Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Å ikke kunne klokken som voksen


Hannah00

Anbefalte innlegg

Har du lappen? Isåfall, hadde du noen vansker med å ta den? Trafikklærerutdanningen tilbys ved HiNT og HiOA. Tar så vidt jeg vet 2 år, og lønna er svært god. Skjønner ikke at det ikke er flere som vil bli det. 

 

Jeg må bare spørre, hva er grunnen til at du (eller foreldrene dine for den saks skyld) ikke har gjort noe med mattevanskene tidligere? Ut fra de tidligere postene dine virket det nesten som at problemet med tall har oppstått i senere år, men det har jeg vansker for å tro. Når det er sagt så har jo ikke akkurat skolen i dette landet noe å skryte av når det gjelder matteferdigheter, tross mange ressurser som brukes på å fange opp de svakeste i systemet. Tidligere på butikken i dag overhørte jeg en jente i tenårene som heller ikke visste hvordan hun skulle finne ut hva noe kostet etter 70%-rabatten var trukket fra... 

 

Ja, jeg fikk lappen i år. Teorien gikk greit, men jeg fikk bare en oppgave som var med tall heldigvis, resten var helt greit. Det var bremselengde. Den bare gjettet jeg på. Det var kalkulator i oppgaven men den hjalp ikke stort. Skal sies at jeg jobbet mye med bremselengdene, men klarte ikke å forstå det. Nå har jeg glemt det jeg lærte meg. Når det gjelder kjøring pleier jeg noen ganger å stoppe for venstre ved høyreregel fordi jeg tror venstre er høyre uansett om jeg kjører samme ruta ofte. Men det skjer ikke så alt for ofte :lol: Men som oftes må jeg se på høyrearmen min for å skjønne hva som er høyre i et kryss. Må liksom bekrefte at dette er armen jeg skriver med, så dette er altså høyre side. Kan lese litt mer om kjørelærer yrket! Takk for tips.

 

Vel fra året jeg begynte med mattematikk til ca 4-5 klasse gikk matten helt greit. Brukte usakelig mange timer med gangetabellen, men klarte bare 1-3 gangen. Mamma og pappa ga seg vel bare til slutt da jeg ikke snakket om matte, og de trodde det kanskje hadde løst seg sikkert. På ungdomskolen hjalp bare læreren de som var flinke. Det ble bare til at læreren sa at vi bare måtte gå videre til neste emne fordi vi ikke hadde tid. Det var en lærer med tredve elever, så han hadde ikke mye tid. Ellers var spesialundervisningen bare for de som var utviklingsshemmet. Fikk aldri tilbud om det i hvert fall. Tror de fleste lærerene trodde jeg var lat. I 10. klasse kom jeg opp til matteeksamen muntlig. Da måtte jeg til slutt gi pappa oppgaven også laget han hele eksamensbesvarelsen min, mens jeg pugget. Selv om jeg pugget mye på emnet innenfor matte klarte jeg ikke å svare på noen av spørsmålene som ble stilt. Uansett var det pappa sin eksamensbesvarelse som gjorde slik at jeg bestod og kunne søke meg inn på videregående.

 

Når det gjelder klokken forsøkte foreldrene mine å lære meg den lenge. Men på ungdomskolen fikk jeg mobil med digitalklokke. Da leste jeg bare opp nummeret som sto på skjermen når noen spurte meg om klokken. Derfor regnet nok foreldrene mine med at jeg kunne klokken. Må si jeg ga litt opp på klokken etter at jeg var ferdig med barneskolen.

 

Kan kanskje legge til at jeg er den eneste i familien som har fullført videregående da, untatt storesøsteren min som gjorde det i voksen alder. Og mamma er veldig dårlig i matte i tillegg. Pappa er veldig flink derimot. Snakker egentlig ikke så mye med familien min, men kan høre om noen av de sliter i matte. Kanskje dyskalkuli er arvelig.

 

Burde ha tatt tak i det før, men trodde det var ganske normalt å slite med matten. De fleste rundt meg gjorde det. Det var liksom noe man lo og spøkte med. Nå innser jeg at de kanskje ikke slet like mye som meg.

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan også legge til at det er to punkter i dyskalkuli "testen" som kan forandres på. Jeg skrev at tidstabeller ikke var noe problem, siden jeg skriver ned tider. Men forsøkte å ikke gjøre det i går og i dag. Totalt kaos. Måtte sjekke tidspunktet for en buss utrolig mange ganger i timen fordi jeg alltid glemte det! Glemte det etter 5 minutter liksom. Jeg bestilte en tannlege time i august. Men siden jeg ikke skrev det ned aner jeg ikke hvor og når timen er.  Nå må jeg ringe rundt til alle tannlegekontorene her jeg bor for å sjekke :huh:

Har også ofte blandet jobbtider. Noen ganger glemmer jeg helt av vakter og andre ganger dukker jeg opp på vakter på fridager. Jobbtidene går ofte i surr hvis jeg ikke lager en plan og henger opp på veggen.

