Gå til innhold

Office for 300 kroner


Anbefalte innlegg

Igjen klarer du ikke å forholde deg saklig til det som blir skrevet men reagerer med personangrep og overdreven adjektiv-bruk. Det blir ganske kjedelig etterhvert.

 

Jeg understreker igjen: Ulike personer og ulike bedrifter har ulike ønsker og behov. Jeg er ikke i tvil om at du finner frem til løsninger som passer dine behov. Andre velger andre løsninger som passer med deres behov. Kan det være så vanskelig å forstå og respektere? Mine ankepunkter mot Evolution er akkurat de samme som de har vært hele tiden, men som sagt: Du vet jo mye bedre enn meg hva jeg og mine kunder ønsker og har behov for.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
As of July 1, 2007, Microsoft no longer offers VBA distribution licenses to new customers. [7] Microsoft intended to replace VBA with .NET-based languages ever since the release of the .NET Framework.[8]

 

Support for VBA in the Mac OS X version of Microsoft Office was dropped with the release of Microsoft Office 2008 for Mac. [13]

 

Du hoppet over et par setninger i det avsnittet du siterer fra:

 

In a press statement released on May 13, 2008, Microsoft's Macintosh Business Unit (Mac BU) announced that VBA will be returning in the next version of Office for Mac.[14] Microsoft has also clearly stated that they have no plans to remove VBA from the Windows version of Office.

 

Ja, og du glemte å lese kildene bak det du siterer. :)

 

Status for VBA i dag er at nye leverandører ikke lenger får levere løsninger med VBA (lisensiere VBA til bruk i sine løsninger), og VBA er per i dag ikke mulig å få til i Office:Mac. Siden Microsoft ikke er totalt ribbet for forretningssans, vil de ikke ta bort eksisterende VBA-støtte fra Office 2007 og tidligere, og de vil heller ikke stoppe dem som allerede har VBA-lisens fra å levere løsninger med VBA, eller hindre hjemmebrukere/småbedrifter fra å lage egne løsninger basert på VBA.

 

Microsoft har allerede en erstatning på plass (Visual Studio Tools for Applications, .NET-basert), og vil forsøke å få flest mulig over på den. Det er ganske tydelig at det ikke akkurat vil bli flere VBA-utviklere fremover, er det ikke? :)

Lenke til kommentar

Neida, jeg har lest den også. Der står det blant annet:

 

This does not impact the current support commitments for VBA in any way, and of course, it does not impact any license arrangements that are in force. In particular, this does not impact VBA in Microsoft Office products.

 

Samtidig: VBA kommer ikke til å vare evig. Flere og flere vil nok etterhvert gå over til å bruke VSTA i stedet for VBA, men VBA i Office vil fortsette å eksistere i mange mange år. :)

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Mine ankepunkter mot Evolution er akkurat de samme som de har vært hele tiden, men som sagt: Du vet jo mye bedre enn meg hva jeg og mine kunder ønsker og har behov for.
Eh, jeg har vel forklart deg nå hvordan faktisk alt du er ute etter er tilgjengelig for kunder som bruker oo+evolution. Til å ikke vite noe om Evolution før denne tråden vil jeg våge å påstå at du burde ha stort utbytte av denne tråden. Du har nå fått innspill til hvordan du kan ta et godt steg oppover i verdikjeden og tilby løsninger til de med litt dypere lommebok. At jeg samtidig gjør deg oppmerksom på at dokumenthåndtering fra et overordnet nivå er noe du trenger å tenke igjennom å sette deg inn i er et godt råd som kan hjelpe deg videre, men du velger altså å ta det som personangrep også.
Lenke til kommentar
Mine ankepunkter mot Evolution er akkurat de samme som de har vært hele tiden, men som sagt: Du vet jo mye bedre enn meg hva jeg og mine kunder ønsker og har behov for.
Eh, jeg har vel forklart deg nå hvordan faktisk alt du er ute etter er tilgjengelig for kunder som bruker oo+evolution. Til å ikke vite noe om Evolution før denne tråden vil jeg våge å påstå at du burde ha stort utbytte av denne tråden. Du har nå fått innspill til hvordan du kan ta et godt steg oppover i verdikjeden og tilby løsninger til de med litt dypere lommebok. At jeg samtidig gjør deg oppmerksom på at dokumenthåndtering fra et overordnet nivå er noe du trenger å tenke igjennom å sette deg inn i er et godt råd som kan hjelpe deg videre, men du velger altså å ta det som personangrep også.

