Gå til innhold

PhysX for Geforce


Anbefalte innlegg

Burde vell nevnes at siste PhysX versjon muliggjør PhysX via CPU for folk med AMD/ATI skjermkort, og snart vil PhysX være støttet av AMD/ATI GPU'er også ;)

 

PhysX har siden jeg være borti det (siden de gjorte det gratis å bruke) alltid støttet kjøring på CPU.

Hvor har du lest om at PhysX skal kunne kjøres på AMD/ATI gpuer? Har du en link?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis man skal dra nyee av dette, må man ha flere enn ett skjermkort? eller kan man bruke det på et kort også, bare med mindre grafikk-ytelse?

Man kan bruke et kort, men det vil fører til litt mindre grafikk ytelse, fordi PhysX krever en god del prossesing-power også. Men jeg tror at Nvidia's kommende Bing Bang II (hvis ryktene stemmer og jeg har forstått det riktig) skal bla. gjøre det mulig å bruke et gammelt/svakere kort som dedikert PhysX-prosessing og et annet kort som spille kort.

Lenke til kommentar
Hey, jeg har GTX 280 og ett P45 basert HK og en åpen PCIe x16 slot.

 

Kan jeg bare ta ett geforce kort som støtter dette å putte det inn i maskinen?

 

Har litt lyst å kjøpe ett 8800 GT XXX å sette opp som PPU :p

Så du vil gå tilbake til "Ageia's original design"?

 

Jeg tror ikke dette vil være mulig idag, men hvis jeg ikke tar helt feil, det vil snart være mulig med Big Bang II driveren.

Lenke til kommentar
Foreløpig er det ikke noe som tyder på at eiere av AMD/ATI-grafikkort vil få nytte av PhysX med det første, men Nvidia hevder at de støtter en uavhengig utvikler i arbeidet med å portere teknologien til AMD/ATI-basert kort.

Jeg tror Nvidia har mye å tjene på at AMD/ATI får god støtte for PhysX. Hvorfor? Fordi vi vet at formatkriger bare fører til at folk sitter på gjerdet. Mange av spillprodusentene kommer sikkert også til å vente på en felles standard. Jo fortere AMD/ATI får støtte for PhysX, jo bedre for Nvidia (og AMD/ATI).

 

Syntes dette virker spennende, men jeg er redd for at det vil gå hardt utover ytelsen. Avansert fysikk er ikke akkurat billig ytelsesmessig.

Avansert fysikk krever en god del beregningskraft. En god GPU har i størrelseorden 50 ganger mer kraft å by på enn en god firekjerneprosessor. Derfor er det naturlig å kjøre sånt på en GPU i stedet for på en CPU. Det er selvsagt ikke rett fram å bare føre det over fra den ene til den andre så litt startproblemer regner jeg med. Et spill er selvsagt sammensatt av blant annet fysikk og grafikk. Dersom en av delene går veldig tregt så må kvaliteten på det reduseres. Å kjøre fysikk på GPU vil nok senke ytelsen i forhold til svært forenklet og kjip fysikk på CPU, men god fysikk-kvalitet vil gi svært mye bedre ytelse på GPU enn på CPU.

 

Dette kan neppe være "gratis" med tanke på ytelsen. Det må i så fall bety at grafikkortet ikke brukes fullt ut?
Joda, grafikkortet vil brukes mer når fysikken flyttes fra CPU til GPU. Dagens skjermkort er jo så kraftige at de ofte går mye "på tomgang" når de kjører under 1920x1200 oppløsning.
Lenke til kommentar
Jeg tror Nvidia har mye å tjene på at AMD/ATI får god støtte for PhysX. Hvorfor? Fordi vi vet at formatkriger bare fører til at folk sitter på gjerdet. Mange av spillprodusentene kommer sikkert også til å vente på en felles standard. Jo fortere AMD/ATI får støtte for PhysX, jo bedre for Nvidia (og AMD/ATI).

Ja, både ATI, Nvidia, spilleutviklere, og oss dødelige spillere, vil ha stor glede av en felles standard på PhysX. Jeg tror at ATI var redd for å rote seg i "Nvidia's PhysX" for en stund, men vurderer det veldig seriøst nå. Fordi det var en liten "merkelig" nyhet igår som sier at ATI har avslått Havok med den begrunnelsen at "AMD plans to introduce Havok on GPU only when this ends up being faster than Physics on a GPU". Jeg tror dette antyder at ATI vil ha PhysX på GPU, og da er det naturlige å vurdere Nividia's PhysX allikevel.

