Gå til innhold

Fotodugnad #7: Simulert analogt - "Back to basics"


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
UT Å SKYT!

 

*Pirke pirke*

Det heter "og", ettersom "skyt" ikke er infinitiv.

 

Skal vel ut og skyte i morgen (eller senere i dag, rettere sagt), dersom det blir tid. Gleder meg stort. :D

 

Det er faktisk rett med "å", mangler bare en E på "skyt", ble litt for trøndersk... :p

 

Nei? :p

Lenke til kommentar

Interessant oppgave dette. Har hatt lyst til å slenge meg på en slik utfordring tidligere, men har aldri hatt tid. Må si det frister litt, så får se om jeg får tatt meg tid i helgen.

 

 

OT:

 

Måten du skriver det på er en oppfordring/kommando, legg spesielt merke til utropstegnet. "skyt" er derfor imperativ og "og" vil være den riktige skrivemåten.

 

Hvis meningen var "Jeg skal ut og skyte" så er det fremdeles "og" som er riktig. Skriver man setningen ut sier man egentlig: "Jeg skal (gå) ut og jeg skal skyte". "og" brukes til å ramse opp tingene du skal (ut+skyte).

 

 

Lenke til kommentar

Nuvel. Språkdiskusjoner finnes det vel nok av, om vi ikke skal ta det her i denne tråden også. :)

 

Det ble ikke skyting på meg i dag, men får prøve i morgen. :)

 

Nuvel. Språkdiskusjoner finnes det vel nok av, om vi ikke skal ta det her i denne tråden også. :)

 

Det ble ikke skyting på meg i dag, men får prøve i morgen. :)

Lenke til kommentar
Ble 5 bilder på meg, av samme motiv, fra samme vinkel. Litt tricky med eksponeringen, og jeg gadd ikke rote ute mer. Får gå på en lengre tur enn terrassen i morgen å ta så mye forskjellig som mulig, har en liten ide...

Fikk ikke tid til utfordringen selv; jobb på dagen, og blues konsert på kvelden - og der var lysfoldene såpass dårlige at jeg måtte sjekke ting underveis. Men får tid på lørdag til å ta en "rull" på 36 bilder med EOS 350D og 28mm f/2.8 - blir butikk fremkalling der - 200 ISO fargefilm høres passe mainstream ut.

 

Tom

Lenke til kommentar
hmm, jeg kommer til å legge ut to bilder, et uredigert slik jeg lovet, og et hvor jeg har leket meg, er det ok? Jeg kan lage montasje :)

Det kan jo gjøres - vise forskjellen mellom butikk og hjemme fremkalling. Er jo en del som fremkaller kun negativene i butikken, og tar det derfra. Jeg satte vel en limit på 3 bilder ...

 

Tom

 

edit: ja

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Nå har jeg tatt 10 "analoge" bilder jeg av den rullen på 36, men da jeg ikke har sett på dem, vet jeg ikke om det blir noe brukbart å legge ut :no: ...tror jeg for sikkerhets skyld bør ta ut hele den filmrullen i morgen...

RandiA

Edit: Måtte springe ut en tur med telelinse og stativet, det var en fantastisk klar himmel og måneformørkelsen. Nå kunne jeg ikke ha mer ISO enn 400 da, for det var bestemt for helgen..tok 5 bilder, men aner ikke hvordan de ble. Tok av IS på objektivet jeg, har lest at det ikke skal være på når du bruker stativ, håper det er rett?

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Jeg tok en 36 bilders farge ISO 200 film i går. Har "fremkalt" i dag, og er rimelig fornøyd med resultatet. Det var frigjørende å skru av den automatiske visningen, jeg merket faktisk at jeg fokuserte mer på å få bildet riktig første gangen - riktig komposisjon, fokus, eksponering osv, jeg hadde jo ikke så mange forsøk, og kunne ikke sjekke resultatet. Artig!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...