Gå til innhold

Office for 300 kroner


Anbefalte innlegg

Dette var jo et billig knep for å øke markedsandelene i et marked der det finnes mye bedre alternativer. Desverre er ikke det grunn god nok for Microsoft. Grunnen til Micfosoft Office eksistens og utbredelse er en ganske annen. Studentmarkedet for officepakker bør ikke eksistere, og jeg vil med dette påpeke kvalmheten i dets natur.

 

All markedsføring i verden gjør ikke denne properitære løsningen til et bedre alternativ. Det eneste den gjør er å skape et marked som kun eksisterer i kraft av å tjene ett eneste formål, nemlig å tjene penger på studenter.

 

 

EDIT: resten er OT

 

Personlig bruker jeg standalone programmer som AbiWord, men la det være sagt at OpenOffice og Koffice går Microsoft Office en høy gang.

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trenger OpenOffice en oneNote/Outlook-konkurrent?

 

For privatbrukere: nei. For bedrifter og organisasjoner: absolutt.

 

Noen grunn at mail og office pakke på noen måte skal ha noe med hverandre og gjøre?

 

Det er snakk om studenter her, ODF vil ikke bli standard formatet deres, så det blir vel så studenter som ikke vet bedre, lagrer ting hjemme, tar det med på skolen, som ikke kan lese det.

 

Det er fullt mulig i dag å lagre direkte i ODF fra MS Office ved hjelp av en plug-in. Det arbeides med en oppdatering til Office som gjør at man kan sette ODF som standard lagringsformat.

 

Det har jeg hørt var umulig, og med mindre det blir standard er mine argumenter fult gyldige.

Lenke til kommentar
Noen grunn at mail og office pakke på noen måte skal ha noe med hverandre og gjøre?

 

Det er mange fordeler med en integrering av e-postklient mot de øvrige Office-programmene, blant annet:

 

- Mulighet for å sende dokumenter som e-post direkte fra programmene

- Fletting av dokumenter til e-postmottakere

- Logging av dokumenter

- Kobling mellom kontakter og dokumenter

- VBA gir mulighet for programmering på tvers av programmene

- Ensartet formatering av all e-postkommunikasjon og andre dokumenter

 

Det har jeg hørt var umulig, og med mindre det blir standard er mine argumenter fult gyldige.

 

Det er så langt fra umulig og det du har hørt er feil. Jeg tror nok en gjennomsnittlig student er i stand til å lære seg å endre standard lagringsformat etter et par forsøk. På den annen side: OpenOffice 3.0 kan lese OOXML-filer og problemet vil dermed forsvinne.

Lenke til kommentar
Jeg greier meg fint med office 2003 fra msdnaa jeg. Kan ikke fatte hva jeg skal med 2007-versjonen, som i mine øyne bare har et styggere UI. Og om du absolutt vil ha office, er det flere andre måter å skaffe seg den på, uten at jeg skal nevne noen av framgangsmåtene :)

enig med det med gui'et. skuffet over at 2007 versjonen ikke kan bruke det tradisjonelle menysystemet i forhold til det nye ribbon systemet. det nye guiet liker jeg ikke i det hele tatt.

 

 

Jeg har kurset nærmere 1000 brukere i Office 2007, alt fra nybegynnere til super-brukere. De aller aller fleste liker det nye grensesnittet vesentlig bedre enn det som var i 2003 og tidligere versjoner.

Vell. Jeg er ikke en av dem :D Synes det nye grensesnittet er helt grusomt. Eneste forbedringen er at man får direkte forhåndsvisning i dokumentet når man holder musen over en knapp.

Meeeen, jeg bruker kun Word til gramatikk- og stavekontroll av tekst. Alt jeg skriver blir enten ren tekst, eller LaTex :D

jeg er også en av de som hater det nye grensesnittet. bare de hadde mulighet til en kombinasjon av de to gui oppbygningene til 2003-2007, så hadde det vært mye mer brukbart.

tar man et kjapt søk på google så ser man at vi som ikke liker det nye gui'et er mange.

hadde vært interessant å tatt en spørreundersøkelse/poll her i forumet på om man liker det 2007 guiet i forhold til 2003.

