Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Å ikke kunne klokken som voksen


Hannah00

Anbefalte innlegg

Det er vel riktig det. Klarer meg helt fint siden hverdagen ikke omhandler mye tall. Dessuten har jeg kalkulator på mobilen tilgjengelig hele tiden. Har tenkt mye på økonomien etter at jeg sjekket det på listen i førstepost. Egentlig sliter jeg ganske med økonomien. Jeg er flink til å f.eks. lage et budsjett. Men pengene forsvinner så utrolig raskt. På ting jeg ikke vet hva er, sikkert bare mat. Men en ting jeg er flink til, det er at jeg alltid sparer når jeg ønsker meg noe. Bruker aldri penger jeg ikke har- kredittkort osv.

 

Dessverre forsvinner som regel de pengene før jeg får kjøpt det jeg har spart opp til. Gjerne fordi jeg bruker opp pengene på brukskontoen med en gang. Verste er at jeg aldri kjøper noe. Bare mat, men kan ikke være så mye når jeg er slank. Kjøper klær og slikt kanskje en gang i året. Og bare h&m og slike steder som er billige. Skulle nesten tro pengene bare ble slettet fra kontoen liksom. Men klarer meg fra måned til måned fordi jeg bare jobber mer og mer for å få nok lønn. Så jeg klarer meg fint alene :) Jeg pleier som regel heller å vente med å kjøpe meg noe stort til jeg vet at jeg får penger. F.eks. skattepenger eller feriepenger. Da slipper jeg å spare.  :wee: 

 

Men så tenker jeg at de fleste unge er dårlig på å spare.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenk gjennom om du gjør mange småkjøp? En kaffe på Narvesen, en lunsj med venninner, en ekstra tur til frisøren.. Slike ting baller fort på seg! :-)

 

Ellers har du vel egentlig en oversikt i nettbanken din over hvor pengene har gått, så sant du betaler med kort da. Sjekk transaksjonsoversikten.

Lenke til kommentar

Om du får 98 på en Internett IQ-test som er "oppjustert" for at flest mulig skal dele 120+ resultatene sine på Facebook så kan det jo tenkes at resultatet ikke er så gjennomsnittlig som man skulle ønske.

 

Forøvrig er det merkelig/interessant å se noen med helt korrekt rettskriving og evne til å formulere problemer så godt feile totalt på 9x9 og konseptene bak mengdelære.

 

Som noen andre nevnte så er du flink til å bryte opp problemene til mindre biter før du starter med å løse de, men at du får 7+4=13 vha fingertelling (førstepost) er litt oppsiktsvekkende for en 22-åring.

Hvordan kom du gjennom skolegangen uten at noen plukket dette opp og sendte deg på utredning?

Lenke til kommentar

Altså jeg tenker at det ikke ble plukket opp fordi klassene bestod av for mange elever og èn lærer. Det var sikkert vanskelig å skille mellom de som ikke klarte og de som ikke gadd, samtidig som det ble fokusert mer på å rekke å komme seg igjennom pensum. Spesielt på ungdom- og videregående skole. Selv trodde jeg at de fleste andre var like dårlig i matte som meg og derfor var det normalt. Alle hatet jo matte på skolen.

 

En mattetime bestod som regel av at jeg satt å så på at de andre jobbet fordi jeg ikke klarte å løse ting selv. Hvis jeg rakk opp hånden for å spørre om noe grunnleggende enkelt, lo klassen og jeg læreren trodde nok det var tull. Aner ikke hvorfor det ble oversett.

 

Jeg hadde vel aldri noe karaktergrunnlag. Men ingen strøk på ungdomskolen, uansett hvor dårlige de var. På videregående skole ga læreren meg karakter 2 slik at jeg slapp å slite med å ta opp igjen faget. Han skjønte at jeg slet mye fordi jeg ikke klarte å besvare en eneste matteprøve eller løse oppgaver i timen. Men han foreslo aldri at jeg skulle oppsøke hjelp. Tenkte heller ikke på  det selv.

Endret av Hannah00
Lenke til kommentar

Som Twinflower her sier. 

Virker rart at ingen har "snappet" deg opp tidligere.

 

Hvordan karakterer hadde du på skolen i matte?

Rettskrivinga di er jo helt flawless. 

 

 

Om du får 98 på en Internett IQ-test som er "oppjustert" for at flest mulig skal dele 120+ resultatene sine på Facebook så kan det jo tenkes at resultatet ikke er så gjennomsnittlig som man skulle ønske.

 

Forøvrig er det merkelig/interessant å se noen med helt korrekt rettskriving og evne til å formulere problemer så godt feile totalt på 9x9 og konseptene bak mengdelære.

 

Som noen andre nevnte så er du flink til å bryte opp problemene til mindre biter før du starter med å løse de, men at du får 7+4=13 vha fingertelling (førstepost) er litt oppsiktsvekkende for en 22-åring.

Hvordan kom du gjennom skolegangen uten at noen plukket dette opp og sendte deg på utredning?

 

Ett kjennetegn for dyskalkuli er rask og høy språkutvikling. Så det kan være grunnen. Er ikke dum eller mindre intelligent, det er bare tall som er et problem. Et stort problem. Det var mensa-testen jeg tok som ga 98 i resultat. 97 fikk jeg på en annen test. Mensa er vel relativt korrekt. Håper virkelig det, bekymringsverding om jeg hadde lavere IQ enn 97.

 

Fikk veldig bra karakterer i fag som ikke omhandlet tall. 5-6 i nesten alle fag og stryk i matte. Fikk uansett 2 av lærer på vitnemålet. Heldigvis. Hadde aldri klart å fått bestått vitnemål uten han snille læreren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...