Gå til innhold

DAGENS DINGS: Denne lille krabaten gjør skjermen din best mulig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan man kalibrere en "dum" tv med denne også, eller må skjermen alltid være tilkoblet en pc pga software? 

 

Tidligere så har Spyder hatt en egen TV versjon av programvaren som kostet litt ekstra, og som da lot deg kalibrere TV-er. (Da TV-er krever endring av skjermens innstillinger, i stedet for at spyder lager en ny farge profil.)

 

Men det ser ut til at de i 5 serien har fjernet all TV støtte fra produktet. Så om du trenger TV kalibrering må du nok finne noen som fremdeles selger 4 serien, eller finne ett annet kalibrerings verktøy.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Etter årevis med forsøk av diverse kalibratorer for skjermer til ikke-kritisk bruk, dropp hele greia og bruk helt enkle kalibreringstips som vist i artikkelen under.

Ender somregel opp med et bedre bilde på denne måten da en faktisk trenger litt kunnskap om korrekt kalibrering med bruk av hardware.

 

For kritisk bruk som fargekorrigering mot TV/film, referanse mot print og trykk etc er en kalibrator en god ide.

 

Alt godt beskrevet i artikklene her:

http://www.imaging-resource.com/ARTS/MONCAL/CALIBRATE.HTM

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her må jeg bare komme med et innspill til dere som vurderer Datacolor.

 

Styr unna Datacolor Spyder, om det så er versjon 3, 4 eller 5.

 

Fra versjon 3 til 4 ble det laget en ny sensor som skulle være 26% mer nøyaktig, men den ble langt fra nøyaktig til tross for ny sensor.

 

Fra Spyder4 til 5 er sensoren beholdt uforandret. I praksis er det kun et nytt skall som er nytt.

 

Spyder4 og 5 sliter med grønn tint etter kalibreringer. Dette skjer på svært mange monitorer. Den grønne tinten er synlig i rekkevidden 15-200 på gråskalaer men bryter også ofte med farger.

 

Jeg har hatt 2stk Spyder4 Elite sensorer, og det er en ansatt i Datacolor jeg har bekjentskap til som har fortalt meg at Spyder4 og 5 har nesten identisk sensor.

 

I tillegg har jeg har jeg 2stk i1Display Pro sensorer. De koster noen hundringser mer, men er langt langt mer nøyaktige.

 

Spyder5 kalibrerer på bakgrunn av kun 65 fargepaletter, mens i1Display Pro kalibrerer på minimum 118 fargepaletter. Den har tre moduser og den mest nøyaktige modusen kalibrerer på bakgrunn av 400+ fargepaletter (har glemt det nøyaktige antallet).

 

Jeg har testet Spyder4 Elite og i1Display Pro på mange forskjellige skjermer og sammenlignet resultatene og i1 Display Pro er totalt overlegent og absolutt verdt den lille ekstra kostnaden.

 

Dette er bare et tips til de som vurderer Spyder da jeg selv har slitt med mye dårlige resultater. Søk gjerne på Google med frasen "Spyder Green Tint" så finner du mye rart.

 

Dessuten har folk som arbeider med å kalibrere skjermer og projektorer fortalt meg at om de måtte velge hadde de valgt i1Display Pro da den er mer korrekt. De bruker dog sensorer til mange titusener, og den som ble brukt til Kristiansand Kino kostet vel rundt 500k om jeg husker rett. Men poenget er, styr unna Spyder. Det er mitt lille tips :)

 

Og bare for å ta det åpenbare, nei jeg jobber selvfølgelig ikke for hverken X-Rite eller Datacolor, ei heller er jeg affiliert med noen forhandlere eller leverandører :)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Har prøvd noen sånne kalibratorer, vet ikke helt om jeg synes det er så ekstremt nyttig, føler man får 95% av resultatet med en kalibrerings-DVD eller liknende, kalibrer man etter "øyemål" med hjelpemidlene på en slik en, så er det ikke store forskjellen når man bruker en kalibrator etterpå.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er bare et tips til de som vurderer Spyder da jeg selv har slitt med mye dårlige resultater. Søk gjerne på Google med frasen "Spyder Green Tint" så finner du mye rart.

 

Jeg søkte for moro skyld som du sa og fikk 95 000 treff, når jeg søkte på det samme (green tint) for i1 display pro fikk jeg 211 000 treff. Så Google er ikke noe sannhetsvitne i denne sammenhengen. :-)

 

Det er mulig du har rett, men jeg har ikke opplevd det samme med mine Spydere. Jeg har kun hatt to forskjellige Spydere (2 og 3) og har vært fornøyd med de. Bruker de for at skjermen skal være lik print fra A2 Epson printer. Printer også mye sort/hvitt så jeg burde ha lagt merke til det.

 

Kan det være at Spyder (og andre kalibratorer) ikke passer sammen med skjermen i noen tilfeller? Jeg bruker kun skjermer med Adobe RGB fargerom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her må jeg bare komme med et innspill til dere som vurderer Datacolor.

