Gå til innhold

Hjelp med kapitalplassering


Beyma

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe fasit svar her. La oss bare få det utav veien før noe annet blir sagt. 

 

  • Høyrentekonto i banken kan vær ett alternativ for pengene dine, det er nokså sikkert men renten er mildt sagt dårlig hos de fleste. Dersom du ønsker å ha noe avkastning på penge fraråder jeg dette. Men banken er nokså trygt sted å plassere dem. 
  • Indeksfond. For å spare i ett indeksfond er det med en langsiktig spareplan viktig. 2 år er ikke langsiktig men det er relativt kort tid også. Indeksfond baserer seg på langsiktighet og er regnet som en av de sikreste måtene og investere penger på. Det å velge riktig indeksfond uten alt for store kostnader knyttet til det er derimot ett hodebry uten sidestykke. For personer som ikke liker å spekulere er indeksfond en enkel løsning. Det å finne det rette på kort sikt er derimot vanskelig og det å ha basis forståelse er en fordel men ikke en forutsetning ved indeksfond. På sikt lønner det seg stort sett, det er ofte bedre avkastning enn ved en høyrentekonto også. MEN husk at fondet som gjor det godt i fjor ikke nødvendigvis gjør det godt i år. Sjekk fondet godt og se om du tror på det. 
  • Aksjefond. Litt mer risky buisness enn indeksfond men alikavell nokså sikkert. Det samme problemet med å velge riktig fond. I motsetning til Aksjefond er sjangsene for en større gevinst også tilstede. Men du må ha litt is i magen og ikke miste nattesøvnen fordi faren for å tape pengene er tilstede. Det er den alltid. 
  • Aksjehandel. Selvstendig aksjehandel er ett alternativ. Det krever i grunn ikke allverden og kan gjøres via enkle nettportaler. Jeg har selv drevet litt med daytrading tidligere men har gått over til mer langsiktig trading. Dette krever derimot at du er villig til å satse pengene fremfor å nødvendigvis investere dem. I aksjehandel kan summer gå tapt og det å være klar over dette danner også grunnlag for hvorvidt du lykkes. Det krever en del av din tid men gevinsten kan derimot også bli relativ høy.

Personlig hadde jeg tatt pengene og kjøpt pund for dem og løst det ut om 2 år når pundet mest sannsynlig har styrket seg. 

Det har jeg forsåvidt også gjort, men jeg spekulerer mye i sånt og noen ganger går det bra og andre ganger går det litt dårlig :-) 

 

Ser at enkelte anbefaler å kjøpe enda en leilighet. Dette fraråder jeg da boligmarkedet sin utvikling har vært stillestående og at på ett så kort perspektiv som to år riskierer du at gevinsten går ut i kapitalkostnader knyttet til leiligheten. Uforutsigbarhet i boligmarkedet gjør at pengene også kan bli oppbindet ved en langvarig salgsprosess. Det at bolig er den sikker investeringer er ikke feil. Men sikker investering betyr i mange sine øyner en dårlig investering. Avkastningen på kort sikt er gjerne dårlig eller fraværende. 

 

Uansett hvordan du forvalter pengene dine kan det være lurt å se på perspektivet du har tenkt å spare dem på som en helhetelig periode og gjerne dele opp summen slik at du fordeler risiko. 

Endret av Rockàll
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe fasit svar her. La oss bare få det utav veien før noe annet blir sagt. 

 

 

