Gå til innhold

Apple kan fjernstyre Iphone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skummel «storebror ser deg» mulighet for Apple om dette stemmer. Tror dog denne funksjonen kan være myntet på å stoppe programmer med skumle hensikter slik artikkelen nevner på slutten. Spesiellt når det visstnok er så enkelt å legge ut nye programmer på App Store. Da er det ikke umulig at noen prøver å utnytte dette, og da kan det vøre ålreit å gjøre slik at brukeren ikke får kjørt disse likevel.

 

Samtidig kan det også være for å ha mulighet til å fjerne programmer/innhold som er rettighetsbeskyttet om det skulle bryte noen regler der og vært tilgjengelig på App store.

Lenke til kommentar
Skummel «storebror ser deg» mulighet for Apple om dette stemmer

 

Skumlere enn at de allerede vet nøyaktig hvilke programmer du har installert, når du installerte dem osv? Neppe. Dette er en fornuftig sikkerhetsforhåndstaltning.

 

Tror dog denne funksjonen kan være myntet på å stoppe programmer med skumle hensikter slik artikkelen nevner på slutten.

Soleklart.

Lenke til kommentar
Skummel «storebror ser deg» mulighet for Apple om dette stemmer

 

1 Skumlere enn at de allerede vet nøyaktig hvilke programmer du har installert, når du installerte dem osv? Neppe. Dette er en fornuftig sikkerhetsforhåndstaltning.

 

Tror dog denne funksjonen kan være myntet på å stoppe programmer med skumle hensikter slik artikkelen nevner på slutten.

2 Soleklart.

 

1 : Dette er jo utrolig kjekt for dem da de vet nøyaktiv hvilket bruksmønster du har og hvilken type bruker du er. På denne måten så skal det ikke være vanskelig å skreddersy "tilbud" til deg. Det som er litt skummelt er jo at ved å bruke denne svartelistefunksjonen så kan de essensielt sende data om deg og på en måte svarteliste deg , eksempel :

 

John doe er en nettverkspesialist, jobben hans er å sikkre trådløse nettverk og han bruker dermed en kombinasjon av skreddersydde programmer og fritt tilgjengelige programvare for å sjekke at de trådløse bedriftsnettverkene er sikkret. Han har tatt i bruk Iphone til dette formål men det han ikke vet er at Apple har lagt merke til aktiviteten hans og har registrert ham som en såkalt "hacker/cracker" fordi de anser ham som en sikkerhetsrisiko pga programbruken hans.

Etter en stund slutter alle programmene på arbeidsverktøyet hans å fungere og den så kostbare iPhone til 6000 er like mye verdt som en plastboks kjøpt på ikea.

 

Saken er at iPhone oppdaterer svartelisten selv og sender informasjon til apple om hva som er innstallert og i bruk, dermed så vet apple nøyaktig hvilke programmer du benytter deg av.

 

2 : Som nevnt ovenfor så tror jeg ikke at det er kun for å stoppe "stygge" programmer, men også for å få en del nyttig informasjon fra brukerne. Det synnes jeg personlig er ganske ille.

Lenke til kommentar
Påstanden dere kommer med i overskriften er bare rene spekulasjoner.

Det er nok litt mer en rene spekulasjoner ja. Ta en titt på kildene. Blacklisten er virkelig men foreløpig ganske tom. Og hva skulle vitsen med en blacklist være dersom man ikke har lagt inn funksjonalitet som utnytter den?

Lenke til kommentar
Skummel «storebror ser deg» mulighet for Apple om dette stemmer. Tror dog denne funksjonen kan være myntet på å stoppe programmer med skumle hensikter slik artikkelen nevner på slutten. Spesiellt når det visstnok er så enkelt å legge ut nye programmer på App Store. Da er det ikke umulig at noen prøver å utnytte dette, og da kan det vøre ålreit å gjøre slik at brukeren ikke får kjørt disse likevel.

 

Samtidig kan det også være for å ha mulighet til å fjerne programmer/innhold som er rettighetsbeskyttet om det skulle bryte noen regler der og vært tilgjengelig på App store.

 

"The road to hell is paved with good intentions".

 

Dermed ble det enda mer uaktuellt for meg å handle iPhone....

