Gå til innhold

Hva bruker du til rens av sensor?


Anbefalte innlegg

Til vanlig bruker jeg bare en blåsebelg og den gjør stort sett nytten, men siden jeg ofte skifter objektiv ute i naturen så hender det at pollen setter seg fast på sensorn,enkelte av disse kan være klissete og vriene å få bort.

Derfor har jeg bestilt Green Clean CCD og CMOS rense kit Rengjøring sett for dig. SLR kamera.

Er det noen som har erfaring med dette??

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=45532

 

green_clean_ccd_og_cmos_rense_kit_1560564578_0.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har ikke pøvd de greiene der. Kjøpte en Giottos Rocket og noen Sensor Swabs for et år siden; det er kun Rocket'en som blir brukt. Trenger ikke mer foreløpig.

 

Tom

 

Jepp,har en tilsvarende og den holder til det meste,men siden jeg er mye ute i naturen og må skifte objektiv ofte flere ganger pr tur så er det lett at en får inn pollen,noen av disse er veldig vanskelige å få ut siden de er kleberlige,derfor tenkte jeg å prøve noe nytt .

Lenke til kommentar

Har den,men har ikke hatt nødvendighet til og rense sensoren ennå selv ved hyppig objektiv bytting.

Sprayboksen med trykkluft fungerer ut i fra injektorsystemet dvs. bruker trykkluft for å fremskaffe vakum.

 

Har faktisk ikke bruk noen for for blåsing/rensing ennå,men har heller ikke lett etter støv på sensoren.

Lenke til kommentar
Har den,men har ikke hatt nødvendighet til og rense sensoren ennå selv ved hyppig objektiv bytting.

Sprayboksen med trykkluft fungerer ut i fra injektorsystemet dvs. bruker trykkluft for å fremskaffe vakum.

 

Har faktisk ikke bruk noen for for blåsing/rensing ennå,men har heller ikke lett etter støv på sensoren.

 

Jeg ser jo heller ikke støvet med vanlig fotografering,men med kamera på stativ og valg av feks f 22 så kommer det frem i lyse partier, som regel har det greid seg med bare blåsebelgen for å fjærne det,men så er det dette med kleberlig pollen som kan være vrient, i tillegg har en det at en vet at det er der :cool:

Lenke til kommentar
Til vanlig bruker jeg bare en blåsebelg og den gjør stort sett nytten, men siden jeg ofte skifter objektiv ute i naturen så hender det at pollen setter seg fast på sensorn,enkelte av disse kan være klissete og vriene å få bort.

Derfor har jeg bestilt Green Clean CCD og CMOS rense kit Rengjøring sett for dig. SLR kamera.

Er det noen som har erfaring med dette??

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...aspx?plid=45532

 

green_clean_ccd_og_cmos_rense_kit_1560564578_0.jpg

 

Jeg har prøvd den, og den fungerer absolutt ikke bra. Tar såvidt bort de minste løse støvkornene. Måtte kjøpe Sensor Swabs for å få bort resten, det funker imidlertid mye bedre.

Lenke til kommentar
Jeg har prøvd den, og den fungerer absolutt ikke bra. Tar såvidt bort de minste løse støvkornene. Måtte kjøpe Sensor Swabs for å få bort resten, det funker imidlertid mye bedre.

 

OK,men disse er jo med i pakken,forstår det slik at luft skal brukes først for å suge opp løse/harde partikler for å unngå riper så skal en rense med de medfølgende swabs. :hmm:

Lenke til kommentar

Har prøvd Green Clean CCD men det var ikke så velykket. Trykkluften har en vakums løsning som egentlig er genialt hadde den bare vert kraftig nokk. Måtte modifisere slangen slik at den passet på en kompressor før det var litt futt den. og det følger med noen rør som du skal forsiktig føre øver CCD brikken. men er du uheldig så blir den sugd ned mot sensoren og kan lage situasjonen værre. swabene var heller ikke så bra. den våte var for våt til at den tørre fikk med seg alt væsken.

 

 

mvh Einar

Endret av E-Man
Lenke til kommentar
Jeg har prøvd den, og den fungerer absolutt ikke bra. Tar såvidt bort de minste løse støvkornene. Måtte kjøpe Sensor Swabs for å få bort resten, det funker imidlertid mye bedre.

 

OK,men disse er jo med i pakken,forstår det slik at luft skal brukes først for å suge opp løse/harde partikler for å unngå riper så skal en rense med de medfølgende swabs. :hmm:

 

Okey.. Hadde ikke nøyaktig samme pakken tydenligvis, men lignet veldig ;)

Lenke til kommentar
Det beste er hvis du er litt fingernemd er å ta ut sensoren og rense den med rense væske og lofri klut

Der forsvant garantien ja ... Og kameraet virker nok aldri mer.

 

Tom

 

Sorry tenkte ikke langt der nei, har ikke selv garanti på kamera lengre så skal fjære det i min post.

Lenke til kommentar
Jeg bruker Japan Photo til å rense sensoren på mitt kamera. 4 års gratis sensorrens er inkludert i super-forsikringen til JP, og det var vel den største grunnen til at jeg kjøpte den forsikringen på kamerahuset i tillegg.

 

Jepp,men det betinger vel at en bor i nærheten av en av deres butikker, for å sende det inn og vente 14 dager blir drygt synest jeg .

 

Har nå prøvd den omtalte pakken,men må si den ikke svarte til prisen.

Kjøp pads wet/dry og hopp over luften.

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...