Gå til innhold

Kommentar: Er verden snart mett av mobiler?


Anbefalte innlegg

Mobilbransjen vil nok gå på en smell i form av lavere salgstall men det ser jeg ikke på som noen ulempe. Det betyr bare at folk flest forblir fornøyd med det de har og dermed ikke ser behov for å kjøpe noe nytt. Fornøyde kunder er vel det vi kunder håper på, ikke produsentene. Hadde det vært opp til dem ville de skrudd ned garantitiden og gjøre så telefonene dør automatisk kort tid etter garantitiden er utløpt. Misfornøyde kunder og stadig defekte telefoner skaper omsetning for mobilselskapene.

at bransjen (eller produsenter av ikke-forbruksvarer generelt) driver med planlagt produktsvikt har jo vært mistenkt lenge av konspirasjons-fans. men sannheten er vel at det er vanskeligere å lage noe som varer evig. entropi tar knekken på det meste før eller siden. så det en gjør i stedet er å finne punktet hvor produksjonskostnader, levetid og akseptabel salgspris møtes. greit nok, forskjellen mellom det og planlagt produktsvikt er vel syltynn ;)

Det er velkjent at en rekke metoder for å forlenge levetida er utelatt. Metoder som koster svært lite, ikke adderer nevneverdig utviklingstid eller krever særlig med ekstra produksjonsutstyr. Å avfeie det som en konspirasjonsteori viser bare at man ikke har peiling på tiltakene det er snakk om.

om så, gidder du å opplyse de skitne masser? ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er vel et typisk eksempel på kommentarer fra journalister som ha noe å skrive om. Et "magisk metningspunkt" for hvor mye teknologi folk vil ha i telefonene sine?? Er det noen som tar et slikt begrep seriøst? Journalister (og andre) kan nok fristes til å tro at det de ikke forstår, er magi, men normalt er det nok bare ting de ikke forstår.

 

Prisen på mobiler har gått opp i Japan. I tillegg har det kanskje ikke kommet noe revolusjonerende nytt av teknologi de siste månedene. Disse to forholdene skulle da være forklaring nok på et fall i antall solgte mobiler, uten at man trenger å finne på nye årsaker.

Må si meg 100% enig. Når prisen på en telefon som er 99,9% lik den du har fra før, plutselig har steget fra 1 kr til 1000 kroner, da forstår (bør forstå) selv den dummeste journalist at salget av de nye telefonene vil bli labert. Men, det er vel mye kulere å diskutere hvor et "magisk metningspunkt" går, enn å se på realitetene. Det blir jo mer som "de lærde" i middelalderen som duskuterte hvor mange engler som kan balansere samtidig på spissen av en nål.

Lenke til kommentar
om så, gidder du å opplyse de skitne masser? ;)

Det har jeg opplyst om en rekke ganger før i tilsvarende tråder. Men la gå, her kommer en kjapp reprise:

- Lakkering av kretskortene for å øke vannmotstanden betraktelig - ca 50 øre/telefon - under 1 gram

- Tynn gummipakninger rundt kanten av dekslet og batteriluka og under tastaturet - ca 50 øre/telefon - under 1 gram

- Metall-list langs kanten av telefonen - ca 50 øre/telefon - ca 3-5 gram

- Herdet overflate på displayet - ca 10 øre/telefon - 0 gram

- Bedre bugfjerning fra programvaren før lansering - ? kr/telefon - 0 gram

 

Med andre ord, svært billige, lette og enkle tiltak med stor effekt mot fukt- og væske-problemer, samt slagskader. Tiltak du avfeide som konspirasjonsteorier tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
For vår del må vi bare håpe at krisen ikke sprer seg og at det virkelig er snakk om manglende brukervennlighet. Skulle det virkelig være et metningspunkt, vil det ikke bare forsinke utviklingen, men også sende bransjen ut i en global krise.

 

Hvorfor må vi "håpe at krisen ikke sprer seg"?

 

Hvis forbrukerne er fornøyd med de telefonene de har affekterer det oss da ikke i det hele tatt hvorvidt mobilprodusentene må skalere ned produksjonen sin. De eneste som blir berørt er de som forhandler mobiltelefoner, og om noen av de må finne seg en annen jobb så får nå bare det være - det er ikke første gang eller første bransje det skjer med.