Endret av ThorB
Lenke til kommentar
Det er mange fordeler med en integrering av e-postklient mot de øvrige Office-programmene, blant annet:

 

- Mulighet for å sende dokumenter som e-post direkte fra programmene

- Fletting av dokumenter til e-postmottakere

- Logging av dokumenter

- Kobling mellom kontakter og dokumenter

- VBA gir mulighet for programmering på tvers av programmene

- Ensartet formatering av all e-postkommunikasjon og andre dokumenter

La oss ta dette trinnvis.

 

-Sende e-post direkte fra programmer? Hadde det vært noen andre som hadde sagt det skulle jeg latt tvilen komme tiltalte til gode. Dette er sjøsprøyt, og det vet du. Det har ingenting med integrasjon mellom office og outlook å gjøre, og kan settes opp på alle relevante applikasjoner inklusive universets nettlesere. Man kan da også fritt velge hvilket e-post program man vil bruke som standard (er det mulig å velge noe annet enn outlook i MS office?).

-Fletting? også naturligvis helt uavhengig av e-post klient i openoffice, bare ta Tools->Mail Merge Wizard.. så finner du nok til de flestes behov inklusive kobling mellom kontakter.

-Kobling mellom kontakter og dokumenter? også i eget punkt? Dette begynner å gå på stumpene. Se punktet over hvor det hører hjemme.

-VBA? Dersom en ansatt bruker sin tid på å programmere VBA snutter burde det vært oppsigelsesgrunn. Det er det lammeste argumentet jeg noensinne har hørt.

-Ensartet formatering? Mail bruker HTML, så det er så ensartet det kan bli uavhengig av e-post klient.

 

Jeg var faktisk litt nysgjerrig på om det var noe hold i dette sprøytet om integrert opplegg, men fra erfaring vil jeg tro du besitter de beste argumentene av dere (det var faktisk et kompliment), så det viste seg nok en gang å være rent tullball. Hold dere til EndNote argumentet, der er det ihvertfall et punkt som man kan huke av på den ene men ikke den andre (jepp, tabeller kommer nå for presentasjoner også i OO3.0, så da er det rimelig obskure ting som mangler ellers).

Lenke til kommentar

Så så så, på tide å senke guarden litt nå og lese det jeg skriver og ikke det du tror jeg skriver. :)

 

Spørsmålet var om det var noen grunner til at e-mailklient og kontorprogrammer skulle ha noe med hverandre å gjøre. Jeg listet opp en del punkter hvor dette kunne være fornuftig, uavhengig av system. Punktene (bortsett fra VBA) gjelder like mye OpenOffice/fritt valgt e-mailklient som MS Office/Outlook.

 

Som nevnt tidligere tar jeg gjerne mot tips til e-mailklienter som er like godt integrert mot OpenOffice som det Outlook er mot MS Office. For eksempel gjelder det utskriftsfletting mot sentrale adressebøker og automatisk samling av sendte elementer i sentrale lagre (forutsetter Exchange når det gjelder MS Office). Det gjelder også e-mailklienter som automatisk logger alle aktiviteter i Office-programmer og som knytter dokumenter opp mot kontakter.

 

Når det gjelder VBA er det vanvittig mye brukt i bedrifter og organisasjoner. Du må gjerne mislike det men det er en del millioner brukere som er uenig med deg. Finnes det noe tilsvarende programmeringsgrensesnitt som kan brukes på samme måte mot OpenOffice og en e-postklient?

 

Angående ensartet formatering: Poenget var å kunne formatere alle dokumenter ensartet, uten å måtte bruke masse tid på dette. Dette er svært enkelt i Office 2007 med Outlook. Du må gjerne komme med tips til programmer som gjør dette like enkelt opp mot OpenOffice.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Så så så, på tide å senke guarden litt nå og lese det jeg skriver og ikke det du tror jeg skriver. :)

 

Spørsmålet var om det var noen grunner til at e-mailklient og kontorprogrammer skulle ha noe med hverandre å gjøre. Jeg listet opp en del punkter hvor dette kunne være fornuftig, uavhengig av system. Punktene (bortsett fra VBA) gjelder like mye OpenOffice/fritt valgt e-mailklient som MS Office/Outlook.

