Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Argumenter for bredbånd.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bruker man nettet moderat, 200-300 kr i måneden er bredbånd fortsatt for dyrt. det er eneste holdbare økonomiske argument så langt i denne tråden.

 

Altså dersom det er 2-3 i huset som bruker nettet så får du kanskje 1/2 time på nettet hver dag. Det er 3 lusne mp3 filer.

 

Moderat bruk for datainteresserte er vel kanskje 6-700kr i måneden, og da er det jo billigere og bedre med bredbånd :)

Lenke til kommentar

Akkurat det med at nettet er skadelig er helt tåpelig. Skal gi deg ett godt argument for dette........Du roter deg ikke bort i noe annet f***skap!

Mutteren har aldri angret ett sekund over at jeg satt så mye med dataen. Hun sier at riktig nok så var hun bekymret noen ganger, men når hun tenker etter nå så har jeg heller aldri vært i noen form for bråk eller lignende. Jeg har en god jobb, er forlovet og har en råkul sønn, og ble ikke den freaken som hun var redd for :D (ikke helt ihvertfall :) )

 

Jeg har selv en sønn på 6år som begynner virkelig å få sans for data og spill. Kommer til å gi ham den samme friheten som jeg har hatt da det er ganske mye annet som jeg er redd for at han skal begynne med.

Sier ikke nå at man blir idiot av IKKE å drive med data, men det at det er skadelig er bare tull.

 

Foreldre i dag må skjønne at ungene driver ikke å klatrer i trær og bygger trehytter lenger. Dem spiller PS2! Får dem ikke lov hjemme så gjør dem det hos vennene.

 

Må jo innrømme at selfølgelig så heiv mutteren meg også ut for å leke noen ganger....duh.........Ble til at jeg smuglet ut dataen (min eminente C64) og tok den med til en kamerat og ble sittende der.

 

Liker man å gå tur i fjellet? Greit, helt fint. Liker man å være på nettet så er det også greit. Hadde data vært en brøkdel så skadelig så foreldrene våre ville hatt det til så hadde ingen av oss sittet her i dag.

 

Nei. Tror ikke du skal mase eller fikse foreldrene dine store tlf regninger. Det du kan gjøre er å gi dem saklige argumenter. Sier dem at det er skadelig så spør hvorfor. Spør hva dem er redd for? Er dem redd for at du skal beherske noe som du garantert kommer oppi i hverdagen både privat og på jobb? Kommer du til å sitte mye med dataen.....? Selfølgelig. Det kommer du til å gjøre uansett, hvis du er halvparten så interessert som meg. Jeg sitter foran dataen hele dagen i jobben min og en god del hjemme. La oss si ca 10 timer til dagen i snitt. Og det er ikke å underdrive! Er det mindre skadelig fordi det er på jobben? Tull. Har jeg fått firkantet øyne? NIKS.

 

Er det innholdet eller hva du gjør når du eventuelt får denne dataen som plager dem? Si til dem det som er foreslått tidligere. Si sannheten. Du vil lære og drive med det som interesserer deg.

 

Dem kan enten støtte deg eller ikke. Uansett så kommer du til å drive med det. Du kommer ikke til å sitte med det døgnet rundt allikevel. Bredbånd er en del av den utviklingen som samfunnet krever. Hvorfor bruke 1 time på noe som kan ta 5min? Var det viktig det du gjorde? Ikke?! Hva så? Poenget er at du liker det og vil gjøre noe nyttig senere.

 

Skulle det være helt umulig å overbevise dem så ønsk deg det til bursdagen eller til jul. Det gjorde søskenbarnet mitt (han er 16). Ønsket seg ingenting annet. Fikk det da, og det morsome er at foreldrene hans ikke syntes det var noen katastrofe i det hele tatt. nå kan dem uten å vente sjekke nettbank, nyheter, kino etc......

 

Hmmmm........mulig det ble litt langt dette innlegget, men det er ihvertfall dette som jeg mener ;)

 

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

 

 

Jeg har selv en sønn på 6år som begynner virkelig å få sans for data og spill.  

 

 

kanskje du fikser en dual-boot med linux, så kid'en din har muligheten til å lære å bruke flere operativsystemer tidlig. :D

 

Hehe........du er inne på noe der ;)

Tror jeg kan drøye linux en stund til. Akkurat nå er han svært opptatt med å spille Harry Potter, og bryr seg midt i øyet hva maskinen kjører på :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dersom dere har flere PCer i huset vil jeg kunne tro at hvis du tilbyr å koble alt opp i nettverk og med delt internett-aksess via ADSL vil dette være ett godt argument.

Selv bor jeg midlertidlig hjemme og jeg har koblet de 3 PCene hjemme sammen i nett med Cat 5 kabler og en bredbåndsruter med 4 porter.

Forklar dem alle fordelene med fil- og Printdeling... så burde de bestemme seg fort...

 

Funket for meg ihvertfall... :cool:

Lenke til kommentar

noen av mine argumenter (for å få hos pappa der jeg er mindre enn 1 gang i mnd :D) var: du slipper å klage på at alt går tregt, lærte han et par nyttige ting (f.eks morsomme videoer som kan lastes ned, som går raskere, Så lærte jeg pappa å brenne musikk cd'er),

 

et annet litt tynnere argument er jo at jeg (og pappa) var lei disketter, sa jeg kunne sette opp ftp server med upload muligheter slik at han aldri trengte diskett igjen. (Endte med at han kjøpte seg USB pen da :roll: )

 

anyway, det er bare teit å ikke ha bredbånd nå. Man ser ikke alle mulighetene før man har det, så enkelt er det. Man bruker internett mye mer aktivt generelt.

 

F.eks har jeg ikke åpnet telefonkatalogen eller sett i en avis (bortsett fra på hytta og andre rare steder) etter at jeg fikk ADSL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...