 

Styr unna Datacolor Spyder, om det så er versjon 3, 4 eller 5.

 

Fra versjon 3 til 4 ble det laget en ny sensor som skulle være 26% mer nøyaktig, men den ble langt fra nøyaktig til tross for ny sensor.

 

Fra Spyder4 til 5 er sensoren beholdt uforandret. I praksis er det kun et nytt skall som er nytt.

 

Spyder4 og 5 sliter med grønn tint etter kalibreringer. Dette skjer på svært mange monitorer. Den grønne tinten er synlig i rekkevidden 15-200 på gråskalaer men bryter også ofte med farger.

 

Jeg har hatt 2stk Spyder4 Elite sensorer, og det er en ansatt i Datacolor jeg har bekjentskap til som har fortalt meg at Spyder4 og 5 har nesten identisk sensor.

 

I tillegg har jeg har jeg 2stk i1Display Pro sensorer. De koster noen hundringser mer, men er langt langt mer nøyaktige.

 

Spyder5 kalibrerer på bakgrunn av kun 65 fargepaletter, mens i1Display Pro kalibrerer på minimum 118 fargepaletter. Den har tre moduser og den mest nøyaktige modusen kalibrerer på bakgrunn av 400+ fargepaletter (har glemt det nøyaktige antallet).

 

Jeg har testet Spyder4 Elite og i1Display Pro på mange forskjellige skjermer og sammenlignet resultatene og i1 Display Pro er totalt overlegent og absolutt verdt den lille ekstra kostnaden.

 

Dette er bare et tips til de som vurderer Spyder da jeg selv har slitt med mye dårlige resultater. Søk gjerne på Google med frasen "Spyder Green Tint" så finner du mye rart.

 

Dessuten har folk som arbeider med å kalibrere skjermer og projektorer fortalt meg at om de måtte velge hadde de valgt i1Display Pro da den er mer korrekt. De bruker dog sensorer til mange titusener, og den som ble brukt til Kristiansand Kino kostet vel rundt 500k om jeg husker rett. Men poenget er, styr unna Spyder. Det er mitt lille tips :)

 

Og bare for å ta det åpenbare, nei jeg jobber selvfølgelig ikke for hverken X-Rite eller Datacolor, ei heller er jeg affiliert med noen forhandlere eller leverandører :)

 

Takk for et godt tips! Jeg har brukt spyder3 noen år og har nylig kjøpt meg TN skjerm til spilling og har merket selv at kalibreringen av skjermen var altfor dårlig.
Lenke til kommentar

Jeg bruker google til å finne de rette innstillingene. Min BenQ XL2411T var nokså trist i fargene fra fabrikk, men etter 2 minutters googling fant jeg en oppskrift som fungerer knall. Samme har jeg gjort med min TV.

Helt gratis er det også.

 

Dårlig idé.

 

Alle skjermer viser bildet forskjellig.

 

Om jeg hadde hatt samme skjerm som deg og kalibrert den med min i1Display Pro sensor og deretter sendt deg ICC-profilen ville du ikke fått en ordentlig kalibrering slik som meg, fordi skjermen din har andre produksjonsavvik og reagerer annerledes på RGB-signaler enn det min ville gjort. Det er små forskjeller, men signifikante nok til at det ikke er i nærheten av en god løsning.

 

Det blir kanskje bedre enn fabrikk, men ikke bra alikevel :)

 

Selvfølgelig, til å være gratis gir denne løsningen mye for pengene ;)

 

En sensor er verdt pengene i flere tilfeller enn man skulle tro.

Når man har kalibrert etter øyet får man ofte en wow-faktor på hvor mye bedre det blir med en ordentlig sensor. En kan kalibrere gråskala ganske greit etter øyet, men RGB-avvik der feks:

 

R: 0

G: 255

B: 0

 

- vises som:

 

R: 17

G:228

B: 10

 

- er vanskelig, eller tilnærmet umulig å korrigere med øyet. Det er her en sensor kommer til fantastisk nytte, og dette kan utgjøre en seriøs forskjell på et bilde. En sensor korrigerer også for ujevn saturering. Feks kan fargerommet fra fabrikk være slik at når det skal være 60% saturering på rødt viser kanskje skjermen 83% for dette ser bedre ut som demo i butikk. Mer knæsj i fargene altså. Og dette kan variere. 60% saturering på blått kan feks vises som 67%. Se på bildet nedenfor, før og etter kalibrering. På førbildet kan du se at rødt er oversaturert (ikke nødvendigvis feil hvitbalanse men oversaturert, kun til eksempel). Dette medfører at blomsten mister sine detaljer og fremstår som mindre skarp og naturlig. Til høyre er fargene korrigert og dette har gitt et mye bedre bildet som er mer komfortabelt å hvile øynene på.

 

 

post-131058-0-83028100-1432287060_thumb.jpg

Endret av IceBlitz
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt 100% blir det nok ikke  ...