Forsåvidt klar over at du hadde en exit mulighet der, men hvis du leser det du skrev en gang til i kontekst så var det godt egnet til å la alle lesere i tråden tro at vi snakket om integrering som OO ikke nøt godt av. Det var det som gjorde at jeg reagerte såpass, jeg mistenker nemlig at du gjorde villedningen bevisst.
Som nevnt tidligere tar jeg gjerne mot tips til e-mailklienter som er like godt integrert mot OpenOffice som det Outlook er mot MS Office. For eksempel gjelder det utskriftsfletting mot sentrale adressebøker og automatisk samling av sendte elementer i sentrale lagre. Det gjelder også e-mailklienter som automatisk logger alle aktiviteter i Office-programmer og som knytter dokumenter opp mot kontakter.
Jeg har allerede nevnt tre. Faktisk vil jeg trekke det enda lenger til å si at koblingen mellom outlook og MS office, samt den nærmest totale mangelen på åpne protokoller for sameksistensen, er et meget sterkt argument for å holde seg langt unna begge. E-post har like lite med office pakker å gjøre som DNS har med autentisering. At MS sauser disse sammen så folk til slutt går rundt og ikke skjønner en dritt av hva som er hva er svært uheldig.
Når det gjelder VBA er det vanvittig mye brukt i bedrifter og organisasjoner. Du må gjerne mislike det men det er en del millioner brukere som er uenig med deg. Finnes det noe tilsvarende programmeringsgrensesnitt som kan brukes på samme måte mot OpenOffice og en e-postklient?
Jeg er klar over at mange bedrifter gjør det, og jeg har sett noen grelle eksempler på hvor mye det koster og hvor utrolig dårlig ressursbruk det er. Folk gjør det p.g.a. at de ikke vet bedre. OO støtter vel VBA til en viss grad for den saks skyld, men poenget mitt var at å kode for å gjøre spesialtilpasninger av en kommersiell pakke er en meget dårlig ide for alle andre enn produsenten. Hvis du tenker litt over det så burde den konklusjonen stå ganske klart for deg også. OO, i llikhet med Firefox og Thunderbird har noe som er mye bedre, add-ons.
Angående ensartet formatering: Poenget var å kunne formatere alle dokumenter ensartet, uten å måtte bruke masse tid på dette. Dette er svært enkelt i Office 2007 med Outlook. Du må gjerne komme med tips til programmer som gjør dette like enkelt opp mot OpenOffice.
Ensartet formatering får du eksempelvis ved å bruke en mal. Hvis du sikter til e-post maler i html, så vil jeg dele med deg at html formatering med MS Word er en meget dårlig teknisk løsning hvis enhetlig formatering er det du er ute etter. Hvis du sikter til å produsere html maler, så bør du vende blikket ditt langt bort fra alt som har med MS å gjøre. Utover dette vil jeg anbefale deg å se på alternativ litteratur, du har åpenbart lest reklamemateriellet til office 2007 i helseskadelige mengder. Du ser ut til å tro at bloating er noe positivt. Endret av Del
Lenke til kommentar
Forsåvidt klar over at du hadde en exit mulighet der, men hvis du leser det du skrev en gang til i kontekst så var det godt egnet til å la alle lesere i tråden tro at vi snakket om integrering som OO ikke nøt godt av. Det var det som gjorde at jeg reagerte såpass, jeg mistenker nemlig at du gjorde villedningen bevisst.

 

Vel, det skal åpenbart ikke så mye til å villede deg i så fall. Du får nå tro hva du vil. :)

 

Jeg har allerede nevnt tre. Faktisk vil jeg trekke det enda lenger til å si at koblingen mellom outlook og MS office, samt den nærmest totale mangelen på åpne protokoller for sameksistensen, er et meget sterkt argument for å holde seg langt unna begge. E-post har like lite med office pakker å gjøre som DNS har med autentisering. At MS sauser disse sammen så folk til slutt går rundt og ikke skjønner en dritt av hva som er hva er svært uheldig.

 

Jeg har listet opp en del punkter hvor slik kobling er nyttig. Du må gjerne synes det er unyttig og uheldig men også her er det en del millioner brukere som er uenig med deg.

 

For moro skyld testet jeg også Evolution for å se om den har noe av den funksjonaliteten jeg har etterlyst. Så langt har jeg ikke funnet mulighet for direkte fletting mot OpenOffice, mulighet for å logge aktiviteter i OpenOffice-dokumenter, mulighet for å knytte dokumenter opp mot kontakter, mulighet for å opprette e-postmaler.

