Gå til innhold

Office for 300 kroner


Anbefalte innlegg

Det du egentlig sier her er at velger man den proprietære veien, så blir det så grisedyrt til slutt at man må ta til takke med office+outlook selv om man trenger et document management system. Dette er helt korrekt, man blir mørkredd av å se hvilke budsjetter som er involvert ved innføring av eksempelvis Sharepoint. For en bedrift som er så heldig å knytte til seg ressurspersoner med kompetanse på åpne løsninger er det derimot en smal sak å sette opp løsninger som overgår full pakke fra MS, med et kostnadsnivå alle kan takle.

 

Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg gidder men... Jeg har mange kunder som bruker verktøy i MS Office som ikke foreøpig har tilsvarende funksjonalitet i OpenOffice. Dette har vi vært igjennom mange ganger før. For all del: OpenOffice er en glimrende gratis kontorpakke og jeg har også kunder som bruker det fordi det dekker deres behov.

 

Jeg mener fortsatt at Evolution er langt unna å være en Outlook-erstatter.
Jeg hører du sier det, men jeg ser ikke at du har i nærheten av et argument igjen for hvorfor. Jeg antar derfor at du mener det på prinsipielt grunnlag, noe som er fullt forståelig når jobben din er knyttet til MS produkter.

 

Jeg har foreløpig kun testet Evolution noen få minutter og har allerede nevnt noen av de manglene jeg har funnet.

 

Ellers: Jobben min er å tilby kundene støtte til de programmene de har bruk for og/eller de programmene de bruker. Noen ganger er det MS Office, noen ganger er det OpenOffice.

 

Som nevnt over, hvis du bruker åpne løsninger så er dette tilgjengelig for en rimelig penge for alle som har behov for det. Jeg kan gjerne videreformidle kontakt dersom noen trenger slikt, og ikke har kompetansen selv.

 

Og hvis du bruker Outlook og MS Office finnes disse enkle verktøyene integrert. Jeg skjønner at du har stor avsky for alle som er så dumme å bruke MS Office.

 

Litt vanskelig for meg å forholde meg til når du kun har fortalt bruddstykker. Vi snakker antagelig om forskjellige bedrifter. De jeg tenkte på har hatt heltidsansatte i årevis, men det startet sikkert med noen Excel greier der også.

 

Da snakker vi nok om ulike bedrifter ja. Igjen: De bruker Excel til å gjøre akkurat det de har behov for og det fungerer helt glimrende, uten voldsomme kostnader. Det de ønsker å løse er ikke mulig på noen enkel måte i OpenOffice.

 

Tar gjerne en prat med Harald, hvem det enn er. Les hva jeg svarte på, du påstod millioner, som om antallet var et bevis på sannhetsgehalt. Jeg regner det som helt sikkert at noen mener det. Det er alltid noen har meninger i odde retning, uansett hvor ubegripelig det er for de fleste som har kunnskap om temaet. Men jeg tror altså at de som faktsik har kunnskap om alternativer, og likevel mener komplekse skripteløsninger i office er best, er langt fra millioner i antall.

 

Det er anslått tall på 20 millioner som bruker VBA-programmering i større eller mindre grad. Jeg tror nok et stort antall av dem har kunnskap om temaet og at disse ville valgt andre løsninger om VBA var helt ubrukelig.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg gidder men... Jeg har mange kunder som bruker verktøy i MS Office som ikke foreøpig har tilsvarende funksjonalitet i OpenOffice. Dette har vi vært igjennom mange ganger før. For all del: OpenOffice er en glimrende gratis kontorpakke og jeg har også kunder som bruker det fordi det dekker deres behov.
I dette tilfellet var det snakk om document management, ikke openoffice, men jeg ser at du ønsker å vri det bort.
Jeg har foreløpig kun testet Evolution noen få minutter og har allerede nevnt noen av de manglene jeg har funnet.
Med så laber kjennskap bør du kanskje uttale deg litt mer forsiktig, synes du ikke? Kanskje ting gjøres på en litt annen måte? Kanskje t.o.m. på en bedre måte enn du er vant med.
Ellers: Jobben min er å tilby kundene støtte til de programmene de har bruk for og/eller de programmene de bruker. Noen ganger er det MS Office, noen ganger er det OpenOffice.
Greit nok, jeg har ingen problemer med at noen foretrekker MS Office. Det har vi forsåvidt ikke diskutert her ennå såvidt jeg kan se. Saken var hvorvidt Evolution kunne erstatte Outlook, og kjenner jeg deg rett vil diskusjonen aldri forlate det punktet. Såvidt jeg kan se er ditt eneste gjenværende argument at MS Office ikke fungerer skikkelig med noe annet enn Outlook, og derfor må du bruke Outlook. Dette har da ingenting med integrering å gjøre, det er ren lock-in. Jeg er forsåvidt enig med deg i at det er et sterkt argument for Outlook, dersom man er fastlåst på å bruke MS Office. Om det er tilstrekkelig til å foretrekke Outlook er derimot en annen sak.
Og hvis du bruker Outlook og MS Office finnes disse enkle verktøyene integrert.
Det du snakker om er ikke enkle verktøy, det er enkel funksjonalitet som er elendig implementert. Det ser ut som du også nå har innsett at disse html malene egentlig var en dårlig ide i MS Office+outlook. Men du synes kanskje fortsatt denne dokument taggingen er en god ide? Da kjenner du ikke alternativene.
Jeg skjønner at du har stor avsky for alle som er så dumme å bruke MS Office.
Det har jeg ikke, derimot har jeg problemer med folk som fanatisk støtter MS, og utnytter andres uvitenhet til å undergrave alternativer. Spesielt når det kommer fra folk som burde vite bedre.
Da snakker vi nok om ulike bedrifter ja. Igjen: De bruker Excel til å gjøre akkurat det de har behov for og det fungerer helt glimrende, uten voldsomme kostnader.
Så det er det eneste de trenger VBA til. Greit nok, men det virker rimelig ufornuftig å gjøre seg avhengig av å ha tilgang på den type kompetanse i bedriften når det kun brukes til den ene oppgaven. Sikker på at du har full oversikt over totalkostnadene og risikobildet?
Det de ønsker å løse er ikke mulig på noen enkel måte i OpenOffice.
Nå må du lese det jeg skriver om VBA, jeg mener på ingen måte at OO er et bedre alternativ for denne typen oppgaver. Det er veldig slitsomt når du begynner med denne typen diskusjonstaktikk. De fleste i tråden gidder ikke lese tilbake, og tror faktisk da at jeg fremhevet oo som alternativ her. Hold deg til sannheten og virkeligheten så er det meget hyggeligere å diskutere.
Det er anslått tall på 20 millioner som bruker VBA-programmering i større eller mindre grad. Jeg tror nok et stort antall av dem har kunnskap om temaet og at disse ville valgt andre løsninger om VBA var helt ubrukelig.
Det store flertallet av dem har svært begrenset kompetanse på alternativene, og mange av dem har ikke noe annet valg p.g.a. arbeidsgiver.
Lenke til kommentar
Det er anslått tall på 20 millioner som bruker VBA-programmering i større eller mindre grad. Jeg tror nok et stort antall av dem har kunnskap om temaet og at disse ville valgt andre løsninger om VBA var helt ubrukelig.

