Gå til innhold

Fotodugnad #7: Simulert analogt - "Back to basics"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
crop/oppretting burde ikke vært lov i den grad det ikke ble gjort med film heller (untatt for de som var så avanserte at de skar til bildet etterpå/evt fiksa i mørkerom). Poenget er at det tvinger en til å komponere bildet nøyaktig slik det skal vises.

Jeg har ikke mye fartstid i et mørkerom; men der drev vi med beksjæring (og tildels oppretting). Det er kun de som har valgt "fremkalle hjemme" som har det valget; så det passer med det du sier.

 

Jeg er forøvrig enig i at man i bør komponere og eksponere mest mulig riktig i utgangspunktet og unngå behandling i etterkant når det gjelder denne utfordringen.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg er så med på en 34 bilders rull, iso 800! :D

 

SH konvertering var altså lov? Jeg er ikke helt sikker på om jeg liker SV funksjonen til kameraet.

34 bilder? Problemer med mating av filmen? ;)

 

Når det gjelder S/H konvertering, så er det idelle at du konverter i kamera til JPEG. Problemet med at å basere seg på RAW, er at man da får farger enten man vil eller ikke. SKal man da konverte, så vil jeg si at man må velge konverte til gråskala; ikke bruke channel mixer eller andre fancy tricks. Du kan jo bruke røde og grønne filtre når du tar bildet; istedet for å simulere effekten i ettertid. Hvis det virker da? :hmm:

 

Tom

Lenke til kommentar
Når det gjelder S/H konvertering, så er det idelle at du konverter i kamera til JPEG. Problemet med at å basere seg på RAW, er at man da får farger enten man vil eller ikke. SKal man da konverte, så vil jeg si at man må velge konverte til gråskala; ikke bruke channel mixer eller andre fancy tricks. Du kan jo bruke røde og grønne filtre når du tar bildet; istedet for å simulere effekten i ettertid. Hvis det virker da? :hmm:
Det er mange måter å gjøre det på, men i hvert fall med mitt kamera kan jeg konvertere råfilene i kameraet, og velge fargefilter i kameraet til sorthvitt. Jeg har dessuten alle tenkelige valg når det gjelder eksponering, skarphet etc. som jeg kan få med en råkonverter. Juks? ;-)

 

Ellers har Lightroom-brukere mulighet til å velge sorthvitt-maler ved konvertering, det vil jeg si må være lov. Samme mal må selvfølgelig brukes på hele "filmen". Jeg antar det er tilfelle også i andre råkonvertere.

 

Selv kommer jeg nok til å bruke et standard oppsett for "sort-hvittfremkalling", da det er keikete å fremkalle alle bildene separat i kamera.

Lenke til kommentar
crop/oppretting burde ikke vært lov i den grad det ikke ble gjort med film heller (untatt for de som var så avanserte at de skar til bildet etterpå/evt fiksa i mørkerom). Poenget er at det tvinger en til å komponere bildet nøyaktig slik det skal vises.

 

Hva om man ikke har 100% søkerbilde? :cry:

 

Det var ikke vanlig på analoge kameraer heller.

Lenke til kommentar
crop/oppretting burde ikke vært lov i den grad det ikke ble gjort med film heller (untatt for de som var så avanserte at de skar til bildet etterpå/evt fiksa i mørkerom). Poenget er at det tvinger en til å komponere bildet nøyaktig slik det skal vises.

 

Hva om man ikke har 100% søkerbilde? :cry:

 

Det var ikke vanlig på analoge kameraer heller.

 

Det er ikke det vi diskuterer :p

Lenke til kommentar

Huff! Testet litt "butikkfremkalt" jpeg (Vivid med litt ekstra oppskarping og D-lighting satt til høy) og resultatet var hårreisende dårlig. :( Farger og kontrast var grusomme, mens raw med standardinnstillinger i Bibble ble flott. Har lagt inn D2x mode I, så får vi se om det blir bedre...

 

Om jeg rekker å skyte "flere" filmer i helgen, så går jeg vel for en rull hjemmefremkalt iso 400 TriX også... Bibble har mange morsomme s/h-film simuleringer.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Er det lov å bruke skikkelig film, fremkalle den selv, skanne bildene og legge dem ut?

Nei, desverre. Dette er kun for de som har digitalt kamera.

 

Hvis ja, tar jeg utfordringen med T-Max 3200 @ hastigheten som passer meg best de dagene.

 

Francis

Hvis det er en trøst, så kommer jeg med en ekte analog utfordring senere til høsten.

 

Tom

Lenke til kommentar
Jeg er så med på en 34 bilders rull, iso 800! :D

 

SH konvertering var altså lov? Jeg er ikke helt sikker på om jeg liker SV funksjonen til kameraet.

34 bilder? Problemer med mating av filmen? ;)

 

Når det gjelder S/H konvertering, så er det idelle at du konverter i kamera til JPEG. Problemet med at å basere seg på RAW, er at man da får farger enten man vil eller ikke. SKal man da konverte, så vil jeg si at man må velge konverte til gråskala; ikke bruke channel mixer eller andre fancy tricks. Du kan jo bruke røde og grønne filtre når du tar bildet; istedet for å simulere effekten i ettertid. Hvis det virker da? :hmm:

 

Tom

 

Channel mixer fungerer jo på sett og vis som filtre? Red for klarere blåhimmel osv? Eller tar jeg kansje helt feil her :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...