Gå til innhold

USB 3.0-spesifikasjonen ute


Anbefalte innlegg

det er veldig mye snakk om hastigheter her. det største problemet jeg ser med usb er at man veldig ofte trenger ekstra adaptere for å gi enheter strøm, eks; dvd-rom, 3.5" hardisk og printere.. hvor greit hadde det ikke vert om det bare fikk strøm via datakabelen? hadde ivertfall gjort undersiden av de fleste pulter langt mer ryddige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det er veldig mye snakk om hastigheter her. det største problemet jeg ser med usb er at man veldig ofte trenger ekstra adaptere for å gi enheter strøm, eks; dvd-rom, 3.5" hardisk og printere.. hvor greit hadde det ikke vert om det bare fikk strøm via datakabelen? hadde ivertfall gjort undersiden av de fleste pulter langt mer ryddige.

 

Sant nok, hadde kanskje ikke vært så dumt å ha muligheten til å trøkke ut 20-30 watt igjennom USB-kabelen?

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

FireWire can connect up to 63 peripherals in a tree topology (as opposed to Parallel SCSI's Electrical bus topology). It allows peer-to-peer device communication — such as communication between a scanner and a printer — to take place without using system memory or the CPU. FireWire also supports multiple hosts per bus. It is designed to support Plug-and-play and hot swapping. Its six-wire cable is more flexible than most Parallel SCSI cables and can supply up to 45 watts of power per port at up to 30 volts, allowing moderate-consumption devices to operate without a separate power supply. (As 4-wire Sony-branded i.LINK cables omit power wiring, i.LINK devices must acquire power through other means.)

 

hvis man ikke gidder å lese igjennom... firewire standarden kan levere opp til 45w..

Lenke til kommentar
Lenge til 2010.
ja nesten et og et halvt år. Det er veldig lenge..

Det er ikke sikkert det kommer i januar 2010. Kommer det i desember 2010 så er det nesten 2,5 år ... før de første produktene lanseres og kanskje 3,5-4 år før det er vanlig på alle nye hovedkort.

 

USB 3.0 vil støtte USB 1.1 og USB 2.0?

Egentlig finnes ikke USB 1.1 lengre. Det ble døpt om til USB 2.0 Full speed. Det kan hende de døper om neste gang også. USB 2.0 Full speed -> USB 3.0 Full speed og USB 2.0 High Speed til USB 3.0 High speed. Den nye hastigheten får vel navnet USB 3.0 Ultra Speed.

Lenke til kommentar
USB2.0 har en teoretisk overføringshastighet på 40MB/s, og dette holder ikke til eksterne disker. Når man i praksis ligger langt fra teoretisk maks er det bra med mer båndbredde.

 

60MB/s mener du vel. Jeg overfører i 40 over usb2 til ata100 disk.

 

Whups. Selvsagt :)

 

Poenget gjelder fortsatt. Harddisker klarer å levere mer enn 60MB/s når det er snakk om større filer (som jeg bruker min eksterne disk til :) )

Endret av KjellV
Lenke til kommentar
Etter mine tanker om USB ser det ut som versjon 3 kan bli litt "in limbo", hvor mange enheter har man nå eller tenker man seg som bruker mellom 480 Mbps og 4.8 Gbps? Mus, eksterndisker, ad-hoc-nettverk, mobiltelefoner, printere, scannere, alt dette klarer seg fint med 2.0. DisplayPort, HDMI og dual-link DVI ligger alle over 4.8 Gbps, mens single link DVI er såvidt innenfor. Det å erstatte alle disse interfavene med USB hadde vært fint det, men blir det et marked for single-link DVI over USB-skjermer i 2010?

Ting som kan være bra å få på USB 3.0: Harddisker, SSD, minnepinner, foto/video-kamera (overføring), skjermsignal (jepp, bare litt komprimering eller lavere oppdateringshastighet).

 

det er veldig mye snakk om hastigheter her. det største problemet jeg ser med usb er at man veldig ofte trenger ekstra adaptere for å gi enheter strøm, eks; dvd-rom, 3.5" hardisk og printere.. hvor greit hadde det ikke vert om det bare fikk strøm via datakabelen? hadde ivertfall gjort undersiden av de fleste pulter langt mer ryddige.

For mye av det gode er heller ikke bra. Jeg kunne tenkt meg en økning, men ikke så voldsomt mye. En firedobling til 10 watt holder etter min mening bra.

 

Jeg ser for meg at det kan gjøres enten ved å øke strømstyrken eller øke spennigna. I dag spør USB-enhetene strøm (mA) fra kontrolleren og kontrolleren tildeler strøm etter behov, dersom det er nok ledig strøm. (USB kan jo som kjent brukes av mange enheter og da kan noen enheter få avslag og dermed ikke fungere sammen med andre). Det samme systemet kan brukes for å tildele ytterligere strømstyrke, eller for å spørre om lov til å heve spenningen fra 5 til 12 Volt. Dersom alle enhetene på den USB-porten tillater 12V så godtar kontrolleren hevingen.

 

Ting som kan drives av 10 watt er: Skrivere, scannere, lading av foto/video-kamera, lade mobilen og rutere.

 

Olaaaaa: SSD kjører på 5V men både senker spenninga internt til ca 1,5V for lesing og hever den til 20V for skriving. Dette gjøres via DC/DC spenningsomformere på kretskortet eller internt i flashbrikkene.

Lenke til kommentar

de burde nesten merke kabler/porter med noe for at man skal se hva som er usb 1.1, 2.0 og 3.0.. kansje skifte fargen på den hvite "plasten" som er inni selve kontakten?

 

bare en tanke :p

 

For mye av det gode er heller ikke bra. Jeg kunne tenkt meg en økning, men ikke så voldsomt mye. En firedobling til 10 watt holder etter min mening bra.

ville ikke dette ver forholdsvis enkelt å få til? noen måneder så kommer usb 3.1?

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar

Og der kom neste skudd for baugen mot USB 3.0, faktisk fra Intel selv. SATA kommer også i ny spesifikasjon, dobler båndbredden opp til 6 Gbps og de snakker også om Powered eSATA, sånn at eksterndisker slipper størmforsyning. For disker og minnepinner er jo dette meget interessamt.

 

Er i og for seg en besnærende tanke å bruke det samme internt i kabinettet og, både strøm og data over samme kabel. Kabinetter hadde blitt betydelig enklere å holde ryddige.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...