 

As of July 1, 2007, Microsoft no longer offers VBA distribution licenses to new customers. [7] Microsoft intended to replace VBA with .NET-based languages ever since the release of the .NET Framework.[8]

 

Support for VBA in the Mac OS X version of Microsoft Office was dropped with the release of Microsoft Office 2008 for Mac. [13]
Lenke til kommentar

Morsomt å se metodene MS bruker på å pushe kunder til å bla opp for nye løsninger. Synes liksom ikke jeg ser for meg at GCC dropper støtten for C for nå skal alle bruke C++.

 

Bedriften du kjenner til får prise seg lykkelige over at de begrenset bruken til et regneark med noen diagremmer, kjeklulf. Jeg vet det er en del andre som kommer til å ta en skikkelig smell på denne. De porteprosjektene over til .NET som jeg kjenner til var meget dyre affærer.

Lenke til kommentar
Jeg har foreløpig kun testet Evolution noen få minutter og har allerede nevnt noen av de manglene jeg har funnet.

 

Og det er akkurat det som er problemet, du sitter her og argumenterer over hvor fint office+outlook systemet fungerer, men du har aldri faktisk prøvd noe annet. Du kan ikke sitte her og snakke om hvordan office+outlook er den eneste løsningen når du har brukt ett alternativ i "noen få minutter"... det er latterlig.

 

Jeg har vært borti exchange løsninger mange ganger, både i små firmaer, hvis noe klikker har du ett telefon nummer, hvor du kan ringe en inder, og fortelle ham svar på fullstendig urelaterte ting i en times tid før du får prate med noen som faktisk kan noe. Jeg har også opplevd å bli fortalt at det sto i info'n vår at vi var "lite sammarbedsvillige". Vi ble bedt om å gjøre noe som ikke var teknisk mulig i microsoft sine systemer (sikkerhets systemer blokker det), og informerte om det, og da var vi ikke sammarbedsvillige.

 

Og i større systemer, hvis noe klikker med mystiske feilmeldinger kan du ringe microsoft, og så kommer det (før eller siden) microsoft tech's for å fikse det.

 

Og ja, jeg har sett interne systemer klikke pga software feil mange ganger, så jeg er en smule lei av og sitte der som svært godt betalt tech og å ikke kunne debugge problemene selv.

Lenke til kommentar
Og det er akkurat det som er problemet, du sitter her og argumenterer over hvor fint office+outlook systemet fungerer, men du har aldri faktisk prøvd noe annet.
Faktisk har kjeklulf tidligere vist at han har relativt grundig kjennskap til openoffice. Det er bare at han velger å glemme denne kunnskapen når det gagner MS. Det er akkurat det jeg finner så ekstremt provoserende. At hans kjennskap til Evolution begrenser seg til et par minutters bruk var veldig overraskende for meg.
Lenke til kommentar
As of July 1, 2007, Microsoft no longer offers VBA distribution licenses to new customers. [7] Microsoft intended to replace VBA with .NET-based languages ever since the release of the .NET Framework.[8]

 

Support for VBA in the Mac OS X version of Microsoft Office was dropped with the release of Microsoft Office 2008 for Mac. [13]

 

Du hoppet over et par setninger i det avsnittet du siterer fra:

 

In a press statement released on May 13, 2008, Microsoft's Macintosh Business Unit (Mac BU) announced that VBA will be returning in the next version of Office for Mac.[14] Microsoft has also clearly stated that they have no plans to remove VBA from the Windows version of Office.
Lenke til kommentar
Og det er akkurat det som er problemet, du sitter her og argumenterer over hvor fint office+outlook systemet fungerer, men du har aldri faktisk prøvd noe annet. Du kan ikke sitte her og snakke om hvordan office+outlook er den eneste løsningen når du har brukt ett alternativ i "noen få minutter"... det er latterlig.

