Gå til innhold

Nintendo jobber med Wii-etterfølger (Wii)


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
grafikken kommer sikkert heller ikke til og ble bedre

De har sagt at oppfølgeren til Wii vil ha HD-støtte.

 

 

Jeg tror ikke Nintendo var fullt klar over potensialet til 360 og PS3

Eh, hvilket potensiale?

 

Nintendo vet nok utmerket godt at de kunne ha slengt seg på rotteracet, men de mente at det var på tide med et nytt syn på hvordan konsoller fungerer. Det har gjort at de har tatt ledelsen.

 

Det er ikke Nintendo som ikke har vært klar over potensialet. Det er nok de andre, det.

 

og valgte å gi ut en maskin som nå, i 2008, absolutt ikke holder mål når det gjelder hardware.

Holder ikke mål i forhold til hva? Kontrollmetoden (hardware) er lysår foran de andre. Det er de andre som ikke holder mål når det gjelder hardware (kontroller).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Min mening er at grafikken ikke er det viktigste, men maskinvaren burde være bedre. Grafikken teller en god del den og Se f.eks. på spillet Orbs of Doom. Et elendig spill med elendig grafikk av en elendig utvikler (Data Design). Ingen har lyst til å spille et spill som ser så utdatert ut.

 

Det Nintendo har gjort ved å inkludere wii med dårlig maskinvare er at spillene som blir laget vil få begrensninger. For eksempel blir Fifa dummet ned, fordi at wii ikke har nok kraft til å kjøre antall animasjoner. Metal Gear Solid hadde aldri i verden kunne bli lagd på Wii, selv uten hd-grafikk.

 

Dårlig maskinvare gjør at spillprodusentene må gjøre begrensinger på spillet. Tross disse begrensingene har jeg det gøy med wii. Men Wii hadde vært så mye bedre, om hardwaren hadde vært bedre. Det er hva jeg savner, og ønsker på Wii 2.

Lenke til kommentar

Nintendo har absolutt rom for forbedringer til Wii-oppfølgeren. Først av alt må de tenke litt på maskinvaren. Jeg er kanskje en av dem som debatterte hardest for at grafikk ikke er alt før de tre nye konsollene ble lansert. Det mener jeg også idag. Men grafikk utgjør fortsatt en del av spillet, og kan gjøre spillbarheten og gameplayet bedre. For eksempel vil bedre grafikkytelse muliggjøre høyere oppløsninger som i sin tur muliggjør lengre "view distance". Andre ting er muligheten for mer avanserte animasjoner som igjen kan gjøre et spill bedre.

 

Foruten dette kan flere karakterer på skjermen samtidig, og raskere framrate være ting som trekker opp spillopplevelsen. Men grafikk er som sagt ikke alt på en konsoll. Operativsystemet som ligger i bunn, og alle dets funksjoner kan være viktig de også. Nintendo bruker såkalte Wii Channels på Wii. Selv synes jeg det virker noe rotete (de få gangene jeg har prøvd en Wii). Men kan vel være ok når man først blir vant med det. Men skulle likt å se flere muligheter. Deriblant en videoavspiller, støtte for flere musikkformater, mulighet for DVD/Blueray-avspilling etc. Et mer gjennomført online-system er også trengt. Er forsåvidt ikke uenig i Nintendo og Miyomoto om at friend-codes er viktig for å skape et trygt miljø for mindre barn. Men for eldre mennesker er kanskje muligheten til å spille med tilfeldige mennesker greit. Kanskje lage et system der ens venner og deres nick/friend codes listes opp så man raskt får tilgang til å spille med dem. Vet egentlig ikke helt hvordan dette fungerer på Wii.

 

Mer lagringsplass må også kunne ordnes. 512MB var jo ikke så alt for gale med tanke på filstørrelsen på retroklassikerne de gav ut. Men hvis de har planer om å gi ut demoer og gjerne hele spill i fremtiden må de nesten få på plass skikkelig lagringsplass. Kunne gjerne sett at de inkluderte en 500GB harddisk, men det er vel å drømme. HDMI-utgang er et must i disse dager, men component bør selvfølgelig også være tilstede. USB2 eller USB3-utganger kan være greit, samt at konsollen gjerne kan bake inn trådløs blåtann slik at man kan bnytte seg av standard mus/tastatur.

 

Edit: Og Pricks kommer som vanlig med utmerkede poeng!