 

Evolution er langt unna å være noen Outlook-erstatter foreløpig.

 

Jeg har også brukt Thunderbird til tider men den har mange av de samme manglene som nevnt over.

 

Jeg er klar over at mange bedrifter gjør det, og jeg har sett noen grelle eksempler på hvor mye det koster og hvor utrolig dårlig ressursbruk det er. Folk gjør det p.g.a. at de ikke vet bedre. OO støtter vel VBA til en viss grad for den saks skyld, men poenget mitt var at å kode for å gjøre spesialtilpasninger av en kommersiell pakke er en meget dårlig ide for alle andre enn produsenten. Hvis du tenker litt over det så burde den konklusjonen stå ganske klart for deg også. OO, i llikhet med Firefox og Thunderbird har noe som er mye bedre, add-ons.

 

Jeg har sett en lang rekke både gode og mindre gode implementeringer av VBA. Siden du vet bedre enn alle VBA-brukere og -programmerere, hva er din løsning på de programmeringsmulighetene som finnes i VBA og MS Office?

 

La meg ta et konkret eksempel: Jeg har jobbet med en kunde som henter inn svært store datamengder fra eksterne kilder til Excel hver eneste dag. De analyserer dataene og produserer et hundretalls diagrammer som presenteres i rapporter som trykkes daglig. Ved hjelp av diagrammaler og VBA kan man med et par klikk formatere samtlige diagrammer ensartet helt ned på detaljnivå. Har du en løsning som kan gjøre dette uten VBA eller i OpenOffice som ikke en gang støtter bruk av diagrammaler?

 

Igjen: det er mange millioner mennesker som er uenig med deg i at slik programmering er en meget dårlig ide.

 

Dessuten: Det finnes flust av add-ons til MS Office også, på samme måte som det gjør til OpenOffice.

 

 

Ensartet formatering får du eksempelvis ved å bruke en mal. Hvis du sikter til e-post maler i html, så vil jeg dele med deg at html formatering med MS Word er en meget dårlig teknisk løsning hvis enhetlig formatering er det du er ute etter. Hvis du sikter til å produsere html maler, så bør du vende blikket ditt langt bort fra alt som har med MS å gjøre. Utover dette vil jeg anbefale deg å se på alternativ litteratur, du har åpenbart lest reklamemateriellet til office 2007 i helseskadelige mengder. Du ser ut til å tro at bloating er noe positivt.

 

Kan du fortelle meg da hvordan jeg lager e-postmaler i Evolution? Jeg fant ingen mulighet for det men det kan hende jeg har oversett noe.

 

Jeg sikter ikke til å lage HTML-maler i MS Word i det hele tatt. Jeg sikter til bruk av temaer i Office 2007 som gjør at du med et klikk kan endre skrifter, farger og effekter for alle typer dokumenter og e-post. Det er også mulig å definere egne temaer som gir alle typer elementer ensartet utseende. Noen tilsvarende løsning finnes ikke i OpenOffice.

Lenke til kommentar

OpenOffice støtter da diagrammer.

 

"OpenOffice.org Basic", Python, BeanShell og JavaScript er valgmuligheter som OpenOffice tilbyr, flere er sikkert mulig som tillegg. Jeg har ikke brukt noen av disse ennå, siden jeg ikke har hatt bruk for de.

 

Edit: diagrammaler ja, beklager.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Jeg er klar over at OpenOffice støtter diagrammer. Det manger imidlertid støtte for diagrammaler. Jeg er også klar over at det finnes programmeringsmuligheter i OpenOffice. Jeg etterlyste programmeringsmuligheter som kan knyttes opp mot en e-postklient på samme måte som VBA kan brukes i MS Office.

