Gå til innhold

Reise til Japan alene


henjoa89

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er en jente på 27 år som for tiden er mellom studier og jobb og som tenkte å bruke litt av friheten som jeg enda har på å reise en kort tur (to uker ca.). Tenkte på Japan, har aldri vært der, men ser spennende ut. Jeg reiser alene, dette regner jeg med er greit siden jeg er 27 år og har reist en del før og vet å ta mine forhåndsregler. Men jeg trenger litt tips og råd i forhold til hotell, reise rundt, mat og slikt ting. Jeg regner med at Japan er et relativt trygt sted å dra, men hadde vært greit hvis noen kom med noen forhåndsregler også.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor i Japan har du tenkt deg?  Holde deg i Tokyo eller annen/andre storby(er), eller også reise rundt på landet?  I storbyene vil du klare deg godt med engelsk, men ute på landet kan det godt våre at du må ty til mer kreative kommunikasjonsmetoder.  Snakker du allerede japansk så er det selvsagt ikke en aktuell problemstilling.

 

Ellers er Japan,som det sies over; blant de aller tryggeste land i verden.  På linje med Norge i så måte vil jeg tro.  Og TripAdvisor er en fortreffelig kilde til all slags informasjon om hvor som helst.  I tillegg kan du kikke på Japan Guide, Japan Travel, Nomadic Matts Japan Guide eller Lonely Planets Japan seksjon.

Lenke til kommentar
Når har du tenkt til å reise?

Det kan være lurt å unngå å være der når de har fellesferier eller store høytidsdager, da er det velødig fult overalt, og hoteller osv blir dyrere.

Utenom disse er det somregel enkelt å bare booke rom for neste natt/netter på Hotels.com appen. Priser trenger ikke være så høye, selv i Tokyo kan du få et greit rom fra rundt 6-700 og oppover.

Hvis du ikke bare skal være i en by er det lurt å kjøpe et "Japan Rail pass", det kan ikke kjøpes i Japan, så du må skaffe det før du reiser (japanspesialisten.no eller liknende).

Det går stort sett greit kun med Engelsk, men kan være lurt å lære seg 10'ich gloser for å kunne tiltale folk høfflig (lettere å komme i kontakt når første setning er på japansk enn engelsk) og spørre om veien osv.

WiFi er stort settt tilgjengelig overalt, på hoteller, restauranter og på alle t-bane og togstasjoner. Finnes også en tjeneste som gir deg gratis WiFi på tusenvis av steder over hele landet, husker ikke navnet i farten.

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med å pugge noen japanske setninger på rams, når du ikke aner hva motparten svarer tilbake?

 

Det vil være mye mere nyttig å bare lære seg ord som "takk" og hva man sier i butikker når man betaler etc.

Lange setninger vil ikke hjelpe noe som helst, da svarer bare japaneren tilbake noe du ikke skjønner et kvekk av og blir stående som en tosk.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Generelle høflighetsfraser er bra å lære seg. Det er ikke sånn at de FORVENTER at turister skal kunne alle de spesifikke kotymene og skikkene og høflighetene der, det er mye verre for en japaner å ikke være korrekt enn det er for en turist. Men de setter nok veldig pris på at du har giddet å lære enkle ting som å si takk eller farvel. Trenger ikke gå rundt og bukke til alle og enhver fordet. De gir deg endel "slack" siden du er turist.

 

Når noen kompiser var der borte i 3 uker reiste de rundt med tog til forskjellige byer og turistsites. De sa folk på bygda er mye mere høflige og greie enn byfolk. I enkelte butikker i Tokyo ble de nektet service fordi de var utlendinger. De fikk lov å være der men det var ikke snakk om å få noe hjelp. "No gaijin". (ingen utlendinger).

Det samme skjedde i en stor musikkforretning (de spiller alle i band og ville sjekke priser på gitarer og sånt). De ble nesten hivd ut fordi de ikke snakket japansk. Eller fordi han ene er stor og skalla, hvem vet. De er ofte skeptiske til turister. Mens på landsbygda ble de tatt imot med smil og bukking overalt, men der snakka ofte ikke folk et ord engelsk heller.  De ble også utsatt for mye fnisende skolejenter i skjørt og bluse overalt. 

 

Det var også helt grusomt varmt i August der, spesiellt i Tokyo. Man ble gjennomvåt av svette bare av å gå rundt i gatene, så å droppe dongeribuksa og kjøpe noe lett og luftig som en linbukse var alfa omega. 

 

Det er også "forbudt" å snakke i telefon på t-banen eller tog. Eller prate høylytt på toget. Når en svarte telefonen ble det først mye hysjing, så kom en eldre fyr bort til dem og sto og prata masse og gjorde telefonbevegelser mot øret og vifta med fingeren. Poenget hans var vel å ikke snakke i mobilen på toget. Han brydde seg ikke om de ikke skjønte hva han sa, bare snakka som en mitraljøse, men håndbevegelsene var jo klare nok.

 

Så noe lignende på en Top Gear-episode fra Japan der May og Hammond tar toget mens Clarkson kjører bil. 

Folk blir sinte hvis noen snakker i telefon, det gjør man bare ikke, visstnok.

Endret av Bytex
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har vært i Japan flere ganger og det er utrolig trygt og velorganisert der. Se seg for og se hvordan folk oppfører seg, det er klare regler på hvor man står i kø og hva man gjør, men de er vant med at utenlandske "barbarer" ikke helt skjønner hvordan ting fungerer.

 

Som nevnt er Japan reil pass veldig nyttig, men pass på at man ikke kan ta absolutt alle tog med den. Reiser man så langt som t/r Tokyo-Osaka vil det lønne seg.

