Gå til innhold

Å kjøpe kamera på elkjøp vs. fotobutikker


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg Canon EOS 450D, og lurer i den sammenheng på om spesialiserte fotoforetninger som FotoVideo, Fotoknudsen og Japanphoto er å foretrekke fremfor for eksempel Elkjøp, Expert, Euronics og liknende butikker. Har lest på forumet at folk blir anbefalt å kjøpe kamera på butikker som kun selger fotoutstyr, da de ofte er bedre på service senere, hvis noe skjer med kameraet.

 

Hadde egentlig tenkt til å kjøpe kameraet på Japanphoto, da de var billigst, men nærmeste butikk ligger så langt unna at jeg ikke har kommet meg dit enda. Elkjøp derimot, som for tiden har et tilbud på 450D som er 500 kr billigere en Japanphoto, ligger like ved der jeg bor.

 

Har fått litt angst for å kjøpe kamera på elkjøp etter det jeg har lest. Er det virkelig en big deal hvor man kjøper kameraet, eller kan jeg trykt kjøpe det på elkjøp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har fått litt angst for å kjøpe kamera på elkjøp etter det jeg har lest. Er det virkelig en big deal hvor man kjøper kameraet, eller kan jeg trykt kjøpe det på elkjøp?
Ville ikke hatt betenkeligheter med å kjøpe kamera på Elkjøp.

De har blitt en av de bedre på returhåndtering og reklamasjoner i den siste tiden etter mye pepper.

Lenke til kommentar

Hvis de til formoding skulle være billigere en Japan Photo er det greit å handle der, men som oftest koster de det samme der. Hvis prisen er den samme er du dum hvis du handler på Elkjøp, for selvfølgelig er det bedre å handle i fotobutikk. Hvis prisen er make så synes jeg det er umoralsk av en fotoentusiast å handle på Elkjøp isteden. Det er vi kunder som bestemmer om fotobutikkene skal overleve. Derfor mener jeg det er umoralsk å kjøpe på en stor elektrokjede hvis prisen er den samme.

Lenke til kommentar
Hvis de til formoding skulle være billigere en Japan Photo er det greit å handle der, men som oftest koster de det samme der. Hvis prisen er den samme er du dum hvis du handler på Elkjøp, for selvfølgelig er det bedre å handle i fotobutikk. Hvis prisen er make så synes jeg det er umoralsk av en fotoentusiast å handle på Elkjøp isteden. Det er vi kunder som bestemmer om fotobutikkene skal overleve. Derfor mener jeg det er umoralsk å kjøpe på en stor elektrokjede hvis prisen er den samme.

 

Så det er greit å handle på elkjøp hvis det er billigere? Det var dessuten ikke prisen jeg var så opptatt av, det er om jeg vil få like bra hjelp på elkjøp som jeg vil få i en fotobutikk. Er villig til å betale 500 kr ekstra for god service senere.

 

Prisen på 450D er for tiden:

Japanphoto: 5999,-

FotoVideo: 5795,-

Elkjøp: 5495,-

Lenke til kommentar
Så det er greit å handle på elkjøp hvis det er billigere? Det var dessuten ikke prisen jeg var så opptatt av, det er om jeg vil få like bra hjelp på elkjøp som jeg vil få i en fotobutikk. Er villig til å betale 500 kr ekstra for god service senere.
Det kommer veldig an på butikken. Noen Elkjøp-butikker har kompetente folk, andre har ikke. Dessverre er min erfaring at innen tele, data og foto er kompetanse heller unntaket enn regelen. På hvitevare-avdelingene virker det dog som Elkjøp-folket jeg har vært borti har kunnet sakene sine, bedre enn andre butikker. Når det er sagt er du ikke garantert kompetanse i rene fotobutikker heller, men der er min erfaring at det er motsatt, som regel kan de sakene sine, men det finnes dem som ikke kan noe også. Hvordan det er der du bor, må andre svare for.
Lenke til kommentar

Jeg synes prisforskjellen mellom FV og Elkjøp er for liten til å bry seg om, og er det service og fagkunnskap du er ute etter er valget enkelt. JP er ypperlige på service, spesielt siden de følger med på fora som dette om kunder har problemer med lokale filialer. Jeg vil hevde at JP er den beste butikken å handle i hvis du får problemer med utstyret. Og da er det verdt det å bruke 500 ekstra, som du selv skriver.