 

Du leser noe helt annet enn det jeg faktisk skriver. Ditt opprinnelige spørsmål var hvorfor det var nødvendig med en kobling mellom Office-programmer og e-postklient. Jeg har listet opp en del punkter hvor dette kan være hensiktsmessig, uten å nevne MS Office spesiellt. Jeg har ikke sagt at MS Office+Outlook er "den eneste løsningen".

 

Jeg HAR faktisk prøvd mye annet. Jeg jobber daglig med både OpenOffice og MS Office. Jeg har tidligere ikke prøvd Evolution rett og slett fordi jeg har mer enn nok med å holde oversikt over 6 Office-utgaver. Det tok noen få minutter med evolution å finne ut at den manglet noen elementer jeg mener er viktig.

 

Bare for å understrekte: Jeg mottar gjerne tips til e-postklienter som kan integreres enkelt mot OpenOffice og som har tilsvarende funksjonalitet som Outlook/MS Office.

 

Har man bruk for det som finnes ekstra i MS office bruker man det. Hvis ikke er det ikke mange grunner til å ikke gå for gratis og OpenOffice.

 

Der er vi aldeles enig. ;)

Lenke til kommentar
I dette tilfellet var det snakk om document management, ikke openoffice, men jeg ser at du ønsker å vri det bort.

 

Det var snakk om integrering mellom Office-pakker og e-postklient og grunner til at det kunne være hensiktsmessig, uavhengig av programvalg.

 

Med så laber kjennskap bør du kanskje uttale deg litt mer forsiktig, synes du ikke? Kanskje ting gjøres på en litt annen måte? Kanskje t.o.m. på en bedre måte enn du er vant med.

 

Jeg har allerede påpekt noe av det jeg mener mangler i Evolution foreløpig. Her er noen andre punkter:

 

- Ikke mulighet for å kategorisere alle typer elementer

- Ikke mulighet for å oppdatere distribusjonslister ved endringer i kontakter (de må legges til på nytt og de gamle må slettes manuelt)

- Ikke mulighet for å sende til grupper av mottakere uten bruk av distribusjonslister

- Ikke mulighet for å vise flere kalendere ved siden av hverandre

- Ingen enkel mulighet for å opprette flere mappesett

- Ikke mulighet for egendefinerte skjemaer

- Svært få innstillingsmuligheter for utskrift

- Ikke mulighet for visning av flere tidssoner i kalender

- Ingen kobling mellom elementer (for eksempel kalenderoppføringer til kontakter eller oppgaver til e-post)

- Ikke mulig å legge filvedlegg til kontakter

 

Som sagt: Evolution er langt unna å være en Outlook-erstatter for min del.

 

Greit nok, jeg har ingen problemer med at noen foretrekker MS Office. Det har vi forsåvidt ikke diskutert her ennå såvidt jeg kan se. Saken var hvorvidt Evolution kunne erstatte Outlook, og kjenner jeg deg rett vil diskusjonen aldri forlate det punktet. Såvidt jeg kan se er ditt eneste gjenværende argument at MS Office ikke fungerer skikkelig med noe annet enn Outlook, og derfor må du bruke Outlook. Dette har da ingenting med integrering å gjøre, det er ren lock-in. Jeg er forsåvidt enig med deg i at det er et sterkt argument for Outlook, dersom man er fastlåst på å bruke MS Office. Om det er tilstrekkelig til å foretrekke Outlook er derimot en annen sak.

 

Du må gjerne hevde at Evolution kan erstatte Outlook for din del, og sikkert også for mange andres del. For min del kan ikke Evolution erstatte Outlook, på langt nær.

 

Det du snakker om er ikke enkle verktøy, det er enkel funksjonalitet som er elendig implementert. Det ser ut som du også nå har innsett at disse html malene egentlig var en dårlig ide i MS Office+outlook. Men du synes kanskje fortsatt denne dokument taggingen er en god ide? Da kjenner du ikke alternativene.

 

Hva er det med Outlook-loggingen og koblinger mellom Outlook-elementer og Office-dokumenter som er så elendig implementert? HTML-malene var det du som brakte på banen.

 

Det har jeg ikke, derimot har jeg problemer med folk som fanatisk støtter MS, og utnytter andres uvitenhet til å undergrave alternativer. Spesielt når det kommer fra folk som burde vite bedre.

 

Som vanlig tyr du til personangrep når du går tom for argumenter. Jeg støtter de verktøyene som gjør den jobben verktøyene skal gjøre, uansett hvem som måtte lage verktøyene. OpenOffice er et godt alternativ for mange men ikke for alle.

