Gå til innhold

Dine favoritt gitarister


Gjest Slettet+1242

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1242

Hei.

 

Etter mye diskusjon fram og tilbake i heller mislykket "Topp 10 kuleste gitarister",

bestemte vi oss for å lage en ny tråd.

Her kan du fortelle oss hvem dine favorittgitarister er.

Regler:

 

-Man må beskrive hvorfor man syntes gitaristen er rå/flink.

-Legg gjerne til et bilde av gitaristen, eller en film (google eller youtube), da det kan være greit å ha et fjes man kan putte på navnet :)

-Kun KONSTRUKTIV kritikk blir godtatt. altså ikke : "han suger eller lignende"

(kom gjerne med forslag til flere regler :) )

 

Jeg kan starte:

 

Jeg syntes at Zakk Wylde er rå, fordi han har en dyp men klar stemme, og hans bruk av Harmonics. Det store og lange skjegget passer bra sammen med det lange blonde håret. klestilen er grei, men ikke noe spessielt. Gitarene han bruker er råtøffe. Spesiellt den gamle les paul'en med korker på.

 

Ikke nokk med det. Han lager også fete riffs : Fire it up

Jeg liker også de mange akustiske variantene av sangene hannes, hvor hansmeller til meg meget fin soloer: Fin sang -

post-46517-1154530224_thumb.jpg

Endret av Slettet+1242
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dimebag, er vanskelig og forklare med ord hvorfor jeg liker denne artisten. Han er etter min mening den mest talentfulle gitaristen og tidenes beste gitarist (flames no ja tongue.gif). Alt ved denne mannen var tøft, gitaren, spille stilen utseendet osv.

Ta en titt på soloen på http://www.youtube.com/watch?v=ClfojUwtZL8&search=pantera

så skjønner du hva jeg mener med spille stilen.

http://www.mtv.com/bands/d/damageplan/news_feature_120505/

Her er det andre berømte musikere som kommenterer døden til Dimebag R.I.P

 

Clapton: Manden ser jo ikke ut, men kan han behandle en gitar som den skal bli behandlet? Definitivt! fantastisk og se hvordan han lever seg inn når han fyrer til med en solo. http://www.youtube.com/watch?v=rh-vlSFg0sk...apton%20hoochie

Sangen Hoochie coochie man sammen med en annen fantastisk musiker, buddy guy.

 

Mr.slowhand eric clapton skuffer ALDRI, det er en grunn til at han er på 4 plass over beste gitarister gjennom tidene, og det er hans bidrag til rock/blues gjennom historien. "According to the aforementioned list, Clapton is the second greatest living guitarist (behind B.B. King)" Nuff said

 

 

Zakk wylde: min venn torstein ok har vel sagt alt som trenger og bli sagt.

 

Slash: Har blitt sagt tidligere, manden er flink på gitar, elsker håret og den generelt slaskete stilen hans med siggen halvveis hengende fast på leppen.. Stillig fyr(in a non gay way) http://www.youtube.com/watch?v=WYTaQC9ZdvA&search=slash Pen versjon av gudfader themesongen

Endret av Alex OK
Lenke til kommentar

Jimi Hendrix - The one and only

 

jimi.jpg

 

Jimi Hendrix er den beste og han regnes også for å være en av de mest inflytelsesrike gitarister verden noensinne har hatt. Hans sound holder like bra mål i dag som den gjorde for ca. 40 år siden. Det er få, om noen, som har fått så bra lyd ut av en Fender gjennom Marshall.

 

Hans lange bemerkelsesverdige soloer (ofte spilt med "wah wah" pedal) og hans enorme scenetekke var hans varemerke. Spilling med tennene og spilling på ryggen var bare noe av det hans tilskuere kunne fryde seg over. Hendrix er også kjent for å ha tent på gitaren for så å knuse sine forsterkere.

 

Jimi Hendrix døde alt for ung, bare 27 år gammel. Han ble kvalt i sitt eget oppkast etter en overdose av sovepiller. Han hadde med sin korte karriere likevel klart å spille seg inn i manges hjerter.