Ikke for å blande meg helt inn i diskusjonen.

Men jeg oppfatter noe av det det du Del skriver, som personangrep.

Så det er nok mulig det hadde vært smart å tone ned litt av raseriutbruddene dine :p

men når det er sagt. Så er det virkelig gøy å se noen som er så brennende interessert i sine it-områder. Den siste setningen gikk til begge partene.

Endret av ThorB
Lenke til kommentar
Har Open Office en oneNote konkurrent? Nei, tenkte meg det.

Har Open Office en Outlook konkurrent? Nei, tenkte meg det.

Trenger alt å være i Open Office pakka då? Thunderbird er jo ein fantastisk god erstatter til Outlook.

 

Og det finnes fleire gratis alternativer til oneNote, men ikkje akkurat til Windows.

Fant denne, http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=93742

Tomboy er blant anna skreve i Mono/C#/GTK# så det burde være fullt mogleg å konvertere til Windows.

Lenke til kommentar
BasKet ser ut til å være den som tilsvarer best oneNote, og idet den portes over til Qt 4 (noe jeg regner med vil skje i løpet av kort tid), vil den kunne kjøres helt greit på Windows. :)

er den ikke allerede portet over da?

KDE desktop for windows har hele kde office med seg. den er experimental for øyeblikket.

ligger basKET i den officepakken?

Lenke til kommentar
BasKet ser ut til å være den som tilsvarer best oneNote, og idet den portes over til Qt 4 (noe jeg regner med vil skje i løpet av kort tid), vil den kunne kjøres helt greit på Windows. :)

er den ikke allerede portet over da?

KDE desktop for windows har hele kde office med seg. den er experimental for øyeblikket.

ligger basKET i den officepakken?

 

Ifølge deres roadmap har ikke dette skjedd enda. BasKet er vel ikke en del av KOffice heller, så vi må pent vente på at BasKet-folka har tid til å porte alt over på Qt4/KDE4. :)

Lenke til kommentar
BasKet ser ut til å være den som tilsvarer best oneNote, og idet den portes over til Qt 4 (noe jeg regner med vil skje i løpet av kort tid), vil den kunne kjøres helt greit på Windows. :)

er den ikke allerede portet over da?

KDE desktop for windows har hele kde office med seg. den er experimental for øyeblikket.

ligger basKET i den officepakken?

 

Ifølge deres roadmap har ikke dette skjedd enda. BasKet er vel ikke en del av KOffice heller, så vi må pent vente på at BasKet-folka har tid til å porte alt over på Qt4/KDE4. :)

oki ;)

sjekka ikke ut fakta før jeg skrev :p ,

men det er nå bra at programvare portes til flest mulige plattformer. finnes jo mange gode linuxprogrammer ;) koffice er et eksempel på programmvare som er ganske grei. så litt en dag på viso-alternativet som ligger i koffice. den er ikke så dum

Endret av ThorB
Lenke til kommentar
Eh, jeg har vel forklart deg nå hvordan faktisk alt du er ute etter er tilgjengelig for kunder som bruker oo+evolution. Til å ikke vite noe om Evolution før denne tråden vil jeg våge å påstå at du burde ha stort utbytte av denne tråden. Du har nå fått innspill til hvordan du kan ta et godt steg oppover i verdikjeden og tilby løsninger til de med litt dypere lommebok. At jeg samtidig gjør deg oppmerksom på at dokumenthåndtering fra et overordnet nivå er noe du trenger å tenke igjennom å sette deg inn i er et godt råd som kan hjelpe deg videre, men du velger altså å ta det som personangrep også.

