Gå til innhold

Fire uker i USA


Densto

Anbefalte innlegg

Hei! 

Jeg og samboeren min sitter å planlegger vår neste store tur. USA! 

Vi vurderer å reise i sommerferien å trenger derfor noen tips fra dere erfarne mennesker her på forumet.

Jeg har vært i USA en gang tidligere men da på guttetur, nå er det meg og samboer i fokus;)

Det vi vet er at vi skal være borte i fire uker, vi skal starte ferien i New York og kjøre ned til Miami.

Deretter Flyr vi over til Vestkysten, der vil vi se Los Angeles, og Las Vegas. Hvis mulig vil vi avslutte ferien på Hawaii.

 

Det vi trenger hjelp til fra dere er da: 

- Hvor lenge burde vi være på hvert sted for å få med oss det mest nødvendige?

- Hva burde vi ta oss tiden til å se? 

- Sånn ca. hvor mye burde vi regne med å sette av i budsjett per pers?

- Hvor får vi leid en Ford Mustang eller Camaro cabriolet? 

- Tips til hvor vi burde bo, billig eller dyrt

- Samtidig er dere velkommen til å komme med alle mulig andre tips dere måtte ha. Dette skal bli den perfekte sommerferien! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

LA ville jeg tatt rundt 3 dager, ikke mye å gjøre der egentlig.

1 til 2 dager i LV.

vurdert å kjøre til SF ca 6t med bil, være der i 5 dager.

 

1 Uke kanskje litt mer i NY

 

resten fordelt på Miami og Hawaii

 

kommer litt an på når på året dere drar men vil anbefalle en bil som ikke er cab med tanke på aircondition, det kan virkelig være nødvendig.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

Synes det høres ut som for mye program etter min smak. Vi kjørte LA-Frisco før jul, da brukte vi vel en fire-fem dager bare der. Det er noe behagelig med å ikke måtte stresse for å rekke en destinasjon langt unna, husk at østkysten er nesten en og en halv gang så lang som Norge, antagelig med mye interessant langs veien.

 

Selv synes jeg det er luksus å kunne ta det med ro når jeg er på tur, å bruke en hel dag på en romantisk etellerannet vil garantert gi bedre minner enn å bruke en hel dag på å banke gjennom to stater på motorveien...

Lenke til kommentar

Høres ut som et ambisiøst program:-)

 

Et par innspill:

 

New York er det dyreste stedet i USA å leie bil. I tillegg betaler du en ganske heftig avgift for enveisleie når du skal levere i Miami. Så jeg hadde nok vurdert å ta noen dager i New York og så fly ned til Florida og leie bilen der. Mustang cabriolet er stort sett ikke noe problem å få leid, Camaro må du nok lete litt mere etter og blir dyrere. Du kan lese litt tips om leie av cabriolet i USA her.

 

Personlig ville jeg brukt litt mere tid på vestkysten av USA og kanskje droppet Hawaii. 

Lenke til kommentar

Florida, og egentlig alt på østkysten syd for NYC, kan bli varmt og klamt på sommeren, Florida er på sitt beste i mars/april. Ville heller vurdert å fly til NYC, vært i byen noen dager (3-4 er passe), så leid bil og kjørt nordover til Cape Cod, Boston og til Maine, over til Canada, Quebec, Montreal og Ottawa, vestover til Toronto og tilbake over Niagara Falls, og tilbake til NYC. 2 uker er passende for dette, men kan oppleves som knapt. Levere leiebil i NYC igjen (for å unngå returgebyr), og fly til LAX eller SFO, ev. LAS. 2-3 dager er nok i Las Vegas. Los Angeles downtown er ingenting å se, men både nord og syd for byen er det mange fine steder. Kan nevne Malibu og Santa Monica nord for byen, og Laguna Beach og Huntington Beach syd for byen. Ellers kan det  være fint med en tur til San Diego, ikke langt dit fra LA. Turen fra LA til San Francisco tar fort 2-3 dager langs HWY 1, som er den fine turen. Anbefaler stopp i Santa Barbara og Carmel-by-the-Sea (pass dere for Clint Eastwood der). San Francisco er verdt 3-4 dager, ta gjerne turen over Golde Gate til Sausalito. Dersom interessen for vin er middels eller høyere, anbefales også 2-3 dager i Sonoma eller helst Napa. Her kan man bo enten i byen, eller på hoteller eller vingårder oppover i dalen.

 

Når det er sagt, ville jeg gjort motsatt: Reist til vestkysten med fly til LAX, startet med et par rolige dager nord eller syd for LA. Når jet-lag går over, enten San Diego, eller rett til San Francisco. Derfra til LV, og tilbake til LAX etter et par dager der. Levere bil i LAX, fly til NYC, ny bil der og så turen på østkysten. Levert bilen etter tur, og avsluttet med noen dager i NYC, og ville bodd sentralt på Manhattan, mellom 20. og 45. Street et sted.

 

Anbefaler ikke cab for lange turer, det er mest egnet til å cruise rundt i en by. Velg heller en mellomstor til stor SUV (ikke de små med 2-liters strikkmotor), da har alle det komfortabelt og trygt.