  • Høyrentekonto i banken kan vær ett alternativ for pengene dine, det er nokså sikkert men renten er mildt sagt dårlig hos de fleste. Dersom du ønsker å ha noe avkastning på penge fraråder jeg dette. Men banken er nokså trygt sted å plassere dem. 
  • Indeksfond. For å spare i ett indeksfond er det med en langsiktig spareplan viktig. 2 år er ikke langsiktig men det er relativt kort tid også. Indeksfond baserer seg på langsiktighet og er regnet som en av de sikreste måtene og investere penger på. Det å velge riktig indeksfond uten alt for store kostnader knyttet til det er derimot ett hodebry uten sidestykke. For personer som ikke liker å spekulere er indeksfond en enkel løsning. Det å finne det rette på kort sikt er derimot vanskelig og det å ha basis forståelse er en fordel men ikke en forutsetning ved indeksfond. På sikt lønner det seg stort sett, det er ofte bedre avkastning enn ved en høyrentekonto også. MEN husk at fondet som gjor det godt i fjor ikke nødvendigvis gjør det godt i år. Sjekk fondet godt og se om du tror på det. 
  • Aksjefond. Litt mer risky buisness enn indeksfond men alikavell nokså sikkert. Det samme problemet med å velge riktig fond. I motsetning til Aksjefond er sjangsene for en større gevinst også tilstede. Men du må ha litt is i magen og ikke miste nattesøvnen fordi faren for å tape pengene er tilstede. Det er den alltid. 
  • Aksjehandel. Selvstendig aksjehandel er ett alternativ. Det krever i grunn ikke allverden og kan gjøres via enkle nettportaler. Jeg har selv drevet litt med daytrading tidligere men har gått over til mer langsiktig trading. Dette krever derimot at du er villig til å satse pengene fremfor å nødvendigvis investere dem. I aksjehandel kan summer gå tapt og det å være klar over dette danner også grunnlag for hvorvidt du lykkes. Det krever en del av din tid men gevinsten kan derimot også bli relativ høy.
Personlig hadde jeg tatt pengene og kjøpt pund for dem og løst det ut om 2 år når pundet mest sannsynlig har styrket seg. 

Det har jeg forsåvidt også gjort, men jeg spekulerer mye i sånt og noen ganger går det bra og andre ganger går det litt dårlig :-) 

 

Ser at enkelte anbefaler å kjøpe enda en leilighet. Dette fraråder jeg da boligmarkedet sin utvikling har vært stillestående og at på ett så kort perspektiv som to år riskierer du at gevinsten går ut i kapitalkostnader knyttet til leiligheten. Uforutsigbarhet i boligmarkedet gjør at pengene også kan bli oppbindet ved en langvarig salgsprosess. Det at bolig er den sikreste investeringer er ikke feil. Men sikker investering betyr i mange sine øyner en dårlig investering. Avkastningen på kort sikt er gjerne dårlig eller fraværende. 

 

Uansett hvordan du forvalter pengene dine kan det være lurt å se på perspektivet du har tenkt å spare dem på som en helhetelig periode og gjerne dele opp summen slik at du fordeler risiko.

Takk for et veldig godt og begrunnet svar!

 

Men hvis planen er å beholde begge leilighetene for så la den den leiligheten jeg kjøper nå gå i null med lån og utleie inntekter, vil det være en god løsning?

 

Det jeg selv tror er at jeg da er avhengig av lav rente pga mye lån. Og det i seg selv er jo å sette seg selv i en sårbar situasjon.

Lenke til kommentar

Problemet med å investere i en leilighet er at du sitter med ekstremt mye eksponering mot ett marked. I kombinasjon med høy belåning (latterlig høy belåning sammenlignet med finansielle investeringer) er det krutt, både oppover og nedover. Du kan tjene masse penger på denne måten, men du kan også ende opp med å gå på en kjempesmell. Renten kan øke, boligmarkedet kan synke og leietakeren din kan skade eiendommen og/eller slutte å betale. Det er kjipt nok med høyere renter om du "bare" eier egen bolig, men da kan man som oftest stramme til forbruket og sitte stille i båten fram til det går over. Med en utleiebolig kan du tvinges til å realisere tap, og det kan svi skikkelig.

 

Jeg ville ikke engang vurdert en ekstra leilighet, og i alle fall ikke om du bare satser på å gå i null (avdrag inkludert, antar jeg). Skal man leie ut bør man utnytte skattesystemet mest mulig, hvilket vil si å leie ut en del av egen bolig. Det er jo ikke noe alternativ for deg, og da ville jeg droppet det og heller investert i passive fond (indeksfond).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke noe fasit svar her. La oss bare få det utav veien før noe annet blir sagt.

 

Høyrentekonto i banken kan vær ett alternativ for pengene dine, det er nokså sikkert men renten er mildt sagt dårlig hos de fleste. Dersom du ønsker å ha noe avkastning på penge fraråder jeg dette. Men banken er nokså trygt sted å plassere dem. 