 

Så det er det eneste de trenger VBA til. Greit nok, men det virker rimelig ufornuftig å gjøre seg avhengig av å ha tilgang på den type kompetanse i bedriften når det kun brukes til den ene oppgaven. Sikker på at du har full oversikt over totalkostnadene og risikobildet?

 

Hvem har sagt at de har gjort seg avhengige av å ha tilgang på denne typen kompetanse i bedriften? Hvem har sagt det er det eneste de bruker VBA til?

 

Nå må du lese det jeg skriver om VBA, jeg mener på ingen måte at OO er et bedre alternativ for denne typen oppgaver. Det er veldig slitsomt når du begynner med denne typen diskusjonstaktikk. De fleste i tråden gidder ikke lese tilbake, og tror faktisk da at jeg fremhevet oo som alternativ her. Hold deg til sannheten og virkeligheten så er det meget hyggeligere å diskutere.

 

Dette var et eksempel på områder hvor VBA kunne være nyttig og det er godt å se du er enig i at OpenOffice ikke er bedre alternativ. Du hevder jo ellers at VBA er en dårlig ide uansett? Da lurer jeg på hvilke forslag du har til løsning på den typen oppgaver jeg har beskrevet her.

 

Det er anslått tall på 20 millioner som bruker VBA-programmering i større eller mindre grad. Jeg tror nok et stort antall av dem har kunnskap om temaet og at disse ville valgt andre løsninger om VBA var helt ubrukelig.
Det store flertallet av dem har svært begrenset kompetanse på alternativene, og mange av dem har ikke noe annet valg p.g.a. arbeidsgiver.

 

Det er godt å se at du har så god oversikt over kompetansen til det store flertallet av VBA-programmerere. ;)

Lenke til kommentar
I dette tilfellet var det snakk om document management, ikke openoffice, men jeg ser at du ønsker å vri det bort.

 

Det var snakk om integrering mellom Office-pakker og e-postklient og grunner til at det kunne være hensiktsmessig, uavhengig av programvalg.

Nei, det må være mulig å ha to tanker på en gang. I dette tilfellet var det du som dro frem document management features i nyeste Office, og det var det jeg kommenterte på, ikke generelt på MS office vs. OpenOffice, og heller ikke generelt på eventuell kombinasjoner av disse. Vennligst slutt å sause sammen ting, det blir så uendelig kjedelig for andre å følge tråden. For meg er Document management noe som ligger utenfor MS Office og Outlook, men jeg skjønner jo at du er i fyr å flamme over at noe slik funksjonalitet er inne i pakken. Det blir meget vanskelig å diskutere når man ikke er i stand til å skille begreper.
Jeg har allerede påpekt noe av det jeg mener mangler i Evolution foreløpig. Her er noen andre punkter:

 

- Ikke mulighet for å kategorisere alle typer elementer

- Ikke mulighet for å oppdatere distribusjonslister ved endringer i kontakter (de må legges til på nytt og de gamle må slettes manuelt)

- Ikke mulighet for å sende til grupper av mottakere uten bruk av distribusjonslister

- Ikke mulighet for å vise flere kalendere ved siden av hverandre

- Ingen enkel mulighet for å opprette flere mappesett

- Ikke mulighet for egendefinerte skjemaer

- Svært få innstillingsmuligheter for utskrift

- Ikke mulighet for visning av flere tidssoner i kalender

- Ingen kobling mellom elementer (for eksempel kalenderoppføringer til kontakter eller oppgaver til e-post)

- Ikke mulig å legge filvedlegg til kontakter

Jeg ser du har svidd av vesentlig mer enn to minutter nå, men du er så blendet av konklusjonen du skal frem til at selv det mest opplagte går deg hus forbi. Deler av det du ramser opp hører ikke til på mail-klienten. Distribusjonslister kan håndteres på server med syncing mot Evolution, og ha all den funksjonalitet du måtte ønske. Om kalenderne er ved siden av hverandre eller med overlay som i Evolution er naturligvis en smaksak. Personlig bruker jeg Outlook til scheduling på jobben, og det er ingenting å skryte av sammenlignet med Evolution og Kontact. Hvis du absolutt vil vite hvilke svakheter Evolution har, og samtidig se hva du kan regne med å få på plass i nær fremtid finner du det her:

http://www.go-evolution.org/Evo_Future

Noen av punktene dine er så diffuse at det ikke er mulig å vite hva du sikter til, men for en som sluker alle buzz-words fra MS er det sikkert naturlig sjargong. Minner meg om oppramsingen enkelte gjorde for nye features i Vista, de var alle et uttdrag fra nettsiden til MS mer eller mindre oversatt til norsk. Get over it, Evolution er en fullverdig erstatter for Outlook, men har på ingen måte samme bloat. Utviklingen er brukerstyrt, så features blir lagt til etter behov, ingen blingbling. Det er også fokus på å støtte åpne protokoller, hvilket gir deg sømløs samhandling med en rekke kvalitetsprodukter ut-av-boksen. En støtte Outlook i beste fall er avhengig av proprietære plug-ins for å nyte. Dette gjør at Evolution kan gå inn i en rekke miljø, og tilby en mye mer enhetlig opplevelse enn Outlook er i stand til. Det muliggjør blant annet at ansatte kan bruke flere OS, og at bedriften står mye friere når de velger serverløsninger (les: ingen lock-in). Slikt er gull verdt.