Lenke til kommentar
For moro skyld testet jeg også Evolution for å se om den har noe av den funksjonaliteten jeg har etterlyst. Så langt har jeg ikke funnet mulighet for direkte fletting mot OpenOffice,
Dette gjøres enkelt fra OO, la meg gjenta, Tools->Mail Merge Wizard... Dette er uavhengig av mail-klient, du kan koble opp den klienten du vil til openoffice. Det er meget kjedelig å gjenta seg selv, spesielt på dette temaet som ikke interesserer meg overhodet. Dessverre er det få andre som tar jobben med å rydde opp etter deg.
mulighet for å logge aktiviteter i OpenOffice-dokumenter, mulighet for å knytte dokumenter opp mot kontakter
De store bruker document management systemer til dette. Dessverre er det også der folk som tror at et slikt system blir bedre av å låses mot andre produkter fra MS. Det blir også der solgt inn som integrering, og de fleste vet såpass lite om det at de kjøper propagandaen rått. Man trenger åpne protokoller og formater som alle kan enes om, ikke lock-in av programvare, at lock-in misforståes som integrering er trist. Jeg gruer meg til du begynner kveruleringen på disse produktene også, så jeg angrer meg allerede for å ha avslørt for deg hvor latterlig dine logginger av aktiviteter er. Det kalles bloat. Hvis du virkelig trenger det bruker du andre systemer.
mulighet for å opprette e-postmaler.
Nå roter du igjen, du spør etter en html mal, Evolution er i utgangspunktet like lite egnet for det som MS Word. Det er akkurat denne forvirringen som gjør MS-sauene så forvirret. Dersom du likevel insisterer brukte jeg fem sekunder med google for å finne det du spurte etter. Hvis du vil finne, så finner du. Ikke gjør deg dummere enn du er, det kler deg ikke.
Evolution er langt unna å være noen Outlook-erstatter foreløpig.
Feil konklusjon, og hadde du brukt litt mer tid på åpne løsninger, så hadde du sett hvorfor.
Jeg har også brukt Thunderbird til tider men den har mange av de samme manglene som nevnt over.
Den er heller ikke egnet som html-editor hvis det var det du siktet til. De manglene Thunderbird har er reelle, men innenfor helt annen funksjonalitet som faktisk betyr noe.
La meg ta et konkret eksempel: Jeg har jobbet med en kunde som henter inn svært store datamengder fra eksterne kilder til Excel hver eneste dag. De analyserer dataene og produserer et hundretalls diagrammer som presenteres i rapporter som trykkes daglig. Ved hjelp av diagrammaler og VBA kan man med et par klikk formatere samtlige diagrammer ensartet helt ned på detaljnivå. Har du en løsning som kan gjøre dette uten VBA eller i OpenOffice som ikke en gang støtter bruk av diagrammaler?
Ja, og jeg mener de burde gå bort fra å bruke Excel til dette så fort som mulig. Jeg kjenner muligens til samme bedrift, og isåfall har de sølt bort så mange penger på VBA at det er helt ufattelig. Noen bedrifter bør innse at programmering ikke er deres greie. Alternativer? Den type systemdesign koster penger. Kos deg mens uvitende kunder fortsatt er interessert i å bla opp, men regn ikke med at bonanzaen varer hvor lenge som helst.
Igjen: det er mange millioner mennesker som er uenig med deg i at slik programmering er en meget dårlig ide.
Det betviler jeg. Jeg sikter da til mennesker som vet at alternativer finnes.
Jeg sikter ikke til å lage HTML-maler i MS Word i det hele tatt. Jeg sikter til bruk av temaer i Office 2007
og akkurat hvordan tror du denne formateringen gjøres i outlook, i docx-format kanskje? En html-mal vil typisk gi deg et mail-theme, og Evolution støtter dette såvidt jeg kunne se på et par sekunders titt. Jeg bruker ikke dette selv, og misliker når noen sender meg mail med masse html-kode. Det er som å be om å havne i et spam-filter. Ikke bare er det unødvendig bloat. Jeg vil faktisk fraråde enhver å bruke html-kode i e-post som standard i bedriftsammenheng. Men på dette punktet skjønner jeg jo at vi tilhører to forskjellige univers. Endret av Del
Lenke til kommentar

Bre noen korte kommentarer til "småkrangelen" mellom kjeklulf og Del.

 

Outlook 2007 er i realiteten ubrukelig til å sende "formatterte" eposter. Rett og slett fordi den bruker en ikke standard rendereringsmotor for HTML, basert på Word, og kan gi en del underlige resultater hos mottaker. Nå er jeg ikke 100 % enig i at man i alle tilfeller skal sende uformatterte (text) mailer, i tradisjonell 1 til 1, og 1 til få kommunikasjon er det greit (og faktisk best), men når det gjelder mange typer masseutsendelser bør man bruke profesjonelle verktøy som produserer HTML-formatterte mailer med tekstbasert fallback (gir mottaker alternativer). Slike løsninger henter adresser like enkelt fra enhver fornuftig kilde. Koding av HTML-maler for epost er en krevende øvelse.