 

Ellers bør man ikke bo på vestlige kjede-hoteller som er dyre og som gjør at du mister mye av opplevelsen. Jeg har bodd på japanske businiss-hoteller sentralt i Tokyo for 3-400 per natt. Det er små rom med utrolige tekniske løsninger som er en opplevelse i seg selv. Du bør også prøve å bo på japansk vertshus hvor du skal bruke tøfler og sover på rismatter, har skyvedører, varmt fellesbad og alt som man har sett i filmer fra japan. Frokosten der er en hvor man sitter på gulvet og får på et 20 cm høyt bord servert haugevis med ting man ikke aner hva er eller hvordan man spiser er også litt av en opplevelse. De er veldig villige til å vise "barbarene" fra utlandet hva du skal gjøre. Skjønner du ikke japansk så snakker de bare litt høyere til deg.

Lenke til kommentar

Har aldri opplevd så mye vennlighet og hjelpsomhet som i Japan. Står du og ser forvirret ut i et par minutter på en togstasjon kommer det nesten garantert noen for å hjelpe deg.

Opplevde den ene gangen i Tokyo at en ringte rundt til bekjente når vi spurte om veien et sted, og at en 'innkaster' utenfor en restaurant løp inn for å hente et kart til oss. Hva som helst for å på ett eller annet vis hjelpe deg. 

 

Om du har øvd inn et par japanske strofer blir de enda mer interessert i å hjelpe deg. Det gir utrolig mye godvilje, og vekker masse fascinasjon, så det anbefales definitivt. Ellers har jeg vel heller omtrent aldri følt meg tryggere noe sted.

 

Reis! Og kos deg massevis!

 

 

Edit: Kan ellers anbefale å bo på både ryokans (private vertshus) og hostel. Sikkert både mer sosialt og budsjett-vennlig enn hotell. Capsule hotels i byene er en opplevelse i seg selv, men mange av disse tillater kun menn, så det er noe en bør sjekke opp på forhånd.

Endret av afterall
Lenke til kommentar

Japan er sannsynligvis det tryggeste stedet du kan reise i verden, og Tokyo er tryggere enn Oslo til tross for mange ganger større befolkning. Det eneste man trenger å være obs på er innkasterne i Kabukicho(red light)-distriktet, men jeg tror ikke disse er interessert i kvinner.

 

Jeg slutter meg til de andres anbefalinger om å bo på ryokan (japansk vertshus) med onsen (varm kilde). Da må man gjerne dra litt utenfor Tokyo, som Hakone, Nikko eller Atami. Jeg bodde en natt på et ryokan i Atami sist jeg var der og angret på at jeg ikke bodde der lenger, selv om det er utrolig lite å gjøre i akkurat Atami, så for et førstegangsbesøk er nok Hakone eller Nikko å anbefale, som har en del turistattraksjoner. Hvis du bor på hotell midt i Tokyo ville jeg prøve å få et rom høyt oppe i et av de høyeste hotellene (f.eks. Gracery i Shinjuku) bare for utsiktens del.

 

Anbefaler en tur til Kyoto hvis du vil se mer av det tradisjonelle Japan, som det er lite av i Tokyo. Det er også en langt mindre og mye roligere bo, der man kan ferdes til fots uten å være plaget av store folkemengder.

 

Hvis du drar til Kyoto (eller til en annen by som er mer eller mindre like langt unna), vil det lønne seg å skaffe et Japan rail pass, siden lyntog(shinkansen)-billettene er dyre i Japan og bare på en reise tur-retur Tokyo-Kyoto så vil det lønne seg. Husk at rail pass må kjøpes før du reiser og veksles inn i Japan - man får ikke kjøpt dem etter ankomst.

 

Og til sist så husk strøm-adapter. Veldig kjipt å ikke få ladet opp telefonen igjen hvis du er avhengig av google maps eller tripadvisor.

 

Tillegg: Unngå gjerne perioden juli-august pga. luftfuktigheten. Jeg har vært der i mai og i september og det var fortsatt varmt nok for kortbukser.

 

 

Det er også "forbudt" å snakke i telefon på t-banen eller tog.

 

Nettopp pga. kutymen på offentlig transport er det ti ganger mer behagelig å bruke t-banen i Tokyo enn i Oslo.

Endret av Spartapus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stort tryggere enn Japan får det vel ikke blitt.

Men vær klar over at språkkunnskapene ofte begrenser seg til japansk, og at engelskkunnskapene er svært dårlige.

Dette gjelder tildels også i større byer.

Det er mulig det er bedre i Kyoto og Tokyo, men i eksempelvis Hiroshima er det en sjeldenhet med greie engelskkunnskaper.

 

Pussig nok opplevde jeg at en del svært godt voksne (70+) pratet relativt ok engelsk mens mange yngre ikke pratet et ord engelsk.. Det kan vel kanskje ha noe med okkupasjonen etter krigen å gjøre?

 

Jeg vil anbefale en tur til Hiroshima på det varmeste, det er en spesiell opplevelse å oppleve fredsparken, og å se selveste symbolet på hundretusener av menneskers lidelse.

 

Jeg var selv i Hiroshima i fjor, og drar gjerne tilbake.

 

Mija-jima er en øy mange liker å besøke, en fin opplevelse det også.

Det vandrer tamme hjortedyr rundt i veiene der, og atmosfæren er rolig og avslappet.

 

Er man først ute på Mija-jima er det å anbefale å ta seg en tur til toppen, jeg valgte å gå opp og ta gondolbanen ned igjen mens de fleste nok velger å gjøre det helt omvendt.

Turen opp er fin og passe slitsom, men husk å ha med nok vann i varmen.

 

Det er noen ting det er verdt å kjøpe med seg fra Japan, gode kokkekniver er en av tingene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...