Som sagt: Evolution er langt unna å være en Outlook-erstatter for min del.
Det blir ikke mer sant av å gjenta det.
Hva er det med Outlook-loggingen og koblinger mellom Outlook-elementer og Office-dokumenter som er så elendig implementert? HTML-malene var det du som brakte på banen.
Tror du fortsatt at dine e-post tema er noe annet enn html-maler? Det gjør en fruktbar diskusjon litt vanskelig. Når det gjelder logging og annen bloat, kan du ikke heller lese deg opp på document management systemer, så kan du se hvordan dokumenthåndtering skal implementeres. Det blir litt vel drygt å skrive en avhandling om det her.
Hvem har sagt at de har gjort seg avhengige av å ha tilgang på denne typen kompetanse i bedriften? Hvem har sagt det er det eneste de bruker VBA til?
Beklager, du ga meg inntrykk av at kostnader relatert til VBA var neglisjerbare, så jeg antok at utbredeslen begrenset seg til disse diagrammene, min feil. Avhengig av tilgang til VBA kompetanse? DU tuller nå ikke sant? Jeg vet det er mange i bransjen med begrenset kompetanse, men dette tar kaka. Du snakker om kode som etter ditt eget utsagn er i produksjon og brukes daglig, selvfølgelig må bedriften da ha tilgang på kompetanse for å drifte koden(e). Kompetansen kan være eksternt, men like fullt bør de ha ressurspersoner de kan bruke når ting ikke går som det skal eller endringer er nødvendig. Dette på en kodebase som nå fases ut. Hvem tror du vil vedlikeholde alt som har med VBA å gjøre videre når MS trekker ut pluggen?
Dette var et eksempel på områder hvor VBA kunne være nyttig og det er godt å se du er enig i at OpenOffice ikke er bedre alternativ. Du hevder jo ellers at VBA er en dårlig ide uansett? Da lurer jeg på hvilke forslag du har til løsning på den typen oppgaver jeg har beskrevet her.
Ja, men den type design koster penger som jeg sa, og jeg kommer ikke til å bruke tid på å brette ut et slikt design her. Det er mer enn litt slitsomt å gjenta seg selv. Å automatisere produksjon av diagrammer kan gjøres uten bruk av Excel eller Calc, og uten risiko for at løsningen din plutselig blir faset ut av en bedrift, og uten at det binder deg til en proprietær programvare for produksjon av diagrammene.
Det er godt å se at du har så god oversikt over kompetansen til det store flertallet av VBA-programmerere. ;)
Vi snakker om et språk som MS er i ferd med å fase ut, og du nekter fortsatt å innse at det ikke er spesielt fornuftig å bruke det til produksjonskode i bedrifter. Da vet jeg i grunnen ikke hva som vil overbevise deg. At MS går konkurs kanskje? Hadde du innsett det da? Hvor ble det av Harald?
Lenke til kommentar
Nei, det må være mulig å ha to tanker på en gang. I dette tilfellet var det du som dro frem document management features i nyeste Office, og det var det jeg kommenterte på, ikke generelt på MS office vs. OpenOffice, og heller ikke generelt på eventuell kombinasjoner av disse. Vennligst slutt å sause sammen ting, det blir så uendelig kjedelig for andre å følge tråden. For meg er Document management noe som ligger utenfor MS Office og Outlook, men jeg skjønner jo at du er i fyr å flamme over at noe slik funksjonalitet er inne i pakken. Det blir meget vanskelig å diskutere når man ikke er i stand til å skille begreper.

 

Som jeg har poengtert flere ganger: Jeg synes det er mange fordeler med den funksjonaliteten som er i Outlook kombinert med MS Office. Mange av mine kunder og de jeg kurser bruker slik funksjonalitet ofte og de som bruker OpenOffice etterlyser slik funksjonalitet uten å måtte bruke andre tilleggsverktøy. Det er ikke verre enn det.

 

Jeg ser du har svidd av vesentlig mer enn to minutter nå, men du er så blendet av konklusjonen du skal frem til at selv det mest opplagte går deg hus forbi. Deler av det du ramser opp hører ikke til på mail-klienten. Distribusjonslister kan håndteres på server med syncing mot Evolution, og ha all den funksjonalitet du måtte ønske. Om kalenderne er ved siden av hverandre eller med overlay som i Evolution er naturligvis en smaksak. Personlig bruker jeg Outlook til scheduling på jobben, og det er ingenting å skryte av sammenlignet med Evolution og Kontact. Hvis du absolutt vil vite hvilke svakheter Evolution har, og samtidig se hva du kan regne med å få på plass i nær fremtid finner du det her:

http://www.go-evolution.org/Evo_Future

Noen av punktene dine er så diffuse at det ikke er mulig å vite hva du sikter til, men for en som sluker alle buzz-words fra MS er det sikkert naturlig sjargong. Minner meg om oppramsingen enkelte gjorde for nye features i Vista, de var alle et uttdrag fra nettsiden til MS mer eller mindre oversatt til norsk. Get over it, Evolution er en fullverdig erstatter for Outlook, men har på ingen måte samme bloat. Utviklingen er brukerstyrt, så features blir lagt til etter behov, ingen blingbling. Det er også fokus på å støtte åpne protokoller, hvilket gir deg sømløs samhandling med en rekke kvalitetsprodukter ut-av-boksen. En støtte Outlook i beste fall er avhengig av proprietære plug-ins for å nyte. Dette gjør at Evolution kan gå inn i en rekke miljø, og tilby en mye mer enhetlig opplevelse enn Outlook er i stand til. Det muliggjør blant annet at ansatte kan bruke flere OS, og at bedriften står mye friere når de velger serverløsninger (les: ingen lock-in). Slikt er gull verdt.