Endret av HenHau
Lenke til kommentar

Mener at Zakk Wylde er en av de råeste gitaristene som noen gang er blitt født, fyren må jo ha blitt født med gitar i hånda jo! Riff som "Counterfeit God", "Superterrorizer" og "Bleed For Me" er jo geniale, for ikke å snakke om soloene ! Mannen kan jo pokker spille en akustisk gitar som en gud. Hør sanger som "Speedballer", "T.A.Z" og "Takillya (Esytabon)" for å skjønne hva jeg mener!

 

zakkwylde.jpg

 

http://youtube.com/watch?v=d9QV994ryRk&sea...leed%20for%20me

 

Black Label Society med Sangen Bleed For Me

 

http://youtube.com/watch?v=6OOrWqIzgxU&mod...ch=zakk%20wylde

 

Fyren kan synge !

 

Orker ikke skrive om resten av favoritt gitaristene mine nå.. :p

Lenke til kommentar

Vel det finnes jo mange gode gitarister rundt om her i verden, men min favoritt er Michael Amott fra Arch Enemy fordi han klarer å brenne igjennom med en sylskarp solo i en heavy sang. Amott er vel kanskje ikke den beste gitaristen her i verden, men han er låtskriver og rhythm/lead gitarist for mitt favoritt band og han har en fortid i det legendariske Carcass. Han spelte fram til i fjor sammen med sin yngre bror Christopher Amott som er minst like god som Michael. Michael har bare blitt bedre med årene til å lage riff, så jeg håper han forsetter med det.

 

http://youtube.com/watch?v=_CQiLvTzHz0&search=arch%20enemy

http://youtube.com/watch?v=uRV-B5N2C4c&sea...michael%20amott

http://youtube.com/watch?v=etpzNED4-a8&sea...michael%20amott

http://youtube.com/watch?v=Lv2pvmxg9Z8&sea...michael%20amott

 

enjoy!

Endret av Brilla
Lenke til kommentar

Slash

 

slash.png

 

Jeg mener at Slash er verdens beste gitarist fordi han er utrolig kreativ, og god til å improvisere. Jeg elsker de fleste av soloene hans, og han er rimelig nyskapende. Slash har en spesiell stil; Topphatt, Marlboro-sigaretter, Gibson Les Paul og utrolig stilig hår. Han har laget endel utrolige soloer, og fortjener definitivt tittelen "Verdens beste" etter min mening..

 

Noen låter jeg mener er verdt å se:

Welcome to the Jungle

Knockin on Heavens Door

Live and Let Die

(dårlig kvalitet på video..)

Sweet Child O' Mine

November Rain

You Could Be Mine

Paradise City

Civil War (Med Voodoo-intro/outro.. :))

Yesterdays

Coma (Live opptreden)

Estranged

Patience

Don't Cry..

 

Ok, lista ble litt lang.. Menmen :)

 

Edit: "tje Jungle" :p

Endret av Haakon*
Lenke til kommentar

Steve Vai

Denne mannen er gitarens herre. Toppklassen sammen med resten av G3 og flere til.

Han ser fet ut, har überspaca gitarer og spiller så øret mitt koser seg.. Cleant og pent, og om nødvendig litt wanking også ^^,

 

Fet bildeserie i spoiler:

 

 

stevevai.jpg

:cool:

www.guitarz-for-ever.com

 

180px-Steve-Vai.jpg

Singleneck:p :dribble:

wikimedia.org

 

vai305-10.jpg

Doubleneck :dribble::dribble:

z.about.com

 

STEVE_VAI.jpg

Trippleneck :dribble::dribble::dribble:

www.jameslimborg.com

 

SteveVai.jpg

<3

www.proguitar.de

 

steve_vai.jpg

Tittel: Steve Vai, mannen som ville prøve alt

choucrouteweb.net/Dessins

 

 

Lenke til kommentar

På tide å bidra med helten her føler jeg..! ;) Hehe

 

Eddie Van Halen

Eddie_Van_Halen_rocking.jpg

 

Han er for meg den ene og alene råeste gitaristen jeg vet om. Han er min inspirasjon til å spille, og han spiller sånn jeg skulle ønske jeg kunne spille. Måten han hopper rundt på scenen på og sprer glede (sammen med hele Van Halen) er sånn musikk Skal være!