 

Indeksfond. For å spare i ett indeksfond er det med en langsiktig spareplan viktig. 2 år er ikke langsiktig men det er relativt kort tid også. Indeksfond baserer seg på langsiktighet og er regnet som en av de sikreste måtene og investere penger på. Det å velge riktig indeksfond uten alt for store kostnader knyttet til det er derimot ett hodebry uten sidestykke. For personer som ikke liker å spekulere er indeksfond en enkel løsning. Det å finne det rette på kort sikt er derimot vanskelig og det å ha basis forståelse er en fordel men ikke en forutsetning ved indeksfond. På sikt lønner det seg stort sett, det er ofte bedre avkastning enn ved en høyrentekonto også. MEN husk at fondet som gjor det godt i fjor ikke nødvendigvis gjør det godt i år. Sjekk fondet godt og se om du tror på det. 

Hvordan i all verden er det vanskelig å finne "rett indeksfond"? Finn en indeks (Norge, Europa, Verden, USA eller fremvoksende mrkeder) og kjøp det billigste du finner. Alle indeksfond (som følger samme indeks) har praktisk talt samme utvikling, det er jo hele poenget. Og alle indeksfond (som følger samme indeks) har gjort det praktisk talt like godt i fjor. 

 

Aksjefond. Litt mer risky buisness enn indeksfond men alikavell nokså sikkert. Det samme problemet med å velge riktig fond. I motsetning til Aksjefond er sjangsene for en større gevinst også tilstede. Men du må ha litt is i magen og ikke miste nattesøvnen fordi faren for å tape pengene er tilstede. Det er den alltid.

Problemet med aksjefond er ikke at det er "litt mer risky business" enn indeksfond, problemet er at det er dyrt. 1% mindre avkastning hvert år er enormt mye på lang sikt. Ekstremt få aksjefond slår markedet etter kostnader, og du har ingen anelse på forhånd hvilke som gjør det.

 

Aksjehandel. Selvstendig aksjehandel er ett alternativ. Det krever i grunn ikke allverden og kan gjøres via enkle nettportaler. Jeg har selv drevet litt med daytrading tidligere men har gått over til mer langsiktig trading. Dette krever derimot at du er villig til å satse pengene fremfor å nødvendigvis investere dem. I aksjehandel kan summer gå tapt og det å være klar over dette danner også grunnlag for hvorvidt du lykkes. Det krever en del av din tid men gevinsten kan derimot også bli relativ høy.

Personlig hadde jeg tatt pengene og kjøpt pund for dem og løst det ut om 2 år når pundet mest sannsynlig har styrket seg. 

Det har jeg forsåvidt også gjort, men jeg spekulerer mye i sånt og noen ganger går det bra og andre ganger går det litt dårlig :-)

Dette er ikke "kapitalplassering", det er gambling. Kos deg med det du, om det gir deg glede i hverdagen, men det er et idiotisk råd å gi andre.

 

Ser at enkelte anbefaler å kjøpe enda en leilighet. Dette fraråder jeg da boligmarkedet sin utvikling har vært stillestående og at på ett så kort perspektiv som to år riskierer du at gevinsten går ut i kapitalkostnader knyttet til leiligheten. Uforutsigbarhet i boligmarkedet gjør at pengene også kan bli oppbindet ved en langvarig salgsprosess. Det at bolig er den sikreste investeringer er ikke feil. Men sikker investering betyr i mange sine øyner en dårlig investering. Avkastningen på kort sikt er gjerne dårlig eller fraværende. 

 

Uansett hvordan du forvalter pengene dine kan det være lurt å se på perspektivet du har tenkt å spare dem på som en helhetelig periode og gjerne dele opp summen slik at du fordeler risiko.

Boligmarkedet har da ikke vært "stillestående" i det siste, med unntak av vestlandet. Ellers er det åpenbart feil at utlleiebolig er den sikreste investering. Det har vist seg å være lukrativt tidligere, men du aner ikke hvordan det går videre. Egen bolig kan man være ganske trygg på, fordi du ved å eie egen bolig sparer en del i løpende utgifter og kan være relativt trygg på langsiktig prisstigning i alle fall lik inflasjon, men å belåne for utleie er ikke "den sikreste investering". Historisk har giret boligkjøp for utleie vært enormt lukrativt, og altså ingen "dårlig investering".
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare hyggelig. 

 

Når det kommer til renten ville jeg ikke bekymret meg i år. Nå i forrige uke ble det vedtatt at styringsreten beholdes uendret. Neste rentemøte er vel i September om jeg ikke er helt ute å sykler, men uten at det blir større endringer i norsk økonomi til den tid tror jeg den er uendret vertfall ut året. Selv med betydlige svinginger i markedet idag holdes nok renten uendret. 