 

Nei, jeg ser jo at du vet bedre enn meg hva jeg trenger og da er det jo liten hensikt i å diskutere det videre.

 

Som sagt: Evolution er langt unna å være en Outlook-erstatter for min del.
Det blir ikke mer sant av å gjenta det.

 

Du har selvsagt rett. Det er jeg som er så usannsynlig blind at jeg ikke ser at du vet best hva jeg trenger.

 

Tror du fortsatt at dine e-post tema er noe annet enn html-maler? Det gjør en fruktbar diskusjon litt vanskelig. Når det gjelder logging og annen bloat, kan du ikke heller lese deg opp på document management systemer, så kan du se hvordan dokumenthåndtering skal implementeres. Det blir litt vel drygt å skrive en avhandling om det her.

 

Den funksjonaliteten som finnes i Outlook/MS Office dekker manges behov men også her vet jo du åpenbart bedre hva som er deres behov. Jeg mistenker at blodtåka har senket seg så langt nedover at det er vanskelig å komme seg ut av det.

 

Beklager, du ga meg inntrykk av at kostnader relatert til VBA var neglisjerbare, så jeg antok at utbredeslen begrenset seg til disse diagrammene, min feil. Avhengig av tilgang til VBA kompetanse? DU tuller nå ikke sant? Jeg vet det er mange i bransjen med begrenset kompetanse, men dette tar kaka. Du snakker om kode som etter ditt eget utsagn er i produksjon og brukes daglig, selvfølgelig må bedriften da ha tilgang på kompetanse for å drifte koden(e). Kompetansen kan være eksternt, men like fullt bør de ha ressurspersoner de kan bruke når ting ikke går som det skal eller endringer er nødvendig. Dette på en kodebase som nå fases ut. Hvem tror du vil vedlikeholde alt som har med VBA å gjøre videre når MS trekker ut pluggen?

 

Du skrev:

 

(...)det virker rimelig ufornuftig å gjøre seg avhengig av å ha tilgang på den type kompetanse i bedriften når det kun brukes til den ene oppgaven

 

Det er noe du har tatt ut fra løse luften. Det er forskjell på å ha tilgang til kompetanse for å drifte kode og å ha den type kompetanse i bedriften og kun bruke den til den ene oppgaven som du skriver. Ellers har jeg tidligere vist til at det foreløpig ikke er noen tegn til at MS trekker ut pluggen på VBA. Det er beklageligvis fjernet i Office 2008 for Mac men lovet tilbake til neste versjon, som vist til i tidligere innlegg.

 

Ja, men den type design koster penger som jeg sa, og jeg kommer ikke til å bruke tid på å brette ut et slikt design her.

 

Men hvofor i all verden skal de bruke penger på noe annet når de kan gjøre dette enkelt med de verktøyene de allerede har og bruker daglig, og ved hjelp av litt koding? Jeg vet jo at svaret ditt vil være "for å unngå lock-in" men for andre handler det om å bruke de verktøyene som kan løse oppgaven enklest og billigst mulig. Hvis det er Excel og litt VBA så foretrekker mange det, uansett hvor ubrukelig du mener det er.

 

Det er mer enn litt slitsomt å gjenta seg selv. Å automatisere produksjon av diagrammer kan gjøres uten bruk av Excel eller Calc, og uten risiko for at løsningen din plutselig blir faset ut av en bedrift, og uten at det binder deg til en proprietær programvare for produksjon av diagrammene.

 

Det er som sagt ingenting som tyder på at VBA vil fases ut med det første. Og igjen: Det er sikkert mulig å gjøre masse med diagrammer uten Excel eller Calc, men hvorfor, når den løsningen fungerer utmerket godt for de brukerne det gjelder? Jeg mistenker at det eneste svaret ditt her også er "lock-in". Det er åpenbart et mantra du liker å gjenta ved de fleste anledninger. Deg om det.

 

Vi snakker om et språk som MS er i ferd med å fase ut, og du nekter fortsatt å innse at det ikke er spesielt fornuftig å bruke det til produksjonskode i bedrifter. Da vet jeg i grunnen ikke hva som vil overbevise deg. At MS går konkurs kanskje? Hadde du innsett det da? Hvor ble det av Harald?