 

Sjekker mange ganger om dagen når jeg begynner eller slutter på jobb. Har også hendt at jeg har kledd på meg for å dra hjem helt til sjefen sier at vakten min ikke er ferdig enda :blush: Det er vel mest problematisk når jeg ikke møter opp på jobb, men ellers er sjefen veldig hensynsfull.

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke mene noe om hvorvidt du har dyskalkuli eller ikke, men det må være fryktelig slitsomt å ha så store utfordringer med hverdagslige ting som klokka, rutetider og grunnleggende hoderegning. Helst burde du vel ha fått hjelp av en profesjonell pedagog eller noe til å forstå disse tingene. Leit å høre at læreren din ikke hadde tid til å forklare deg dette godt nok på skolen.

 

Jeg vet ikke om dette kanskje er noe voksenopplæringen kan hjelpe med? Du kan jo søke opp tilbudet i din kommune, ringe og høre?

 

Alternativt, det finnes bøker som forklarer barne- og ungdomsskolepensum for voksne. Jeg vet Håvard Tjora har gitt ut noen. Jeg har bladd litt i dem og syntes de virket fine, du kan jo vurdere om du tror det vil hjelpe deg å kjøpe noen slike bøker og gå gjennom det på egenhånd.

 

Ønsker deg lykke til, hvertfall. Du er tøff som innrømmer at du sliter med disse tingene. :-)

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper deg lite å lete etter bekreftelse på at du har dyskalkuli. Det virker som om du bygger opp tankegangen din rundt at du "ikke kommer til å forstå - og derfor er det ikke vits å prøve". Dette er en ond sirkel veldig mange barn på skolen havner inn i. Hvis du ikke tror at du klarer det selv, så klarer du det ikke. Javel, hva hvis du finner ut at du har dyskalkuli. Det hjelper deg ingenting. Om enn, så gjør det ting bare verre for deg - når du har fått bekreftet enda en gang at du ikke kommer til å klare det.

 

Forstår du den digitale klokken?

Lenke til kommentar

Det hjelper deg lite å lete etter bekreftelse på at du har dyskalkuli. Det virker som om du bygger opp tankegangen din rundt at du "ikke kommer til å forstå - og derfor er det ikke vits å prøve". Dette er en ond sirkel veldig mange barn på skolen havner inn i. Hvis du ikke tror at du klarer det selv, så klarer du det ikke. Javel, hva hvis du finner ut at du har dyskalkuli. Det hjelper deg ingenting. Om enn, så gjør det ting bare verre for deg - når du har fått bekreftet enda en gang at du ikke kommer til å klare det.

 

Forstår du den digitale klokken?

 

 

Nei det er sant! Då må jeg ikke bruke det som en unnskyldning til å ikke prøve.

Den er enklere enn klokker på armen ja. For hvis f.eks. jeg skal på jobb kl. 15:00 så teller jeg bare på fingrene hvor lang tid det er til jobb hvis klokka er 13:00 når jeg sjekker den. Synes digitalklokken er mer logisk. Derimot er klokker der det ikke står tall men bare sånne tegn eller streker veldig vanskelig. Eller bare tall på 6 3 12 og 9. Noen klokkeslett er enklere enn andre. Halv og hel går selvsagt helt greit.

 

Har bestilt time til fastlegen, men har ikke fått time på sms enda. Skal høre litt med legen min da.

Lenke til kommentar

Det hjelper deg lite å lete etter bekreftelse på at du har dyskalkuli. Det virker som om du bygger opp tankegangen din rundt at du "ikke kommer til å forstå - og derfor er det ikke vits å prøve". Dette er en ond sirkel veldig mange barn på skolen havner inn i. Hvis du ikke tror at du klarer det selv, så klarer du det ikke. Javel, hva hvis du finner ut at du har dyskalkuli. Det hjelper deg ingenting. Om enn, så gjør det ting bare verre for deg - når du har fått bekreftet enda en gang at du ikke kommer til å klare det.

 

For meg så virker det ikke som Hannah00 har tenkt å leve opp til "ikke kommer til å forstå - og derfor er det ikke vits å prøve". En utredning skal være grundig, ta utgangspunkt i den individuelle personen og kartlegge eventuelle bakenforeliggende psykiske/kognitive vansker, utelukke dårlig undervisning som årsak, samt sjekke om det ikke er akalkuli det dreier seg om. (se http://www.statped.no/Tema/Larevansker/Matematikkvansker/vanlige-kjennetegn-pa-spesifikke-matematikkvansker-dyskalkuli/) Pedagogen/personen som "stiller diagnosen" finner nok ut mer enn bare et ord på hva som er gæernt. For å i noen grad kurere eller finne en løsning må man få kartlagt årsakene og de spesifikke vanskene. Selvhjelp (som å lese bøker eller finne nettressurser) kan umulig være løsningen når man i en alder av 22 fremdeles ikke skjønner bæret. Men for å få tilgang til andre hjelpemidler eller tilbud er det sannsynligvis nettopp en "diagnose" som må til før man blir henvist dit. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det hjelper deg lite å lete etter bekreftelse på at du har dyskalkuli.