Men det er svært positivt at du tenker på en potensiell renteendring. Veldig mange overser dette blankt som en variabel kostnad og går seg på stygge smeller når den justeres opp. 

 

Dersom det er mulig for deg å leie ut leiligheten slik at alle utgifter blir dekket og du sitter igjen med ett kalkulert overskudd er dette også det du får realisert ved endt investering. 

Jeg tolker det slik at du vurderer å kjøpe en leilighet som du per definisjon aldri skal bo i selv for også leie den ut. Dette er i praksis mulig. For å kunne nyte av dette må du ta følgende kalkulasjon. 

Ved utleie av bolig du ikke bor i må du skatte dersom leieinntektene overskrider 20.000 kroner i året. Eventuelle utgifter knyttet til denne kan være fradragsberettiget. 

I tillegg til dette er det slik at skal du kunne selge en leilighet uten å skatte av overskuddet ved ett salg må du ha bodd der ett år de seneste to årene. Det vil si ha registrert dette som din primærbolig. Du vil da også komme bort i dilemmaet med sekundær og primærbolig på ligningspapirene. Dersom du ikke har tunga bent i munnen med disse begrepene kan du faktisk tape penger, mye penger.

 

Sett at å investere i en leilighet også gjør at risikoen ligger tungt på en enkelt investering gjør det også ilag med høy belåningsgrad risikoen litt mer prekær. Da gjerne også svært unødvendig for en såpass liten avkastning. Utleie er også litt risky mtp at ett dårlig utleieforhold kan gjøre at du vertfall midlertidig må bære store kostnader som gir ringvirkninger i din privatøkonomi.  

Lenke til kommentar

 

Det er ikke noe fasit svar her. La oss bare få det utav veien før noe annet blir sagt.

 

Høyrentekonto i banken kan vær ett alternativ for pengene dine, det er nokså sikkert men renten er mildt sagt dårlig hos de fleste. Dersom du ønsker å ha noe avkastning på penge fraråder jeg dette. Men banken er nokså trygt sted å plassere dem. 

 

Indeksfond. For å spare i ett indeksfond er det med en langsiktig spareplan viktig. 2 år er ikke langsiktig men det er relativt kort tid også. Indeksfond baserer seg på langsiktighet og er regnet som en av de sikreste måtene og investere penger på. Det å velge riktig indeksfond uten alt for store kostnader knyttet til det er derimot ett hodebry uten sidestykke. For personer som ikke liker å spekulere er indeksfond en enkel løsning. Det å finne det rette på kort sikt er derimot vanskelig og det å ha basis forståelse er en fordel men ikke en forutsetning ved indeksfond. På sikt lønner det seg stort sett, det er ofte bedre avkastning enn ved en høyrentekonto også. MEN husk at fondet som gjor det godt i fjor ikke nødvendigvis gjør det godt i år. Sjekk fondet godt og se om du tror på det. 

Hvordan i all verden er det vanskelig å finne "rett indeksfond"? Finn en indeks (Norge, Europa, Verden, USA eller fremvoksende mrkeder) og kjøp det billigste du finner. Alle indeksfond (som følger samme indeks) har praktisk talt samme utvikling, det er jo hele poenget. Og alle indeksfond (som følger samme indeks) har gjort det praktisk talt like godt i fjor. 

 

Aksjefond. Litt mer risky buisness enn indeksfond men alikavell nokså sikkert. Det samme problemet med å velge riktig fond. I motsetning til Aksjefond er sjangsene for en større gevinst også tilstede. Men du må ha litt is i magen og ikke miste nattesøvnen fordi faren for å tape pengene er tilstede. Det er den alltid.

Problemet med aksjefond er ikke at det er "litt mer risky business" enn indeksfond, problemet er at det er dyrt. 1% mindre avkastning hvert år er enormt mye på lang sikt. Ekstremt få aksjefond slår markedet etter kostnader, og du har ingen anelse på forhånd hvilke som gjør det.