 

Dokumenthåndtering er et nødvendig verktøy for alle, men jeg understreker igjen: Ulike løsninger til ulike ønsker og behov. Hva er det med den setningen som er så vanskelig å forstå?

 

Angående Evolution: Nei, du har faktisk fortsatt ikke svart på de ankepunktene jeg har til programmet. Du har bare hevdet at enkelte av de funksjonene jeg etterlyser ikke bør eksistere i et e-postprogram. Jeg er uenig i dette. Mange av mine kunder er uenige i dette. Her er igjen noe av den funksjonaliteten jeg ønsker av en e-postklient:

 

- Kategorisere alle typer elementer

- Enkelt oppdatere distribusjonslister ved endringer i kontakter

- Sende til grupper av mottakere uten bruk av distribusjonslister

- Vise flere kalendere ved siden av hverandre

- Opprette flere mappesett

- Egendefinerte skjemaer

- Innstillingsmuligheter for utskrift (f. eks. topp- og bunntekst)

- Visning av flere tidssoner i kalender

- Kobling mellom elementer (for eksempel kalenderoppføringer til kontakter eller oppgaver til e-post)

- Logging av dokumenter i Office-programmer

- Kobling mellom kontakter og dokumenter

- Programmeringsmuligheter, både alene og mot øvrige Office-programmer

 

I noen systemer bør selvsagt noen av disse oppgavene løses av andre programmer, jeg har heller aldri hevdet noe annet. Outlook dekker heller ikke alles behov i alle situasjoner.

Lenke til kommentar
Thunderbird er jo ein fantastisk god erstatter til Outlook.

 

Thunderbird er et flott program som inneholder mye god funksjonalitet (et eksempel som mangler i Outlook er jo mulighet for å tillate bilder i HTML-e-post fra enkelte avsendere).

 

Men: I profesjonell sammenheng er ikke Thunderbird noen erstatter til Outlook for svært mange. Til det mangler den alt for mye funksjonalitet.

Lenke til kommentar

tar sjansen å slenge ut noen små ting jeg ikke liker i outlook i exchangesammenheng.

* regler makses ut, men problemet ser ut som er løst i exchange 2007 der lagringsområdet utvides på regler

* undermapper med uleste meldinger.. tallet over uleste summeres ikke. det vil si

+innboks 1 ulest

++undermappe 5 uleste

når jeg synes det har vært mye mer logisk med:

+innboks 6 ulest

++undermappe 5 uleste

* msnlignende vindu på nye meldinger som kommer i en undermappe??

det beste jeg har greid å fått til på det over er å bruke:

http://www.bettasoft.net/mailalert/

* det nye ribbonmenysystemet. hvorfor går det ikke an for brukere som ikke liker dette å gå tilbake til det gamle looket, eller en hybrid mellom det nye og gamle...

eneste måten jeg har sett er å punge ut $$$ til en tredjepart.

 

siden det er så mange her som er så smarte på outlook, kanskje noen vet noen lurtriks på det jeg nevnte.

Lenke til kommentar

Har Outlook blitt bedre på IMAP siden sist jeg testet det. Bare det i seg selv var grunn nok for meg til å stemple Outlook som utbrukelig, da den av en eller annen grunn var helt usannsynlig treig på å sjekke IMAP-kontoene* Og når jeg da har 3 eller flere kontoer jeg bruker så var det bare å gi opp. Men som sagt, kanskje det har blitt forbedret...

 

En annen ting jeg opplevde med Outlook var noe kluss med formateringen av HTML-mailer. Nå pleier jeg å sende ren tekst, men en sjelden gang kan det være nyttig med HTML istedenfor vedlegg. Men med Outlook så sneik det seg ofte inn doble linjeskifter helt uten grunn, så mailen så helt teite ut.

 

Apropos Thunderbird og mangler ift. Outlook, så følger jo Thunderbird samme filosofi som Firefox, dvs. man lager en grunnpakke som dekker behovene til svært mange, men så fins det gode extensions som gir det lille ekstra :)

 

 

* siden alt er relativt, så mener jeg treig sammenliknet med alt annet jeg har brukt av epost-klienter: Thunderbird, Evolution, KMail...

