Gå til innhold

Bør man velge et stort parti framfor et lite?


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så heldig at jeg har ett parti som jeg er veldig enig med i de fleste saker. Venstre, SV og AP er favorittpartiene mine, men det er mange av sakene deres jeg er veldig uenig i. Jeg har ikke satt meg særlig godt inn i andre politiske partier enn de 8-9 største. Dersom det skulle vise seg at jeg er mer enig med et bittelite parti, bør jeg da heller stemme dem? Eller bør jeg stemme på et stort parti, da det å stemme på et lite parti uansett ikke får noen betydning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-141789
Jeg er ikke så heldig at jeg har ett parti som jeg er veldig enig med i de fleste saker. Venstre, SV og AP er favorittpartiene mine, men det er mange av sakene deres jeg er veldig uenig i. Jeg har ikke satt meg særlig godt inn i andre politiske partier enn de 8-9 største. Dersom det skulle vise seg at jeg er mer enig med et bittelite parti, bør jeg da heller stemme dem? Eller bør jeg stemme på et stort parti, da det å stemme på et lite parti uansett ikke får noen betydning?

 

Ikkje stem i det heil tatt du :p

Ser ikkje nokon gode parti der, men kvifor har ikkje du SP på lista, det er jo nesten heilt likt som dei andre.

Endret av medlem-141789
Lenke til kommentar

Blankt eller ikke stemme? Nja, du får veie det opp. Som oftest er det vanskelig å finne partier man er helt enige, derfor man velger visse hjertesaker som man vektlegger, eller se på den helhetlige politikken, for å få det som er nærmest sine standpunkter. Selv om jeg kan være enig med FrP i f. eks ett standpunkt så er jeg uenig i den helhetlige politikken. Likewise kan jeg være uenig i enkelte Høyresaker, men være relativt enig i den helhetlige. Eller motsatt.

 

Å stemme på ett mindre parti kan åpne opp for at det er mer interesse rundt dette partiets saker, noe som kan medføre ett skifte av sentrum, der de fleste partiene konvergerer. Men til gjengjeld får du en mer langsiktig påvirkning, og ikke nødvendigvis merkbart, hvis de partiene er såpass små at interessen ikke er der, og dermed vil det å stemme på ett større parti utgjøre en stemme på en samfunnsløsning og en politikk som står nærmere deg, selv om du ikke er helt enig. Som du da veier opp mot alternativet, ettersom det å stemme på ett mindre parti fjerner vekten til det andre partiet.

 

Jeg vil ikke anbefale deg å stemme blankt, jeg vil anbefale deg å vurdere hvor uenig du er med de store partiene du vurderer, hvilken helhetlig politikk du ser på som best og hvorvidt det lille partiet er så forskjellig fra de store alternativene og om det er verdt å "kaste bort en stemme" i håp om at det lille partiet skal bli større, eller å stemme på ett større parti du kanskje ikke er fullt enig i, men har større slagkraft for å få gjennom den politikken som står deg nærmere enn alternativene.

Endret av Rampage
Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789
SP, nei. Det er jo et parti for bønder, utelukkende interessert i landbruk og distriktspolitikk.

 

Nei, det er ikkje det, ikkje lenger ivertfall.

Dei har stort sett den samme politikken som AP og SV.

Lenke til kommentar

Jeg mener det viktigste er å stemme på det partiet som har de meninger som du mest kan stå inne for, og som har en grunnleggende ideologi du er enig i. De fleste partier har vært små engang, og de har blitt store fordi folk har stemt på dem.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Eller bør jeg stemme på et stort parti, da det å stemme på et lite parti uansett ikke får noen betydning?

 

Om du stemmer på et stort parti får dette heller ingen betydning. Én stemme fra eller til er stort sett alltid 100% totalt likegyldig for både små og store partier. Jeg sier ikke dermed at jeg ikke synes du bør stemme, men jeg synes du absolutt bør stemme på det partiet du er mest enig med, lite eller stort.

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med det samme som trådstarter, bla pga partiprogrammer som er så generelt utført i forhold til hverandre at deres fire neste år (som før) ikke blir gjennomført noenting, selv med majoritet på storting og i regjering for sine forslag.

I en ganske "perfekt" verden (=les Norge) med ganske udugelige politikere (tro meg, det er ikke de som har skapt vår velstand selv om de tar all ære for det) mener jeg det skulle være en klar funksjon med å stemme blankt, noe jeg ikke ser idag. Altså: Hvis deltakelsen er under et visst nivå er valget ugyldig. Det samme burde gjeldt for blankstemmer i den grad at et samlet kandidatur kunne forkastes for den aktuelle perioden. Et problem er ofte at politikerne ikke behøver å være spesielt redd for "jobben" sin så lenge de har mektige venner i eget parti.

Lenke til kommentar
Blankt :)

Stemmer du blankt? Var sikker på at SV eller Rødt var det selvskrevne partiet for deg? Eller har jeg missforstått :) Synes uansett man må bruke stemmeretten sin, kan ikke være enig med alt, men velg de hovedområder der du er mest enig, og velg utifra dette. Jens Stoltenberg sa en gang:

 

Selv ikke jeg er enig med Arbeiderpartiet i alt...

Det sier vel det meste? Bruk stemmeretten!

 

Og til trådstarter, om partiet er lite eller stort har liten betydning så lenge sakene er ræva, størrelsen på partiet har ikke så mye å si, annet en mandater på stortinget. Klart jo flere mandater, jo lettere og få saker igjennom. Eller?

 

E: Kode

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Blankt :)

Er ikke det et ganske lite parti? :p

 

"Du bør stemme på det partiet som du er mest enig med, enten det er et lite eller stort parti."

Det synes jeg er veldig godt sagt. Husk at mange store partier startet som småpartier, og ville aldri blitt store om folk ikke gadd stemme på de små. Stem etter hjertet ditt :)

Lenke til kommentar
Arbeiderpartiet har ca. 14.100 stemmer per stortingsrepresentant.

SV har ca. 15.500 stemmer per stortingsrepresentant.

Venstre har ca. 15.600 stemmer per stortingsrepresentant.

 

Konklusjonen er derfor at du bør stemme på Arbeiderpartiet.

Dette blir misvisende, siden Venstre får uforholdsmessig mange av stemmene i folkerike fylker som i utgangspunktet teller mindre. Fordi Venstre kom over sperregrensen i 2005 og derfor fikk fire av nitten utgjevningskandidater, har de som stemte på dem fått mer igjen for stemmene sine enn folk i samme fylke som stemte på AP.

Endret av Scientia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...