Gå til innhold

Guide: De 7 feteste Iphone-programmene


Anbefalte innlegg

Jeg kan huske at mangel på 3G ble fremhevet som noe positivt på den gamle modellen, fordi dataprisene i Norge visstnok var så høye. Den syns jeg var fin :)

Dataprisene i Norge _er_ høye! Og nettopp det gjør at jeg faktisk i størst mulig grad unngår å bruke både EDGE og 3G til datatrafikk, og heller bruker Wi-Fi fra telefonen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Synes det er morsomt med alle iPhone-hateboys som argumenterer med fakta som ikke har rot i virkeligheten og som kommer tilbake i alle tråder om iPhone for å vise sitt hat. Uansett så var det en fin liste over iPhone-programmer. Det fiskeprogrammet så gøy ut.

 

Edit: Om de er det 7 'feteste' programmene på iPhone er jeg delvis uenig i. Sett bedre ting. :p

Endret av Meldarion
Lenke til kommentar

Til sammenligning så er dette innlegget skrevet på en PC med Windows installert. Jeg er alt annet enn en Microsoft-fan, men jeg priser meg lykkelig over en del ting.

 

- At Microsoft ikke bestemmer hvilke programmer jeg skal bruke på PCen

- At Microsoft ikke krever tilgang på kildekoden til tredjeparts programmer jeg har installert

- At programmer er tilgjengelige for nedlasting fra andre steder enn Microsofts nettsider

- At Microsoft ikke har mulighet til å overvåke hva jeg bruker denne PCen til

- At det er "fri konkurranse" når det gjelder utvikling av programvare til PCen - også når det gjelder programvare som er en direkte konkurrent mot Microsofts egne programmer

- At jeg fritt får velge hvilken nettleser jeg vil bruke

- At jeg kan velge medieavspillere utfra personlige preferenser

- At Microsoft ikke krever prosenter fra salg av programvare til PCen

- At jeg selv kan velge internettleverandør

 

Historisk sett har Microsoft forsøkt seg på mye av det samme som Apple gjør med iPhone. Og det er opplest og vedtatt at når Microsoft gjør slikt, så er det ondskap satt i system. Gudskjelov har diverse rettsinstanser stoppet de fra å gjennomføre sine visjoner.

 

Du vil muligens argumentere med at man ikke kan sammenligne mobiltelefoner med datamaskiner, men selvsagt kan man det. Det er to sider av samme sak. Det virker dog ikke som de som sitter i Jobs' sandkasse bak høye Apple-gjerder ser hva som foregår utenfor gjerdet.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er flott at mennesker gidder å engasjere seg til de grader i noe så trivielt som en mobiltelefon.

Jeg har ikke Iphone på grunn av at den ikke passer til mitt bruk. Men jeg synes den har noen programmer og funksjoner som er vanvitig tøff.

synes for øvrig at det fiske programmet så ut som noe jeg kunne betalt penger for. mon tro om man får tak i det til HTC???

Lenke til kommentar

sorry for at jeg bringer tråden ytterligere of topic, men synes bare det er så utrolig morsomt med personer som dekar24k som uttaler seg så skråsikkert om ting han helt tydlig ikke skjønner noe av i det hele tatt. Det ble klart som krystall for alle andre allerede under lanseringen av iphone 3g at den hadde hsdpa.. :p

 

lykke til videre dekar24k! ;)

Lenke til kommentar
Til sammenligning så er dette innlegget skrevet på en PC med Windows installert. Jeg er alt annet enn en Microsoft-fan, men jeg priser meg lykkelig over en del ting.

 

- At Microsoft ikke bestemmer hvilke programmer jeg skal bruke på PCen

- At Microsoft ikke krever tilgang på kildekoden til tredjeparts programmer jeg har installert

- At programmer er tilgjengelige for nedlasting fra andre steder enn Microsofts nettsider

- At Microsoft ikke har mulighet til å overvåke hva jeg bruker denne PCen til

- At det er "fri konkurranse" når det gjelder utvikling av programvare til PCen - også når det gjelder programvare som er en direkte konkurrent mot Microsofts egne programmer

- At jeg fritt får velge hvilken nettleser jeg vil bruke

- At jeg kan velge medieavspillere utfra personlige preferenser

- At Microsoft ikke krever prosenter fra salg av programvare til PCen

- At jeg selv kan velge internettleverandør

 

Til sammenligning så er dette innlegget skrevet på en Mac med OS X installert. Jeg er alt annet enn en Microsoft-fan, og jeg priser meg lykkelig over en del ting.

