Gå til innhold

Feriehus i Spania - hva må vi vite?


Anbefalte innlegg

Hei.

Sitter nå og ser på mulighetene for å skaffe oss et feriehus i Torrevieja.

Vi ser etter et hus i en såkalt urbanisasjon med tilgang til felles basseng. Vi ønsker et hus med tre soverom, to bad, mulighet til parkering og en grei uteplass.


Vi er helt nye i denne tanken, så vi trenger så mye informasjon som mulig.
Hva må vi belage oss på at vi må ut med for et hus som vi har nevnt ovenfor?
Hvor mye egenkapital lønner det seg å ha?
Hvor er det best å ta opp lån? Hvis det lønner seg å ta opp lån i Spansk bank, hva er renta på?
Hva slag "overraskende" utgifter må vi ta høyde for ved et kjøp?
Er det vanlig med månedelige "husleie" (til sammenligning som husleie i borettslag her i Norge), og hva ligger det vanligvis på?
Hva slags andre månedlige utgifter må vi ta med i regnskapet? (Vann, kloakk, offentlige avgifter)
Er det noe vi må ta hensyn til/evt fordeler i forhold til norsk skatt?
Andre ting vi må vite/tenkte på/ta hensyn til?

Håper noen har noen svar, eller henvisninger til hvor jeg kan lete, så får jeg begynt å se for meg drømmen etterhvert bli en virkelighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis man tar lån i norsk bank (og valuta) for et sånt kjøp, så har man dobbel risiko for lånekostnadene:

 

Renter - og valutakurser.

 

Bare sånn til eftertanke...

Tusen takk, det hadde jeg faktisk ikke tenkt på.... Tror det er mulig å ta opp lån i Spansk bank, så da skal jeg sjekke opp det litt nærmere. :)

Lenke til kommentar

Hvis man tar lån i norsk bank (og valuta) for et sånt kjøp, så har man dobbel risiko for lånekostnadene:

 

Renter - og valutakurser.

 

Bare sånn til eftertanke...

Om man tar lån i Norsk valuta(NOK) så slipper man vel den risikoen, ettersom lånet og betalingen foregår i samme valutta og følger hverandre, eller?

Om man tar lånet i euro vil da vel forholdet mellom NOK og euro være avgjørende.

Lenke til kommentar

Andre ting vi må vite/tenkte på/ta hensyn til?

Tenk sikkerhet. Tror det er en grense på tre innbrudd før ingen lengre vil forsikre huset ditt.

 

Sjekk planer og muligheter for utbygging i området. I provinsen Valencia som Torrevieja ligger i har de en omstridt lov som går ut på at lokale huseiere må være med på å betale for ny infrastruktur i forbindelse med nye utbygginger. Du kan altså få en regning på opp mot en million på din andel av en ny vei til et nytt shoppingsenter som du ikke ønsker som nabo.

Lenke til kommentar

 

AKA Insider koker suppe på en spiker.

 

Kom gjerne med noe dokumentasjon som beviser dette.

 

 

Beviser hva..? Har du sett programmet? 

 

Programmet består av et ektepar/samboerpar som forteller en historie om hvordan de ble forfulgt og hundset av noen mennesker de ikke så, men som de hørte romsterte i huset deres i Spania. Det finnes ingenting som bygger opp om denne historien, bortsett fra dette parets beskrivelser.

 

Når insider reiser ned sammen med mannen så finner de ingenting, unntatt et litt rotete hus som mannen hevder 'noen' har vært inne i. Et høydepunkt i saken er telefonsamtalen som insider tar med en ekspert/livvakt som på det sterkeste fraråder å reise ned dit uten bevæpnede livvakter... altså til et av Spanias ferieområder. Der trenger man, forteller en forvrengt skummel stemme, livvakt for å reise.

 

Det mest dramatiske øyeblikket kom da de kjørte til nabolaget huset lå i på kvelden... der kunne man høre noe støy og roping. Desverre fikk vi ikke avklart hva som faktisk foregikk da det, igjen ifølge Insider, var altfor skummelt for to ubevæpnede voksne menn å gå rundt i et feriebolig-kompleks i Spania...

 

Det var den saken - en god stund siden jeg så programmet så tar forbehold om at mine beskrivelser ikke er helt nøyaktige, men at det var et ekstremt dårlig grunnlag for programmet vil jeg tro de fleste ser. Tar forøvrig tilbake påstanden om at de kokte suppe på en spiker, da de her ikke engang hadde en spiker å komme med. 

 

(Jeg sier forøvrig ikke at ekteparet/samboerparet ikke fortalte sannheten - kun at å basere en hel slik historie kun på fortellingen de kom med, når de ikke fant noen andre beviser eller indikasjoner, er et meget svakt grunnlag for et program. Jeg antar de hadde lagt så mye arbeid og ressurser ned i programmet at da de ikke fant noe annet så valgte de å kjøre på likevel.)

Lenke til kommentar

Dette vet ikke jeg noe om, men med tanke på renter, vedlikehold, avgifter, valutarisiko, og bekymringene ved å ha et hus stående upasset over lengre tid.

 

Er det ikke billigere og mer bekymringsfritt å bo på et bra hotell/leilighets hotell?

 

Noen som har en ca pris på hva et hus i spania kan koste iløpet av et år?

Lenke til kommentar

Dette vet ikke jeg noe om, men med tanke på renter, vedlikehold, avgifter, valutarisiko, og bekymringene ved å ha et hus stående upasset over lengre tid.

 

Er det ikke billigere og mer bekymringsfritt å bo på et bra hotell/leilighets hotell?

 

Noen som har en ca pris på hva et hus i spania kan koste iløpet av et år?

Det spørs. Skal man ha hele familien med på tur, og bor der mye i løpet av året blir det billigere og mer praktiskt enn å bo på hotell. Men er man der bare 2-4 ganger i året over 3-4 uker sammenlagt er det ingen vits mtp kostnad.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...