 

Som Del ser jeg ikke loggingen i Outlook som brukbar i profesjonell sammenheng. Gode nettbaserte prosjekt- og CRM-system er en langt bedre løsning, og med langt bedre integreringsmuligheter.

 

Og selv om jeg faktisk bruker Office 2007, inklusive Outlook, lar jeg bedre verktøy ta seg av dokumenthåndtering, masseutsendelser, logging etc. Som f.eks det glimrende Open Source CRM system SugarCRM.

Lenke til kommentar

Bare kort svar til Bolson:

 

Jeg er helt enig med deg i at Outlook 2007 ikke er egnet til avanserte HTML-formateringer og er veldig klar over begrensningene som ligger der. Det er gjort noen endringer fra tidligere versjoner som gjør 2007 ennå mer ubrukelig til HTML ut over det aller enkleste. Som du sier: for mange typer masseutsendelser bør man bruke verktøy som er beregnet til akkurat det. Jeg har måttet bruke en del tid med kunder for å overbevise dem om det da de tror alt kan og bør gjøres i Outlook.

 

Jeg er også tilhenger av ren tekst i de fleste sammenhenger men det finnes veldig mange bedrifter og organisasjoner som ikke er enig med meg i det. Det det er snakk om fra min side er enkel HTML-formatering av tekst ved hjelp av temaer for å få et ensartet utseende.

 

Edit: Bruk av temaer var også bare et eksempel på hvilken områder det kunne være fornuftig å ha en kobling mellom Office-programmer og e-postklient.

 

Når det gjelder logg-verktøyene (logging av dokumenter, koblinger mellom dokumenter og kontakter) gjør Outlook en helt grei jobb for manges behov. Det er mange som ikke har behov for mer enn akkurat det Outlook gjør og som ikke har noe å tjene på å innføre flere verktøy IMO. Bruker man Business Contact Manager i tillegg (gratis for Outlook-brukere) gir den ennå noen flere muligheter. Det betyr selvsagt ikke at det dekker alles behov eller at det ikke finnes kraftigere og bedre verktøy. Poenget er å bruke verktøy som gjør det man har behov for.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Bare kort svar til Bolson:

 

Jeg er helt enig med deg i at Outlook 2007 ikke er egnet til avanserte HTML-formateringer og er veldig klar over begrensningene som ligger der. Det er gjort noen endringer fra tidligere versjoner som gjør 2007 ennå mer ubrukelig til HTML ut over det aller enkleste. Som du sier: for mange typer masseutsendelser bør man bruke verktøy som er beregnet til akkurat det. Jeg har måttet bruke en del tid med kunder for å overbevise dem om det da de tror alt kan og bør gjøres i Outlook.

 

Jeg er også tilhenger av ren tekst i de fleste sammenhenger men det finnes veldig mange bedrifter og organisasjoner som ikke er enig med meg i det. Det det er snakk om fra min side er enkel HTML-formatering av tekst ved hjelp av temaer for å få et ensartet utseende.

 

Når det gjelder logg-verktøyene (logging av dokumenter, koblinger mellom dokumenter og kontakter) gjør Outlook en helt grei jobb for manges behov. Det er mange som ikke har behov for mer enn akkurat det Outlook gjør og som ikke har noe å tjene på å innføre flere verktøy IMO. Bruker man Business Contact Manager i tillegg (gratis for Outlook-brukere) gir den ennå noen flere muligheter. Det betyr selvsagt ikke at det dekker alles behov eller at det ikke finnes kraftigere og bedre verktøy. Poenget er å bruke verktøy som gjør det man har behov for.

 

Der hørte jeg argument på argument på argument mot å bruke store pakke løsninger/office i seg selv. Du kan ikke bruke argumentet "Det er mange som ikke har behov for mer enn akkurat det Outlook gjør og som ikke har noe å tjene på å innføre flere verktøy IMO." når outlook integrering er snakk om å innføre en kjempe pakke med drit 99% ikke trenger.