Lenke til kommentar
Prisene dine ser ut til å være for forskjellige kit.

Japanphoto med is objektivet 5999,-

Fotovideo uten is 5795,- / med is 5990,-

Elkjøp uten is 5495,-

 

Oj! Det var jeg ikke klar over. På elkjøp sin side står det jo bare "Inkl 18-55m objektiv".

Trodde objektiv med IS var standard på 450D jeg.

 

PMnormal: Nå viser det seg jo at Japanphoto er den billigste uansett når det gjelder objektiv med IS, så da blir det nok handla der :)

 

Edit: litt treig til å svare, så måtte legge til litt ekstra:)

Endret av Cupcake
Lenke til kommentar
Prisene dine ser ut til å være for forskjellige kit.

Japanphoto med is objektivet 5999,-

Fotovideo uten is 5795,- / med is 5990,-

Elkjøp uten is 5495,-

 

Oj! Det var jeg ikke klar over. På elkjøp sin side står det jo bare "Inkl 18-55m objektiv".

Trodde objektiv med IS var standard på 450D jeg.

 

PMnormal: Nå viser det seg jo at Japanphoto er den billigste uansett når det gjelder objektiv med IS, så da blir det nok handla der :)

 

Edit: litt treig til å svare, så måtte legge til litt ekstra:)

 

I følge bilde og tekst er det uten is.

 

ps. i følge produktguiden netonnet er billigst med is.

Endret av yxrkt
Lenke til kommentar

Det er samme kameraet man får begge steder og jeg tror det er sunt å være opptatt av priser for å få best mulig konkurranse. Men på den andre siden er det også bra å ha lokal ekspertise i fotobutikker. Et sted man kan gå for å høste av andres kunnskap, gjerne i forbindelse med et kjøp. Når du skal handle kamera, ønsker du å prate med en som er ekspert på kameraer eller en ekspert på salg?

 

Jeg har ikke mye til overs for selgere generelt så jeg vil ikke prate med selgere før et kjøp. Jeg stoler ikke på det de sier likevel. Kunnskap høster jeg på nettet så jeg har egentlig ikke så voldsomt bruk for lokal ekspertise heller. Men de har jeg i hvert fall ikke noe i mot. Derfor handler jeg heller på nettet enn lokalt. Men hadde jeg ikke vært så klistret foran skjermen som jeg er nå så hadde jeg klart foretrukket å forhøre meg med lokal ekspertise på kameraer fremfor rene salgsmaskiner.

 

Spørsmålet om hvor man vil handle mener jeg dreier seg mer om hvor mye man er villig til å betale for å støtte opp om kjeden og de ansatte for å beholde de.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke mye til overs for selgere generelt så jeg vil ikke prate med selgere før et kjøp. Jeg stoler ikke på det de sier likevel. Kunnskap høster jeg på nettet så jeg har egentlig ikke så voldsomt bruk for lokal ekspertise heller.

Når man er såpass fornuftig som det du er, og samtidig har litt peiling på foto, så er det ingen grunn til å ikke kjøpe på nettet etter anbefalinger på nettet om man kun tenker på pris. Men når det gjelder service og andre faktorer, så er det mange grunner til at det er verdt noen hundrelapper ekstra å kjøpe i en lokal fotobutikk. Nå ligger de fleste fotobutikker i større byer såpass nær nettpriser (noen ganger under) at det egentlig ikke er noe å lure på uansett.

 

Om man ikke gjør grundig nok research, så kan man få langt dårligere anbefalinger på nett enn det en selger hos en seriøs fotoforhandler kan gi deg (noen liker å kalle sine selgere for fotorådgivere, og jeg tror alle "selgere" hos lokale, seriøse fotoforhandlere kan oversettes til nettopp "fotorådgivere").