 

Det er du som hevder det er i ferd med å fases ut, ikke jeg. Jeg har tvert i mot sitert følgende:

 

In a press statement released on May 13, 2008, Microsoft's Macintosh Business Unit (Mac BU) announced that VBA will be returning in the next version of Office for Mac.[14] Microsoft has also clearly stated that they have no plans to remove VBA from the Windows version of Office.
Lenke til kommentar
Som jeg har poengtert flere ganger: Jeg synes det er mange fordeler med den funksjonaliteten som er i Outlook kombinert med MS Office. Mange av mine kunder og de jeg kurser bruker slik funksjonalitet ofte og de som bruker OpenOffice etterlyser slik funksjonalitet uten å måtte bruke andre tilleggsverktøy. Det er ikke verre enn det.
Jeg må si at jeg er svært overrasket om de du kurser velger OO i det hele tatt. Inntil denne tråden hadde du ingen kunnskaper om hvordan OO kan integreres som noe mer enn en Office-pakke. At du fortsatt har problemer med å få hodet ditt rundt dette er helt greit, det betyr bare at en del kunder vil kunne oppleve mye bedre rådgiving andre steder. Du burde istedet se på Evolution med et åpent blikk, for mange bedrifter gir det akkurat den integrasjonen de trenger. For andre bedrifter kan mer komplekse løsninger være hensiktsmessig. Siden jeg allerede vet hvilken leir du tilhører kan jeg nok en gang nevne Sharepoint for deg. Så kan du overlate markedet for åpne løsninger til andre, og se hvordan utviklingen vil gå de neste ti årene.
Det er du som hevder det er i ferd med å fases ut, ikke jeg. Jeg har tvert i mot sitert følgende:

 

In a press statement released on May 13, 2008, Microsoft's Macintosh Business Unit (Mac BU) announced that VBA will be returning in the next version of Office for Mac.[14] Microsoft has also clearly stated that they have no plans to remove VBA from the Windows version of Office.

Å si at de ikke har eksplisitte planer om når de skal fjerne det er altså forsikring nok for deg? Fase ut betyr ikke å fjerne støtten umiddelbart (selv om det var akkurat det de gjorde på Mac, og det gjorde vel hverdagen litt ubehagelig for noen kunder vil jeg tro). At du velger å ignorere denne setningen fra samme kilde:
Microsoft intended to replace VBA with .NET-based languages ever since the release of the .NET Framework.
sier vel det meste om hvor blendet du er. Det er en klar beskjed om utfasing, og på ingen måte en motsigelse til ditt sitat. Det gir deg en klar pekepinn på at nyvinning og godt mulig feilrettinger ikke vil finne sted for VBA, og at den på en vilkårlig versjon av Office kan forsvinne. I den delen av verden jeg lever er det en klar beskjed om å basere ny produksjonkode på andre løsninger, samt å gjøre en risikovurdering på eksisterende VBA-kode. Jeg vil foreslå at du ikke dveler lengre på dette punktet, du står i fare for å miste troverdighet. Endret av Del
Lenke til kommentar
Jeg må si at jeg er svært overrasket om de du kurser velger OO i det hele tatt. Inntil denne tråden hadde du ingen kunnskaper om hvordan OO kan integreres som noe mer enn en Office-pakke. At du fortsatt har problemer med å få hodet ditt rundt dette er helt greit, det betyr bare at en del kunder vil kunne oppleve mye bedre rådgiving andre steder. Du burde istedet se på Evolution med et åpent blikk, for mange bedrifter gir det akkurat den integrasjonen de trenger. For andre bedrifter kan mer komplekse løsninger være hensiktsmessig. Siden jeg allerede vet hvilken leir du tilhører kan jeg nok en gang nevne Sharepoint for deg. Så kan du overlate markedet for åpne løsninger til andre, og se hvordan utviklingen vil gå de neste ti årene.

 

Du nekter jo å høre på de innsigelsene jeg har mot Evolution og har allerede bestemt hva som passer best for meg. Da er videre diskusjon rimelig meningsløs. Evolution er sikkert et flott program men det gjør ikke det jeg trenger og det gjør ikke det flere av mine kunder etterlyser. Kan det virkelig være så vanskelig å ta til seg?

 

Når det gjelder VBA: Det er ikke usannsynlig at det kommer nye programmeringsløsninger etterhvert, det har jo MS også gjort rimelig klart. De har også sagt at de ikke har noen planer om å fjerne VBA i Office, som vist til flere ganger. Jeg velger å tro at VBA vil være tilgjengelig i Office i overskuelig fremtid. Du må selvsagt velge å tro akkurat hva du vil.

Lenke til kommentar
Du nekter jo å høre på de innsigelsene jeg har mot Evolution og har allerede bestemt hva som passer best for meg.
Nei, jeg har tvert imot gått gjennom alt du har sagt som var mulig å tolke, og stort sett gitt deg utfyllende og konkrete svar på hvorfor gitte funksjon ikke er noen show-stopper. Jeg har t.o.m. gitt deg innspill på løsninger som er vesentlig bedre enn de du bruker i dag, og som du burde kunne nyte godt av i jobben din. Jeg lot meg provosere, men innser at du rett og slett antagelig var uvitende om hvordan OO egentlig bør implementeres i et profesjonelt miljø. Jeg beklager derfor de tidvis krasse ordelagene.
Lenke til kommentar
Nei, jeg har tvert imot gått gjennom alt du har sagt som var mulig å tolke, og stort sett gitt deg utfyllende og konkrete svar på hvorfor gitte funksjon ikke er noen show-stopper.