Lenke til kommentar
Dette gjøres enkelt fra OO, la meg gjenta, Tools->Mail Merge Wizard... Dette er uavhengig av mail-klient, du kan koble opp den klienten du vil til openoffice. Det er meget kjedelig å gjenta seg selv, spesielt på dette temaet som ikke interesserer meg overhodet. Dessverre er det få andre som tar jobben med å rydde opp etter deg.

 

Men så flott at det er mulig, ikke noe som er bedre enn det.

 

De store bruker document management systemer til dette. Dessverre er det også der folk som tror at et slikt system blir bedre av å låses mot andre produkter fra MS. Det blir også der solgt inn som integrering, og de fleste vet såpass lite om det at de kjøper propagandaen rått. Man trenger åpne protokoller og formater som alle kan enes om, ikke lock-in av programvare, at lock-in misforståes som integrering er trist. Jeg gruer meg til du begynner kveruleringen på disse produktene også, så jeg angrer meg allerede for å ha avslørt for deg hvor latterlig dine logginger av aktiviteter er. Det kalles bloat. Hvis du virkelig trenger det bruker du andre systemer.

 

De store bruker større og kraftigere systemer, selvsagt. Men for de som ikke er så store er verktøyene i Outlook absolutt nyttige. Du må innse at det går an å ha andre meninger enn det du har uten å måtte ty til personangrepene dine.

 

Nå roter du igjen, du spør etter en html mal, Evolution er i utgangspunktet like lite egnet for det som MS Word. Det er akkurat denne forvirringen som gjør MS-sauene så forvirret. Dersom du likevel insisterer brukte jeg fem sekunder med google for å finne det du spurte etter. Hvis du vil finne, så finner du. Ikke gjør deg dummere enn du er, det kler deg ikke.

 

Igjen; så flott!

 

Feil konklusjon, og hadde du brukt litt mer tid på åpne løsninger, så hadde du sett hvorfor.

 

Jeg mener fortsatt at Evolution er langt unna å være en Outlook-erstatter. Du må gjerne mene noe annet.

 

Den er heller ikke egnet som html-editor hvis det var det du siktet til. De manglene Thunderbird har er reelle, men innenfor helt annen funksjonalitet som faktisk betyr noe.

 

Nei, det var ikke det jeg siktet til. Jeg siktet til blant annet kobling av dokumenter mot kontakter og logging av dokumentaktiviteter. Hva som "faktisk betyr noe" er nok noe ulikt oppfattet hos ulike brukere.

 

Ja, og jeg mener de burde gå bort fra å bruke Excel til dette så fort som mulig. Jeg kjenner muligens til samme bedrift, og isåfall har de sølt bort så mange penger på VBA at det er helt ufattelig. Noen bedrifter bør innse at programmering ikke er deres greie. Alternativer? Den type systemdesign koster penger. Kos deg mens uvitende kunder fortsatt er interessert i å bla opp, men regn ikke med at bonanzaen varer hvor lenge som helst.

 

Jeg tviler nok på at vi snakker om samme bedrift men prøv gjerne i en PM. De jeg snakker om har ikke brukt mye penger på dette i forhold til den tiden de sparer inn. Hverken de eller jeg ser noen som helst grunn til å bruke andre verktøy enn Excel så lenge det gjør det de har behov for og det inneholder alle de verktøyene de bruker hele tiden. Hvorfor i all verden skulle de benytte et helt annet verktøy?

 

Igjen: det er mange millioner mennesker som er uenig med deg i at slik programmering er en meget dårlig ide.
Det betviler jeg. Jeg sikter da til mennesker som vet at alternativer finnes.

 

Du mener at alle som vet at det finnes alternativer synes VBA-programmering er en dårlig ide? Det må du selvsagt få lov å tro. Jeg innbiller meg at du ikke har særlig oversikt over hvor mye VBA blir brukt.Du kan jo høre med Harald Staff som pleier å være innom her?

 

og akkurat hvordan tror du denne formateringen gjøres i outlook, i docx-format kanskje? En html-mal vil typisk gi deg et mail-theme, og Evolution støtter dette såvidt jeg kunne se på et par sekunders titt. Jeg bruker ikke dette selv, og misliker når noen sender meg mail med masse html-kode. Det er som å be om å havne i et spam-filter. Ikke bare er det unødvendig bloat. Jeg vil faktisk fraråde enhver å bruke html-kode i e-post som standard i bedriftsammenheng. Men på dette punktet skjønner jeg jo at vi tilhører to forskjellige univers.