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Ikke for å blande meg helt inn i diskusjonen.

Men jeg oppfatter noe av det det du Del skriver, som personangrep.

Så det er nok mulig det hadde vært smart å tone ned litt av raseriutbruddene dine :p

men når det er sagt. Så er det virkelig gøy å se noen som er så brennende interessert i sine it-områder. Den siste setningen gikk til begge partene.

Vel, det har jeg beklaget, og det berodde som sagt på at jeg trodde kjeklulf var bevisst uærlig. Jeg skal prøve å beherske meg bedre neste gang. I kjent stil er det dog vanskelig å komme noen annen vei i diskusjonen enn at åpne løsninger ikke holder mål. Uansett hvor mye informasjon som blir lagt frem om det motsatte, selv om man tar seg tid til å forklare enkeltmomenter i detalj avfeies det. Jeg tar dette som et klart tegn på at de proprietæres tidsalder går mot slutten, slike holdninger kan umulig være særlig produktive i det lange løp.
Lenke til kommentar

300 kr for siste versjon av MS Office var en fin pris, og etter å ha brukt Office XP, Office 97/2003(samt forsøkt litt av 07 versjonen), så vet jeg at man får en kjempegod programvarepakke isolert sett.

 

Store programvarepakker som OpenOffice, Office 07, Photoshop, Gimp osv. krever mye tid før en kan beherske dem tilfredsstillende. Før jeg investerer og bruker min tid i en slik programvarepakke så er det viktig å gjøre et fornuftig valg. Kunnskapen jeg tilegner meg vil ha stor betydning for hvilke programvare jeg vil(kan) bruke fremover. Hvem ønsker vel å starte på blanke ark når man kan så mye fra før. Man kan med et smil om munnen nesten tale om «selvskapt lockin».

 

En av årsakene til at Office 2007 ikke er aktuell for min del er selskapet bak; jeg ønsker kort og godt ikke å støtte et selskap som er verdenskjent for misbruk av sin monopolsituasjon og bruk av ufine metoder, dømt både i USA og EU – og hvor siste knep var bestikkelse i forbindelse med stemmegivning over ISO status. Dette både til skade for konkurranse på området, og selvsagt sluttbrukeren. Normalpris for Office pakken vitner om det, den er kraftig overpriset(og utgjør nesten 50% av MS sitt inntektsgrunnlag ifølge siste oversikt jeg leste). Den strenge lisensen likeså.

Enkelte vil kanskje ha lite sympati for mitt synspunkt her, noe som er beklagelig emm. Dere husker når Tine ble tatt på sengen ved å kjøpe hylleplass for sine produkter, på bekostning av konkurrentene og sluttbrukeren. Store deler av befolkningen her til lands straffet straks selskapet; denne type handling var uønsket. Det samme gjør seg helt klart gjeldende også overfor Microsoft, men det virker som om ikke alle sluttbrukere ser dette så klart. Etter mitt syn bør det være tungtveiende grunner før jeg i det hele tatt vurderer produkter fra MS som følge av deres historikk.

 

Videre ønsker jeg ikke å ta i bruk produkter som gjør sitt beste i å låse meg fast til produktet, ikke ved å være bra, men ved å sette opp kunstige vegger som filformater med lukket kildekode som hindrer meg i å skifte hvis jeg senere skulle ønske det. OpenOffice forsøker ikke å låse meg til programmet, og jeg kan bruke det filformatet jeg selv ønsker(som igjen støttes av andre kontorpakker).

 

Etter å ha studert en innføringsbok i OpenOffice så kan jeg nå gjøre alt jeg kunne i MS Office, eller sagt med andre ord; OpenOffice dekker alle mine behov i denne relasjon. Både Writer og Calc brukes flittig(og litt Draw), mens behovet for Impress først vil dukke opp senere( og jeg ser frem til å kunne komme med en fremvisning som ser noe annerledes ut enn hva alle andre klarer å få til siden de alle bruker samme program).