Lenke til kommentar

Jaja, fra før har jeg fjernstyrt bil, fly og helikopter, nå kan jeg også få meg et fjernstyrt eple :tease:

 

Fra spøk til alvor - det som er litt interresant her er om det er telefonen som "ringer hjem" til moderskipet for å spørre om svartelister, informere om hva som ligger på telefonen etc, eller om det er Apple som kan sende ut svartelistene aktivt, spørre telefonen aktivt, og ikke minst individuelt.

I så tilfelle vil jeg anta at de må ha en avtale med Netcom her i Norge som gir dem mulighet for å sende ut requests til iphones i sitt nett.

Da vil jeg tro at Netcom vil ha litt å svare for...

Lenke til kommentar
Fra spøk til alvor - det som er litt interresant her er om det er telefonen som "ringer hjem" til moderskipet for å spørre om svartelister, informere om hva som ligger på telefonen etc, eller om det er Apple som kan sende ut svartelistene aktivt, spørre telefonen aktivt, og ikke minst individuelt.

Begge deler er jo strengt tatt riv ruskende galt. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Fra spøk til alvor - det som er litt interresant her er om det er telefonen som "ringer hjem" til moderskipet for å spørre om svartelister, informere om hva som ligger på telefonen etc, eller om det er Apple som kan sende ut svartelistene aktivt, spørre telefonen aktivt, og ikke minst individuelt.

Begge deler er jo strengt tatt riv ruskende galt. :thumbdown:

 

For all del, men omNetcom er aktivt med på dette bør det la seg gjøre å stoppe det i Norge.

 

Vi har jo forøvrig en lignende greie med Windows update - Malicious software removal tool som kommer helt automagisk sletter jo f.eks Radmin som jeg bruker til å fjernstyre PCene mine...

Lenke til kommentar
For all del, men omNetcom er aktivt med på dette bør det la seg gjøre å stoppe det i Norge.

Jeg har mine tvil. Jeg har liten tro på at denne fuksjonen automatisk pushes fra Apple. Det må nok være en aktiv tilkobling tilstede vil jeg tro. Å ha en nettverkspush via GSM-nettet for en slik funksjon vil være særdeles overkill. Men for all del, det er bare spekulasjon fra min side.

Vi har jo forøvrig en lignende greie med Windows update - Malicious software removal tool som kommer helt automagisk sletter jo f.eks Radmin som jeg bruker til å fjernstyre PCene mine...

Og det er en av grunnene jeg for det meste holder meg borte fra Windows. Bruker bare Windows når det ikke finnes tilfredstillende alternativer.

Lenke til kommentar
vel nå har jo iphone en push funksjon på plass for å støtte slikt som im klienter og lignende. burde ikke være vanskelig for dem å bruke denne til å også dytte ut en oppdatert blacklist med jevne mellomrom...

Men så vidt jeg vet så er dette en passiv push og ikke en aktiv push. Med andre ord for at noe skal bli pushet må telefonen nødvendigvis være koblet på nett enten via 3G eller GPRS. En aktiv push derimot pusher via tekstmeldinger. MMS er et eksempel på en aktiv push teknologi. Ergo er det ikke noe Netcom har noe som helst med å gjøre. (Jeg kan ta feil - jeg har ikke undersøkt nøye, men jeg tviler sterkt på at Apple bruker en formue på push meldinger)

Lenke til kommentar

også en mulighet. men iphone har en innebygget funksjon hvor en datakobling til opprettet mot en apple server, for så å bli satt på idle (altså, ingen trafikk går over den) til noe skjer på enten telefon eller server som den andre part burde vite om.

 

forøvrig tror jeg vi snakker om veldig små datamengder, som vil forvinner i totalen om en leser en del epost eller surfer en del nettsider over mobilnettet.

Lenke til kommentar

Tror ikke det bryter personvernet. Det er neppe snakk om at Apple har tilgang på dine private data eller ditt bruksmønster. De har kun mulighet til å fjerne svartelistede applikasjoner fra telefonen/ipoden din, og sannsynligvis bare når den synkroniseres eller laster ned innhold fra App Store. Ergo har ikke Datatilsynet noe med det å gjøre. Det blir mer en sak for forbrukermyndighetene, dersom f.eks. Apple fjerner en Applikasjon du har kjøpt uten å refundere den.

 

EDIT: Fjernet unødvendig sitering.

Endret av Marasmus
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...