 

Som svart til Bolson: Personlig bruker jeg ikke HTML i e-post om det ikke er tvingende nødvendig. Jeg nøler heller ikke med å anbefale ren tekst som hovedformat for alle mine kunder og de jeg kurser. Jeg må imidlertid bare innse at andre har en annen oppfatning enn meg når det gjelder akkurat det.

Lenke til kommentar
Der hørte jeg argument på argument på argument mot å bruke store pakke løsninger/office i seg selv. Du kan ikke bruke argumentet "Det er mange som ikke har behov for mer enn akkurat det Outlook gjør og som ikke har noe å tjene på å innføre flere verktøy IMO." når outlook integrering er snakk om å innføre en kjempe pakke med drit 99% ikke trenger.

 

Jeg har da ikke argumentert mot å bruke store pakkeløsninger eller Office? Jeg er helt uening med deg i at 99% ikke behøver alle de elementene som er i MS Office. Jeg er daglig i kontakt med kunder som bruker all funksjonalitet som ligger i programvaren.

Lenke til kommentar
De store bruker større og kraftigere systemer, selvsagt. Men for de som ikke er så store er verktøyene i Outlook absolutt nyttige.
Det du egentlig sier her er at velger man den proprietære veien, så blir det så grisedyrt til slutt at man må ta til takke med office+outlook selv om man trenger et document management system. Dette er helt korrekt, man blir mørkredd av å se hvilke budsjetter som er involvert ved innføring av eksempelvis Sharepoint. For en bedrift som er så heldig å knytte til seg ressurspersoner med kompetanse på åpne løsninger er det derimot en smal sak å sette opp løsninger som overgår full pakke fra MS, med et kostnadsnivå alle kan takle.
Jeg mener fortsatt at Evolution er langt unna å være en Outlook-erstatter.
Jeg hører du sier det, men jeg ser ikke at du har i nærheten av et argument igjen for hvorfor. Jeg antar derfor at du mener det på prinsipielt grunnlag, noe som er fullt forståelig når jobben din er knyttet til MS produkter.
Nei, det var ikke det jeg siktet til. Jeg siktet til blant annet kobling av dokumenter mot kontakter og logging av dokumentaktiviteter. Hva som "faktisk betyr noe" er nok noe ulikt oppfattet hos ulike brukere.
Som nevnt over, hvis du bruker åpne løsninger så er dette tilgjengelig for en rimelig penge for alle som har behov for det. Jeg kan gjerne videreformidle kontakt dersom noen trenger slikt, og ikke har kompetansen selv.
Jeg tviler nok på at vi snakker om samme bedrift men prøv gjerne i en PM. De jeg snakker om har ikke brukt mye penger på dette i forhold til den tiden de sparer inn. Hverken de eller jeg ser noen som helst grunn til å bruke andre verktøy enn Excel så lenge det gjør det de har behov for og det inneholder alle de verktøyene de bruker hele tiden. Hvorfor i all verden skulle de benytte et helt annet verktøy?
Litt vanskelig for meg å forholde meg til når du kun har fortalt bruddstykker. Vi snakker antagelig om forskjellige bedrifter. De jeg tenkte på har hatt heltidsansatte i årevis, men det startet sikkert med noen Excel greier der også.
Du mener at alle som vet at det finnes alternativer synes VBA-programmering er en dårlig ide? Det må du selvsagt få lov å tro. Jeg innbiller meg at du ikke har særlig oversikt over hvor mye VBA blir brukt.Du kan jo høre med Harald Staff som pleier å være innom her?
Tar gjerne en prat med Harald, hvem det enn er. Les hva jeg svarte på, du påstod millioner, som om antallet var et bevis på sannhetsgehalt. Jeg regner det som helt sikkert at noen mener det. Det er alltid noen har meninger i odde retning, uansett hvor ubegripelig det er for de fleste som har kunnskap om temaet. Men jeg tror altså at de som faktsik har kunnskap om alternativer, og likevel mener komplekse skripteløsninger i office er best, er langt fra millioner i antall.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...