Gå til innhold

Kan noen anbefale et bra, turbasert strategispill?


Anbefalte innlegg

Jeg elsker strategispill, men kjenner det er lenge siden jeg har prøvd noe som virkelig holdt meg engasjert. For å ta det kort har jeg prøvd stort sett alt jeg kan tenke av nyere og en del gamle spill. Heroes of Might & Magic 2, 3 og 5, Civilization 1-4, Galactic Civilizations 2, Age of Wonders-serien, UFO-serien, jeg har prøvd det meste. I RTS-sjangeren har jeg prøvd minst like mye. Supreme Commander, Company of Heroes, Command & Conquer (har prøvd alt unntatt Kane's Wrath, men C&C3 var en stor skuffelse), ParaWorld, Age of Empires 3, Company of Heroes, Dawn of War, Sins of a solar empire, stort sett alt som har kommet de siste årene.

 

Er det noen som kan anbefale et bra strategispill som kanskje ikke er så kjent? Jeg foretrekker turbaserte spill, men RTS går også fint til nød.

 

Takker for tips. ;)

 

(vet det er en og annen lignende tråd fra før, og jeg har faktisk kommet med anbefalinger i flere av dem. Det sier jo litt. Har det kommet har jeg sannsynligvis prøvd det. Er kvaliteten på strategispill virkelig så dårlig nå til dags?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For nokre år sidan spelte eg gjennom eit open source-spel som eg likte godt: Battle for Wesnoth. Det er gratis, fungerar på fleire plattformer, er turbasert, og om eg hugsar rett, temmeleg bra. Opplegget kan minne litt om gamle Battle Isle, men i fantasy-setting, og med einingar som får erfaring og kan oppgraderast.

 

Ellers, om du er interessert i noko litt annleis, har du prøvd Tropico? Rett nok er det i sanntid, men du kan justere hastigheita, og det er aldri hektisk. Her skal du vere president/diktator på di eiga tropeøy. Du bygger opp øya slik du vil (dei to hovudretningane er industri og turisme), samstundes som du må halde deg ved makta og sette til sides pengar på kontoen din i Sveits.

 

Kay

Endret av KayAU
Lenke til kommentar

Har du prøvd Warlords 4? Eller Disciples 2? Ellers kommer det snart en gratisversjon av Colonization med en modifisert versjon av dosbox, som gjør at det fungerer med lyd (noe jeg har hatt problemer med), mens vi venter på Colonization 2, som kommer allerede i september. Men jeg regner med at siden du er en eldre traver så har du sikkert spilt både det og Alpha Centauri... :p

 

Remaken av King's bounty ser meget bra ut også, og skal vel også komme i september, får vi håpe. Ellers kommer vel ikke Disciples 3 før til neste år. Så det er i alle fall noe å se fram til om ikke så lenge om du har prøvd absolutt alt av gamle klassiekere.

Lenke til kommentar

Har gått en del timer i MoO 1 og 2, men MoO 3 var en gedigen skuffelse. Fikk aldri prøvd GalCiv 1, men derimot har det gått veldig mye tid i GalCiv 2 siden det er stort sett det spillet Master of Orion 3 burde ha vært. Problemet var at jeg presterte å gå lei etterhvert, så jeg har ennå ikke prøvd Twlight of the Arnor. ;)

Lenke til kommentar

Jeg har også spilt strategispill i laaang tid, og har vel kommet fram til at noe av det beste er vel det eldste. Så jeg vil da virkelig anbefale Empire Earth 1. HAr akkurat kommet ut en 3'er. Det spillet er bare best, trenger bare laste ned en mappe, og spille det rett derfra, prøv det! ;) Det er skikkerlig pure RTS.

 

Om du liker bedre det å bygge opp civilisasjon, og arbeide mer med den så anbefaler jeg virkelig settlers 3 eller 4, kom akkurat ut en 6'er, men du burde prøve 3 eller 4 ! Virker som at det er veldig passende for deg :thumbup:

Lenke til kommentar

Vil nok ta en stund å nevne alle strategispillene jeg har prøvd, men takk for tips.

 

Har spilt Empire Earth (og det tredje har vel ikke "akkurat kommet"?), gikk lei Age of Empires, spilte Dawn of War til jeg feilet et mission gang på gang tilsynelatende uten grunn, gikk fort lei DoW: Winter Assault da det ble for kjedelig og bare mer av det samme og Company of Heroes fenget liksom ikke helt. Jeg har all respekt for de som kjempet i andre verdenskrig på begge sider, men jeg begynner å bli svært lei hele den krigen.

 

Nei, får vel ta frem Civ4 igjen mens vi venter på Colonization, selv om jeg av en eller annen grunn ikke klarer å glede meg så mye som jeg burde. Jeg bare klarer ikke å unngå å tenke på at om de vil lage et slikt spill på nytt, hvorfor ikke lage Sid Meier's Civilization IV: Alpha Centauri? ;)

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har prøvd Deadlock 1 og 2 kan det jo være en mulighet. Ligger annmeldelser av begge på gamespot, men husker hvertfal jeg hadde det veldig morro med 1ern en gang i tiden. Turbasert civ aktig sci fi strategi. Du styrer ikke kampene selv, men ser dem som en slags film. Styrkene dine angriper byen, gjør det de har fått ordre om, og forhåpentligvis vinner du.

Fra 1996 og 1998 så grafikken er ikke all verden, men for et turbasert spill har det jo ikke så mye å si.

Lenke til kommentar
Nei, får vel ta frem Civ4 igjen mens vi venter på Colonization, selv om jeg av en eller annen grunn ikke klarer å glede meg så mye som jeg burde. Jeg bare klarer ikke å unngå å tenke på at om de vil lage et slikt spill på nytt, hvorfor ikke lage Sid Meier's Civilization IV: Alpha Centauri? ;)

 

Nå ligger det vel litt i luften at det kanskje kommer... men EA har rettighetene til Alpha Centauri, og ikke Firaxis, så da ligger vel ballen litt hos EA. Dessuten er Colonization eldst og fortjener oppfølger først! :p

 

Litt søking så fant jeg ut dette:

 

As part of GameDaily's interview with Sid Meier, the site asked about the chances of an Alpha Centauri II. Meier responded, as almost everyone at Firaxis and 2K Games does, that the rights for a return to Planet is in the hands of EA. The site followed up with EA, which actually responded to the Alpha Centauri question, stating that there is still "a lot of good will toward Sid" from when he worked with the publisher and that, although it's inappropriate to comment on the issue due to the current buyout situation, it "can't think of anyone better suited to doing another Alpha Centauri game."

 

Buyout situation refererer selvfølgelig til EAs plan om å ta over Take-Two, som eier Firaxis.

 

Når det gjelder din søking etter strategispill så har du sikkert spilt Warlords Battlecry også. Ascendancy? (Med patch!) Jeg ble forøvrig sittende 8 timer i går og spille Civilization 4 selv. :p Just.. one... more... turn...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...