Endret av Snorre
Lenke til kommentar

Jeg har hatt alle konsoll Nintendo har gitt ut, og jeg har spilt meg blå på alle sammen. Favoritten så langt er helt klart Nintendo 64. Det var rett konsoll på rett til med rette spill til rett publikum. Uansett, jeg stod i kø på Elkjøp i Drammen på release av Wii og skaffet meg konsoll og Twilight Princess.

 

Jeg koste meg ihjel de 50 +- timene jeg brukte på Zelda ... hadde det littegrann moro med Wii Sports og venner - men såååååååååååååååååååååå ble den glemt og pakket bort. Nå samler den støv ved siden av en meget aktiv og veldig varm Xbox 360. Så det er synd - men jeg syns konsollen er ubrukelig rett og slett.

 

Men - jeg skal nok ha neste Nintendo også - men det er med forbehold. Jeg skal ikke ha enda en konsoll med dårlig maskinvare, null mulighet for et underholdende online nettverk og kun innoverende kontroller.

 

Men tar de seg sammen - så er jeg fortsatt Nintendo kunde.

Men ja, jeg mener vel også at Wii er en flopp for min del ... merkelig de selger så jævelig bra.

Lenke til kommentar
Min mening er at grafikken ikke er det viktigste, men maskinvaren burde være bedre.

Da ville den blitt dyrere og mindre tilgjengelig.

 

Se f.eks. på spillet Orbs of Doom. Et elendig spill med elendig grafikk av en elendig utvikler (Data Design). Ingen har lyst til å spille et spill som ser så utdatert ut.

Så ingen har lyst til å spille bestselgerne på Wii? :D

 

Skjønner ikke hva eksemplet ditt har med saken å gjøre. Elendig spill? Ja, hva har grafikken å si da? Tror du fantastisk grafikk ville reddet det?

 

Det Nintendo har gjort ved å inkludere wii med dårlig maskinvare

Den har bedre maskinvare, nemlig kontrolleren.

 

er at spillene som blir laget vil få begrensninger.

Spill for andre konsoller har begrensninger pga. utdaterte kontrollere.

Lenke til kommentar
Se f.eks. på spillet Orbs of Doom. Et elendig spill med elendig grafikk av en elendig utvikler (Data Design). Ingen har lyst til å spille et spill som ser så utdatert ut.

Så ingen har lyst til å spille bestselgerne på Wii? :D

 

Skjønner ikke hva eksemplet ditt har med saken å gjøre. Elendig spill? Ja, hva har grafikken å si da? Tror du fantastisk grafikk ville reddet det?

 

Tror poenget hans er at selv om et spil kanskje er bra, så gjør grafikken at folk ikke kjøper det. Er halveis enig. Twilight Prinsess så ikke spesielt bra ut sammenliknet med Gears of War eller Oblivion, men det var bra.

Lenke til kommentar
Min mening er at grafikken ikke er det viktigste, men maskinvaren burde være bedre.

Da ville den blitt dyrere og mindre tilgjengelig.

 

Wii er ikke billig.

 

AtW

Det er sant, men så godt som irrelevant. Poenget er at Nintendo er ganske klare på at de ikke selger ting med tap, og at økonomien i prosjektene er avgjørende. Hvis maskinvaren i Wii hadde vært kraftigere ville maskinen etter alt å dømme ha kostet mer.

 

For øvrig synes jeg det er festlig at en person som selv skriver at han kjøpte Zelda og siden ingenting føler han kan påstå at maskinen er ubrukelig. Selv har jeg en rekke glimrende spill til boksen, men det har jo krevd at jeg har gått ut og kjøpt dem. ;)

Lenke til kommentar
- Spillene kommer på blu-ray-formatet.

 

Nja, akkurat det tviler jeg litt på. Med tanke på at Sony får deler av lisensinntektene fra BD-formatet, og at Nintendo liker å ha full kontroll på hva de driver med, samtidig som de helst ikke vil dele profitten sin med andre selskaper, så ser jeg heller for meg at Nintendo benytter en eller annen rivaliserende diskteknologi og snekrer sammen et proprietært diskformat, som de gjorde med GameCube for å unngå å betale lisensavgifter for DVD-formatet.

 

De mistet ikke mye da Rare "stakk", nei. Grunnen til at Nintendo dumpet Rare var jo at talentene og grunnleggerne for lengst hadde forlatt selskapet. Microsoft kjøpte katta i sekken. De har ikke fått særlig glede av Rare, hvis jeg ikke husker feil.

Du har visst litt vanskelig for det i dag, hva? La meg si det slik da; Nintendo mistet mye da talentene og grunnleggerne forlot selvskapet (Rare), og Nintendo så seg nødt til å selge. Fornøyd?