 

Link til nyheten: AMD to launch Havok on GPU when it's faster

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Burde vell nevnes at siste PhysX versjon muliggjør PhysX via CPU for folk med AMD/ATI skjermkort, og snart vil PhysX være støttet av AMD/ATI GPU'er også

 

Husker ikke dette helt men var det ikke slik at ATI sa nei når nvidia tilbød dem løsningen og at ATI kjørte videre på løsngien med Havoc som det ikke har blitt tatt noe særlig i bruk enda?. Men må nevne her at det er mulig jeg husker helt feil.

 

edit

Der var sam tidligere ute ja...

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Husker ikke dette helt men var det ikke slik at ATI sa nei når nvidia tilbød dem løsningen og at ATI kjørte videre på løsngien med Havoc som det ikke har blitt tatt noe særlig i bruk enda?. Men må nevne her at det er mulig jeg husker helt feil.

 

Tror ikke ATI/AMD har sagt bastant nei (de holder muligheten åpen), men ATI/AMD og Intel har, såvidt jeg vet, "avtale" med med bruk av (støtte for) Havoc motoren.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Blir spennende med mere realistisk fysikk i spill. Urettferdig med AMD/ATI om de ikke får tilgang til denne teknologien. Eller rettere sagt, synd for dem om de ikke får det.

AMD har fått tilbud av nVIDIA om å støtte PhysX. Det krever at de implementerer CUDA (som er åpent) på kortene demmes. Det har AMD så langt takket nei til.

 

Burde vell nevnes at siste PhysX versjon muliggjør PhysX via CPU for folk med AMD/ATI skjermkort, og snart vil PhysX være støttet av AMD/ATI GPU'er også ;)

Ja, NGHQ (eller noe sånt) skriver CUDA-oversetter for AMD hardware. Her har de faktisk full støtte fra nVIDIA sitt driver og CUDA team. Her er det faktisk AMD selv om er bremsen.

 

 

Alt koker ned til om AMD ønkser å implementere CUDA. Her må de gjøre flere avveininger. Implementerer de CUDA så kommer demmes eget Stream SDK høyst sannsynlig til å dø ut. Da CUDA er i en helt annen liga når det gjelder hastighet, modenhet, stabilitet, støtte samt antall utviklere.

Lenke til kommentar

Jeg har nylig kjøpt en 1000w PSU i forbredelse på å få meg 2 stk HD4870X2. Nå har jeg gått og ventet i flere uker på 4870X2, men like før lanseringen kommer alt dette oppstyret og gjør meg svært usikker.

 

Det virker at Nvidia har planlagt timingen veldige nøye. Jeg må nok vente litt til for å se hva Nvidia's vil klekke ut med dette oppstyret og sitt kommende kort.

Lenke til kommentar
Blir spennende med mere realistisk fysikk i spill. Urettferdig med AMD/ATI om de ikke får tilgang til denne teknologien. Eller rettere sagt, synd for dem om de ikke får det.

AMD har fått tilbud av nVIDIA om å støtte PhysX. Det krever at de implementerer CUDA (som er åpent) på kortene demmes. Det har AMD så langt takket nei til.

Ok, da bør de vel ha en lignende teknologi på trappene?

Hvis ikke vil vel Nvidia fort dra fra dem med fysikkaksellering?

Endret av O.J
Lenke til kommentar
Ok, da bør de vel ha en lignende teknologi på trappene?

Hvis ikke vil vel Nvidia fort dra fra dem med fysikkaksellering?

Det er ikke bare å slippe et fysikk API. Du trenger applikasjoner som støtter det.

Det er to API'er som hovedsakelig brukes i spill. Det er PhysX som nVIDIA eier, og Havoc som Intel eier.

 

PhysX er i likhet med Havoc også tilgjengelig for utviklere på konsollene (360, PS3). Her er en liste over spill som bruker PhysX:

http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html

 

Havoc har nok en lit større markedsanndel...

Lenke til kommentar

Jeg har ventet en stund på dette :) Endelig når det å ha et skjermkort betyr at du allerede er "fysikk-klar" så kan developerene begynne å lage gøye saker ut av det.

 

Riktig nok tar det nok ikke helt av før begge de to store, altså AMD og Nvidia, begge har fysikkstøtte på sine kort - forhåpentligvis den samme standarden.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...