 

Der jeg jobber prøver vi å finne ut hva kunden trenger, og jeg selger ikke kunden noe dyrere enn det han/hun har behov for, med mindre de insisterer på det. Det er som oftest lett å overbevise en kunde om at ditt eller datt er rett, så lenge man faktisk er ærlig, og kunden oppfatter det. De som derimot er vanskeligst å overbevise, er de som har drevet research på nettet i forkant, og disse sitter stort sett med oppfatningen om at det er ett eller til nød to produsenter som i det hele tatt er verdt å vurdere... Canon og Nikon. Disse har fått en litt skrudd oppfatning av virkeligheten, og kjøper gjerne et D300 selv om de ville fått mer ut av, og mer glede, med et D40 eller Olympus E-420. Vi har opplevd å selge en Nikon D3 med et par toppobjektiver til en kunde som et par dager etterpå kom inn og spurte hvordan han brukte kameraet... men han hadde insistert på å kjøpe et D3, og jeg nekter ingen å kjøpe et dyrt kamera om de virkelig ønsker seg det.

 

De som derimot ikke har lest seg blind på nettet, følger gjerne mine anbefalinger. Hva disse går ut med, kommer an på hva jeg forstår at kunden trenger. Og det kan like gjerne være et Olympus eller Pentax som et Canon eller Nikon. Nettopp av denne grunnen får vi aldri klager på at vi har "prakket" et kamera på kunden.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Det er et objektiv med IS på bildet,ser ut til at Elkjøp "E.butikk" ikke nevner IS/VR i spesifikasjonene.

Jeg har fortsatt til gode å se et 450D kit med et 18-55 uten IS. Så jeg vil tro at Elkjøp bare har glemt å skrive dette i spesifikasjonene. Dette er sikkert noe Alastor kan kaste litt lys over.

 

Men for all del... det kan være at de har kjøpt et restlager med 18-55 uten IS og selger det sammen med 450D hus.

Lenke til kommentar
Så ikke den grå is skriften/kludderet på elkjop bilde :blush:

 

I tittelen på denne annonsen står det at det er is, mens på denne står det ikke noe.

De har samme produktbilde men forskjellig pris.

Med tanke på at det er to forskjellige priser, så er det nok et eget kit som Fotovideo har laget med et restlager av 18-55 og 450D hus. Men når det bare koster 200 kroner mer for IS-versjonen, og den er en god del bedre optisk, så er man jo helt tullerusk om man går for versjonen med 18-55 uten IS.

Endret av Super8
Lenke til kommentar
Men for all del... det kan være at de har kjøpt et restlager med 18-55 uten IS og selger det sammen med 450D hus.

Jeg husker noen tidligere saker fra elkjedene der de hadde fått spesialbestilt TV-er av en gitt modell, men med redusert Tekst-TV-minne. Hensikten var å få et annet modellnummer slik at prisene ikke kunne sammenlignes direkte med andre elkjeder. Uten sammenligningsgrunnlag fikk man heller ikke avslørt overprising.

 

Jeg ser ikke bort i fra at Elkjøp er en så stor kunde av Canon at de kan få spesialavtaler om lavere pris hvis de tar den gamle kit-zoomen uten IS i stedet for den nye. Motivasjonen kan man jo undres over men det kan jo være prispress som er årsaken. Jeg utelukker ikke at spesifikasjonene faktisk kan være riktige.

Lenke til kommentar

Det kan virke på meg som om enkelte mener at vi forbrukere har en plikt til å holde liv i enkelte typer butikker. Det er jeg ikke enig i.

 

Jeg mener at tilbud og etterspørsel skal avgjøre om en butikk klarer seg eller ikke.

Alle er vel enig i at hvis en butikk ikke ovelever så er det noe BUTIKKEN har gjort feil, ikke kundene?

Vi forbrukere kjøper i utgangspunktet der det er billigst! Det skulle bare mangle!

