Gå til innhold

Hva gjorde dere etter Medier og kommunikasjon?


Renox

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Denne tråden er ment for alle de som har gått ferdig på linja "Medier og kommunikasjon". Om du har gått 2år eller 3år med påbygning spiller ingen rolle. Det jeg er nysgjerrig på å vite er hva dere gjorde etterpå. Studerte dere noe relatert til faget, ble dere lærlinger..eller gjorde dere noe helt annet? :)

 

Dere skjønner det at jeg er selv har akkurat startet på midt andre år og begynner å bli litt usikker på hva jeg skal gjøre videre i livet. Det jeg vet for et faktum er at jeg skal ta påbygning det siste året, for å få meg generell studiekompetanse. Er usikker på om jeg i hele tatt skal bli noe innenfor media, selv om jeg trives spesielt godt med det å lage film og ta bilder. Er litt redd for at jeg utdanner meg til et trangt arbeidsmarked. Har ikke lyst til å ende opp som freelancer med en usikker framtid...

 

Selv har jeg tenkt litt på hva som kunne ha vært spennende for meg. Det å gå politihøgskolen er en mulighet. Har også tenkt på det å kanskje jobbe med noe innenfor IT-bransjen. Selv om jeg da kanskje må ta forkurs, for å bygge opp manglende realfag. Det som er hovedsaklig er vikitg for meg, er at jeg trives og at arbeidsmarkedet for det jeg velger er bra.

 

Ble litt vel mye babbel om meg nå, så over til hovespørsmålet, hva gjorde dere etter Medier og kommunikasjon? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg har akkurat begynt på tredje året mk og har tenkt å begynne på politihøgskolen. Kjæresten min går samme linje og har tenkt til å studere grafisk design på nkf etter vgs.

 

Kult! Du kan ikke søke på politihøgskolen før du er 20år, stemmer ikke det? :)

 

Du får studiekompetanse ved å gå tre år på Media.

 

Er faktisk klar over det.. ;)

 

Flere som vet hva de tenker å gjøre?

Lenke til kommentar

Før det året man fyller 20, jeg har bursdag i desember så kommer jo til å søke når jeg er 19. Så det blir et år etter videregående med jobb/siviltjeneste eller lignende før man kan søke for første gang. Er jo også ganske uvanlig å komme inn første gangen man søker har jeg forstått, særlig når man er så ung.

Lenke til kommentar

Tok ett friår og så begynte å studere statsvitenskap ved NTNU, har selvfølgelig muligheten til å ta lærlingjobb som mediegrafiker, men vi får se om det er noe å falle tilbake på hvis jeg ikke føler det kommer noe ut av å studere høyere utdannelse, uansett synes jeg personlig det er kjempealright på universitet og derfor prioriterer det :)

 

Til informasjon så var det vel 1 eller 2 av ett kull på rundt 15 som faktisk gikk videre innen media hos oss. De endte heller opp på lærerutdannelse, vernepleier, idrettsfag, drama og allt mulig annet.

Lenke til kommentar

Jeg gjorde ferdig mine 3 år med media og kommunikasjon sommeren 2006.

 

Året etter det dro jeg i militæret og avtjente et år i Garden.

 

Etter militæret var jeg innstillt på å prøve å komme meg inn på medisinstudier,

så da tok jeg opp matte, fysikk, kjemi og biologi på bjørknes.

 

Dette året var tungt og kjedelig, og jeg fant etterhvert ut at dette ikke var retningen for meg å gå.

 

Underveis, både I militæret og på bjørknes, har jeg gjort designjobber på si,

Det være seg hjemmeside-, plakat-, presseskriv- og cd-cover -jobber.

 

Nå om dagen jobber jeg som designer i et reisebyrå, og her skal jeg jobbe frem til jul.

Har hatt sommerjobber og deltidsjobber her i mange år bakover, hvor jeg har jobbet med mye forskjellig,

men nå dette halvåret har jeg fått en stilling hvor jeg får brukt designkunnskapene mine.

 

Etter jul, eller rettere sagt I februar skal jeg avgårde til Perth, Australia for å ta 3 års bachelorgrad I interaktivt design.

 

Av klassen min, var det også svært få som ser ut til å fortsette innen media, men det er et par.

Lenke til kommentar

Litt morsomt at jeg og emnestarter nesten har tenkt de samme tankene, men lurer også på hvordan arbeidsmarkede er. Meg og en kompis har drevet med filmproduksjon, og har eget firma(ikke registrert). Viss jeg skal begynne med media som yrke, så blir det nok i egen bedrift. Noen som har erfarninger med lønn og arbeidsoppgaver?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Jeg tok to år på media og det siste året med allmenn. Nå sitter jeg på rommet mitt på Danvik Folkehøgskole Internasjonalt Mediesenter i Drammen. Det perfekte stedet for deg som vil fokusere på en av de 6 linjene: TV-produksjon, forfatter, radio, skuespillerteknikk, avis eller film. Jeg går på radio og trives ekstremt her borte. Vi har de beste lærerne og det er flere som nå jobber i Tv2, Kanal24, NRK osv som har gått et eller to år på Danvik fhs. Anbefales å ta en titt innom hjemmesiden dems hvis det høres kult ut.

 

Danvik Folkehøgskole

Lenke til kommentar
Jeg går nå andre året på Media og Kommunikasjon. Jeg har i løpet av disse to årene funnet ut at jeg ikke vil ha en jobb som er relatert til Media. Jeg kommer nok til å søke på Statsvitenskap enten på NTNU,UIO eller UIA.

 

Da er du ikke den første :!:

Jeg går media VG3, og nesten halve klassen er ikke instillt på å velge en retning innen media etter videregående. I VG2 var det en kar som plutselig fant ut at han skulle bli helikopterpilot, mens en annen skjønte at hans yrke var tømrer...

 

Jeg for min del har planer om å søke på Journalisthøgskolen i Volda, forutsatt at karakterene er gode nok. Tenker også en del på medievitenskap på universitet.

Lenke til kommentar

Filmskaping trenger jo mest erfaring, ikke utdanning. Vet om en person som går i Austraila på en filmskule, så viss du ikke har noe imot å reise bort - så ville jeg anbefalt å reist til utlandet. Vurderer dette selv, viss jeg skal satse på film. Men film er så ustabilt, og du må vær orginal for å få støtte til prosjektene dine osv, men viss du står på - så får du det nok til!

 

Vil ha lavere poenggrense på journalistikkutdannelse. Vurdere å jobbe med nettavis, dog. Noen som vet om erfaring går over utdannelse? Eller ja takk, begge deler?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...