Gå til innhold

Eclipse av Stephenie Meyer på norsk?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg så traileren for Twilight filmen og bestemte meg for å lese bøkene, ble straks fanget av de to første bøkene i sierien, jeg vet Eclipse er ute på engelsk, men er det noen som vet når den kommer på norsk?

 

Og noen som kan abefale noen bra fantasy bøker, romantiske med litt drama eller noe? :)

 

- Cammern

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet ikke når Eclipse kommer ut på norsk, men det blir nok en stund til, siden New Moon kom ut på norsk akkurat nå. Som for øvrig er en verdig kandidat til prisen for dårligste oversettelse av tittel noensinne : Under en ny måne.

 

Men svaret er vel som følger - kjøp Eclipse og Breaking Dawn (bok nr 4 i serien) på engelsk og les dem nå, istedet for å vente flere år på den norske utgaven.

 

For øvrig, Stephenie Meyer har også skrevet ei sci-fi bok, The Host, som anbefales på det sterkeste. Det er lite fokus på tekniske fiksfakserier og prioriterer heller ei god historie.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Har nettopp slukt hele serien. De er veldig lettleste på engelsk, så jeg ville anbefalt å prøve og lese resten på engelsk. Kan også anbefale Avalon serien. De handler om kvinnene rundt kong Arthurs slott, så det er jo mye kjærlighet, drama og indre intriger.

 

Masteral, tror du jeg ville like Stephanie Meyer når jeg likte Avalon?

Lenke til kommentar
Har nettopp slukt hele serien. De er veldig lettleste på engelsk, så jeg ville anbefalt å prøve og lese resten på engelsk. Kan også anbefale Avalon serien. De handler om kvinnene rundt kong Arthurs slott, så det er jo mye kjærlighet, drama og indre intriger.

 

Masteral, tror du jeg ville like Stephanie Meyer når jeg likte Avalon?

Er veldig lenge siden jeg leste Avalon, men tror egentlig alle kan like Stephenie Meyer sin serie. Lillesøsteren min som ikke har lest bøker på aldri så lenge, leste 1. bok på under en uke. Seriene har noen likheter, som for eksempel at begge seriene omhandler veldig kjente ting (king arthur/vampyrer) Begge seriene greier å skrive om disse tradisjonelle tingene på en nyskapende måte, uten at det blir for mye klisjeer som man har lest/sett en mengde ganger fra før av. Begge seriene er også sett fra en kvinne/jente sitt perspektiv. Den uoppnålige kjærligheten, og hvilke offer man er villig til å gi for å oppnå den.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

ifølge http://booksforkeeps.wordpress.com/ så kjem eclipse eller formørkelsen, som den heiter på norsk, kjem den ut 20 april 2009, du finner den og her: http://www.haugenbok.no/resverk.cfm?st=fre...&cid=192327

 

men eg anbefala deg å lese dei på engelsk, det gjor eg og eg var litt skeptisk i begynnelsen for eg trudde ikkje eg kom til å forstå alt, men eg gadd ikkje vente i ei evighet, det gikk faktisk mykje beire enn de et trudde og eg lærte mykje av det, engelsk karakteren min gikk faktisk opp :D og dessuten er dei myyyykje billigare

 

eg anbefala deg å lese dødslekene av suzanne collins, skikklig bra bok, stephenie meyer anbefalte den på heimesida si, men det var kanskje ikkje heilt det du såg etter, men ellers så har eg satt glashouses på ønskelista til jul, det er mange twilight fans som har anbefalt den, men eg har ikkje lest den så eg veit ikkje

 

og i morgen serien av john marsden, men igjen så var det kanskje ikkje det du såg etter

Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke lett å finne gode bøker etter å ha lest serien til Stephenie Meyer... beate92 anbefalte tre gode serier, der kanskje Rachel Caines Glasshouses (Morganville Vampires-serien) er den som er mest lik Twilight-serien. Jeg har lest en del såkalte Vampire Romance-bøker og de er dessverre meget sjelden gode bøker. The Night World av L.J Smith er også en av de som går an. Elizabeth Kostova har skrevet en fantastisk bok som heter Historikeren, som handler om en ung jente som jakter på sin far - og Dracula, men den er lang og tykk og kanskje mest egnet for voksne.

 

Dødslekene av Suzanne Collins er en superspennende bok - i likhet med I morgen-serien av John Marsden, men ikke tro at de har noen likhet med Twilight. Dette er action-bøker, med en anelse romantikk, som jeg vanligvis anbefaler til jenter (og gutter) rundt 15 år og opp. Meg Rosoffs How I live now er også en gripende bok som kan nevnes i samme åndedrag som de to foregående. Den handler om en gjeng ungdommer som må greie seg selv i et krigsområde. Dere kan forresten lese litt mer her: http://booksforkeeps.wordpress.com/2008/09...ffe-b%C3%B8ker/

 

Den siste boken til Johan Harstad - Darlah kan også absolutt leses av spenningssøkere. Den er ulidelig spennende!

 

Det finnes mange gode fantasy-bøker også, har du prøvd Blekkhjerte av Cornelia Funke? Dette er første bok i Blekk-trilogien.

 

Når det gjelder romantiske bøker så kan du også forsøke Den tidsreisendes kvinne av Audrey Niffenegger. Den handler om en mann som reiser ufrivillig i tiden, og som treffer sin kone mens hun bare er en jentunge. Også tenkt mest for voksne.

 

Lykke til i bokjakten! :)

Endret av SkyWize
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Dytter opp denne gamle tråden... Har enda ikke selv begynt å lese serien, men nå ser jeg at alle fire snart er på plass på norsk. De tre første er allerede kommet: Nr 1 Evighetens kyss (Twilight), nr 2 Under en ny måne (New Moon), nr 3 Formørkelsen (Eclipse).

Nr 4 Ved daggry (Breaking Dawn) kommer i følge Haugenbok i november i år (09).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...