 

Elkjøp er underlagt kjøpsloven som alle andre, og det er ingenting som tyder på at folk ikke får den servicen de har krav på der hvis kamera går i stykker. Tvert i mot: De tar i mot og sender til merkeverksted umiddelbart.

 

Flere mener at det er verdt å betale ekstra for "kunnskapen" og den ekstra sevice man får i fotobutikk. Det var sikkert noe i det før internett kom, og det kan jo den enkelte avgjøre selv.

Men jeg er nå av den oppfatning at kunnskapen og hjelpen man kan få ved hjelp av forum som dette, og internett generellt, overgår LANGT den kunnskapen man kan få i en fotobutikk.

Der får man som regel kunnskapen og meningene til den ene selgeren man til enhver tid snakker med. I tillegg er jo han "selger"...

 

Men ingen her har nevnt den største fordelen ved å handle på Elkjøp kontra alle andre butikker: Man kan prøve ut alt utstyr i en hel måned før man bestemmer seg! Bare levere tilbake og prøve noe annet. Uten kostnad!

 

Alvorlig talt, det MÅ da være viktigere for å kunne gjøre det rette kjøpet, enn hva som helst en selger i en fotobutikk kan gjøre for deg?

Lenke til kommentar
Vi forbrukere kjøper i utgangspunktet der det er billigst! Det skulle bare mangle!
Nei, vi forbrukere handler i utgangspunktet der vi føler vi har gjort den beste handelen. Og det er ikke nødvendigvis der det er billigst.

 

Elkjøp er underlagt kjøpsloven som alle andre, og det er ingenting som tyder på at folk ikke får den servicen de har krav på der hvis kamera går i stykker. Tvert i mot: De tar i mot og sender til merkeverksted umiddelbart.
Joda, de er underlagt kjøpsloven, og i 95-99% av tilfellene går det nok like knirkefritt som overalt ellers. Det er likevel mange som har vanskelige erfaringer med Elkjøp, og i mange tilfeller _orker ikke_ kunden å stå på for sine rettigheter, selv om kunden _har_ rett. Særlig på de store varehusene til Elkjøp, der det er *mange* kunder innom, og de som jobber der ikke kjenner mer enn 0.1% av kundemassen på navn, tror jeg det er vanskeligere å få god service tilbake. Fotobutikker i de samme områdene har i det minste færre kunder - fordi de bare driver med foto og ikke tele, data, hvitevarer, TV, stereoanlegg etc.

 

 

Men jeg er nå av den oppfatning at kunnskapen og hjelpen man kan få ved hjelp av forum som dette, og internett generellt, overgår LANGT den kunnskapen man kan få i en fotobutikk.
Både ja og nei. Ja, du får mange meninger og synspunkter her, som er verdt å ha med seg. Men til syvende og sist er det faktisk ikke det alle kunder trenger. De _vet_ de skal ha seg et kamera, og de trenger hjelp til å plukke med seg _ett_ ut av butikken. De fleste her på huset for råd om å sjekke ut både det ene og det andre, og får sånn sett veldig lite hjelp til å velge sitt kamera her.

 

Jeg tør påstå at innen foto, og især DSLR, så har verden blitt så enkel at når kunden går ut av butikken med et kamera i posen, er sannsynligheten for at kunden blir fornøyd rundt 99%, rett og slett fordi de fleste har ikke så høye krav, og kameraer generelt i dag har blitt så bra at det er liten sjanse for å velge feil. I hvert fall hvis det er kjøpt hos noen som har et visst minimumsnivå på fotokunnskapene sine, slik at selger kan selge det kameraet som sannsynligvis dekker behovet til kunden best. Ja, det er en "selger", men på Elkjøp er jeg redd mange støter på "SELGERE", som ikke nødvendigvis tenker bare på kundens beste. Det er ikke engang sikker de vet hva kundens beste er - det er i hvert fall min erfaring. Når da kundene er nødt til å forholde seg til dem (selv kunder som har sjekket grundig på nettet), får "SELGERNE" anledning til å komme med sin anbefaling, og mange går ut av butikken med et helt annet kamera enn de tenkte på først. Selvfølgelig er det unntak, men jeg har hørt om en hel del som erfarer dette, og erfarer at kameraet de endte opp med ikke yter så godt som de hadde forventet.

