Gå til innhold

hvilken bøker av Tolkien ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg vil først og fremst anbefalle Hobbiten. Den er bra og tar for seg hvordan Bilbo får tak i ringen. Silmarilion er også bra men er mer oppstykket, siden det ble utgitt etter at Tolkien døde og er mer hvordan arda ble skapt og det som skjer før Ringenes herre/hobbiten

Lenke til kommentar

Silmarillion og The children of Hurin er 2 bøker jeg anbefaler å lese, selve byggesteinene til Ringenes Herre og Hobbiten. Du finner et kort kapittel i silmarillion som oppsummerer kort historien i The Children of Hurin men anbefaler på det sterkeste å lese begge bøkene.

Lenke til kommentar

The Children of Hurin er en forlenget og mer dypgående fortelling av den som står opprinnelig i Silmarillion, historien om Turin Hurin's sønn. Den forteller mer dypgående konfliktene og et menneskelig perspektiv på alvenes krig mot Morgoth.

 

Er litt lenge siden jeg har lest den men den er vel verd å få med seg.

Lenke til kommentar

Silmarillion er ganske tung i starten fordi det er så mye skapelsesberetning..masse sanger og harmonier og disharmonier og uendelig mye namedropping. Men kommer man forbi den biten er det en interessant bok. Det er ikke en beskrivelse av en enkelt hendelse som LOTR eller Hobbiten, mere et krønike over flere tidsalderer helt fra starten av verden opp til LOTR. Alvene er mest fremtredende i boka, men navn som Galadriel og Arwen er knapt fotnoter. Så det er nesten kun navn man aldri har hørt før om man bare har sett filmen eller lest LOTR.

 

Den er egentlig mange mindre, uavhengige bøker slått sammen til en av Cristopher Tolkien etter farens død.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Les Rundtomrask! den er bra... kanskje for den yngre garde, men det er vel strengt tatt hobbiten og:) Rundtomrask er ikkje lagt til midgard, men eg syns fortsatt den fortjener ein plass her:p

Om du er ute etter bøkene som er lagt til "ringenes herre-universet" er vel rekkefølgen nevnt ovanfor her (Hobbiten-Ringenes Herre-Silmarillion) ein brukbar start:)

Hurins barn har eg ikkje lest langt nok i til å kunne anbefale den over Ufullendte fortellinger, men så vidt eg har forstått det står og deler av forteljinga der i hovedsak i Ufullendte fortellinger og noko av det i Silmarillion. I Ufullendte fortellinger (masse gjentaking av ufullendte her no!) kan du og lese om Nümenor og korleis Sauron kom til makta:) det er kult.

 

Silmarillion er absolutt verdt å lese, men den er svært tung. Masse stamtavler og stadnavn å halde styr på.

Endret av Sokkhove
Lenke til kommentar

¨Det mange tror når de ser slutten på Return of the King, er at alvene dør når de drar til "Grey Havens". Såklart gjør de ikke det, Middle-earth er bare et landområde, det er mange land rundt som alvene har hatt som sine egne lenge før menneskene kom, Middle-Earth skulle være menneskenes land egentlig. De bare forlater M-E for å overlate fremtiden til menneskene, og drar til sine egne land igjen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...