For de aller fleste vil OpenOffice by på mer funksjonalitet enn hva de faktisk trenger – så spørsmålet om MS Office kan by på enda mer blir ganske så meningsløst for det store flertall. For det mindretall som faktisk faller utenfor blir det selvsagt en annen konklusjon, såfremt ikke annen programvare kan supplere de områder det måtte skorte på i OpenOffice.

 

OpenOffice er gratis, inkludert alle fremtidige oppgraderinger, og programvarepakken som er støttet av kjemper som Sun, IBM, Novel osv. har en rimelig stor progresjon. Klikk her for å se hva som kommer i neste versjon(3.0).

 

Takket være frigjøring av ordbankens ordlister så kan brukere av OpenOffice ta i bruk den beste ordboken for norsk.

 

Tar man de 300kr og legger til fremtidige utgifter med oppgraderinger for MS Office, så blir bildet et annet. En vanlig lisens selges til blodpris. At du alt har en lisens for tidligere versjon endrer ikke på at du må betale fullpris for neste – en oppgraderingsspiral du ikke slipper unna(retten til oppgradering til siste er forbeholdt storkunder, og retten er langt fra gratis).

 

OpenOffice forsøker ikke å låse meg til bestemte plattformer som MS Office helt klart gjør. Skulle du senere ønske å ta i bruke Windows, Mac, Linux, OpenSolaris, FreeBSD osv. så kan du gjøre det uten å miste OpenOffice.

 

 

Alt i alt så fremstår valget som rimelig enkelt for min del - så selv til kr 300 så takker jeg pent nei.

Lenke til kommentar
300 kr for siste versjon av MS Office var en fin pris, og etter å ha brukt Office XP, Office 97/2003(samt forsøkt litt av 07 versjonen), så vet jeg at man får en kjempegod programvarepakke isolert sett.
Tja, jeg er ikke helt enig, men kan hende det er jeg som er forutinntatt nå. Total mangel på samhandling med Latex er en big issue for meg. Mediawiki extension, ny støtte for Thunderbird innebygd (i tillegg til den allerede gode støtten for Evolution). Åpne formater som muliggjør automatisering via generelle skriptspråk som Python, eller ved kompilerte språk for den del. Ut-av-boksen støtte for pdf eksport, og utvidelse for pdf-import. Sømløs integrering med åpne dokumenthåndteringssystem, ut-av-boksen installert med standard linux distro, visshet om at produsent ikke har interesse av å presse deg over på andre løsninger, ut-av-boksen støtte for alle relevante formater. Det var en kjapp liste på sparket i tillegg til dine gode punkter. Det er mye å glede seg over når man først har tatt skrittet, og jeg kommer nok ikke til å se meg tilbake (med unntak av tvang fra arbeidsgiver).

 

Litt komisk å se at punktene på den andre siden er tilgjengelige i andre programpakker hvor de hører hjemme, også der gratis. Nyeste Kontact er en sann nytelse, og overgår Outlook på de fleste punkter relevant for mail+kalender klient i min bok. Vi får se hva som skjer når den endelig blir tilgjengelig på alle plattformer i høst.

Lenke til kommentar
I kjent stil er det dog vanskelig å komme noen annen vei i diskusjonen enn at åpne løsninger ikke holder mål.

 

Og det er akkurat der det kortslutter: Åpne løsninger er flott! OpenOffice er helt suverent til sin bruk, og Evolution er helt sikkert et glimrende program for mange, bare ikke for meg. Jeg har ingenting i mot åpne løsninger og har anbefalt flere av mine kunder å bruke åpne løsninger der hvor de dekker deres behov. Jeg kjører selv Ubuntu med OpenOffice og Lotus Symphony på en av mine maskiner.

 

Virkeligheten er ikke sånn at det enten er bare åpne løsninger som er bra eller bare MS-løsninger som er bra. Det som er bra er det som på en god og enkel måte dekker de behovene du har, enten det er Ubuntu med OpenOffice og Evolution eller Windows XP med Office 2007. Verden er ikke svart/hvit. Det er kun i religionsforumet. ;)

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...