 

Nei, men hvis du har lammelse i bena så er det kanskje bedre om du fokuserer på andre ting enn å forsøke å gå. Det blir dette balansert mot håpet om at du faktisk kan klare å gå bittelitt om du bare prøver nok. Er det verdt bryet eller er det bedre om man kan slappe av og fokusere på andre ting?

Lenke til kommentar

http://www.matematikk.org/. Denne siden her var morsom! :) Der har de spill.

 

Forsøker regneregn 4 klasse nivå enkel. Der må man tenke raskt for å regne ut! Synes det var litt gøy øving. Taper ganske fort da man må regne ut ganske høye tall. Men kommer samme tall en gang i blant og da husker man det for en stund. Kanskje man da også husker det for alltid etterhvert. Og de har en app også. Den siden var smart :)

 

Edit: På fjerde klasse nivå vanskelig kom det slike matteoppgaver: (-16)- 1 = ?. Er det virkelig fjerde klasse nivå?? Det synes jeg var litt rart. Og 88 - 6 - 50 = ? er jo vanskelig for voksne mennesker å regne ut på under 5 sekunder, som er tidsfristen der. Stakkars barn :lol:

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar

 

Nei, det er matte på 8. klasse nivå i ungdomsskolen

 

Huff da.. Da ligger jeg lang bak en 8. klassing når det gjelder matte i hvert fall. Klarer bare enkel pluss/minus der jeg kan bruke henda til å telle. Alt mer avansert uten hjelpemidler som kalkulator går ikke.

 

 

Fear not! Det der er en andregradslikning, noe som blir innført i matematikken i 1T på videregående. Dette er IKKE 8. klasse pensum, derfor er det kanskje ikke så rart du ikke kan det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så det du sier er at hun bør diagnostiseres, men uten å få en diagnose?

 

At det er så raskt å oppdage disse problemene er det jo ingen tvil om, ettersom hun ikke klarer å løse oppgavene. Men løsningen kommer an på årsaken, og det er den som vil belyses i løpet av en utredning. Det er nesten som jeg mistenker at du tror en utredning bare består i å sjekke om hun kan regne, og kan hun ikke det, får hun diagnosen "dyskalkuli".

 

Sitat fra linken over:

 

 

Problemet er ikke bare at disse elevene er forsinket i sin matematikkutvikling, men at de også har en kvalitativt annerledes måte å lære på – som omgivelsene ikke forstår. For hver enkelt elev er en nødt til å finne nærmere ut av dette gjennom en grundig utredning, ikke bare av matematikkvanskene, men også de bakenforliggende kognitive vanskene.
(Min utheving.)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke sagt at hun skal diagnostiseres, uten å få en diagnose. Tilrettelegging av opplæringen er fastsatt som en del av opplæringsloven, og er noe alle har krav på. Det er forskjell på å tilrettelegge et opplegg og å diagnostisere. Årsaken er ikke nødvendigvis en diagnose, men det er ofte et sammensatt problem.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kan noen være så snille å hjelpe meg med å finne ut av en ting?

 

I morgen skal jeg hente venninnen min på flyplassen 12:30. Det tar 30 minutter til flyplassen fra der jeg bor.

 

Toget starter 06:08, og siste avgang er 23:38 på kvelden.

 

Det står at toget går hver 30 minutt.

 

Når går toget jeg skal ta da? Skjønner ikke når jeg skal møte opp. Hvordan vet jeg hva 30 minutter er når det bare står at toget begynner 06:08. Skal jeg møte opp 30 minutter før 12:30?

 

Edit: Er det riktig at toget da går f.eks. 11:30 og kl 12:00 da?

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar

Når toget går hvert 30. minutt fra 6:08 betyr det at det går 6:08, 6:38, 7:08, 7:38, 8:08, 8:38 osv osv. Altså, :08 og :38 hver time. Skal du hente veninnen din kl 12:30 når turen tar 30 minutter bør du ta et tog som går 12:00 eller før. Da er det kun 11:38 som passer.

Endret av Chris93
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk! Da skal jeg møte opp kl. 11:38. Tusen takk! :) :)

 

Edit: Har ikke sjekket meg for dyskalkuli enda, men jeg leste et sted at de som har det ikke får lov til å styre økonomien selv. Jeg klarer meg nok litt for bra til at andre må hjelpe meg med ting. Leste en slik diagnose var så alvorlig at de fleste var uføretrygdede.

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...