 

Eh... Nei. Du har skrevet at distribusjonslister i Evolution kan håndteres på en server og at en del funksjonalitet ikke hører hjemme i en e-postklient. Resten av punktene har du ikke forstått eller hoppet over å lese så vi kan gjenta dem her:

 

- Ikke mulighet for å kategorisere alle typer elementer

- Ikke mulighet for å sende til grupper av mottakere uten bruk av distribusjonslister

- Ikke mulighet for å vise flere kalendere ved siden av hverandre

- Ingen enkel mulighet for å opprette flere mappesett

- Ikke mulighet for egendefinerte skjemaer

- Svært få innstillingsmuligheter for utskrift

- Ikke mulighet for visning av flere tidssoner i kalender

- Ingen kobling mellom elementer (for eksempel kalenderoppføringer til kontakter eller oppgaver til e-post)

- Ikke mulig å legge filvedlegg til kontakter

 

Dette er funksjonalitet jeg ønsker av en e-postklient, enten du liker det eller ikke. Det er også funksjonalitet som etterlyses av mine kunder, enten du liker det eller ikke.

 

Jeg har t.o.m. gitt deg innspill på løsninger som er vesentlig bedre enn de du bruker i dag, og som du burde kunne nyte godt av i jobben din. Jeg lot meg provosere, men innser at du rett og slett antagelig var uvitende om hvordan OO egentlig bør implementeres i et profesjonelt miljø. Jeg beklager derfor de tidvis krasse ordelagene.

 

Hva som er bra og ikke er i høyeste grad opp til hva den enkelte har behov for og hva den enkelte ønsker av funksjonalitet. Evolution er fortsatt ingen Outlook-erstatter for meg med de manglene jeg nå har beskrevet flere ganger.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar
Nei, jeg har tvert imot gått gjennom alt du har sagt som var mulig å tolke, og stort sett gitt deg utfyllende og konkrete svar på hvorfor gitte funksjon ikke er noen show-stopper.

 

Eh... Nei. Du har skrevet at distribusjonslister i Evolution kan håndteres på en server og at en del funksjonalitet ikke hører hjemme i en e-postklient. Resten av punktene har du ikke forstått eller hoppet over å lese så vi kan gjenta dem her:

Din første liste startet med fletting av e-poster, husker du det? Jeg ga deg svar på multiple kalendre, ved overlay i Evolution, gjorde jeg ikke? Utskrift av html-dokumenter er vel ikke Outlook sin store styrke heller, så det er vel dekket av ting andre programmer bør gjøre. Filvedlegg til kontakter kan document management system gjøre, uten at selv de store bruker akkurat den funksjonaliteten (les bloat). Egendefingerte skjema kan for alt jeg vet være disse evinnelige e-post temaene dine. Men du har rett, jeg er dritt lei, og kvaliteten på mine svar er i ferd med å degraderes tilsvarende. Derfor foreslår jeg at vi tar en pause nå.
Lenke til kommentar

Du vet ikke hva et egendefinert skjema er men vet allikevel at jeg og mine kunder ikke har bruk for det? Fascinerende. Og selv om jeg og mine kunder ønsker å kunne knytte filer til kontakter så bør vi ikke få lov til det? Og jeg regner med at du vet bedre enn meg at jeg ikke har bruk for all den andre funksjonaliteten jeg etterlyser. Da gir jeg opp. :)

Lenke til kommentar
Du vet ikke hva et egendefinert skjema er men vet allikevel at jeg og mine kunder ikke har bruk for det? Fascinerende. Og selv om jeg og mine kunder ønsker å kunne knytte filer til kontakter så bør vi ikke få lov til det? Og jeg regner med at du vet bedre enn meg at jeg ikke har bruk for all den andre funksjonaliteten jeg etterlyser. Da gir jeg opp. :)
Moroklumpen, kan du ikke sette deg inn i Sharepoint, og hvordan tagging av dokumenter gjøres der istedet. Så kan du forsøke å forestille deg at den funksjonaliteten finnes i åpne løsninger som kan settes opp på kort tid uten lisenskostnader. Siden vi er i gang kan jeg dele en annen hemmelighet med deg. Det er ikke i en bedrifts interesse at informasjon ligger på e-post konti. All informasjon, spesielt den relatert til kontakter/kunder er bedriftens eiendom, og bør håndteres deretter. Altså burde personlig postkasse kun være en proxy for dokumentene. At du ser sindig funksjonalitet for å bruke e-post kassen som utvidet harddisk viser bare hvor liten kunnskap du har om temaet. Exchange skalere dessuten dårlig når postkassene begynner å bli fulle, så filservere er generelt å foretrekke fra et teknisk ståsted. Hvis du klarer å ta disse enkle mekanismene inn over deg så kan du med en gang huke av noen av de punktene du trodde Evolution manglet som minus for Outlook. Nei, du aner faktisk ikke hva som er best for kundene dine, fra et overordnet ståsted kan du svært lite om dokumenthåndtering. Kanskje du har lyst til å lese deg opp på Sharepoint nå? Det kan bli litt mindre pinlig.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...