 

- At Apple ikke bestemmer hvilke programmer jeg skal bruke på Macen

- At Apple ikke krever tilgang på kildekoden til tredjeparts programmer jeg har installert

- At programmer er tilgjengelige for nedlasting fra andre steder enn Apple nettsider

- At Apple ikke har mulighet til å overvåke hva jeg bruker denne Macen til

- At det er fri konkurranse når det gjelder utvikling av programvare til Macen - også når det gjelder programvare som er en direkte konkurrent mot Apples egne programmer

- At jeg fritt får velge hvilken nettleser jeg vil bruke

- At jeg kan velge medieavspillere utfra personlige preferenser

- At Apple ikke krever prosenter fra salg av programvare til Macen

- At jeg selv kan velge internettleverandør

 

I tillegg er jeg selvsagt lykkelig over at:

- Apple har et multimediarammeverk som baserer seg på MPEG-gruppens ISO-standarder

- Apple har et grafikkrammeverk som baserer seg på den den åpne standarden OpenGL

- Apple har dypt integrert støtte for den åpne dokumentstandarden PDF

- Apple aktivt benytter og bidrar til Open Source på mange områder

- Apple tilbyr meg et ypperlig UNIX-sertifisert OS som i dag er den største motpolen til Microsofts totale dominans, men samtidig legger til rette for installasjon av alternative OS

 

Jeg har faktisk tatt alt dette som en selvfølge så lenge jeg har brukt Mac med OS X. Jeg tar det også som en selvfølge at en ett år gammel mobilplattform på ingen måte er så åpen og fleksibel som en fullsize datamaskin. Tror du Windows Mobile eller Symbian var spesielt åpne ett år etter første lansering?

Og ikke minst, jeg er i stand til å se at iPhone har blitt betydelig mer åpen og fleksibel i løpet ev det året som har gått, ettersom "hvem som helst" nå har anledning til å utvikle egne program med gode utviklerverktøy. Jeg har nå mulighet for å velge mellom godt over 1000 lett tilgjengelige program der flertallet enten er gratis eller svært rimelige, og jeg kan installere disse i rimelig visshet om at de har gjennomgått en viss kvalitetskontroll og er fri for malware.

 

Historisk sett har Microsoft forsøkt seg på mye av det samme som Apple gjør med iPhone. Og det er opplest og vedtatt at når Microsoft gjør slikt, så er det ondskap satt i system. Gudskjelov har diverse rettsinstanser stoppet de fra å gjennomføre sine visjoner.

Vel, hadde Apple dominert mobiltelefonmarkedet med 95% markedsandel og utnyttet den maktposisjonen til å true alt og alle til å danse etter sin pipe, så hadde nok myndighetene sett med mindre blide øyne på Apple også...

 

Du vil muligens argumentere med at man ikke kan sammenligne mobiltelefoner med datamaskiner, men selvsagt kan man det. Det er to sider av samme sak. Det virker dog ikke som de som sitter i Jobs' sandkasse bak høye Apple-gjerder ser hva som foregår utenfor gjerdet.

Jeg foretrekker å sammenligne datamaskiner mot datamaskiner, ja. Og hadde du gjort det samme, så hadde du jo sett selv hvor langt ute på jordet du er... :p

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Så du ser ingen forskjell på hva Apple gjør med iPhone og hva de gjør på datamaskiner?

 

Jeg er på ingen måte anti-Apple. Sannsynligvis kjøper jeg meg en iPhone 3G som leketøy snart selv og en Macbook står også på ønskelista.

 

Det jeg reagerer på er at hva Apple gjør med iPhone, er mye av det samme som AT&T, Sprint, Verizon og T-Mobile har drevet på med i åresvis som operatører i USA. Og tro meg, det er ikke noe som kommer forbrukere til gode på sikt.

 

De siste årene har jeg brukt og testet det meste som finnes av Smartphones på markedet. De aller færreste av de er intressante som telefoner for meg "out of the box". De fleste blir derimot alt fra greie til bra når jeg får installert tredjeparts programvare på de. Artikkelen som var grunnlag for denne tråden lister opp hva Amobil mener er de feteste programmene for iPhone. Ingen av de var vel noe jeg ville brukt penger på. Derimot finnes det programvare som jeg veldig gjerne ville hatt på iPhone som neppe noensinne blir tilgjengelig pga hvordan Apple krever å kontollere alt.