 

Men ingen her har nevnt den største fordelen ved å handle på Elkjøp kontra alle andre butikker: Man kan prøve ut alt utstyr i en hel måned før man bestemmer seg! Bare levere tilbake og prøve noe annet. Uten kostnad!
Det er helt klart en fin ting, og Elkjøp yter en fin tjeneste her. Men de fleste vil helst at det skal være noe galt med kameraet de kjøper for å levere det tilbake, og tenker ikke over dette. Dersom de har valgt feil for andre gang, er også terskelen for å komme tilbake enda lavere.

 

Alvorlig talt, det MÅ da være viktigere for å kunne gjøre det rette kjøpet, enn hva som helst en selger i en fotobutikk kan gjøre for deg?
De færreste har moral til å prøve alle kandidatene de står ovenfor for å finne ut hvilket som er det beste for dem. Ja, de kan sjekke på nettet, men uansett er det mange som føler en trygghet ved å ha en selger å snakke med. Jeg snakker av personlig erfaring når jeg sier at de Elkjøpselgerne jeg har møtt i foto-avdelingen ikke aner hva de snakker om. Når man ser på stillingsutlysningene, er det heller ikke rart, for jeg har ikke sett noen Elkjøp-butikker som søker fotofolk noen gang. De skal helst kunne litt om data, tele, foto og gjerne TV/stereo også. Det sier seg selv at du ikke finner mange med spisskompetanse på alle de områdene. Hvitevarer er greiere, fordi det er færre forskjellige varegrupper å holde styr på. Det gjenspeiler seg i at man ikke finner spesialbutikker for vaskemaskiner, komfyrer, etc. I hvert fall har jeg aldri sett en ren komfyrbutikk.

 

Nei, forbrukerne har ikke noen plikt til å holde liv i enkelte typer butikker, men man har det om man ønsker at de butikkene skal være der. Hvis du vil at fotobutikken på hjørnet skal være der når du trenger et minnekort, en kabel, printe et bilde eller tre for deg, når du knuste objektivet ditt og skal fotografere bryllup i morgen, så har du faktisk en "plikt" i å støtte den. Hvis ikke går den under, og du mister tilbudet du forventer at skal være der. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar

Det objektivet 18-55 som Elkjøp viser i annonsene "bildet"er laget i China og ikke i Japan.

Begynner og tro at dette er direkteimportert 450D kid og ikke igjennom Canons kanaler.

Få kanskje ta en tur innom og se om det er med IS eller uten.

 

Elkjøp "ser nesten ut som IS er påmalt i etterkant"

post-151946-1219681031.jpg

 

Normal objektivet som følger med i standar kid.

post-151946-1219681077.jpg

 

Jeg vil si att dette er på grensen til og lure kunder hvis det blir levert uten IS.Nå som det har siden lanseringen blitt nevnt "overalt" at 450D blir levert med et nytt/bedre objektiv som har IS.

 

Tenk hvis man har hørt at 450D har fått et kjempebra objektiv og i tillegg tilbudet fra Elkjøp,bestemmer seg for og handler det der, og ved et senere tidspunkt finner ut at det er den gamle utgaven av 18-55 uten IS,vel jeg hadde blitt grinete av denne form for lureri.Tror ikke Elkjøp nevner til potensielle kjøpere at 450D blir levert med et dårligere objektiv en det som blir normalt levert med i kidet.Dette er i seg selv grunn nok til og bruke en seriøs forhandler som ikke tør og sette sammen en sån "lure" pakke.

 

En aktiv lokal fotobutikk selger kanskje 500 kameraer i året mens Elkjøp på linje med de andre storkjedene ikke ser noe interesse i produktet hvis den ikke selger 1000 stk eller mer i måneden "Landsdekkende".

På det grunnlaget så kan Elkjøp ta imot noen klager fra sure kunder uten og gå i underskudd på salget.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...