Gå til innhold

Stereo- og surroundkaféen


Eirik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke ofte jeg kjenner at tilbudene på komplett er eksepsjonellt bra, men i dette tilfellet må jeg nesten si løp og kjøp til alle som er på jakt etter et par nye halvstore gulvstående høyttalere https://www.komplett.no/klipsch-rf-82-mk1-sortgulvstende-1-par/783145

Det er ikke tilbudspris, tror jeg. Er lenge siden jeg så mk1 til den prisen. Mk2 ligger vel på rundt 10k nå.

 

Vil man ha kjempetilbud kjøper man rf7 mk2 til 15000 hos mono.no nå. Den ligger normalt på 30000.

Lenke til kommentar

1z2n8eu.jpg

 

Mine nye beist. Åpen baffel, 2x15 med Tang Band fulltone og bånddiskant. Utrolig stort lydbilde og oppløst topp. Bygget av høyttalerbygger på østlandet.

 

Edit. Hvorfor blir alle bildene tiltet 90 grader?

Endret av Akse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De er da litt mer enn halvstore? Men fin pris, det er det.

 

 

1z2n8eu.jpg

 

Mine nye beist. Åpen baffel, 2x15 med Tang Band fulltone og bånddiskant. Utrolig stort lydbilde og oppløst topp. Bygget av høyttalerbygger på østlandet.

 

Edit. Hvorfor blir alle bildene tiltet 90 grader?

 

Her er store høyttalere, klipschene får nøye seg med å være halvstore :D

Lenke til kommentar

Med så monstrøse høytalere er det lett å drømme seg bort til fester med pumpende musikk og store basstoner (ingenting negativt ment), må nesten minne på meg selv at de er laget for å spille så nøytralt som mulig når jeg ser på dem.

 

Minner meg en del om jamo sine åpen baffel med dobbel 15" elementer, 909 eller noe sånt?

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp flyttet til ny leilighet, umøblert, og har ikke spesielt mye møbler.

Det er steingulv og betong vegger og tak, og rommet er L-formet så det er mye paralelle flater.

Dette skaper en del ekko, noen her som har erfaringer med hvordan å lettest og billigst blir kvitt dette?

Jeg leier, så det å henge opp ting på veggen eller i taket er ikke overdrevet populært.

Lenke til kommentar

Med så monstrøse høytalere er det lett å drømme seg bort til fester med pumpende musikk og store basstoner (ingenting negativt ment), må nesten minne på meg selv at de er laget for å spille så nøytralt som mulig når jeg ser på dem.

 

Minner meg en del om jamo sine åpen baffel med dobbel 15" elementer, 909 eller noe sånt?

De minner nok litt ol Jamo R909 ja. Og lydbildet de tegner opp er nok det som har imponert meg mest til nå.

 

Ang. rommet ditt bør du prøve å avdempe det så mye som mulig. Tepper, gardiner, bokhyller, kunst og lignende. Så lenge du bruker små stifter til å henge opp ting med tar ikke veggene nevneverdig skade av det.

Lenke til kommentar

1z2n8eu.jpg

 

Mine nye beist. Åpen baffel, 2x15 med Tang Band fulltone og bånddiskant. Utrolig stort lydbilde og oppløst topp. Bygget av høyttalerbygger på østlandet.

 

Edit. Hvorfor blir alle bildene tiltet 90 grader?

Gøy med åpen baffel! Det er ikke tilfeldigvis hjemme hos deg? Den murveggen der var sexy som faen.

Lenke til kommentar

 

 

1z2n8eu.jpg

 

Mine nye beist. Åpen baffel, 2x15 med Tang Band fulltone og bånddiskant. Utrolig stort lydbilde og oppløst topp. Bygget av høyttalerbygger på østlandet.

 

Edit. Hvorfor blir alle bildene tiltet 90 grader?

Gøy med åpen baffel! Det er ikke tilfeldigvis hjemme hos deg? Den murveggen der var sexy som faen.

Det er på jobben min. Og den murveggen er faktisk fake. Er bare tapet ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det en integrert forsterker så har den DAC innebygget. Noe NAD 356 ser ut til å være (etter kjapt google søk)

Og har den Optisk/COAX/HDMI/USB-inngang så har den også en DAC.

Du er veldig med påstandene dine du ;).

En integrert forsterker trenger ikke ha innebygd dac(digitale innganger). De fleste har faktisk ikke det.

 

Og ang. Nad 356. Dac modulen gjør forsterkeren dyrere ja.

Lenke til kommentar

 

Er det en integrert forsterker så har den DAC innebygget. Noe NAD 356 ser ut til å være (etter kjapt google søk)

Og har den Optisk/COAX/HDMI/USB-inngang så har den også en DAC.

Du er veldig med påstandene dine du ;).

En integrert forsterker trenger ikke ha innebygd dac(digitale innganger). De fleste har faktisk ikke det.

 

Og ang. Nad 356. Dac modulen gjør forsterkeren dyrere ja.

 

Mente det var du som lærte det meg tidligere i denne tråden. Beklager om jeg dreit meg ut, men prøvde ikke å være påståelig.

 

Fa*n altså. Meget forvirrende og idiotiske disse navnene HiFi bransjen finner opp. :(

Trodde faktisk jeg hadde fått det slått inn i skallen. Men akk nei, ble nødt å slå opp for å oversette til elektronikkspråk. I følge wikipedia var det forforsterker og effektforsterker som var innebygget, så sikkert bare jeg som mikset de to.

 

En forforsterker er jo gjerne det jeg setter på mottakere (f-.eks sensorer), som må sendes over litt avstand, som sitter så nærme som mulig enheten du skal forsterke signalet på. Mens en effektforsterker forsterker opp dette signalet som en mottaker fra forforsterkeren, slik at det går større strømmer.

 

En forforsterker burde i så fall sitte på utgangen til DACen. Men akk nei.

 

Så igjen måtte jeg slå opp i wikipedia.

 

 

 

 

In a home audio system, the term 'preamplifier' may sometimes be used to describe equipment which merely switches between different line level sources and applies a volume control, so that no actual amplification may be involved.

 

Aha! Da forstår jeg problematikken. Forforsterke i audiobransjen er egentlig ikke en forsterker overhode! Det er det vi i dagliglivet kaller for en bryter/switch med volumkontroll/variabel motstand.

 

Anyways, sorry guys! Liten forveksling med et par pils innabors en lørdags natt. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...