 

Aksjehandel. Selvstendig aksjehandel er ett alternativ. Det krever i grunn ikke allverden og kan gjøres via enkle nettportaler. Jeg har selv drevet litt med daytrading tidligere men har gått over til mer langsiktig trading. Dette krever derimot at du er villig til å satse pengene fremfor å nødvendigvis investere dem. I aksjehandel kan summer gå tapt og det å være klar over dette danner også grunnlag for hvorvidt du lykkes. Det krever en del av din tid men gevinsten kan derimot også bli relativ høy.

Personlig hadde jeg tatt pengene og kjøpt pund for dem og løst det ut om 2 år når pundet mest sannsynlig har styrket seg. 

Det har jeg forsåvidt også gjort, men jeg spekulerer mye i sånt og noen ganger går det bra og andre ganger går det litt dårlig :-)

Dette er ikke "kapitalplassering", det er gambling. Kos deg med det du, om det gir deg glede i hverdagen, men det er et idiotisk råd å gi andre.

 

Ser at enkelte anbefaler å kjøpe enda en leilighet. Dette fraråder jeg da boligmarkedet sin utvikling har vært stillestående og at på ett så kort perspektiv som to år riskierer du at gevinsten går ut i kapitalkostnader knyttet til leiligheten. Uforutsigbarhet i boligmarkedet gjør at pengene også kan bli oppbindet ved en langvarig salgsprosess. Det at bolig er den sikreste investeringer er ikke feil. Men sikker investering betyr i mange sine øyner en dårlig investering. Avkastningen på kort sikt er gjerne dårlig eller fraværende. 

 

Uansett hvordan du forvalter pengene dine kan det være lurt å se på perspektivet du har tenkt å spare dem på som en helhetelig periode og gjerne dele opp summen slik at du fordeler risiko.

Boligmarkedet har da ikke vært "stillestående" i det siste, med unntak av vestlandet. Ellers er det åpenbart feil at utlleiebolig er den sikreste investering. Det har vist seg å være lukrativt tidligere, men du aner ikke hvordan det går videre. Egen bolig kan man være ganske trygg på, fordi du ved å eie egen bolig sparer en del i løpende utgifter og kan være relativt trygg på langsiktig prisstigning i alle fall lik inflasjon, men å belåne for utleie er ikke "den sikreste investering". Historisk har giret boligkjøp for utleie vært enormt lukrativt, og altså ingen "dårlig investering".

 

 

Riktig indeksfond i forhold til at det gir avkastning av betydning. Kostnader rundt indeksfond kan fort spise opp store deler av gevinsten. Det å finne det fondet er ikke nødvendig vis kjempevanskelig. Men det er verdt å bruke tiden det tar å faktisk finne det. Vanskelig kan være en dårlig definisjon. 

http://www.nordnetbloggen.no/hvordan-velge-riktig-fond-og-tjene-mer-penger/15/05/2014/

 

Aksjefond er ikke så ille som folk skal ha det til heller. Men det er mye som går bort i kostnader, dersom man finner en som går etter en portofølje man har tro på kan det være lønnsomt. 

http://www.dn.no/nyheter/2015/06/14/1257/dette-er-rets-beste-aksjefond

Uten at du spesifiserer det vil jeg påpeke at det å påstå at aksjehandel er gambling er bare tull. Gambling per definisjon betyr å sette penger i spill der tilfeldigheter  og flaks i større grad avgjør utfallet enn ferdigheter[1]. Dette er løgn. For å kunne lykkes i aksjemarkedet må det investeres klokt, det samme gjelder valutahandel der en ved kjøp på en svak valuta utenfor ett ekstremt volatilt marked vil ha ett begrenset tap. Så er det svært spekulativt av deg å anslå at dette er ett forslag jeg har gitt. Jeg har sagt at jeg personlig gjør og har gjort dette tidligere. Jeg gir det ilag med flere andre alternativer til trådstarter som en mulighet for det. 

Jeg startet innlegget mitt med å si at det er ingen fasit, da antar jeg at du ikke tar mitt svar for å vær det heller. 