 

Jeg tror ikke det er noe bomskudd å si at folk begynner å få nok teknologi i telefonene sine. Interweb er vel siste skanse som må erobres fullt, men der begrenses nytteverdien av skjermstørrelsen og tastaturet. Ultraportable pc'er vil nok legge ett effektivt tak på hvor mye det er vits å stappe inn i en mobiltelefon når du heller kan kjøpe en billigere telefon og en aspire1/wind/eee i tillegg.

 

Personlig kommer jeg til å beholde telefonen min (chess x-one) så lenge jeg kan - den gjør allt jeg trenger av en telefon (mp3/3g/opera/kamera). Det er bare én ting jeg savner på min mobiltelefon , komplett utskiftbart deksel og tastatur, for jeg kommer til å slite utsiden lenge før innmaten dør.

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar
om så, gidder du å opplyse de skitne masser? ;)

Det har jeg opplyst om en rekke ganger før i tilsvarende tråder. Men la gå, her kommer en kjapp reprise:

- Lakkering av kretskortene for å øke vannmotstanden betraktelig - ca 50 øre/telefon - under 1 gram

- Tynn gummipakninger rundt kanten av dekslet og batteriluka og under tastaturet - ca 50 øre/telefon - under 1 gram

- Metall-list langs kanten av telefonen - ca 50 øre/telefon - ca 3-5 gram

- Herdet overflate på displayet - ca 10 øre/telefon - 0 gram

- Bedre bugfjerning fra programvaren før lansering - ? kr/telefon - 0 gram

 

Med andre ord, svært billige, lette og enkle tiltak med stor effekt mot fukt- og væske-problemer, samt slagskader. Tiltak du avfeide som konspirasjonsteorier tidligere i tråden.

 

takker, men jeg vil ikke si jeg avfeide dem som konspirasjonsteorier. bare at slikt fort blir mat for konspirasjonsteoretiskere.

 

forøvrig, ditt første punkt på lista får meg til å tenke på dette:

http://www.vimeo.com/1381538

 

dem tre neste høres ut som hva SE har gjort med C702. men ja, skulle gjerne likt å sett denslags i alle telefoner.

 

det siste punktet er nok det som en merker mest, og ett som kan virkelig ta tid. og tid er nok dessverre penger...

Lenke til kommentar
det siste punktet er nok det som en merker mest, og ett som kan virkelig ta tid. og tid er nok dessverre penger...

Tid er penger også for kjøperne som alt for ofte plages med å måtte sende telefonen tilbake til butikken, klage, få oppdatert programvaren osv. Jeg tror mange ville betalt en god slump ekstra for å få en telefon som har gjennomgått mer omfattende testing og bugfiksing enn vanlig.

 

Det samme kan sies om de andre tiltakene. Hvor irriterende, plagsomt og tidkrevende er det ikke å finne ut at telefonen streiker akkurat når du trenger den mest, plages med reklamasjoner som ikke går gjennom fordi det kan spores kondens fra pusten eller den ramlet ned fra bordet. Tiden det tar å spore opp hvilken ny telefon man skal kjøpe, ta backup (eller legge inn alle kontaktene på nytt for hånd). Og ikke minst hvor mange arbeidstimer som må til for å tjene penger til å kjøpe den nye telefonen osv.

Lenke til kommentar

Ett ord oppsummerer hele artikkelen - brukervennlighet.

Bare å få igang GPS på Nokia E90 Communicator er nesten til å grine av. Må inn og endre nettverk til 3G hvis det ikke er slått på, 2 ulike applikasjoner, en for selve GPS dataene og ett for kartverk.

 

Noen har driti på leggen her.

Lenke til kommentar
Ett ord oppsummerer hele artikkelen - brukervennlighet.

Bare å få igang GPS på Nokia E90 Communicator er nesten til å grine av. Må inn og endre nettverk til 3G hvis det ikke er slått på, 2 ulike applikasjoner, en for selve GPS dataene og ett for kartverk.

 

Noen har driti på leggen her.

Det er jeg faktisk uenig i. Greit nok hvis du er totalt analfabet mht til å bruke dingsen din, men det er mange gode grunner til å gjøre dette. På den nye Palm 800 slår GPS'en seg på automatisk. Dette fører til at batterilevetiden blir nesten halvert i forhold til å la den være av. Selve GPS enheten i en telefon, er faktisk noe som ytterst sjelden blir brukt. Man er oftere interesert i å se gjennom kartet (finne ting), enn å bruke det til navigering. Jeg ser heller ikke hvorfor det skal være automatikk i å slå på kartet når GPS'en slås på. Det med 3G hvirker allikevel litt snodig, er du sikker på at det ikke bare er for å få hurtigere oppstart, aGPS?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...