Lenke til kommentar

De over sier mye fornuftig om planene og alternativer, så jeg kan ta litt om bilvalget deres.

 

Jeg kjører mye med en Ford Mustang av typen nyere årsmodell og cabriolet i USA, og det er en helt kurant bil. Stor motor og den har ikke tak, og det er gøy den første tiden - før man begynner å innse noen av begrensningene eller tingene man går glipp av.

Man kan f.eks. ikke se hjørnene bak på den. Eller foran. Generelt jævlig å rygge med - men den har veldig bra svingradius, av uante grunner.

 

Bagasjerommet er overraskende stort, men ikke pakk hver deres massive Samsonite-koffert. De vil dere slite med å få plassert baki, fordi det har litt funky form og er ikke nødvendigvis verdens beste sted å plassere to kofferter med harde sider. Duffle bags eller mindre kofferter er veien å gå - eventuelt en kombinasjon.

Skal dere kjøre langt uten tak, kjøp en sånn netting til å ha bak setene. Da får du bedre luftstrømmer og det blåser ikke helt ubrukelig mye i håret deres. Kjøp også noen ekstra hårstrikk når dere er i gang, det trengs.

 

Ellers er det en grei bil. Den bråker mye når du kjører med taket oppe. Det blåser mye når du kjører med taket nede. Du ser ikke så mye, men den går ganske fort. Jeg liker å kjøre med vår Mustang når jeg skal rundt i nabolaget eller på turer på en time-halvannen rundt i California. Blir det lengre kjøreturer savner jeg et ordentlig tak ganske fort.

 

Mellom NYC og Miami, hvis dere absolutt vil kjøre den strekningen, hadde jeg gått for en normal bil og heller byttet til cabriolet i Miami.

 

Når det er sagt, kjører man langs Highway 1 eller gjennom en redwood-skog er det ganske uslåelig med cabriolet fordi du får en fabelaktig utsikt. Det er bare ikke så bra resten av tiden.

Endret av Henrik C
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ut i fra hva jeg hører av alle deres gode tips har vi gjort litt endringer i planene. 

Vi velger å dra 16 Januar - 2 februar. Å vi vurderer 4 dager i NYC også fly over til vestkysten for å være der resten av oppholdet.

Hvordan gjør vi det billigst mulig mtp flybilletter, er det noen lure triks for å kjøpe billetter innlands og spare masse penger? 

Vi trenger billetter Oslo - NYC NYC - Vestkysten, hvordan vil vi kunne få billigst og best billetter?

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke villet stoppe i NYC for 4 dager når jeg skulle til vestkysten på denne tiden av året, men heller dratt direkte dit, og hjemreise rett hjem. Flybilletter innenlands i USA er stort sett ikke billige. Januar er heller ikke bra tidspunkt å dra til NYC, du kan vente ned mot -20*C og kald vind, så jeg ville heller lagt turen dit i april-juni eller oktober-november.

 

På vestkysten denne tiden kan du vente ned mot +5*C på natta, og opp mot 20 om dagen, kanskje noe over hvis du er litt inn i landet (som Palm Springs og Las Vegas). I høyden kan det bli kaldt, har selv hatt -15*C i fjellene i området vinterstid.

 

Dersom du er heldig, og fleksibel på datoer, har jeg sett gode priser med Norwegian til Las Vegas, faktisk ned mot 2500 tur/retur. LV er ikke noe sted å være mange dager, men dersom du skal besøke San Francisco, LA og Las Vegas likevel, blir reiseruten omtrent den samme uansett hvilken by du lander i.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

De over sier mye fornuftig om planene og alternativer, så jeg kan ta litt om bilvalget deres.

 

Jeg kjører mye med en Ford Mustang av typen nyere årsmodell og cabriolet i USA, og det er en helt kurant bil.

 

Bagasjerommet er overraskende stort, men ikke pakk hver deres massive Samsonite-koffert.

 

Hei! Vurderer om jeg skal leie Mustang eller en større bil med tak for å kjøre fra Fort lauderdale ned til Miami og tilbake igjen. Vi kommer til å ha hver bår store koffert og et par ryggsekker.  Begge går garantert ikke i bagasjerommet, men regner med en av dem går fint? Hvis vi tar den andre i baksetet? Eller er dette noe som generelt ikke anbefales?

Lenke til kommentar

Vanligvis ikke noe problem, men det er bedre å være bedre å være føre var.  Noen fjelloverganger kan stenge pga. snø. Har opplevd at motorveien ble stengt pga. snø/is så langt sør som rett nord for LA. Ha med kjettinger. Er det snø/is  får man ikke kjøre om man ikke har 4WD eller kjettinger. Enkelte veier mellom SF og Mammoth can være vinterstengt.
 

Lenke til kommentar

Var egentlig bare for å få med seg NY mens vi først er i USA. Men vi har lagt det bak oss så nå blir det bare vestkysten. Vi driver nå å prøver å finne ut hva vi skal fylle ukene med. Mange dager på oss så må utnytte de best mulig.

Så har dere tips til hva som bør gjøres og prøves er det bare å si ifra. Alt fra severdigheter, mat/drikke, opplevelser og mye mye mer!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...