Gå til innhold

Hjelp med kapitalplassering


Beyma

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har egenkapital som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med.

 

Jeg har kjøpt en nybolig som jeg overtar i desember 2018.

 

Sitter nå med 600k og lurer på hva jeg skal gjøre med de frem til da.

 

Kjøpe en leilighet og selge da? Eller leie og spare?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rykte sier at å investere i eiendom er det tryggeste og smarteste. Jeg ville med den summen, kjøpt leilighet i en storby for å leie ut. Leieinntektene ville dekt lånet du måtte evt tatt for å kjøpe leiligheten.

 

Det beste med å investere i eiendomsmarkedet er alle mulighetene. Du kan få verdistigning på eiendommen, men i tillegg så kan man leie ut sin eiendom og få passive inntekter.Ulempen, hvis man kan kalle det for en ulempe, er risikoen. Det finnes ingen garantier for at du kommer til å tjene penger. Risiko og avkastning henger sammen, som vanlig.
Lenke til kommentar

Å kjøpe nå og selge om to år innebærer at veldig mye av pengene vil gå i transaksjonskostnader knyttet til kjøp og salg. Jeg ville ha leid i mellomtiden.

Definitivt. Spørsmålet er om to år er lang nok tid til å skulle sette pengene i fond eller ha dem på høyrentekonto. Og det kommer jo an på hvor ille det blir om man ikke har pengene når man trenger dem. Min umiddelbare tanke om det er at to års tidshorisont er for kort, spesielt med en veldig hard cut off når du må ha pengene. Jeg ville plassert dem i bank, og vurdert en bank hvor du kan binde renten i to år.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ville definitivt ikke gjort det. Det blir en voldsom eksponering mot boligmarkedet. Du kan tjene på det, men du kan også tape mye på det. Det eneste unntaket jeg kanskje ville vurdert er om du er veldig handy, og kan kjøpe et oppussingsobjekt og gjøre veldig mye jobb selv (og selge når du overtar nybolig)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Hvis poenget er å ha 600k på konto om to år så ville jeg enkelt og greit satt de inn på en eller flere høyrentekonto/er. Å putte penger i dagens eiendomsmarked, spesielt i en by kan svinge begge veier over to år, i tillegg må du bo i det kjøper i et år, ikke leie ut som enkelte andre foreslår, for da kommer staten og vil ha en god porsjon av det du måtte være heldig og tjent på boligsalget, noe som i realiteten kan gjøre at du taper penger på prosjektet. Å sette en såpass viktig kapital i papirmarkedet uansett hvor sikkert fondet reklameres med å være vil være fryktelig dumt, du risikerer å våkne opp til at verdien din er redusert til halvparten og det er ingen ting du kan gjøre med det. 

Hvis du er ung nok så ville jeg pløyd maks inn på en BSU konto, og resten inn på en høyrentekonto, ville også gjort det samme neste år da en BSU konto har bedre renter i dag enn høyrentekontoer.  

Lenke til kommentar

Å kjøpe eiendom når renta er lav betyr at prisen blir ekstra høy. Definitivt ikke verdt det om han skal flippe den om to år.

 

Ville satt det i et sikkert fond som ikke var forvaltet. Forvaltere gjør det dårligere enn markedet og representerer stor risiko.

Den største risikoen er markedsrisikoen. Faren med aktivt forvaltede fond er at de i snitt ligger 1-2% etter indeks hvert år. Over lang tid så utgjør det mye, men skaden av å å ha penger i et aktivt forvaltet fond over ett til to år er begrenset.

Lenke til kommentar

Det aller beste og sikre du kan gjør dersom du er under 33 år er å sette 300 000 kr på en Nordea Boligsparekonto og 300 000 kr i OBOS boligspar ung. Ja, med disse kontoene kan du sette inn maksbeløpet med en gang i motsettning til vanlig BSU. Dette er idiotsikkert og gir deg markedets beste risikofrie rente. Du bør selvfølgelig supplere med vanlig BSU dersom du har skattbar inntekt. 

Endret av ITtraktor
Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Men skal pengene ikke brukes til kjøp av bolig må det betales tilbake alle renter ja til og med blir man noen steder trukket 5 prosent av innestående...

Lenke til kommentar

Men skal pengene ikke brukes til kjøp av bolig må det betales tilbake alle renter ja til og med blir man noen steder trukket 5 prosent av innestående...

Så lenge TS oppretter BSU-avtale (i alle fall for ordinær BSU) før han flytter inn i boligen så er det jo bare å bruke pengene på å betale ned på lånet. Så kan han ta opp rammelån eller refinansiere senere for å få tilgnag til pengene igjen.
Lenke til kommentar

Ja, dette var ikke enkelt dere.

 

Det jeg tenkte i mitt hodet var en langsiktig plan med å ha to leiligheter hvor den ene bare går i 0 med hjelp av leieinntekter.

 

Men jeg ser jo hva jeg må skatte med to leiligheter og jeg er da avhengig at prisene på leilighetene i Oslo bare vil fortsette å stige for å oppnå en gevinst det er verdt alt arbeidet med.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-329093

Hvis du har troen på at det ikke kommer boligkrakk i nærmeste fremtid kunne du jo sett på veldig likvide eiendomsaksjer (med stort volum av handler per dag, så det er raskt å selge igjen hvis du får kalde føtter), men hold deg til norske aksjer ihvertfall, ikke RURIC eller noe sånt tull... den er forresten ikke likvid i det hele tatt sist jeg sjekket.  :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...