 

Kan jo nesten nevne soloene i enhver låt han har spilt, men skal prøve å ikke gjøre det.. ;)

 

Eruption (selvfølgelig)

Hot for teacher

Beat it - Live (dårlig kvalitet)

Beat it - Hele orginallåta (Steve lukather som riffer, men Ed på solo)

Lenke til kommentar

Jimmy Page

 

jimmy.jpg

 

Han er uten tvil min favoritt-gitarist :) Heavy riff & fete soloer.

Han spilte i Led Zeppelin og det sier også litt :p Jimmy Page var ikke bare utrolig dyktig på el-gitaren (der han spilte skikkelig heavy blues og heavy rock) han spilte også akustisk der han blandet engelsk folkmusikk med rare tuninger :p

Han eksprimenterte nemlig en del med forskjellige tuninger..

Han var veldig alsidig og utrolig dyktig :) Det er han jeg ser opp til når det gjelder gitarister..

 

Notable songs:

 

Since I've Been Loving You

I Can't Quit You Babe (Gjerne Live)

Bron-Yr-Aur

White Summer

Achilles Last Stand

Good Times, Bad Times

Communication Breakdown

 

 

ja.. osv :p

Endret av bror_bror
Lenke til kommentar

250px-SRV.jpg

 

Stevie Ray Vaughan

Etter mi meining, den desidert beste bluesgitaristen nokonsinne. (RIP. 1954-1990)

Spelestilen er genial, og veldig egen. Det er lett å kjenne igjen SRV med den karakteristiske Fenderlyden produsert med Texas-mikker, og tjukke strenger. Han ga ut ein god del album med bandet "Double Trouble", og spelte coversanger av for eks. Hendrix. (Imo spelar han Voodoo Chile mange hakk "betre" enn Hendrix sjølv.)

 

Rått:

Stevie Ray Vaughan "May I Have A Talk With You?"

Endret av huf
Lenke til kommentar

Dette er veldig vanskelig. Får sette opp kategorier.

 

 

Avgjørelsen:

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

Musikalitet:

 

1.Hendrix, fyren var genial, kunne spille hva faen han ville med en gang. R.I.P, Jimi Hendrix.

 

2. Dimebag, kunne også bare finne opp noe vilt på et knips med fengra. R.I.P, Dimebag Darrell Abbott.

 

3. Galder, som Nyhus sa, Dimmu Borgir er et veldig musikalskt band, og Galder er faen meg god.

 

Teknikk:

 

1. Dimebag, har du sett noen spille harmonics som denna dudes?

 

2. Hendrix, god med pedalene, og whammy baren, og ikke minst spille med tommelen.

 

3. Michael Angelo Batio, fyren kan spille på to gitarer samtidig, og spille forskjellig!

 

Andre: Zakk Wylde, Kirk Hammett, Eddie Van Halen.

 

Primadonnahet: (Dette trenger enhver gitarist litt av, men den er ikke veldig tellende)

 

1. Yngwie Malmsteen, hater fyren, men han fyker til tops på en sånn liste.

 

2. Dimebag, ba om en jævla pall med øl og cola for å gidde å møte på intervjuer.

 

Ja...

 

Overall:

 

1. Hendrix, til 60-tallet å være, helt utrolig, han revolusjonerte musikken og hadde det ikke vært for han hadde vi ikke hatt like mange gode gitarister i dag. Han var flink også, og det gir en slik behagelig følelse å høre på greiene hans.

 

2. Dimebag, elsker og savner han, spilte så bra at det er til å grine av, og traff alle notene perfekt. Phil Anselmo brukte å fucke opp ting av og til men Dimebag gjorde tingene bra allikevel.

 

3. Det får bli opp til dere...

 

Tatt meg litt tid til å roame rundt på YouTube og finne geniale ting fra diverse gitarister.