Nå var det ikke det du skrev:

 

"Når sant skal sies mistet Nintendo mye da Rare stakk."

 

Her står det svart på hvitt (eller var det blått?) at Rare, altså selskapet, "stakk".

 

Irrelevant. Poenget mitt var at Rare bidro med mye viktig for Nintendo, og at Nintendo mistet mye da de sluttet å bidra.

 

Nåja, Nintendo mistet vel ikke så mye med tanke på at det var Nintendo selv som solgte Rare til Microsoft (etter at mange av de kreative og talentfulle Rare-ansatte hadde forlatt selskapet og Stamper-brødrene hadde solgt seg ut, så MS kjøpte vel på sett og vis katta i sekken; en falmet spillutvikler som ikke har klart å gjenskape suksessen de engang hadde).

 

Det Nintendo har gjort ved å inkludere wii med dårlig maskinvare

Den har bedre maskinvare, nemlig kontrolleren.

 

Akkurat det er vel smak og behag da. Nå har jeg ikke prøvd Wiimoten, men jeg kan ikke se for meg at jeg ville byttet ut den tradisjonelle håndkontrolleren (DualShock <3) til fordel for Nintendos nye kontroll. Takke meg til buttonmashing fremfor waggle waggle ;)

Endret av Eldritch
Lenke til kommentar
Wii er ikke billig.

Neivel. Men hva har det med saken å gjøre? Jeg skrev at den ville blitt DYRERE hvis de skulle brukt bedre maskinvare.

 

Kanskje litt, men neppe så mye som maskinvaren tilsier i mine øyne. Nintendo er ute etter å tjene penger som alle andre, og de gjør det som tjener de best, om de skulle konkurrert med de andre konsollene når det gjaldt ytelse, så hadde de antaklig sett seg nødt til å selge med mindre overskudd for å ikke prise seg helt ut av markedet. Men vi får se, nintendo virker jo til å ha fått mange til å tro at grafikk ikke betyr noe, noe som åpenbart ikke er riktig.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nintendo gikk i null på Wii ved lansering. De vil ikke tape penger på konsollene sine. I motsetning til de andre har de ikke en pengebinge fra andre produkter bak seg.

 

Hva mener du med "fått mange til å tro at grafikk ikke betyr noe"? For hvem? For "folk flest" betyr grafikk nok veldig lite.

 

Når det gjelder lagring, så har vel Nintendo inngått partnerskap med noe nye 3D-lagringsgreier? Som går over 1 TB eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Nintendo gikk i null på Wii ved lansering. De vil ikke tape penger på konsollene sine. I motsetning til de andre har de ikke en pengebinge fra andre produkter bak seg.

 

Hva mener du med "fått mange til å tro at grafikk ikke betyr noe"? For hvem? For "folk flest" betyr grafikk nok veldig lite.

 

Når det gjelder lagring, så har vel Nintendo inngått partnerskap med noe nye 3D-lagringsgreier? Som går over 1 TB eller noe slikt?

 

nintendo vil gjøre det som de tror fører til at de tjener mest penger, om det er å selge med tap eller ikke.

 

Grafikk har endel å si, også for "folk flest", det er vel gjort undersøkelser der folk rangerer spillbarheten som bedre om grafikken er god (teknsik og kunstnerisk), jeg har ihvertfall sett påstanden om at grafikk ikke betyr noe flere ganger her inne, og det vil jeg gå så langt som å si er en feilaktighet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Grafikk betyr faktisk en del. Noen som har prøvd DS-remake av Final Fantasy III? Grafikken gjorde faktisk at jeg fikk lyst til å spille det, imotsetning til NES-versjonen som jeg prøvde en gang, og ga opp. Det var rett og slett ikke like morsomt.

 

Men viktigst av alt, kraftig maskinvare gjør at det er mulig å programere inn flere ting som skjer på skjermen samtidig. F.eks. kraftige AI osv. Dette vil gjøre spill bedre. I tillegg blir det lettere for programmerere å holde stabil FPS, selv med mye som skjer på skjermen samtidig. Når spill blir dummet ned til wii, så er det ikke bare grafikken, men mye annet og.

 

Kontrollene er morsomme, spillene er morsomme. Få spill koser jeg meg like mye med som Super Smash Brothers og Mario Kart. Men jeg skulle gjerne ha fått spill en ordentlig versjon av Fifa 08, med ordentlige animasjoner, mye bedre AI, bedre ballfysikk, ansikt hvor man faktisk kan se hvem det er. Lista kan bli lang.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...