 

 

Jeg har heller ikke påstått at utleiebolig er noe sikker investering. Så det fraber jeg meg å bli sitert på. Dersom jeg har blitt oppfattet slik skal jeg omformulere meg. Boligmarkedet sin utvikling har vært svak og enkelte steder stillestående de siste årene. Rundt 2% har utviklingen vært det siste året. Ikke mye å rope hurra for de tidligere årene heller [2]

 

[1*] https://no.wikipedia.org/wiki/Hasard

[2*] https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/statistikker/bpi/kvartal/2016-04-13

Endret av Rockàll
Lenke til kommentar

Du skrev "Det at bolig er den sikreste investeringer er ikke feil.", akkurat her: post-44509-0-53812000-1467026974_thumb.jpg

 

Så lenge man vet at det viktigste ved valg av indeksfond er kostnader tar det ikke mange minuttene å finne riktig fond hvis man vet indeksen. Å velge hvilken indeks man vil følge er litt verre. Det er ikke vanskelig, og ikke noe man trenger å bruke mye tid på. 

 

Markedet og flaks betyr veldig mye mer enn dine ferdigheter når du "investerer" aktivt i både aksje- og valutamarkedet. Å fremme det som "et alternativ" til  en som ber om hjelp med kapitalplassering er bare tøv. Tvert imot bør folk med penger de lurer på hva de skal gjøre med frarådes på det sterkeste å gå inn i enkeltaksjer, valutaer eller andre instrumenter for å tjene penger, for all statistikk viser at de mest sannsynlig kommer til å tape på det selv om de er flinke, og du har i tillegg ingen anelse om hva trådstarter vet og ikke vet om markedene. Men om målet er å skrive litt om hva man selv pusler med i markedet for tiden så skjønner jeg selvfølgelig hvorfor man er fristet til å nevne det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viss du leser det i affekt av min utbydelse av boligmarkedet vil du få en bedre forståelse av hva jeg legger til grunn. Det er en sikker investering i den grad det mest sannsynlig ikke taper seg i verdi. Men derav også en dårlig investering. Jeg burde ha formulert meg annerledes og redigerer innlegget. 

 

Problemet med indeksfond er at mange går til banken sin å får hjelp av dem til å kjøpe seg inn i ett fond. Jo flere aktører jo høyere kostnad. Jeg anomder trådstarter ved en slik investering til å gjøre bakgrunnsundersøkelsene som man burde ta før man går inn i noe slikt fremfor å gå ett første og beste. Viss vi lar mye tid være ett relativt begrep er det alt i fra 10 minutter til 10 år. Ved mye tid mener jeg at en vertfall burde undersøke hva man betaler for i fondene og hvilke indekser dem følger samt tidligere resultater og struktur. 

 

Du må gjerne ha dine personlige meninger om aksjemarkedet og hvorvidt det å investere i dette som en kapitalplassering er lurt eller ikke. Jeg nevner det som ett alternativ også får innehaver av kapital selv velge hvorvidt dem ønsker å ta sjangsen eller ikke. Vi kan gjerne ta en nokså intrikat diskusjon om dette men ser det ikke helt hensiktsmessig. Jeg skriver også at pengene blir satset og at  det  innebærer en risiko, det er nokså implisivt at kapital kan gå tapt. 

Aksje og valutahandel er komplekst og markedet kan rammes av uforutsette hendelser, så er det hvorvidt man utnytter dette som avgjør avkastning eller tap. Markedet betyr mye og her kan man ha flaks. Men det følger også litt blind høne finner korn prinsippet å påstå at flaks betyr mer enn ferdigheter, det faller litt på sin egen urimelighet. En dyktig investor kan også tape penger men å si at all eventuell inntjening er basert på flaks syns jeg blir litt merklelig. Det er litt å ta i fra en ganske stor bransje mye kredabilitet. 

Men igjen, jeg har ikke rådet trådstarter til å gjør det og jeg nevner det som ett alternativ. 

Endret av Rockàll
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvordan bør man gå inn i indeksfond?

Jeg sitter snart med 500k etter salg av bolig (EK til neste bolig ikke medregnet), og vil plassere de i indeksfond.

 

Noen sier at man ikke bør gå inn med alt på en gang og heller gå inn med noen titusener hver måned for å unngå å gå inn på topp og dermed få jevnet ut inngangskostnaden.

 

Kommentarer?

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg har egenkapital som jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med.

 

Jeg har kjøpt en nybolig som jeg overtar i desember 2018.

 

Sitter nå med 600k og lurer på hva jeg skal gjøre med de frem til da.

 

Kjøpe en leilighet og selge da? Eller leie og spare?

Siden du allerede har en del penger bundet i eiendom(siden du har kjøpt), ville jeg gått for noe som balanserer ut dette. Jeg ville investert utenfor Norge og ikke i eiendom eller olje.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...