Lenke til kommentar
Så du ser ingen forskjell på hva Apple gjør med iPhone og hva de gjør på datamaskiner?

Selvsagt ser jeg forskjellen og det er den forskjellen mye av mitt innlegg dreier seg om. Derfor beskriver jeg også iPhone som "mindre åpen og fleksibel" enn Mac-plattformen - men jeg forsøker også å få fram at ingen ting med iPhone er statisk, siden den er en ny plattform under sterk utvikling. Modellen Apple kjører i forhold til operatører er heller ikke statisk, den varierer fra land til land, og vil fort kunne endre seg også her hjemme. Du vet også sikkert at man enkelt kan kjøpe seg ut av kontrakten med Netcom uten at en iPhone blir dyrere enn sammenlignbare telefoner uten binding, slik at du har fritt operatørvalg ;)

 

Jeg er forøvrig helt enig i at utvalget av program som artikkelforfatter velger å fokusere på er noe merkelig, og ser kun 1 av de 7 som jeg muligens kunne tenkt meg å bruke. Men at jeg lett kan finne 7 program på App Store som virkelig beriker min iPhone, det er det ingen tvil om. Nå er det også mindre enn 2 måneder siden App Store åpnet, og det som ligger der nå er bare begynnelsen ;)

Lenke til kommentar

Å kjøpe seg ut av en kontrakt med Netcom virker noe tungvindt når man sitter 15 minutter unna Apples hovedkvarter. ;)

 

Mulig iPhones plattform er dynamisk. Den gikk hvertfall ut i helt feil retning og jeg har hverken sett, hørt eller lest noe som tilsier noe annet enn at de ønsker det skal være et fordummende produkt og at Apple ønsker å fortsette med å detaljstyre hva telefonen kan brukes til og hvordan den skal brukes.

Lenke til kommentar

Å bruke et ord som "fordummende" om iPhone gir ingen mening. Ethvert produkt har gjerne et sett egenskaper som legger premissene for hva det kan brukes til hvordan det kan brukes. Det er ikke det samme som detaljstyring. Brukeren kjøper selvsagt det produktet som har egenskaper som passer ens eget behov. Skal jeg ha en bil til å frakte kjerring, 3 unger, bikkje og en haug bagasje på hytta hver helg, ja da kjøper jeg ikke en Mercedes SLK roadster og klager over at MB vil detaljstyre hvordan jeg bruker bilen fordi jeg ikke kan gjøre det jeg egentlig ønsker med den...

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Scroller du litt opp, ser du deg selv argumentere for manglende multitasking med at brukere bare vil glemme å avslutte åpne program og at det vil tømme batteriet. Det er en fordummende barnehagegreie. Hverken mer eller mindre. Hvorfor skal jeg som kunde, lide for at andre kunder kjøper en telefon de ikke kan bruke bare fordi det står Apple på den?

 

Bileksempelet ditt er i beste fall søkt og bilmetaforer er noe man generelt bør unngå, men jeg kan jo følge opp med at roadster høres ut til å være midt i blinken for din del. Fordi dens begrensinger gjør at du må kjøre flere turer.

 

Forøvrig tror jeg det hadde skapt oppstandelse om samme roadster hadde begrensinger på fart fordi at folk som kjører for fort ikke vet at de da bruker mer bensin.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Tuner Internet Radio kan brukes over mobilnettet, men krever at du er innen dekning av super-3G for å kunne levere en noenlunde god lydkvalitet på lydsignalene.

 

Ikke meningen å være pirkete her; men når fikk iPhone Super-3G (HSDPA) ? :)

 

Da den kom i ny versjon? https://prisguiden.no/product.php?pro...=specifications

 

Hvis du kan skaffe denne nye versjonen så si ifra. Sist jeg sjekket hadde iPhone 3G kun 3G og ikke HSDPA ("super-3G"). :)

 

Hahahahaha, hvis du skal være en "bedreviter" må du i alle fall vite hva du snakker om. Det er helt åpenbart at her har du "bæsjet på leggen". Ikke mindre enn TO ganger. Iphone 3G har S.U.P.E.R.-3G! Ha en fortsatt fin kveld!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...