Gå til innhold

Andre land som bruker samme strømkontakt som Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen andre land som bruker samme strømkontakt som oss? Tyskland f.eks? :p Spør fordi jeg skal kjøpe brukt N64 fra utlandet og lurer på hvor jeg kan kjøpe fra. :)

 

Hvis tråden er feilpostet beklager jeg det, men jeg fant ikke noen annen kategori som passet.

 

Takker for svar. :)

Jeg har brukt laptop i Tyskland, så jeg tror ikke det skulle være det store problemet. Hvis du likevel skulle kjøpe og det ikke passer i Norge finnes det alltid en mulighet for å kjøpe plugg omformer.

Lenke til kommentar

Så lenge den elektriske enheten støtter 220-240V 50Hz kan du kjøpe med hvilken plugg som helst for så å kutte denne av og skru på en standard norsk plugg. Mye nyere elektrisk utstyr støtter alle spenninger og har automatisk detektering. Andre eldre aparater f.eks psuer hadde/har en rød bryter bak der en kan endre spenning. Dersom enheten IKKE er stemplet med den spenning og frekvens som du bruker må du for all del ikke plugge den inn.

 

Følgende bilde viser forskjellige spennings og frekvenssystemer som er i bruk.

WorldMap_Voltage&Frequency.png

Lenke til kommentar

En ting som kan tilføyes er at 50Hz trafoer kan brukes på 60Hz men IKKE omvendt. Grunnen til dette er at høyere frekvens krever mindre trafokjerne, hvis du bruker en f.eks. en 60Hz trafo på 50Hz så kan man risikere varmgang. Bruker du 50Hz trafo på 60Hz har du en trafo som er overdimensjonert og dermed er det igrunn ikke noe problem.

 

Men som sagt, spenningen kan man ikke omgå.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...