Gå til innhold

CPU kjøler med høy ytelse/støy. Samt god viftestyring 5kanaler


Dundersalt

Anbefalte innlegg

Har kikket litt rundt etter CPU kjølere uten å helt finne en som stikker seg frem. Slik jeg forstår det er mye å velge i, avhenging av støynivå. Mitt formål er å kunne overklokke(ikke ekstrem), men vil ikke ha støy... Er det noe i dagens marked som stikker seg frem?

 

Ønsker også en god 5 kanals viftestyring. Et spm ang dette: Er det slik at man kan sette i viftestyringen på en slags "auto"? Eller er det helt manuell RPM justering?

 

På forhånd tusen takk for hjelp/tips

 

EDIT: Må passe følgende: E8400 HK: p5e kabinett: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=44198

Endret av Dundersalt
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har kikket litt rundt etter CPU kjølere uten å helt finne en som stikker seg frem. Slik jeg forstår det er mye å velge i, avhenging av støynivå. Mitt formål er å kunne overklokke(ikke ekstrem), men vil ikke ha støy... Er det noe i dagens marked som stikker seg frem?

 

Ønsker også en god 5 kanals viftestyring. Et spm ang dette: Er det slik at man kan sette i viftestyringen på en slags "auto"? Eller er det helt manuell RPM justering?

 

På forhånd tusen takk for hjelp/tips

 

EDIT: Må passe følgende: E8400 HK: p5e kabinett: http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=44198

 

 

Hvilken CPU det er spiller ingen rolle. Det som spiller noen rolle er hva slags Socket som er på hovedkortet. I ditt tilfelle er det socket 775. Ønsker du og overklokke er det jo vannkjøling som er alternativet. Eneste er jo at man må bytte et filter hver fjerde måned eller noe sånt så det kan jo ende i søl i pc'en

Lenke til kommentar

Noctua NH-12 skal være så stillegående som du får det. Den bruker en kjempegod vifte som du kan velge tre hastihgetsnivåer på. 900 RPM 1100 RPM og 1300 RPM. Alle tre er svært stillegående, mens 900 RPM (eller var det 800?) er nesten lydløs, mens i et kabinett så vil den sannsyneligvis være den mest støyfrie komponenten. Og det vil sannsyneligvis være nesten umulig å høre den.

 

Har testet: Thermaltake Typhoon (begge versjonene), Zalman CNPS 9500LED /9700LED, Noctua NH-12. (og en del andre kjølere, men disse kommer ikke med egen vifte)

Noctua NH-12 skilte seg nok litt ut akkurat her, da den var den mest stillegående og samtidig kunne levere god kjøleytelse.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Andrull har rett her. NH-U12 leverer rett og slett best ytelse og laveste DB for prisen. I tillegg har vel HW.no skrevet en test om NH-Uxx serien hvor de kom fram til at fjorårets og årets kjølere kommer dårligere ut enn NH-U12. Fremdeles kongen på haugen altså! Absolutt verdt penga folkens.

Lenke til kommentar
Den ser fin ut den, noen vifte til den å anbefale?

EDIT: Denne?

 

 

Hva med 5kanals viftestyring noe som stikker seg frem som et godt kjøp der?

 

Ser jo grei ut, men jeg tror jeg ville gått for en Zalman vifte. Dessuten skjønner jeg ikke helt vitsen med viftestyring? Er det fordi du ønsker en stille vifte når du ikke spiller, men en som kjøler fort når du spiler?

Lenke til kommentar

Har du en konkret zahlman vifte å anbefale? hvordan vil dette fungere: Kobles viften til standar CPU vifte slik at HK automatisk justerer rpm? eller må den manuelt styres, eventuelt stå på fast rpm?

 

Er montering av vifte på kjøleren enkel? Hva med noe sånnt?https://prisguiden.no/product.php?productId=87148

Lenke til kommentar
Har du en konkret zahlman vifte å anbefale? hvordan vil dette fungere: Kobles viften til standar CPU vifte slik at HK automatisk justerer rpm? eller må den manuelt styres, eventuelt stå på fast rpm?

 

Er montering av vifte på kjøleren enkel? Hva med noe sånnt?https://prisguiden.no/product.php?productId=87148

 

De viftene man innstalleres inntsalleres OVER CPUen. Ikke over en annen vifte.

Tror at når du skal ha viftekontroller så kobles det til noe sånt som dette:

Vifte over CPU>3-pins kontkat for viften kobles til viftestyringen> Går derifra en annen 3-pin som man kobler på hovedkortet. Slik gjør man det med alle vifter.

 

En slik Zalman vifte er anbefalt av de fleste PC blader osv for klokking og god kjøing under alle prosesser, spessielt gaming

Lenke til kommentar

Imho er Noctua oppskrytt, har ikke gode erfaringer med de på kjøleribber selv, men er brukendes som ekssovifte i kabinett.

 

Til en E8400 anbefaler jeg TRUE eller Xigmatek HDT-1283, Xigmatek'en er såpass billig nå at det nesten er litt skummelt, og med en E8400 trenger vifta skjeldent gå fortere enn laveste hastighet.

Lenke til kommentar

Oppskrytt eller ei bryr meg lite. Selv er jeg mer opptatt av hva den faktisk yter.

Har selv prøvd TRUE kjøleren, NH-12, Zalman CNPS 9700LED og CNPS 9500lED + testet dem godt der jeg har kjørt review på dem.

 

Jeg aner ikke hva folket sier om Noctua om det er oppskrytt eller ikke, men den er stillegående og yter svært bra. Hvordan TRUE-kjøleren yter kommer helt ann på vifta.

 

I motsetning til TRUE kjøleren så har den støtte for to vifter. (uten egne modifikajsoner)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Set på ei passende Mist vifte fra Microplex om du ønsker et minimum av støy, samtidig som det blir en utskiftning av lufta. Viftestyring kan da elimineres siden disse viftene går på 1050 rpm, og du vil ikke ha behov for å justere disse noe mer ned. Jeg har kun mist vifter og de fungere veldig bra og er i tillegg solid bygd. Mine PC'er står alle i stua, så jeg er helt avhengig av at viftene ikke skal lage lyd.

 

Så bytt ut alle viftene i kabinettet med mist vifter, og du har et vifte støyfritt miljø :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...