kanskje litt mer forutsetning enn andre til å faktisk få en bra opplevelse. Men, på en slags tross av dette har jeg opplevd overraskende lite problemer. Drivere popper inn som de skal, bsod har f.eks. skjedd svært lite og nesten konsekvent pga. minnefeil.

 

I forhold til salgstall og sånn så ligger vel Vistasalgstall på det samme XP gjorde de første årene?

 

Når alt dette er nevnt så foretrekker jeg VMWARE sterkt ovenfor Virtual PC. VMWare kjører Vista i Vista-emulering omtrent dobbelt så effektivt som Virtual PC, omtrent uten treghet overhodet, forutsatt at man har nok arbeidsminne.

Lenke til kommentar
I forhold til salgstall og sånn så ligger vel Vistasalgstall på det samme XP gjorde de første årene?

 

Reell markedspenetrering, dvs bruk er i % betydelig lavere enn XP hadde etter 1 1/2 år.

 

Nå er jeg personlig en av de som ikke har og trolig ikke kommer til å oppgradere til Vista. Gevinstene er alt for små (fraværende) i forhold til kostnaden til at jeg ser noen som helst hensikt. Arbeidet går ikke fortere enn i mine optimaliserte XP installasjoner.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...