Gå til innhold

PhysX for Geforce


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ok, så hvilke valg har dem egentlig? Ta i bruk PhysX eller utvikle sitt eget API?

 

For n'te gang:

AMD/ATI har allerede en avtale om å implementere Havoc, noe som Intel også gjør (de eier dessuten Havoc).

 

AMD/ATI har enda ikke tatt endelig stilling til om de også skal legge inn støtte for PhysX.

 

Her er en AMD uttalelse om saken;

 

10 July 08 - When it makes games run faster

 

We have a strong believe that physics support will play a very important role in the next generation battle and that the GPU who manages to does better with physics will actually make a performance point.

 

With this in mind we know that Nvidia is about to unveil WHQL driver that supports Nvidia’s PhysX while ATI plans to support Intel’s Havok engine but as a CPU only acceleration.

 

Sources close to ATI have told Fudzilla that AMD plans to support Havok in ATI hardware whenever it makes performance sense. Moreover they told us that they want to do physics on a GPU only if this will add to an overall performance of the game.

 

You can remember GRAW and first Ageia benchmarks when you would get better PhysX but lower FPS if you would use Ageia PhysX card. This might easily happen with Nvidia’s GPU implementation and ATI simply wants to avoid this.

 

It looks that ATi will bring Havok support on GPU when the overall gaming experience gets better by doing that but still some voices closer to Nvidia are keep repeating the rumour that Intel is keeping a Havok GPU acceleration for its Larrabee. We still don’t know if this is true or not.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Hmm jo, men er benchmarkene tilgjengelig noe sted? Å ha PhysX støtten på kortet utne å ha noe å bruke det på er vel litt meningsløst.

 

Ved mindre... fungerer det kanskje å bruke disse nye driverene på eksisterende spill som har PhysX støtte som var designet for bruk med stand-alone PhysX kortet sluppet av ageia? I så tilfelle så kan man jo leke seg en god del i dise spillene:

http://www.nzone.com/object/nzone_physxgames_home.html

 

Faktisk så virker det logisk at de kan være kompatible, og Cellfactor er jo en spesiellt god demo for hva PhysX er i stand til å gjøre :)

 

*laste ned driverene* =P

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Vil det bli slik at om man ikke har den raaeste pc'en at man velge melleom realisme(PhysX) og PC-Spekk (CPU/GPU)? Jeg bare ser for meg en middles pc som installerer dise driverene og plutselig faar en enorm dropp i framrates og maa stille ned paa kvalitet/opploesning for aa beholde den nye realismen som PhysX evt gir....

....eller er jeg helt paa jordet?

 

edit- dere som laster ned driverene, pls post your experiences

Endret av maypenray
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC
Ved mindre... fungerer det kanskje å bruke disse nye driverene på eksisterende spill som har PhysX støtte som var designet for bruk med stand-alone PhysX kortet sluppet av ageia?

 

PhysX er, i likhet med Havoc, et API som funker via CPU dersom det ikke finnes noe bedre (til å ta seg av kalkuleringene). Utviklere har kunnet benytte disse API'ene i lang tid.

 

Det som skjer er at skjermkort driverne skrives om slik at GPU tar jobben istedenfor CPU der hvor PhysX API'et benyttes. Altså kun en software endring, det finnes fortsatt ingen dedikert fysikk del i GPU'ene (hardware) hverken hos nVidia eller ATI.

Det er spekulert i om Intel's Larrabee har en egen del til Havoc beregninger.

 

AMD/ATI frykter at om GPU'en gjør fysikk beregningene vil dette i mange tilfeller vil ta for mye krefter og dermed ende opp med lavere framerate enn om CPU'en benyttes til dette.

De som i teorien vil tjene mest på omlegging til GPU er folk med svak CPU og en rå GPU.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Asus har vel levert skjermkort med PhysX-prosessor på lenge allerede (feks Asus EN8800GTS som er langt over et år gammelt) - vil disse driveroppdateringene ha noe å si for de kortene?

Ja, disse oppdateringen kommer til alle GeForce 8-serie, 9-serie og 200-serie kort.

Lenke til kommentar
Asus har vel levert skjermkort med PhysX-prosessor på lenge allerede (feks Asus EN8800GTS som er langt over et år gammelt) - vil disse driveroppdateringene ha noe å si for de kortene?

Ja, disse oppdateringen kommer til alle GeForce 8-serie, 9-serie og 200-serie kort.

Ja, det vet jeg, men det var ikke det jeg spurte om.

Det jeg lurer på, er om PhysX-oppdateringen i driveren, vil ha noen effekt på skjermkort som har dette allerede? :)

Endret av kjell33
Lenke til kommentar
Problemet er at det er så å si ingen spill som bruker PhysX. Unreal Tournament has støtte for PhysX men det er kun på spesielle PhysX-kart du får se alle effekter og drar nytte.

 

Så det heile koker ned til: veldig spesielt utviklet spill med spesielle kart/brett...

 

Pr. dags dato ja, pga. Ageias PhysX ikke var en hit, men nå som "alle" vil ha PhysX støtte på sine maskiner nesten uten om de vil eller ikke så vil det jo plutselig bli støtte for å kunne lage spill som krever PhysX og dermed kan integrere fysikken som en kjernedel av spill og lage helt nye spillkonsepter. Det avhenger litt av at AMD klarer å henge seg på, men det tror jeg bare er et spørsmål om tid. Etter det så er vi garantert å se PhysX støtte i nesten alle tripple-A titler i løpet av et par år.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Så hvis jeg har 200 serien kan jeg ikke bruke 8 serien som PPU?

Ja går det

Er det som er så bra for dem som har et kort ekstra, bare se på artikkelen på guru3d.com står veldig bra forklart der

 

ja det er egentig genialt det. testa det ut i går. men synd at det virker som at den andre pcie sloten min er for treg selv for en PPU. er bare 4x pcie.

Lenke til kommentar
Asus har vel levert skjermkort med PhysX-prosessor på lenge allerede (feks Asus EN8800GTS som er langt over et år gammelt) - vil disse driveroppdateringene ha noe å si for de kortene?

Ja, disse oppdateringen kommer til alle GeForce 8-serie, 9-serie og 200-serie kort.

Det jeg lurer på, er om PhysX-oppdateringen i driveren, vil ha noen effekt på skjermkort som har dette allerede? :)

Huh?

Ingen skjermkort har dette noe mer enn andre skjermkort...

 

Tenker du på ASUS og BFG sine AGEIA PPU kort?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...