 

Poenget med kalibrering er å få riktige farger, ikke farger du "liker". Kalibrering er viktig for de som skal jobbe seriøst med bilder eller grafikk, for å spille eller se på TV er nøyaktighet relativt uvesentlig bare det er et oppsett du er fornøyd med.

 

Din metode fungerer sikkert bra for det du bruker PCen til, men manuell kalibreringer er nesten det samme som ingen kalibrering når det gjelder fargenøyaktighet. Det du kan gjøre manuelt er å få bort store åpenbare feil som kraftig fargestikk, men finjusteringen er bortimot umulig uten kalibreringsutstyr.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Dette er bare et tips til de som vurderer Spyder da jeg selv har slitt med mye dårlige resultater. Søk gjerne på Google med frasen "Spyder Green Tint" så finner du mye rart.

Jeg søkte for moro skyld som du sa og fikk 95 000 treff, når jeg søkte på det samme (green tint) for i1 display pro fikk jeg 211 000 treff. Så Google er ikke noe sannhetsvitne i denne sammenhengen. :-)

 

Det er mulig du har rett, men jeg har ikke opplevd det samme med mine Spydere. Jeg har kun hatt to forskjellige Spydere (2 og 3) og har vært fornøyd med de. Bruker de for at skjermen skal være lik print fra A2 Epson printer. Printer også mye sort/hvitt så jeg burde ha lagt merke til det.

 

Kan det være at Spyder (og andre kalibratorer) ikke passer sammen med skjermen i noen tilfeller? Jeg bruker kun skjermer med Adobe RGB fargerom.

 

Sannsynligvis er det et generisk problem som slår til i visse tilfeller. Jeg prøvde en Spyder for noen år siden og jeg fikk tydelig grønne skjermer ...

 

Jeg har brukt QuickGamma som jeg har justert mot s/h bilder - det har gitt meg skjermer som har vært gode nok til mitt bruk.

Lenke til kommentar

 

Helt 100% blir det nok ikke  ...

 

Poenget med kalibrering er å få riktige farger, ikke farger du "liker". Kalibrering er viktig for de som skal jobbe seriøst med bilder eller grafikk, for å spille eller se på TV er nøyaktighet relativt uvesentlig bare det er et oppsett du er fornøyd med.

 

Din metode fungerer sikkert bra for det du bruker PCen til, men manuell kalibreringer er nesten det samme som ingen kalibrering når det gjelder fargenøyaktighet. Det du kan gjøre manuelt er å få bort store åpenbare feil som kraftig fargestikk, men finjusteringen er bortimot umulig uten kalibreringsutstyr.

 

 

Kalibrering er da nyttig for hvermansen? Enn så lenge det man konsumerer av media også er tilpasset en kalibrert skjerm.

 

Har du prøvd manuell kalibrering med fargede briller? Min erfaring er at resultatet er ganske nærme. Jeg kjørte manuell kalibrering og deretter med kalbrator. Forskjellen er der, men den er liten, og det er mye nærmere at man har gjort 90% av kalibreringen enn at det er "nesten det samme som ingen kalibrering"

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Helt 100% blir det nok ikke  ...

 

Poenget med kalibrering er å få riktige farger, ikke farger du "liker". Kalibrering er viktig for de som skal jobbe seriøst med bilder eller grafikk, for å spille eller se på TV er nøyaktighet relativt uvesentlig bare det er et oppsett du er fornøyd med.

 

Din metode fungerer sikkert bra for det du bruker PCen til, men manuell kalibreringer er nesten det samme som ingen kalibrering når det gjelder fargenøyaktighet. Det du kan gjøre manuelt er å få bort store åpenbare feil som kraftig fargestikk, men finjusteringen er bortimot umulig uten kalibreringsutstyr.

 

Dette blir litt "me too", men vil bare gi enda et eksempel på hvor viktig det er. Jeg har tre skjermer som jeg bruker i Eyefinity til spill, men ellers også til jobb. Det er tre stk. Dell U2412M, samme modell og merke. Med helt like skjermer og helt like innstillinger får jeg forskjellig lysstyrke og farger på alle tre skjermene. Det er en tydelig overgang i farger hvis jeg beveger et vindu fra venstre til midtre skjerm f.eks. Samme for spill over flere skjermer. Lightroom er det mest kritiske, der farger ikke matcher med hverandre på kryss av skjermer, og selvfølgelig vet jeg ikke hvilken skjerm som er "mest korrekt". Med Colormunki Smile (ligger på ca. 700 kr) og DispCalGui er alt helt likt etter en kalibreringsrunde. Jeg må fikle litt med innstillingene på hver skjerm først for å få dem mest mulig lik idealet først, men deretter er det bare å vente på at DPG skal bli ferdig. Dyrere sensorer vil gi enda høyere nøyaktighet, men dette holder for min del. Når f.eks. Brightness må stå på 41 på ene skjermen og 54 på den andre for å få akkurat samme lysmåling, sier det seg selv at hjelper fint lite å ta ting på øyemål eller laste ned ferdige ICC-profiler fra nettet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...