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

 

Floods-Pantera, denne soloen er det ingenting å si på, Dimebag er en Gud! Måten han treffer notene her, treffer alle harmonicene og spiller soloen perfekt gjør opp for at Anselmo bommer litt på vokalen. Outroen er også veldig... behagelig.

 

Cemetary Gates-Pantera, dette er hos mange sett på som Dimebags beste solo, sangen er veldig bra gjennom det hele. Litt mjukt, men fanken så fengende. Ser igjen trademarken til Dimebag med harmonics i hytt og gevær (dette er en bra ting).

 

-Metallica, dårlig lyd, men om du hører sangen skjønner du hvor jeg vil med dette. Kirk Hammett leverer sin beste solo hittil, mener jeg... Rask som lynet, som passer til tittelen.

 

Hey Joe-Jimi Hendrix, klassiker, denne her, han er rusa som vanlig, men gjør en god jobb, og spiller litt med tenna, som viser hva fyren duger til. Høy på LSD og tygger på tunga si :wee:

 

Voodoo Child-Jimi Hendrix, dette er bare tre uker før han dør, og han er sikkert høy på masse rart, litt fucka lyd, men vi har også denne her hvor han spiller på Woodstock, som ruler!

 

Stairway to Heaven-Led Zeppelin, Plant er gneldrete og jævlig (liker'n ikke, ser ut som laushomo...), men Page leverer en tre minutter lang solo som bekrefter gudestatusen.

 

Double Guitar-Michael Angelo Batio, ikke noe musikalsk vidunder, men det viser teknikken til mannen og hva han klarer med Double Guitar.

 

Mourning Palace-Dimmu Borgir, viser Dimmus symfoniske side samtidig som det er mørkt og svart! Svartmetall, for de som ikke liker sjanger'n ;) men hør på det, det er ikke så ille.

 

The Progenies of the Great Apocalypse-Dimmu Borgir, Shagrath er kul i starten! Dette er vel også noe av det symfoniske Dimmu gjør. God metall dette.

 

-Eddie Van Halen, dette må jo tas med, Eddie Van Halen bruker tapping, som han startet med som tenåring. Spilte soloer med ryggen til så folk ikke skulle vite hemmeligheten bak den raske spillinga. Legg merke til sigaretten han har montert fast i hodet på gitaren :!:

 

Også har vi bildene av disse geniene.

 

Skjult tekst: (Marker innholdet i feltet for å se teksten):

 

redezra_dime1.jpg

Dimebag med hans gitar med lynet. Dette ble varemerkegitaren hans etter at han vant en slik gitar i en konkurranse som 16-åring og fikk lakka den til denne versjonen, og han brukte den gjennom hele livet, samt andre Dean MZ (tror jeg) gitarer.

 

DeanZakk_2443_jpg.jpg

Zakk Wylde med hans Dean Razorback. Ble respektert av Dimebag for sin spilling og vice versa. Gitaren er lakkert i hans trademark "Bullseye".

 

jimmy_page_biography.jpg

Jimmy Page med en av hans mange Double Necks.

 

jimi%20hendrix%20woodstock.jpg

Jimi Hendrix på Woodstock i '69. Som liten unge fant han en herpa kassegitar med en streng. Han var så fattig at han tok med seg denne gitaren og satt hjemme med den og prøvde å få så mye lyd som mulig ut av ruklet. Helt selvlært, og nå er han verdens mest respekterte gitarist gjennom tidene (i min mening).

 

eddie2.jpg

Eddie Van Halen på scenen.

 

kirk228.jpg

Kirk Hammett og hans Gibson Flying V.

 

live2.jpg

Så slenger jeg inn et lite bilde av Jon Schaffer, som i mine øyne er verdens beste rytme-gitarist.

 

Endret av Stonemeister
Lenke til kommentar

Hvorfor kan vi ikke gjøre dette litt mer interessant ved at det ikke er tillatt å nevne gitarister som er nevnt fra før? (ihvertfall som generell pekepinn) Så blir dette litt mer enn en vanlig telletråd også :D

 

Denne posten blir redigert når jeg finner ut hva som er favorittgitaristen min for tiden. :p (dvs kanskje aldri)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...